Hvordan skifte fjeder til bagdemper
Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 08:50

Noen som kan komme med en "step-by-step" beskrivelse? Er det tilstrekkelig å
skrue preload ringene så meget ut som de kan komme, for deretter å fjerne
skiven under fjederen? Eller skal demperhuset demonteres?

Demperen er en Wilbers:
http://www.wilbers.de/wir2/rechts.jpg

JS

Fra : Tomas Linnet

Dato : 29-04-02 10:45

<origo@earthling.net> skrev i en news:aaitv6$sg$1@sunsite.dk...
> [...]
> skrue preload ringene så meget ut som de kan komme, for deretter å fjerne
> skiven under fjederen? Eller skal demperhuset demonteres?

Hej Jørund

Jeg er ret sikker på at du skal bruge et fjeder komprimereings værktøj for
at skille den ad. Fjederen sidder som regel i spænd også selv om den ikke er
belastet.
Det kan faktisk være FARLIGT at forsøge at skille den ad uden.

Hilsen Tomas

Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 11:46

"Tomas Linnet" <tomasane@orangenet.dk> wrote in message
> [...]
er
> belastet.
> Det kan faktisk være FARLIGT at forsøge at skille den ad uden.

Det var det jeg var litt bekymret for.

Noen som vet hvor man kan kjøpe en fjederkompressor som passer til en MC?

JS

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-02 12:07

> Det var det jeg var litt bekymret for.
>
> Noen som vet hvor man kan kjøpe en fjederkompressor som passer til en MC?

Nu det ikke noget jeg har tjekket op på, men fjederkompressorer kan købes i
biludstyrforretninger for ganske få penge. Kan man ikke "tjekke en sådan ud"
og se om den ikke kan bruges. Så meget større er fjedre på biler vel
ikke....

Mvh Albert

Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 13:29

"Albert" <mailATalbertsmcDOTnet (Udskfit AT og DOT)> wrote in message
news:3ccd297a$0$10909> og se om den ikke kan bruges. >Så meget større er
fjedre på biler vel
> ikke....

Jeg har en til bil, men den er alt for stor til en MC fjeder.

JS

Fra : T.T.Toft

Dato : 29-04-02 23:27

Som nævnt skal bagdæmperen være afmonteret.

Et professionelt værktøj er selvfølgelig det bedste, men koster for det
meste en herregård - du kan bl.a. købe et fra Wilbers, til ?205.00
(Best.nr.200-002-00). Men se i øvrigt på
http://www.rvsports.com/pdf/19tools.pdf hvor reservedelsnummer 725-950 til $
29.95 måske er mere interessant.

Mit forslag er - såfremt du ikke ofte skal skifte fjeder - selv at lave et
enkelt stykke værktøj, som kan anvendes sammen med en almindelig skruestik,
hvor støddæmperen spændes op i (f.eks. i det nederste støddæmperøje).

Materialeforbrug: 1 mtr. fladjern ~50 x 5 mm
8 stk. 10 x 40 mm bolte med låseskive og
møtrik(evt.låsemøtrik)

Skær fladjernet ud i 4 stykker på 170 mm længde og 4 stykker i 80 mm længde.

I hver ende af fladjernet bores et 10 mm hul, og i midten af 80 mm stykkerne
bores et hul hvorigennem du kan få gevindstykkerne fra
bilfjederkompressorværktøjet .

Nu laves et kvadrat af 4 stykker fladjern 2 korte og 2 lange - vent med at
spænde de 2 af møtrikkerne til du har fået kvadratet ind i hhv. toppen og
bunden af fjederen.

Hvert autofjederværktøj har normalt 2 kroge, afmonter den ene og stik det
første gevindstykke igennem den ene ende af kvadraterne, og bagefter det
andet gevindstykke igennem den anden ende af kvadraterne, og monter
møtrikkerne (som evt er indbygget i den ene af krogene). Nu kan fjederen
spændes sammen ved skiftevis at spænde den ene og den anden ende af
kvadraterne, indtil C-toplåseskiven kan afmonteres, og fjederværktøjet
løsnes påny.

Du kan evt. i stedet for autofjederværktøjet bruge 2 stk. 10 x 150 mm bolte
med 2 møtrikker på hver (uden lås).

Håber Du kan bruge tippet.

M.v.h.
Thomas Toft

Fra : T.T.Toft

Dato : 30-04-02 00:23

Sorry - trykfejl.

Materialet skulle 'kun' være fladjern 30 x 3 mm (det skulle være alt
rigeligt styrkemæssigt).

? ved Wilbers prisen var oprindeligt et Euro-tegn, men dette kan
postsystemet desværre ikke gengive.

M.v.h.
Thomas Toft

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-04-02 06:24

"T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> wrote in message
> [...]
> rigeligt styrkemæssigt).
>
> ? ved Wilbers prisen var oprindeligt et Euro-tegn, men dette kan

Tak for tip. Jeg regner ikke med å skifte fjeder ofte, men det verktøy du
beskriver burde jeg kunne "hakke sammen" på kort tid.

JS

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:19

> [...]
fjerne
> skiven under fjederen? Eller skal demperhuset demonteres?

Uanset værktøjets tilvirkning er det at foretrække at klemme fjederbenet
sammen og kun bruge værktøjet til at opretholde denne sammenklemning!

Som for bil-støddæmperers vedkommende foregår dette lettest inden
afmontage!
For motorcyklers tilfælde: Sæt svigermor på bagsædet og fastlås fjederen
i denne sammenklemning og afmonter først derefter sagerne!

--
Armand.
(der mindes engang hvor et par solide skruetrækkere og en 50 kg's