/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Male på Sikaflex 291
Fra : Lars kj


Dato : 13-05-02 10:06

Hej

Kan man male på sikaflex 291? (med helpel light primer og poly best)

/lars


 
 
Claus Tersgov (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-05-02 11:19


"> Kan man male på sikaflex 291? (med helpel light primer og poly best)

Ja, det kan man sagtens, men det er allerbedst, hvis det får lov til at
tørre ud i tre-fire måneder, inden du maler.

Men du skal være opmærksom på, 5555 er en hård lak, så hvis din samling med
sikafleks giver sig, vil din lak sprænge før eller siden. Hvad skal du fuge?

Claus



Lars kj (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars kj


Dato : 13-05-02 11:55

> Hvad skal du fuge?
>
Jeg er ved at lægge nyt dæk på en waar ship og har hørt at det skal lægges i
sikaflex. Dækker bliver af krydsfiner og jeg vil bare sikre mig at evt.
overskydende sikaflex ikke giver problemer med malingen. Jeg takker for
svaret og havde også regnet med det svar, men fx silikone kan ikke overmales

/lars


Peter (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-05-02 08:32

Hejm Lars
Har du overvejet at lægge dækket i epoxy i stedet?
- Eller evt. dække det færdige dæk med et lag glasvæv lagt i epoxy. (Kan
fint overmales)
Jeg spørger, fordi jeg selv har en "war ship inspireret" båd med teakdæk
lagt på krydsfiner, - og døjer med at holde dækket 100% tæt.

Mvh., Peter

- - - - -

"Lars kj" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
news:abo61c$b8b$1@sunsite.dk...
> > Hvad skal du fuge?
> >
> Jeg er ved at lægge nyt dæk på en waar ship og har hørt at det skal lægges
i
> sikaflex. Dækker bliver af krydsfiner og jeg vil bare sikre mig at evt.
> overskydende sikaflex ikke giver problemer med malingen. Jeg takker for
> svaret og havde også regnet med det svar, men fx silikone kan ikke
overmales
>
> /lars
>



Lars kj (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars kj


Dato : 14-05-02 09:37


"Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote in message news:abqeb0$ls8$1@sunsite.dk...
> Hejm Lars
> Har du overvejet at lægge dækket i epoxy i stedet?

Ja, men der var en bådmand(matis i aalborg) som sagde at det var bedre at
lægge det i siga. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har lavet en del rep. på
denne båd med epoxy og jeg kan godt forstille mig at det vil være nemmere at
lægge det i siga, da det ikke tørre så hurtigt som epoxy og man derved har
tid til at arbejde med de store plader.

> - Eller evt. dække det færdige dæk med et lag glasvæv lagt i epoxy. (Kan
> fint overmales)
> Jeg spørger, fordi jeg selv har en "war ship inspireret" båd med teakdæk
> lagt på krydsfiner, - og døjer med at holde dækket 100% tæt.
>
Det kender jeg alt for godt! Jeg havde selv teak oven på krydsfiner(kf). på
min båd og det var heller ikke tæt. Problemet er at når teaken ikke er tæt
så kommer der vand imellem teak og kf. Dette gør at der ligger vand på kf.
og så går det galt.

Du vil sikkert få de samme problemer hvis du ligger glasfiber oven på det
nye fk. da der næsten altid vil komme vand ind under glasfiberen.

/lars


Claus Tersgov (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-05-02 23:50


Hejsa

Du kan sagtens lægge det i epoxy, det gælder bare op at benytte den rigtige
hærder, og i øvrigt tilrettelægge arbejdet rigtigt.

Men ellers ville jeg anbefale en klæber fra 3M. Jeg kan ikke huske, hvad
den hedder, men den er mørerød/brunlig og er fabelagtig god. Selv efter
10-15 år forbliver den gummiagtig, og den har en helt utrolig klæbe evne.
Men det er umuligt at skille ad bagefter, og den kan ikke bruges, hvor den
bliver eksponeret for sollys.


Claus



Peter (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-05-02 23:59


"Lars kj" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
news:abqiad$6fi$1@sunsite.dk...


> Ja, men der var en bådmand(matis i aalborg) som sagde at det var bedre at
> lægge det i siga. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har lavet en del rep. på
> denne båd med epoxy og jeg kan godt forstille mig at det vil være nemmere
at
> lægge det i siga, da det ikke tørre så hurtigt som epoxy og man derved har
> tid til at arbejde med de store plader.

- - - -

> Du vil sikkert få de samme problemer hvis du ligger glasfiber oven på det
> nye fk. da der næsten altid vil komme vand ind under glasfiberen.
>
> /lars

- - - -

Hej Lars
Hvis du forlimer en krydsfinerplade og derefter kommer glasfiber på, så
kommer der ikke vand mellem træ og glasfiber.

For forståelsens skyld. Hvad bliver din krydsfinerplade lagt på?
(Dæksbjælker eller en eksisterende plade)

Mvh., Peter



Claus Tersgov (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-05-02 00:02


> Hej Lars
> Hvis du forlimer en krydsfinerplade og derefter kommer glasfiber på, så
> kommer der ikke vand mellem træ og glasfiber.

Eller man kunne bruge oliehærdede masonitplade. Det er billigt, let og
holder i en menneskealder. Endelig er der jo den løsning, at man bruger en
ordentlig krydsfiner og maler direkte på den

Claus



Lars kj (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars kj


Dato : 15-05-02 09:25


> Hej Lars
> Hvis du forlimer en krydsfinerplade og derefter kommer glasfiber på, så
> kommer der ikke vand mellem træ og glasfiber.
>
Der forstår jeg ikke. Der kan da stadig være vand imellem krydsfiner og
glasfiber selvom det er forlimet!

> For forståelsens skyld. Hvad bliver din krydsfinerplade lagt på?
> (Dæksbjælker eller en eksisterende plade)
>
Det er selvfyldig på dæksbjælker, da jeg vil få samme problem hvis jeg lagde
to krydsfiner oven på hinanden som hvis man lægger krydsfiner og glasfiber:)

/lars


Claus Tersgov (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-05-02 10:03


> Det er selvfyldig på dæksbjælker, da jeg vil få samme problem hvis jeg
lagde
> to krydsfiner oven på hinanden som hvis man lægger krydsfiner og
glasfiber:)

Problemerne opstår for det meste, fordi folk lægger glasfiberen forkert.
Enten lægger de for tykt distance materiale, eller osse er fiberen for tynd
og ikke rullet ordentlig på. Fiberen skal rulles ordentlig fast, og ikke som
nogle gør, sømmes fast. Mange tror fejlagtigt, at sålænge fiberen kun skal
holde vand ude, er det godt nok med et tyndt lag.

Jeg har lagt fiber i polyester på mit dæk og ruf, og der er lagt 1200 gr.
direkte på dækket - uden distance materiale. Intet distancemateriale, ingen
hulrum, hvor der kan opstå kondens eller samle sig vand..

Claus



Claus Tersgov (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-05-02 11:07

Jeg skrev selv:

> Problemerne opstår for det meste, fordi folk lægger glasfiberen forkert.
> Enten lægger de for tykt distance materiale, eller osse er fiberen for
tynd
> og ikke rullet ordentlig på. Fiberen skal rulles ordentlig fast, og ikke
som
> nogle gør, sømmes fast. Mange tror fejlagtigt, at sålænge fiberen kun skal
> holde vand ude, er det godt nok med et tyndt lag.

Hov, det burde have fremgået, at ovenstående er gældende for fiber og
polyester!
Fiber og epoxy er en noget anden sag..

Claus



Peter (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 15-05-02 10:48


> Der forstår jeg ikke. Der kan da stadig være vand imellem krydsfiner og
> glasfiber selvom det er forlimet!

- - - -
Hej Lars

Nej, der kommer bestemt ikke vand mellem en krydsfinerplade og glasfiberen
hvis det er lagt rigtigt på (med epoxy).
Det er i den forbindelse vigtigt at få kanterne mættet og lukket. Det kan
gøres på forskellig vis.
Hvis du har lyst til at arbejde med "epoxy modellen" kan jeg anbefale, at du
kontakter Hans Fokdal fra HF marine, - han er bådebygger og epoxy expert.
(Og importerer West Systemet).

Mvh., Peter



Lars kj (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars kj


Dato : 15-05-02 15:16

> Nej, der kommer bestemt ikke vand mellem en krydsfinerplade og glasfiberen
> hvis det er lagt rigtigt på (med epoxy).
> Det er i den forbindelse vigtigt at få kanterne mættet og lukket. Det kan
> gøres på forskellig vis.
Det siger vi så, men jeg holder mig nu til kun at have finer som dæk :)

> Hvis du har lyst til at arbejde med "epoxy modellen" kan jeg anbefale, at
du
> kontakter Hans Fokdal fra HF marine, - han er bådebygger og epoxy expert.
> (Og importerer West Systemet).
Det er det jeg har limet resten at båden i og der er et meget godt produkt.

/lars


Peter (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 15-05-02 23:23


"Lars kj" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
news:abtqh6$lbp$1@sunsite.dk...
> > Nej, der kommer bestemt ikke vand mellem en krydsfinerplade og
glasfiberen
> > hvis det er lagt rigtigt på (med epoxy).
> > Det er i den forbindelse vigtigt at få kanterne mættet og lukket. Det
kan
> > gøres på forskellig vis.
> Det siger vi så, men jeg holder mig nu til kun at have finer som dæk :)

- - - -

God ide', - og så får du også en båd der ikke ligner alle de andre.
(Men jeg tvivler nu på det holder).

Mvh., Peter



Claus Tersgov (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-05-02 00:01


"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:abumsn$mfl$1@sunsite.dk...

> > Det siger vi så, men jeg holder mig nu til kun at have finer som dæk :)
> God ide', - og så får du også en båd der ikke ligner alle de andre.
> (Men jeg tvivler nu på det holder).

Hvorfor skulle det ikke holde. Der er da masser af både, der har krydsfiner
på dækket. Det gælder kun om at benytte en ordentlig finer og tilhørende
maling eller lak. Og så naturligvis vedligeholde sin båd. Se bare på Boheme
bådene, de er bygget i finer og lakeret. Min kammerat har en af danmarks
flotteste og den er lakeret på fribordet...selv om den er over tyve år er
den fuldstændigt som ny, uden at have været repareret nogensinde.. (den er i
øvrigt sat til salg. Int. kan skrive til mig)

Fineren skal bare have 20-25 gange lak, men mange tror de kan nøjes med tre
lag..

Claus



Peter (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 16-05-02 16:56


"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:abup9o$2noh$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor skulle det ikke holde. Der er da masser af både, der har
krydsfiner
> på dækket. Det gælder kun om at benytte en ordentlig finer og tilhørende
> maling eller lak. Og så naturligvis vedligeholde sin båd. Se bare på
Boheme
> bådene, de er bygget i finer og lakeret. Min kammerat har en af danmarks
> flotteste og den er lakeret på fribordet...selv om den er over tyve år er
> den fuldstændigt som ny, uden at have været repareret nogensinde.. (den er
i
> øvrigt sat til salg. Int. kan skrive til mig)
>
> Fineren skal bare have 20-25 gange lak, men mange tror de kan nøjes med
tre
> lag..
>
> Claus

- - - - - -

Du har sikkert helt ret, det er nok bare mig, der ikke har de gener, der
skal til for at holde en træbåd så flot som den fortjener. - Men jeg er en
stor beundrer af velholdte træbåde.

Held og lykke til Lars også.

Mvh., Peter



Claus Tersgov (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-05-02 23:04


"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:ac188v$8ok$1@sunsite.dk...

>> Du har sikkert helt ret, det er nok bare mig, der ikke har de gener, der
> skal til for at holde en træbåd så flot som den fortjener. - Men jeg er en
> stor beundrer af velholdte træbåde.

Faktisk kræver en finerbåd ikke den store vedligeholdelse. Da fineren ikke
arbejder kan man roligt bruge tokomponent lak, og det holder i mange år uden
vedligeholdelse - bortset fra plet reparationer, naturligvis.

Men man skal være der lige med det samme, hvis der sker noget, men det
gælder jo alle former for både...

Claus



Lars kj (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars kj


Dato : 17-05-02 16:14


> >> Du har sikkert helt ret, det er nok bare mig, der ikke har de gener,
der
> > skal til for at holde en træbåd så flot som den fortjener. - Men jeg er
en
> > stor beundrer af velholdte træbåde.
>
> Faktisk kræver en finerbåd ikke den store vedligeholdelse. Da fineren ikke
> arbejder kan man roligt bruge tokomponent lak, og det holder i mange år
uden
> vedligeholdelse - bortset fra plet reparationer, naturligvis.
>
> Men man skal være der lige med det samme, hvis der sker noget, men det
> gælder jo alle former for både...
>
Jeg kan kun tilslutte mig, finer er til dem som gerne vil have en træbåd,
men ikke gider at bruge for meget tid på at holde båden. Jeg mener ikke det
tager mere tid at vedligeholde en båd med finer i forhold til en med fiber.

/lars

ps: hvorfor skulle det ikke holde, hele båden er lavet i finer og er over 25
år. hvad med det finer som er under vandet? det er aldrig skiftet.


Peter (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 17-05-02 19:10

> Jeg kan kun tilslutte mig, finer er til dem som gerne vil have en træbåd,
> men ikke gider at bruge for meget tid på at holde båden. Jeg mener ikke
det
> tager mere tid at vedligeholde en båd med finer i forhold til en med
fiber.
>
> /lars
>
> ps: hvorfor skulle det ikke holde, hele båden er lavet i finer og er over
25
> år. hvad med det finer som er under vandet? det er aldrig skiftet.

- - - -

Som det måske fremgår, er jeg ikke 100% overbevist om krydsfiners
fortræffeligheder som yderste lag; men det er jo heldigvis heller ikke
vigtigt, hvad jeg er overbevist om.

Jeg synes projektet er interessant - og har, som nævnt, en
"Warship-inspireret" båd, der med tiden også skal have gjort noget ved
dækket. - Måske kunne man få lov til at se det færdige projekt?

God fornøjelse med det

Peter



Peter (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 16-05-02 16:56


"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:abup9o$2noh$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor skulle det ikke holde. Der er da masser af både, der har
krydsfiner
> på dækket. Det gælder kun om at benytte en ordentlig finer og tilhørende
> maling eller lak. Og så naturligvis vedligeholde sin båd. Se bare på
Boheme
> bådene, de er bygget i finer og lakeret. Min kammerat har en af danmarks
> flotteste og den er lakeret på fribordet...selv om den er over tyve år er
> den fuldstændigt som ny, uden at have været repareret nogensinde.. (den er
i
> øvrigt sat til salg. Int. kan skrive til mig)
>
> Fineren skal bare have 20-25 gange lak, men mange tror de kan nøjes med
tre
> lag..
>
> Claus

- - - - - -

Du har sikkert helt ret, det er nok bare mig, der ikke har de gener, der
skal til for at holde en træbåd så flot som den fortjener. - Men jeg er en
stor beundrer af velholdte træbåde.

Held og lykke til Lars også.

Mvh., Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste