Tjek af dæktrykket
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 29-04-02 10:44

Hejsa...

Er tankstationens tryk indikator på deres luftstandere præsise nok ? Findes
der evt. en lille billig stabil tryk tester hos nogle af de store tyske
postordre firmaer ? Har kigget med har ikke kunne finde en

MVH Rune med våde fødder....lorte vejr !!

Fra : Lars Eckberg

Dato : 29-04-02 11:24

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
> [...]
tyske
> postordre firmaer ? Har kigget med har ikke kunne finde en

Nogle luftstandere er, og andre er ikke.. køb evt. Michelins måler.
Den er ikke billig, men den er go'. =)

(kan fåes f.eks hos http://www.lydmuren-mc.dk )
Mvh Lars

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 30-04-02 10:18

> Findes
> tyske

> Nogle luftstandere er, og andre er ikke.. køb evt. Michelins måler.
> Den er ikke billig, men den er go'. =)

Oki, takker Lars, da jeg arbejde næsten side om side med lydmuren i
Stenløse, kiggede jeg ind til dem her igår eftermiddags efter arbejde for at
spørge efter tryk-måleren, den koster mere præcis 280,- bobs så den købte
jeg sammen med lidt kæde-spray. Den rare dame i butikken hjalp mig tilmed
lige at smøre kæden mens jeg trillede langsomt frem, dejlig service

MVH Rune med det rette dæktryk + velsmurt kæde

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:02

RuneR (TDM850) <ruro@get3net.dk> skrev i en
> Hejsa...
>
> Er tankstationens tryk indikator på deres luftstandere præsise nok ?

I en termometer-test, som forbrugerrådet engang foretog, hæftede jeg mig
ved det simple råd at man, når man stod med det ønskede termometer i
hånden, valgte et af dem der viste en middelværdi af samtlige i
kassens/hyldens termometre
For tankstationernes luftstandere kunne man på samme måde foretage sin
egen forbrugerundersøgelse ved at køre rundt og måle sit eget dæktryk
ved samtlige tankstationer i nærheden, for derefter at notere sig på
hvilken tankstation/er at middel-visningen forekom, og derefter fremover
benytte dén luftstander, hhv. tage et givent forbehold for den nærmeste
tankstations visning i forhold til middelvisningen !
En sådan undersøgelse ville samtidig blive bekræftigelsen på om der
vitterligt er så forskellig en visning :-/

Men nu har du jo købt digselv en måler hvormed at du kan kontrollere
indikeringen på din vante tankstations luftstander istedet!
Når du først har gjort det er der som sådan ikke længere brug for det
nyindkøbte apparat, derved at du jo alligevel ikke kan fylde luft på med
det, og at det er nærmereliggende at checke dæktryk i forbindelse med en
optankning, end på et hvilketsomhelst tidspunkt hjemme foran
garagen/opgangen :-/

Slutteligt er millimeterdemokrati i forbindelse med dæktrykket
unødvendigt!
Såvel motorcykel, som dæk -fabrikanterme opgiver ideelle dæktryk
indenfor temmeligt vide rammer, hvorindenfor du som bruger ikke vil
kunne mærke nogen forskel :-|

Den bedste "trimning" af dæktrykket vil være den du udfører efter egen
fingerspitsengefühl qua vurdering af nedslidningsbilledet af dine dæk!
Hvis man holder sig til et og samme dæktryk under hele dækkets levetid,
kan man på efterkommende dæk ændre trykket ud fra følgende
konstanteringer:
- Er dækkene tydeligvis slidt tæt på midten, kunne trykket godt have
været lavere!
- Ligger sliddet derimod kun(!) på hver side af midter-mønsteret
(/-rillen?)
(især tydeligt og derfor oftest set på fordæk!), med midtermønsteret
tydeligt dybere, har der været for lidt tryk i dækket!

Obs:
Alt andet lige vil dækkene selvfølgelig slides mest på midten; men der
ér i ovennævnte en forskel på bredden af nedslidningen og "skarpheden" i
overgangen imellem slidzonen og sidernes mønster!!

--
Armand.