/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kørselsretning for dæk - har det betydning~
Fra : Søren Dahl


Dato : 05-05-02 13:00

HEJ NG

Her i dag var jeg ved at skifte mine MITAS Stoneking dæk ud med nogle
nye mitas enduro dæk som fortrinsvis er til gade, da jeg snart skal på
ferie i Norge hvor jeg primærk kommer til at køre på vej.

Nå men nu til sagen. Bagdækket fik jeg skiftet - vendte det rigtig og
så viderer..... Så skiftede jeg fordækket - super - jeg var klar til
at køre - men så så jeg at jeg var kommet til at vende fordækket
forkert - altså modsat kørselsretningen - nu er spørgsmålet:

Har det overhovedet nogen betydning? Er der nogen farer forbundet med
det? Jeg var ude og prøve det bagefter og jeg kan ikke mærke noget
galt i det. Det er vel også mest væsentelig at bagdækket vender
rigtig, ikke?

MVH Søren
- Honda TransAlp ´89
Keep ya rear wheel spinning, mate!

 
 
Brian Lænø (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 05-05-02 14:28


"Søren Dahl" skrev
> HEJ NG
>
> Her i dag var jeg ved at skifte mine MITAS Stoneking dæk ud med nogle
> nye mitas enduro dæk som fortrinsvis er til gade, da jeg snart skal på
> ferie i Norge hvor jeg primærk kommer til at køre på vej.
>
> Nå men nu til sagen. Bagdækket fik jeg skiftet - vendte det rigtig og
> så viderer..... Så skiftede jeg fordækket - super - jeg var klar til
> at køre - men så så jeg at jeg var kommet til at vende fordækket
> forkert - altså modsat kørselsretningen - nu er spørgsmålet:
>
> Har det overhovedet nogen betydning? Er der nogen farer forbundet med
> det? Jeg var ude og prøve det bagefter og jeg kan ikke mærke noget
> galt i det. Det er vel også mest væsentelig at bagdækket vender
> rigtig, ikke?
>

Det kan have en del betydning.
Dækket er konstrueret til de kræfter det bliver udsat for.
Bagdækket er konstrueret til at trække, og forhjulet til at bremse.
Der er nogle dæk, der kan bruger både bag og foran.
Disse dæk har forskellig omløbs retning, alt efter hvor man placerer det.

--
Brian
Cagiva Elefant 750




Brian Lænø (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 05-05-02 15:32


"Brian Lænø" skrev
> Det kan have en del betydning.
> Dækket er konstrueret til de kræfter det bliver udsat for.
> Bagdækket er konstrueret til at trække, og forhjulet til at bremse.
> Der er nogle dæk, der kan bruger både bag og foran.
> Disse dæk har forskellig omløbs retning, alt efter hvor man placerer det.
>
Der skulle selvfølgelig stå:
Der er nogle dæk, der kan bruges både bag og foran.
For at uddybe det lidt.
Ståltråden i dækket er opbygget til at modstå de kræfter dækket bliver udsat
for.
Jo mere et dæk er optimeret, jo værre er det at vende det forkert.
Forstil dig en konstruktion hvor en stålvire skal modstå et træk, og man
derefter vender konstruktionen på hovedet.
Så stålviren lige pludselig skal modstå et tryk, resultatet bliver ikke godt


--
Brian
Cagiva Elefant 750



Søren Dahl (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Søren Dahl


Dato : 05-05-02 17:49

Jeg fandt senere ud af, at jeg havde nappet slange foran (heldigvis)
så jeg måtte sætte en ny slange i som jeg havde til at ligge - og så
kunne jeg lige så godt vende dækket om. Så nu vender det rigtig, og
jeg passede lidt mere på, da jeg satte den nye slange i, så nu er den
tæt. HELD I UHELD, må man sige:))

Søren

On Sun, 5 May 2002 16:32:20 +0200, "Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk>
wrote:

>
>"Brian Lænø" skrev
>> Det kan have en del betydning.
>> Dækket er konstrueret til de kræfter det bliver udsat for.
>> Bagdækket er konstrueret til at trække, og forhjulet til at bremse.
>> Der er nogle dæk, der kan bruger både bag og foran.
>> Disse dæk har forskellig omløbs retning, alt efter hvor man placerer det.
>>
>Der skulle selvfølgelig stå:
>Der er nogle dæk, der kan bruges både bag og foran.
>For at uddybe det lidt.
>Ståltråden i dækket er opbygget til at modstå de kræfter dækket bliver udsat
>for.
>Jo mere et dæk er optimeret, jo værre er det at vende det forkert.
>Forstil dig en konstruktion hvor en stålvire skal modstå et træk, og man
>derefter vender konstruktionen på hovedet.
>Så stålviren lige pludselig skal modstå et tryk, resultatet bliver ikke godt
>
>
>--
>Brian
>Cagiva Elefant 750
>
>


Martin Sørensen (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 05-05-02 17:49

> > Det kan have en del betydning.
> Der er nogle dæk, der kan bruges både bag og foran.
> For at uddybe det lidt.

Det er heller ikke lige meget mht. kørsel i regnvejr. Et forkert vendt dæk
kan resultere i at der næsten ikke er noget vejgreb i regnvejr, så det dæk
skal vendes med det samme.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-02 20:01


Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en
news:ab3nqb$14mm$1@news.cybercity.dk...
> > > Det kan have en del betydning.
> > Der er nogle dæk, der kan bruges både bag og foran.
> > For at uddybe det lidt.
> Det er heller ikke lige meget mht. kørsel i regnvejr. Et forkert vendt
> dæk kan resultere i at der næsten ikke er noget vejgreb i regnvejr, så
det
> dæk skal vendes med det samme.

Næsten med sikkerhed: Vrøvl!!!

Jeg hørte at da Metzeler rodede med det dengang nye fordæk ME33 (á
"sildebensmønster", havde man forsøgt sig med talrige vinkler på
mønsteret. Lige fra tværsliggende og til meget spidsvinklede blev
testet, og det viste sig at vinklen nærmest nærmest var ligegyldig!
Efter at rette vinkel deefter var valgt ud fra et designmæssigt
kriterie, blev hjulet en dag fejlmonteret under sluttest'ene - Og havde
målingerne ikke være markant bedre for det baglæns rullende dæk havde
man aldrig opdaget dette forhold, som var skyld i at mønsteret i 11.
time blev vendt 180°

Konklusion:
Der kán være en målelig forskel; men ME 33 kunne have været
lanceret med modsat rotations-retning - som fabrikanten hårdnakket ville
forsværgre at man ikke måtte vende

Som en anden har nævnt; blev Pirelli Phantom benyttet som både bag og
for -dæk, dog under ændring af omløbsretningen - Mønsteret var en
sekundær sag i den forbindelse!!

- -
Armand.





Pein (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 05-05-02 18:04

Når du sætter Stoneking og den slags på igen, er det i hvert fald lige
meget. Så går man efter slid på knopperne, og vender det på et tidspunkt.

Men i øvrigt har de andre ret.

Mvh. Pein



Sn00py (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Sn00py


Dato : 06-05-02 21:54

i
"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:qzdB8.12563$HZ2.924410@news000.worldonline.dk...
> Når du sætter Stoneking og den slags på igen, er det i hvert fald lige
> meget. Så går man efter slid på knopperne, og vender det på et tidspunkt.
>
> Men i øvrigt har de andre ret.
>
> Mvh. Pein
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408675
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste