Udstødning
Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 03-05-02 14:14

Hej gruppe,

Jeg har lige et spørgsmål mht. udstødningen på min Bandit 600. Det er en
Arrows carbon slip-on ting som larmer temmelig meget. (Der er iøvrigt også
et hul i den på størrelse med en 5-øre, men det er en anden ting.)

Jeg er efterhånden ved at være alvorligt træt af at høre på den (undskyld
Mikael ) da jeg mest kører bykørsel for tiden. Derfor spekulerede jeg på
om jeg kunne konstruere noget til at dæmpe lyden, en slags "pibe" til at
sætte ind i den. Motoren er omdyset (hedder det vist) efter potten kom på.
Ville en dæmpning af lyden nødvendigvis kræve, at den blev det igen?

Har I nogen idéer til hvordan det kunne gøres i praksis?

I kan forresten se et billede af den her
http://home1.stofanet.dk/tjornhol/images/mc_jt.jpe. Det er lidt mørkt, men
man kan da skimte den...

Tak på forhånd,
--
Jacob T.
Bandit 600

Fra : Morten G.N.

Dato : 04-05-02 21:22

Hej Jacob

Jeg har lige investeret i en ny potte (Laser Racing) til min Honda offroader
for at fjerne lyden af plæneklipper ;) . Der var noget af en forskel i
lydbilledet. Desværre var det lidt for meget af det gode, da jeg også kører
en del bykørsel.
Efter mange tips her i NG, har jeg forsøgt med et par grydesvampe i rustfrit
stål. Jeg afmonterede potten, og stoppede to "svampe" direkte ind i pottens
perforrerede rør (piben). Forinden havde jeg gjort dem lidt "fluffy" ved at
trække i dem, således at de fyldte mere.
Straks efter opstart kunne jeg høre forskel. Nu er lyden meget mere dyb og
tør i stedet for "knaldende". Desuden har jeg ved efterfølgende inspektion
konstateret at svampene har bidt sig godt fast indeni potten, så der skal de
nok blive.
Det er da værd at prøve.

Mht. omdysning, så ved jeg ikke om det er nødvendigt på min model, da det jo
ikke er nogen racer, men det kan være der er nogen i NG som ved det...

Mvh. Morten NX650

Yahooo i næste uge bliver det MC-vejr :)))))))))