Jylland rundt på stranden- fortsat.....
Fra : Søren Dahl

Dato : 28-04-02 18:06

Hej NG.

Er det mon en dårlig ide at kontakte nogle autoriteter, for at spørge
om det er lovligt at køre på strandende? Hvis man nu gør opmærksomt
på, at det altså ikke bliver hverdagskost - men en engangs fornøjelse.
Man kan nok ikke få et "kørekort" (læs: tilladelse) man kan vise når
man kører på stranden hvis der nu kommer nogle som har MEGET ondt i
røven over, at man kører og larmer på DERES strand?
,
MVH Søren
- Keep ya rear wheel spinning, mate.

Fra : Pein

Dato : 28-04-02 18:32

"Søren Dahl" wrote ...

> [...]
> man kører på stranden hvis der nu kommer nogle som har MEGET ondt i
> røven over, at man kører og larmer på DERES strand?

Du risikerer jo at få blankt nej, så prøv lige Dansk Offroad MC Klub
(DORMCK) først. Formandens telf. er.... (jeg sender lige en mail).

For der har jo været Ironman offroadtur 2 gange (så vidt jeg husker) og det
har vist involveret et par hundrede km. strand.

Der er jo noget med at hastighedsbegrænsningen generelt er 30 km/t på
stranden, så din tur skal vist holdes noget udenfor sæsonen, hvis den skal
have en chance for at blive sjov, og dine personlige færdselsregler er en
god ide. Hvis nogle mavesure mennesker (og dem er der for mange af i
Danmark) tilkalder politiet, så er festen jo muligvis slut.

Formanden for Dansk Enduro Klub (DEK) har været med til at få en Sjællandsk
strandtur stoppet af politiet, men det er vist også forbudt at køre på
strandene hele Sjælland rundt, så det er lidt noget andet end i Jylland.

/Pein
(der drømmer om at købe en skov, og så skal der et skilt op, at MC'ere
_gerne_ må køre der, og fodgængere skal udvise forsigtighed.)

Fra : Morten C.

Dato : 28-04-02 18:54

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
> god ide. Hvis nogle mavesure mennesker (og dem er der for mange af i
> Danmark) tilkalder politiet, så er festen jo muligvis slut.

Heh - blah...
Kan lige forestille mig, at de *nok* skal prøve at eftersætte i etatens egen
landpoliti-eskortevogn a la opel Astra 1,6 med barnestol på bagsædet.

Så er det jo blot et spørgsmål om sløring og kunne klare "klit-stigning"
til yderste fingerspids

> /Pein
> (der drømmer om at købe en skov, og så skal der et skilt op, at MC'ere
> _gerne_ må køre der, og fodgængere skal udvise forsigtighed.)

Jeg vil gerne købe en *meget* stor asfalteret P-Plads med skiltet:
Kneesliders og rygbeskytter påbudt.
Kundevogne, trailere og løstgående børn forbudt.
Høj oktan tilladt
Støj tilladt.
FULD HANE!!!
Mvh. "Dyrenes "beskyttelse"" )

--
/Morten C.
Turku, Finland

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 20:08

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en

> Formanden for Dansk Enduro Klub (DEK) har været med til at få en
> sjællandsk strandtur stoppet af politiet,

"været med til" á: "skyld i", eller "været tilstede" ?

--
Armand.
(der hylder princippet: "Det er altid lettere at få tilgivelse end

Fra : Pein

Dato : 29-04-02 20:45

"Armand" wrote...

> Pein skrev ...

> "været med til" á: "skyld i", eller "været tilstede" ?

Han var med på turen, og politiet dukkede op. Jeg tror de slap med en
formaning.
De har vist kørt på seje maskiner med højlydte potter. Med en TransAlp med
standardudstødning, kan man sikkert slippe afsted med meget mere.

/Pein

Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-04-02 19:12

"Søren Dahl" wrote:

> [...]
> man kører på stranden hvis der nu kommer nogle som har MEGET ondt i
> røven over, at man kører og larmer på DERES strand?

Ved nedkørsler/p-pladser ved de offentlige strande hænger der tit
(altid?) sådan et grønt skilt med Opholdsregler for stranden. Der står
bl.a. at hunde skal føres i snor mellem 1/5 - 1/10 og den slags.
Der står garanteret også noget om motorkøretøjer.
Disse regler må vel være de samme for alle offentlige strande så der kan
du nok læse dig til hvad du må eller ikke må.

Så er der bare de private strande tilbage, men hvis de er offentlige fra
vandkanten og 1 meter op så er det vel de samme regler der.

/Robert

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-04-02 20:22

"Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kører på stranden hvis der nu kommer nogle som har MEGET ondt i
> røven over, at man kører og larmer på DERES strand?

Lad være med at spørge!
Der er mange steder hvor det er forbudt at køre på stranden, og flere steder
hvor det er direkte farligt. Hvis du spørger, så ved de hvem du er, og når
du så senere gør forsøget, så er det let at give dig en bøde.

Gør som os andre.

Vælg din årstid med omhu. Juli er en _rigtig_ dårlig måned, men
September/Oktober er ret fint. Der skal selvfølgelig ikke være for mange
andre på stranden hvis du skal have det sjovt. Jeg har kørt meget på
vestkysten, og udenfor sommermånederne er stranden ret tyndt befolket, om
sommeren har man alligevel for travlt med at kigge patter og numser, så man
kan ikke rigtig koncentrere sig om kørslen. Jeg kan en sjov historie som
involverer NV, to badenymfer bag en lille græstue, en Yamaha i høj fart, og
3 meget forbavsede mennesker, men den kan då få en anden dag.
Er årstiden ret, så kan man holde 140 på strækningen Rødhus-Løkken, men på
det meste af resten er 120 en god fart, og nogle steder er man godt tilfreds
med 50.

Vis hensyn på turen. Er der mennesker, så sæt farten så du ikke generer dem,
vig til den fjerneste del af stranden i god tid, så de kan se de ikke vil
blive passeret af en raket, og hils pænt på den (Det tager brødden lidt af
de rynkede pander).
Politiet skal nok finde dig hvis de vil! (Personlig erfaring: Aalborg Politi
kan godt finde på at sende 6 politibiler efter 5 motorcykler).

Lær reglerne. Her tænker jeg mest på det der med tidevand og tidspunkter.
Det er kommet lidt rigeligt bag på mig ved en enkelt lejlighed, og det blev
dyrt (og vådt). Bemærk iøvrigt at fænomenet kviksand optræder på vestkysten,
og det er noget forbavsende blødt lort. Min eneste første-næse-erfaring var
da jeg ville fræse hen over 5-6 meter af skidtet med højt løftet forhjul og
60km/t. Det tog lang tid at grave cyklen fri, og vi var endda 5 om det, og
det tager ca. en uge for skindet at gro frem på næsen igen. Og så tog det
det meste af et døgn før jeg ikke fandt sand i alle mulige kropsåbninger
hvor det ikke hører hjemme. Kør ALDRIG i marehalmen! Den er nærmest umulig
at genetablere når du har kørt der, så dit spor vil også kunne ses om 25 år,
og det er ikke for sjov man laver kystsikring og genbeplantning. Respekter
beboerne, ellers bliver de MEGET sure.

Find nogle pålidelige makkere at køre med. Der er mange skjulte farer på en
strand. Der er sand. Og der er vand. Og så er der også en masse andet. Jeg
har set en gut fra Randers ligge og hoppe i nogle små "bakker" helt nede i
vandkanten, så skyllede der en bølge ind han ikke lige havde regnet med (så
han landede på ½ meter vand) og så sad han i strandkanten med et
gummihåndtag i hver hånd og undrede sig over hvor hans motorcykel var blevet
af. Han var meget forvirret. Det tog et kvarter at få sammenhængende ord ud
af ham. Det gik ikke så galt, for vi var flere indenfor synsvidde, sådan var
det ikke på den sidste tur hvor MH blev fundet liggende bevidstløs i
strandkanten 20 meter fra sin motorcykel. Han blev kørt til Hjørring med en
svær hjernerystelse, men de syntes han var for slemt tilredt, så de sendte
ham videre til Aalborg. I skal altid kunne se hinanden! Sand er også
farligt. Der er sådan nogle små "vandløb" i mikrostørrelse (oftest
udtørrede) jævnligt op ad vestkysten, som regel med lodrette kanter. De kan
forceres i lavt tempo hvis man når at se dem, men efter nogen tid med høj
fart (90+) bliver man noget der kan minde om sne-blind, og udløbene kan være
meget svære at se i tide. Gæt hvordan Mogens "Flik-flak" Bak fik sit øgenavn
(og sin nye motorcykel). Husk også at halvdelen af de gamle fiskekasser der
ses på stranden har et søm strittende ud et uheldigt sted, og flaskerne kan
man _som regel_ køre over, men 1 ud af 10 gange giver det en punktering. Du
skal med færge to steder, og enkelte andre steder skal du ind i landet for
at komme udenom en havn, planlæg "opstigningen" til fastlandet med omhu,
ellers kan du risikere at skulle køre 10km tilbage ad dine egne spor for at
finde et sted hvor du kan komme op fra stranden. Du skal over Uggerby å og
Liver å, det kan lade sig gøre (ved lavvande), men brug tiden til at finde
et godt vadested, jeg har haft den udsøgte fornøjelse af at døbe både U250
og U600 (Tidl. XT250 og DR600). Vadestedet er IKKE hvor åen er smallest, der
er den nemlig dybest. XT550 luftfiltre kan klare masser af vand (det kan de
fleste Yamaha 4taktere). XL luftfiltre har indsugningstragten i bunden...

Regn med en del rengøring. Strandsand slipper ind overalt! Og strandsand og
salt er nært beslægtet. Mit stel på en tidligere motorcykel tærede op
indefra på 5 år.

God tur! Man kan køre fra Oksbøl til Skagen på en god (lang) dag.

Personlige noter om hvad man IKKE skal gøre:
Vælge at køre hele kyststrækningen uden at tjekke om der er dragefestival på
den dag.
Køre nedenom 2 fiskere og deres 10 ubemandede fiskestænger. (Hint: Det er
ikke kun drager der har liner).
Køre med god fart forbi fiskerbåde der ligger parkeret på stranden. Nogle af
dem er ved at blive trukket op af et spil - med en stålwire.
Køre og lege oppe i første klitrække uden at tjekke hvad der er på den anden
side.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-04-02 22:17

Claus Rittig wrote:

> Personlige noter om hvad man IKKE skal gøre:

Rittig, det er sgu en fornøjelse at læse, når du deler ud af dine 1. hånds
erfaringer
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 28-04-02 22:54

> Vis hensyn på turen. Er der mennesker, så sæt farten så du ikke generer
dem,

Min regel nr. 1.... bare fordi vi har det sjovt skal andre ikke have det
surt. Og selvom du kan se menneskerne har de måske en lille sandfarvet
tæppetisser der løber rundt...
Lissom man altid holder maks. afstand til folk der arbejder/går/cykler på
alm. vej!

> Find nogle pålidelige makkere at køre med.
>>>>>>>>>>
>I skal altid kunne se hinanden!

Voldsom god ide. Og pas på ved forbikørsler/kursændinger, man kan jo køre
overalt på en øde strand, men der *kan* komme nogen og overhale med høj
fart.

> Personlige noter om hvad man IKKE skal gøre:

Jeg vil osse være med:
køre zigzag med 15 km/t mellem skraldespandende ved Løkken strand, mens
nogen politibetjente holder is-pause i deres bil.

> Vælge at køre hele kyststrækningen uden at tjekke om der er dragefestival

> den dag.

GRILL!!
minder mig om den der sommerferie-offroad-rap vi skrev en gang, om alt det
sjove vi kunne tænke os at prøve: Vers 13 lød, sådan med lidt L Ron Harald
beat:
"æ tysker de står og vinker og klager
når vi kør for tæt o deres drager
mon æ tysker når å slip æ strik?
når XT500 begynder og træk"

S.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-04-02 07:36

Søren Lindholt <lindholt@person.dk> wrote in article
<3ccc6f70$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
det
> sjove vi kunne tænke os at prøve: Vers 13 lød, sådan med lidt L Ron

*LOL*

Det lyder helt klart som en A side til Stumpemarkedssangen

--
Mikkel

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 01-05-02 22:09

Et par yderligere tips vedr. strandkørsel:

Et almindeligt problem på strandene er disse bæk- og å-udløb, som har
det
med at materialisere sig for sit åsyn lige imens man har det sjovest
med at
svæve med dertil afstemt hastighed over alle de lækre sanddyner.

Og hvad gør man så, når man til sin rædsel erkender at bremseafstanden
til
udløbet med den ½ meter høje lodrette brink er urealistisk kort,
relateret
til førnævnte hastighed?

Jo, man tager et hurtigt kig i off-road håndbogens ABC, hvor man efter
opremsning af tommelfingerreglerne hurtigt når til det punkt der
siger:
"Bare sørg for at få forhjulet med over - så skal resten nok følge
med".

Ergo - den nu lettere ildelugtende bagdel flyttes hen over baglygten,
rullen
drejes til max og dette medfører sammen med et beslutsomt vertikalt
ryk i
styret, at forhjulet nu løftes i fin stil hen over brinken.

"Men hvad er det så lige man har glemt", tænker man så idet man
registrerer at baghjulet føles uaædvanligt slasket?
Jo, man har glemt at stramme egrene i baghjulet inden man tog
hjemmefra.

Denne ellers uskyldigt udseende forglemmelse medfører, at når
baghjulet
rammer den ovenfor omtalte brink, så lægges presset på ganske få egre
- ad
gangen! Efter at de hårdest pressede egre er rykket ud af fælgen,
kommer
turen til nabo egrene, og genboerne...
Når 2/3 af egrene er har mistet kontakten med fælgen, bliver det
stadigt
roterende hjul slynget op i bagstellet og sender nummerplade, baglygte
samt
bagskærmspartikler lodret til vejrs.

Mantraen "Husk nu for h... at stramme egre" kan passende indøves imens
man -
akkompagneret af kammeraternes latterkramper - forsøger at finde de
mest
værdifulde dele fra det nu kraftigt fragmenterede agterstavn.

Poul Bundgaard
Tidl. DT125R uden bagende.
Nu relativt intakte WR200 og YZ250

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-02 22:37

"Poul Bundgaard" <poulbundgaard1964@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bare sørg for at få forhjulet med over - så skal resten nok følge
> med".

Ja, den holder jo ikke altid. Jeg har huleme lavet nogle spændende
"håndstands-øvelser" efter at have fået forhjulet over, og sådan set også
baghjulet...

> Efter at de hårdest pressede egre er rykket ud af fælgen,
> kommer
> turen til nabo egrene, og genboerne...
> Poul Bundgaard
> Tidl. DT125R uden bagende.

Nåh-ja, og husk også at spænde bagakslen inden turen. Jeg kan huske en tur
hvor jeg - efter flot og stilren passage af et udløb - ikke rigtig kunne få
rendegraveren op i fart igen, den ville sgi ikke rigtig trække. Jeg måtte
stoppe og kigge, før jeg fandt ud af at baghjulet var rykket 6-7 mm bagud i
gaflen, så bagbremsen hang og kæden var noget for stram.

Rittig