Salg af MC/ kontrakt?
Fra : HANS LYNGBÆK BALDRIA~

Dato : 04-05-02 16:29

I gamle dage købte man salgskontrakter hos Otto B. Wroblewski, men de er
lukket. Hvor kan man købe/downloade kontrakter - eller er det nok at
"skrive" en gammel kontrakt af? Er blæk og papir retsgyldigt, hvis man bare
skriver kontrakten ud selv?

Har nogen erfaring med at køber prøvekører kværnen?

Jeg mener, hvis man overlader ham nøglen ved et køb for en prøvetur og han
vælter rundt om hjørnet - og kværnen således er forsvundet - står man jo dér
med sur røv!

mvh

Hans

Fra : Morten G.N.

Dato : 04-05-02 16:44

Man kan købe kontrakter hos de fleste boghandlere -også til mc-handel.
Da jeg solgte min forrige mc (GSXRW750), var det selvfølgelig også med lidt
betænkelighed at jeg lånte den ud til prøvetur.
Men ham som prøvede den virkede meget fornuftig og havde selv kørt mc i
flere år. Hvis det havde været en helt ung gut som ikke havde kørt på sådan
en mc før, ville jeg nok have mine betænkeligheder ved at låne den ud til
ham. Så havde han nok fået en tur bagpå i stedet.

Mvh. Morten NX650

Fra : Futte

Dato : 04-05-02 16:57

"HANS LYNGBÆK BALDRIAN" <baldrian@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> lukket. Hvor kan man købe/downloade kontrakter - eller er det nok at
> "skrive" en gammel kontrakt af? Er blæk og papir retsgyldigt, hvis man

Der har tidligere været en slutseddel i den binaere, der lægger jeg den
igen. dk.binaer.dk under navnet mc-slut.

> [...]
> vælter rundt om hjørnet - og kværnen således er forsvundet - står man jo

Hvis bare køber ankommer i eller på en eller anden form for køretøj, kan du
jo bede om nøglen. Hvis køber ryger på r.... ,er det din forsikring der skal
betale, hvis du har kasko, hvis ikke, er det dig selv der skal betale.
Da jeg var ude og handle, ville jeg kun købe hvis jeg kunne prøvekøre dyret.
Sådan har vi da vist alle det.

Hilsen
Jørgen, Brøndby
CB550F, den fine årgang 1976

---

Fra : Futte

Dato : 04-05-02 17:03

> Der har tidligere været en slutseddel i den binaere, der lægger jeg den
> igen. dk.binaer.dk under navnet mc-slut.

Ups, der kom vist et .dk for meget på.
Vi prøver igen:
dk.binaer under navnet MC-slut

Hilsen
Jørgen, Brøndby
CB550F, den fine årgang 1976

---

Fra : BL

Dato : 04-05-02 17:23

Jeg mener ikke at kaskoforsikringen betaler for en skade der er opstået ved
udlån af mcèn. Selvfølgelig kan man påstå at det var en selv der væltede men
hvis det er en større ulykke med evt falck eller politi så er det jo ikke så
nemt længere.... Så hænger regningen på en ejeren selv!

MVH BL

Fra : Futte

Dato : 04-05-02 17:46

"BL" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hvis det er en større ulykke med evt falck eller politi så er det jo ikke

> nemt længere.... Så hænger regningen på en ejeren selv!

Det er jo køretøjet der er forsikret og hvis du låner din cykel ud er det
den på cyklen tegnede kasko forsikring der betaler i tilfælde af skade.
Hvis der ikke er kasko, men kun ansvar, er det dig selv der må betale, hvis
du låner den ud. Du kan jo aftale skriftligt hvem der skal betale opståede
skader under prøvekørsel, men om den holder er jeg nu ikke sikker på. Spørg
en autohandler hvad de gør med prøveture på prøveplader. Jeg er ret sikker
på de har tegnet en særlig forsikring til uindregistrerede køretøjer.

Hilsen
Jørgen, Brøndby
CB550F, den fine årgang 1976

---

Fra : Futte

Dato : 04-05-02 18:03

Fra : HANS LYNGBÆK BALDRIA~

Dato : 04-05-02 18:27

Mange tak

mvh

Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-05-02 22:29

Futte wrote:

> [...]
> en autohandler hvad de gør med prøveture på prøveplader. Jeg er ret sikker
> på de har tegnet en særlig forsikring til uindregistrerede køretøjer.

De har simpelt hen kasko på deres prøveplader.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 05-05-02 15:49

Futte <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en

> Hvis køber ryger på r.... ,er det din forsikring der skal betale,
> hvis du har kasko, hvis ikke, er det dig selv der skal betale.

Forkert!
"Man skal aflevere hvad man har lånt, i samme stand som da men modtog
det" - En simpel sætning der stammer helt tilbage til Jydske Lov!

At det rent faktisk holder vand har en af mine klubkammerater oplevet,
derved at han (kort fortalt) blev dømt dertil af byretten i Middelfart,
til trods for at årsagen til styrtet var en fejl på motorcyklen

--
Armand.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 05-05-02 16:48

Hej Armand,

> Forkert!
> "Man skal aflevere hvad man har lånt, i samme stand som da men modtog
> det" - En simpel sætning der stammer helt tilbage til Jydske Lov!

Nej, den gamle grundsætning i Danske Lov i 5-8-1 gælder kun, hvor lånet
alene er i lånerens interesse. Hvis derimod det er en prøvekørsel før køb,
er det jo ikke alene i lånerens interesse.

> At det rent faktisk holder vand har en af mine klubkammerater oplevet,
> derved at han (kort fortalt) blev dømt dertil af byretten i Middelfart,
> til trods for at årsagen til styrtet var en fejl på motorcyklen

Hmmm, der må have været specielle omstændigheder.... Det følger netop af
Danske Lov 5-8-8, at låner ikke hæfter for forringelsen af mc'en, hvis han
ikke selv har handlet uforsigtigt eller "drevet den over dens evne" (ved
fejl på mc'en allerede før lånet bør låner derved ikke hæfte).

--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : Armand

Dato : 05-05-02 19:58

Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en
> [...]
> lånet alene er i lånerens interesse. Hvis derimod det er en
prøvekørsel før
> køb, er det jo ikke alene i lånerens interesse.

Tjaeh :-/
Der er nu engang afsagt dom derover. I byretten i Middelfart!

> [...]
> hvis han ikke selv har handlet uforsigtigt eller "drevet den over dens
> evne" (ved fejl på mc'en allerede før lånet bør låner derved ikke

Nu var det kort fortalt; men fejlen bestod af at modellen wobblede og
slog ham af da han slap gassen efter en overhaling af en, forøvrigt,
Falck-vogn

--
Armand.

Fra : John Kramme

Dato : 04-05-02 17:38

"HANS LYNGBÆK BALDRIAN" <baldrian@get2net.dk> wrote in

Er blæk og papir retsgyldigt, hvis man bare
> skriver kontrakten ud selv?

Ja, selv en tuschpen og et stykke toiletpapir med begge parters underskrift
er gyldig

> Har nogen erfaring med at køber prøvekører kværnen?

Ja desværre
Lån kun køretøjet ud hvis du har en kaskoforsikring !

John - Priller RS125

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 04-05-02 17:47

Den brugte jeg..

http://www.bmw-mc-klub.dk/Downloads/SLUTSEDDELBMW.pdf

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 04-05-02 18:25

Jeg har skrevet en del om privat køb/salg på min hjemmeside. Der er også en
slutseddel i word-format, som burde dække behovet.

Køb /Salg: http://www.hasselbalchs.dk/default.asp?x=50&y=90
Slutseddel: http://www.hasselbalchs.dk/default.asp?x=50&y=95

Husk at det er Klemme-dag imorgen

--