Sidste week-end i værkstedet.
Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-02 16:10

Hej NG.

Jeg sidder og plejer en kæmpe influenza, og så bliver det jo ikke til
så meget håndværk, og endnu mindre køren MC
Så ka' man jo passende få tiden til at gå med at genere denne NG's
læsere med et indlæg.
Sidste week-end i værkstedet fik lagt næstsidste hånd på vinterens
restaureringsprojekt - et nyt fordæk, og så er det til syn.
For nu ikke at blive doven har jeg taget fat i en af de onde ting til
det næste projekt - Tanken til min NSU Special MAX.
Den havde en skarp bule på et sted hvor det er næsten umuligt at
bearbejde den indefra.
Og for at føje spot til skade var bulen på en af de flader der skal
stå i spejlblank krom.
En hurtig forespørgsel hos en forkromer fastslog, at det ikke er
tilrådeligt at fylde bulen ned tin som jeg ellers havde tænkt mig.
Det er ellers den nemmeste metode og er bedre end spartel på flader
der skal males, men den går altså ikke på flader der skal forkromes.
Satans!
Så er der to metoder til at komme videre.
1) Bor huller de steder hvor bulen skal trækkes ud.
2) Tinlod en møtrik på siderne af bulen og træk den ud.
Jeg brøds mig ikke meget om den første, så vi tager nummer to.
Fat i en 6 mm messingmøtrik, en 25 mm lang 6 mm bolt, en rulle
radioloddetin, en 1600 watt Heath Gun, en 8" Bahco svensknøgle ned et
"krokodillenæb" i den ene ende og en lille træklods, ca. 20 mm tyk.
Først renses tanken der hvor møtrikken skal loddes på.
Jeg valgte at pudse den ned med smærgellærred.
Vælg så det laveste punkt i bulen.
Der skal møtrikken loddes på, men endelig ikke over et skarpt knæk,
men lige ved siden af - så tæt på som muligt.
Så er det på med heath gun og loddetin - fortin området hvor mørtikken
skal loddes på, og lod samtidig møtrikken på tanken i samme
opvarmning.
Lad så skidtet køle af langsomt indtil det er håndvarmt.
Skru 6mm bolten i møtrikken, sæt "krokodillenæbet" ind under boltens
hovede, hvil kanterne af næbet på træklodsen og træk så opad i
skiftenøglens anden ende.
Og voila - bulen kommer ud - stille og roligt.
Gentag proceduren til alle små knæk er kommet med ud.
I et par tilfælde måtte jeg trække så hårdt at lodningen sprang, men
havd pokker møtrikken skulle under alle omstændigheder af igen.
Jeg trak den lidt mere end nødvendigt, og benyttede så en meget lille
hammer til at få de værste "sprællemænd" fjernet igen.
For at se hvor mange sprællemænd der er i blikket benytter jeg en
rustepudser med sandpapir #80 og fingerspidserne til at føle med.
Pas på ikke at pudse for meget.
Moderne tanke har en godstykkelse som en Hansa øldåse
(NSU er lavet af rigtig stål - så der er gods nok).
Som modhold inde i tanken benyttede jeg en Dowidat fladdims som
pladesmedene bruger til bildøre og som jeg har lånt af en nabo, men
det var begrænset hvor meget glæde jeg havde af den, idet bulen sad
længst væk fra benzindækslet.
Tanken er nu klar til at blive sandblæst indvendig, der hvor den
ligger over stellet.
Resten er i orden.
Er der forresten en der har en god kontakt til et firma der giver sig
af med forkromning og som gider at forkobre først?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 01-05-02 17:34

Steen Gruby wrote:

> [...]
> For at se hvor mange sprællemænd der er i blikket benytter jeg en
> rustepudser med sandpapir #80 og fingerspidserne til at føle med.

Fedt med en beskrivelse der kan bruges hvis vi andre gik hen og lavede noget
lignende i vores tanke.
Anyway, jeg så faktisk i går aftes et program på discovery, hvor de var i
færd med at restaurere en Jaguar E-type (cabriolet - den eneste rigtige
E-type)
Istedet for at komme tin i samlingerne, kom de bly i. Men det kunne sikkert
heller ikke forchromes.
En bagskærm havde en større og halv-blød bule.
Først bankede de den ud indefra. Efter det var gjort, havde metallet der
hvor bulen havde været gevet sig en smule, lissom på din tank.

For at fjerne knækkene og de sidste små buler, sleb de først med en fil
henover, for at se hvor de høje punkter var. Derefter bankede de lidt mere
indefra på de lave punkter.
Når denne process nærmede sig sin afslutning, varmede de med en gas-svejser
(ikke særlig varm flamme) for at få metallet der havde udvidet sig i selve
knækket til at falde lidt sammen. Det varme metal fik derefter et lille gok
(meget blødt) med hammeren, for at få det til at falde helt på plads.

/Rune

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-02 18:42

On Wed, 01 May 2002 18:34:23 +0200, Rune Soegaard Larsen
<nuggi@mip.sdu.dk> wrote:

Hej Rune.

>Fedt med en beskrivelse der kan bruges hvis vi andre gik hen og lavede noget
>lignende i vores tanke.

Det var faktisk meningen

>For at fjerne knækkene og de sidste små buler, sleb de først med en fil
>henover, for at se hvor de høje punkter var. Derefter bankede de lidt mere
>indefra på de lave punkter.

Den teknik anvendte jeg hele vejen igennem efter at den med tin var
opgivet.
Jeg måtte dog nøjes med at trække og banke fra ydersiden med så meget
modhold indefra som det var muligt.

> [...]
>knækket til at falde lidt sammen. Det varme metal fik derefter et lille gok
>(meget blødt) med hammeren, for at få det til at falde helt på plads.

Jeg så den samme udsendelse.
Den varmede mit håndværkerhjerte.
Rigtige karetmagere (pladesmede) benytter den teknik.
Og det var faktisk det jeg havde for da jeg startede, men en snak med
forkromnongsanstalten fik mig fra det igen.
De kan ikke lide tin (bly) der hvor der skal forkromes - desværre.

Hvad de heller ikke er begejstret for er malingsrester.
Det sviner deres bade.
Så når noget sendes til forkromning skal det være helt rent.
Nul maling - nul rust.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 01-05-02 19:15

Hej Steen

Du skrev:
> Og det var faktisk det jeg havde for da jeg startede, men en snak med
> forkromnongsanstalten fik mig fra det igen.
> De kan ikke lide tin (bly) der hvor der skal forkromes - desværre.

Jeg roder også lidt med at restaurere en gammel cykel (BMW 5).
Sjovt at læse lidt om hvad andre går og fifler med.
Min bror er maskinarbejder og arbejder et sted hvor de har udstyr til at
metallisere.
Det er noget med en påsprøjtning af flydende metal, næsten som en lakering,
og i en lagtykkelse man selv vælger (der er jo nok begrænsninger)
Det ville måske være en mulighed for at få et tyndere lag man kunne finslibe
i, og helt sikkert noget der kan belægges, da det nærmest virker som en
påsvejsning. Han snakker om at de kan lægge ny hærdbar belægning på
værktøjer.

Fortsat god vind med projektet.

Henrik Damgaard

Pt. meget gammel R5 og en gammel XT600Tenere

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 23:12

Rune Soegaard Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> [...]
> Anyway, jeg så faktisk i går aftes et program på discovery, hvor de
> var i færd med at restaurere en Jaguar E-type (cabriolet - den eneste

Vask din mund i sæbe:
Det er en "Roadster"!

--
Armand.

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 02-05-02 13:16

Armand wrote:

> Vask din mund i sæbe:
> Det er en "Roadster"!

Nu er jeg jo ikke typen der diskreminerer (jvf. tidligere udtalelser omkring
diesel-færger og h*nda-lort)

/Rune

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 16:49

Rune Soegaard Larsen wrote:

> [...]
> knækket til at falde lidt sammen. Det varme metal fik derefter et lille gok
> (meget blødt) med hammeren, for at få det til at falde helt på plads.

Det er det der hedder stukning. Bruges hvis pladen har strakt sig på grund af
skade eller for meget hamren. Eller til at fjerne sprællemæd i plader. Med den
rigtige teknik kan man faktisk krympe eller udvide pladedele med hammer og
modhold. Eller totalskade det hele.

Tænk bare på hvordan en tuba er fremstillet.

Ib Jakobsen

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 02-05-02 21:50

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> Med den rigtige teknik kan man faktisk krympe eller udvide pladedele med
> hammer og modhold. Eller totalskade det hele.

Ja det så ud til det krævede noget øvelse

> Tænk bare på hvordan en tuba er fremstillet.

Det aner jeg _intet_ om. Data-ingeniør hér

/Rune

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 23:06

Rune Soegaard Larsen wrote:

> Det aner jeg _intet_ om. Data-ingeniør hér

Det er noget med blyhagl ind i et rør af messing. Og så en hammer. Et utal af
rette slag med en hammer og lige så mage udglødninger. Se det er håndværk.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 22:25

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> [...]
> læsere med et indlæg.
> Sidste week-end i værkstedet................

Det tror jeg simpelthen ikke på!

--
Armand.

Fra : Ole Nielsen

Dato : 02-05-02 09:25

Hmmmm - Bore og lodde i/på en tank...
Havde du fyldt den med vand eller sand inden.

Jeg kender en som kom slemt til skade ved at skære i en gammel olietønde.

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> wrote in message news:<ltuvcuk7apg0lg8ph2jjmfmsf9k5s755gg@4ax.com>...

> 1) Bor huller de steder hvor bulen skal trækkes ud.
> 2) Tinlod en møtrik på siderne af bulen og træk den ud.

MVH. Ole Nilsen

Fra : Mads Stetter

Dato : 02-05-02 15:28

"Ole Nielsen" <olenielsen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmmm - Bore og lodde i/på en tank...
> Havde du fyldt den med vand eller sand inden.
>
> Jeg kender en som kom slemt til skade ved at skære i en gammel olietønde.

He he, jeg tror dampene i tanken var forsvundet.. det er vist en MEGET
gammel BSA eller NSU han er ved at renovere!

Men helt korrekt... man skal fan.... passe på med sådan noget og så
benzindampe!!

MVH Mads Stetter

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-05-02 20:53

Hej Mads.

>He he, jeg tror dampene i tanken var forsvundet.. det er vist en MEGET
>gammel BSA eller NSU han er ved at renovere!

Det er en NSU Special MAX anno 1956.
Og der var sørme 3,5 liter meget gammel benzin på tanken.
Og duften er helt som jeg husker den fra rigtig blyholdige vare
Jeg har hældt det på en dunk og prøver lige om 25 år gammel suppe kan
få en Briggs & Stratton til at dreje rundt næste gang jeg skal slå
græs.

>Men helt korrekt... man skal fan.... passe på med sådan noget og så
>benzindampe!!

Ja det er rigtigt.
Lige der kan man ikke være forsigtig nok.
Rent faktisk kan metallet svede benzindampe, og den tank man troede
var helt tom kan stadig komme med et : BLOFF!

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jens U

Dato : 02-05-02 23:39

Steen Gruby skrev ...
> [...]
> Jeg har hældt det på en dunk og prøver lige om 25 år gammel suppe kan
> få en Briggs & Stratton til at dreje rundt næste gang jeg skal slå

Hej Gubbi

Tekniken er vel den samme, men henvise dig til en nyhedsgruppe hvor de kan
hjælpe dig med at fejl finde på en B&S motor bliver svært.

Måske dk.fritid.have.motor-redskaber hvis du prøver at køre på det rent(kun
det på tanken).
Min kami lever af at få liv i sådan individer, de fleste skal bare renses og
have ny benzin,
så forvent ikke at 25 år gammel V-power benzin er meget Power tilbage.

Benzin kan brænde vil man nok mene, men benzinen taber lidt af pusten med
tiden.
En B&S køre ikke på hvadsomhelst.

Du vil jo heller ikke hælde det på bilen, Vel
(Nej, for det er jo en Diesel) )

Hilsen Jens, Honda Revere

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-02 12:29

On Fri, 3 May 2002 00:38:55 +0200, "Jens U" <reveredk@e-box.dkX>
wrote:

Hej Jens.

>Tekniken er vel den samme, men henvise dig til en nyhedsgruppe hvor de kan
>hjælpe dig med at fejl finde på en B&S motor bliver svært.

Jeg er faktisk også bedre til at tage livet af dem end at reparere

>Min kami lever af at få liv i sådan individer, de fleste skal bare renses og
>have ny benzin,
>så forvent ikke at 25 år gammel V-power benzin er meget Power tilbage.

Jeg skal nu "lige" prøve - sådan bare for sjov.
Det lugter som jeg husker benzin gjorde i gamle dage før der gik miljø
i den

>Benzin kan brænde vil man nok mene, men benzinen taber lidt af pusten med
>tiden.
>En B&S køre ikke på hvadsomhelst.

Hvis en B&S ikke kan findes der formentlig ikke andet der vil finde
sig i den suppe.

>Du vil jo heller ikke hælde det på bilen, Vel
>(Nej, for det er jo en Diesel) )

Yep - 3000 cc )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-05-02 20:43

On 2 May 2002 01:25:02 -0700, olenielsen@sol.dk (Ole Nielsen) wrote:

Hej Ole.

>Hmmmm - Bore og lodde i/på en tank...
>Havde du fyldt den med vand eller sand inden.

Næ, jeg borede ikke i den, og lodningen blev foretaget med en heath
gun, så det er helt ufarligt.
Tanken var dog tømt for benzin, og havde ligget til udluftning i nogen
tid.

>Jeg kender en som kom slemt til skade ved at skære i en gammel olietønde.

Du har helt ret.
Man skal være meget sikker på at tanken er tom.
Der er faktisk kun en sikker metode - stik en flamme, der holdes på en
lang stang, ned gennem påfyldningshullet..
Kom endelig ikke for tæt på
Så er resterne brændt af.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 03-05-02 13:10

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er faktisk kun en sikker metode - stik en flamme, der holdes på en
> lang stang, ned gennem påfyldningshullet..

BOOOOMMM..

Sådan laver man en kuglerund tank.

Jesper Hvalsøe
Gs 750