PC som kortplotter.
Fra : hp

Dato : 28-04-02 16:56

Jeg har netop brugt en regnvejrsdag til at få min lille bærbare GPS til at
snakke med min PC og DLSK, og det ser jo ud til at virke udmærket.
Det næste skridt skulle så være at købe en bærbar PC, og så har man en fin
farvekortplotter med stor skærm!!
Inden jeg køber mig en bærbar, vil jeg gerne høre om andre har erfaringer
med om det er en holdbar løsning, her tænker jeg først og fremmest på, om en
bærbar kan tåle det maritime klima.
Hvor stærk (mhz) skal pc'en være, og hvor meget plads fylder DLSK på
harddisken, når man loader hele DLSK, så man ikke skal bruge cd-drevet?

Mvh,
Hans

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 28-04-02 20:31

> [...]
> med om det er en holdbar løsning, her tænker jeg først og fremmest på, om

En bärbar PC brukar fungera ganska bra inne i ruffen där man kan skärma av
för solljus och där det inte stänker så mycket. Om du vill ha något ute i
sittbrunnen annat än i mycket lugnt och molnigt väder, så är en riktig
plotter att föredra.

PCn behöver inte vara speciellt snabb, 100 Mhz Pentium duger fint. Tänk
bara på hur du skall strömförsörja den i båten.

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-04-02 21:27

> [...]
> Hvor stærk (mhz) skal pc'en være, og hvor meget plads fylder DLSK på
> harddisken, når man loader hele DLSK, så man ikke skal bruge cd-drevet?

Hej
Jeg har tidligere nævnt fordelene ved bærbar PC / DLSK, og de er mange.
beregn ca. 300 MB til DLSK - den skal faktisk ligge på drevet 2 gange
hvis
du vil køre uden CDen i drevet, hastighed på bærebar er næsten
ligegyldig
MEN du skal have den helt afskærmet for vejrlig - dvs indendørs, OG den
kræver
meget strøm, så du skal også have en strømforsyning og udtag fra 12
volt.
jeg er oven ud lykkelig for mit system, fantastisk hvad man får af
muliheder
MVH
Hans Olsen

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-04-02 21:43

> Jeg har netop brugt en regnvejrsdag til at få min lille bærbare GPS til at
> snakke med min PC og DLSK, og det ser jo ud til at virke udmærket.
Hej
Jeg genoptrykker lige et gammel indlæg, håber ikke det gør noget:

Da jeg i lang tid har overvejet en kortplotterløsning med en bærbar PC,
har
jeg fulgt diverse tråde vedrørende anbefalinger og personlige test. Men
meget tyder på, at man anbefaler netop det, man selv har installeret er
det
bedste, så der var ikke meget hjælp at hente, så det var kun en udvej
hvis
det skulle være bredt og uvildig, selv gå i gang, da der måske er andre
som
har samme tanker som jeg, bringer jeg mine erfaringer her, lidt lang
måske –
men det kan jo springes over.
Jeg investerede i Oziplore – wingpspro og det levende søkort, men først
en
bærbar, jeg fandt en billig demo model, ydelserne er ikke så vigtig. Det
næste som skulle bruges var en GPS modtager, efter at have studeret
priser
og ydelser syntes jeg ikke en håndholdt var sagen, den skal have egen
strømforsyning og udover at modtage signal skal den ikke bruges til
noget
som helst andet, så efter megen søgen fandt jeg HAICOM 202S som kun er
en
modtager, men det bedste er at den ikke skal strømforsynes, da den får
strøm
fra USB porten i PC udgangen, det kræver selvfølgelig at din PC har en
USB
port, og prisen er fantastisk kun 1495,- og den modtager perfekt og er
meget
præcis, testet med 110 km i timen i bil, og ingen problemer med
opdateringer.
Angående søkort vil det blive for lang en historie at beskrive testen af
alle 3 typer programmer, men hver gang vandt det levende søkort i en
test,
især den meget enkelte og brugervenlige opbygning, men helt suveræn er
det
at have alle havne i luftfoto og en detaljeret havneplan lige ved hånden
hele tiden, samt en vældig flot beskrivelse af havne og områder i
nærheden
af havnen, jeg var importeret over opdateringshastigheden i det levende
søkort, det virkede næsten som det ikke kunne være rigtig, så jeg
installerede hele svineriet i bilen, og af sted det gik, som tidligere
beskrevet op til 110 km timen, det var opdateringer hele tiden i
kompasretningen, jeg prøvede også på en stor P plads, markeringspilen
fulgte
med hele vejen rundt, lige så hurtig som jeg kunne dreje i bilen.
Nu skal jeg ikke bruge plotteren til noget meget seriøst – men kun til
rolig
hyggesejlads, men vil alligevel kun have det bedste, og det mener jeg at
have fundet i min løsning.
Og nej, jeg arbejder ikke for nogen af de omtalte produkter, og får ej
heller rabat eller procenter, men jeg ville bare fortælle om min
erfaring.
De er for øvrigt både flinke og venlige hos TopDane.
MVH
Hans Olsen

http://www.topdane.dk/GpsForPCMarine.htm

http://www.topdane.dk/LadereForPC.htm

http://www.topdane.dk/Priser.htm

Fra : Ole

Dato : 28-04-02 22:10

Hastigheden på pc'en betyder ikke ret meget, det gør skærmen til gengæld.
Jeg har en pc med en opløsning på 800x600 pixels og jeg synes at det er i
underkanten. En anden ting er skærmens lysstyrke, billedet forsvinder helt i
stærk sollys, og med solafskærmning ligner det hele en radar fra 60'erne.
Mht. strømforbrug skal pc'en indstilles til at stoppe harddisken så hurtigt
som muligt og skærmen skal kun være tændt når den skal bruges. Da de fleste
nyere laptop's kører på 18 Volt, skal du have en omformer, enten 12 til 220V
(dyrt)eller en original 12V adapter (meget dyrt). Brug kun omformeren til at
lade pc'ens batterier op og kør så på dem istedet, det giver bedre
udnyttelse af omformeren.

--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !