Bar-end mirrors - styr-ende spejl. Hvor?
Fra : [DK-5000] Tony

Dato : 07-05-02 10:41

Hvor finder man sådan nogen. Det lader til at de fleste links er i USA.

Kan man overhovedet bruge dem der bliver solgt til cykler?
http://www.3rd-eye.com/(09).htm,
http://www.bikepartsusa.com/product_info.phtml?p=01-167630&large=1

Hvad med holdbarhed og vibrationer?
Fordelen er jo at de er en del billigere end dem der bliver solgt til
motorcykler
http://www.skykingproducts.com/item_005/
http://www.constructorsrg.com/store/page1.html

Om det er er den enen eller anden slags spejl, fremgår ikke helt klart. Men
billigt er det.
http://ccrma-www.stanford.edu/~peer/Duc/duc-barendMirrors.html

Hvordan undgår man at armen og hånden blokerer udsynet?
Jeg vil helst undgå sådan noget:
http://www.sporttwin.com/Qstore/p000082.htm

Kommentarer er velkomne

Tony

Fra : Armand

Dato : 07-05-02 21:30

[DK-5000] Tony <mynsterman@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> Kan man overhovedet bruge dem der bliver solgt til cykler?
> Hvordan undgår man at armen og hånden blokerer udsynet?

Jeg har prøvet at køre med sådanne spejle (på en kammerats Laverda):

Uagtet at man vel kan vænne sig til alt, så fandt jeg dels spejlets
placering uhensigtsmæssigt langt bagude, således at man skulle bevæge
hovedet meget for at orientere sig bagud, og dels at det er meget
hæmmende at man ikke umiddelbart kan slippe styret (derved at man
upåagtet trækker hånden sidelæns ud over styret når man slipper grebet -
For at slippe ved monterede styrende-spejle, skal man åbne hånden helt
og trække den rakt bagud hhv. løfte den som ved en hilsen!!) !

Man kan godt forestille sig krisesituationer hvor en refleksmæssig brug
af hånden bliver "grebet" af spejlet, hvorfor jeg ikke finder disse
spejle skide smarte :-/

Egentlig er det vel også en reminiscens fra dengang hvor kåber på gaden
ver et særsyn og montering på enden af styret var den enkleste montering
der ikke kom i karambolage med kåben :-/
Sidenhen er der jo sket så meget andet i den retning!

--
Armand.