Jylland rund på stranden!!!!
Fra : Søren Dahl

Dato : 28-04-02 13:09

Hej NG - og især off road interesserede!

Jeg er efterhånden blevet temmelig skrap til, at køre off road på min
gamle TransAlp. Jeg kører i øjeblikket rundt med et lettere slidt hold
Stone - King dæk.De har den store fordel når man kører på strandsand
at de ikke synker så let i, som nye dæk typisk gør. Her i dag kørte
jeg ca. 50 km på stranden ude omkring Fjellerup. Det er nok noget af
det fedeste off road der findes. Underlaget skifter heletiden
karakter, skiftevis sten, sand, vand og til tider meget blød sand. Jeg
kører selvsagt heller ikke mere end 50-60 km i timen, så kan man nå af
"læse" stranden for store sten og de små vandløb vi alle kender som
løber ud i havet.

Jeg har fået den van(d)vittige ide at køre hele Jylland rund på
motorcykel. Det bliver dog nok først til efteråret, hvor der ikke mere
er så mange mennesker på starnden, gider ikke alle de dumme
kommentarer som mennesker altid kommer med, bare fordi man kører på
stranden. Jeg ved ikke hvor lovligt det er, men hvis jeg nu ikke
spørger nogen, tja - så får jeg heller ikke et nej. Er der nogen her i
NG som ved om det er lovligt eller ikke. Bare så jeg ved det, når jeg
kører der ude.
Det skal dog siges at jeg kører efter nogle personlig uskrevne love.
Aldrig genere nogle - altid sætte farten helt ned når man passere
nogen på stranden! Jeg tror jeg kan få mange underholdende timer i
fremtiden på stranden hvis jeg blot følger denne regel. Er der andre
her i NG som har kørt rundt på Jyllands strande?? Eller generelt
strandene i DK?

Det vil naturligvis tage nogle dage at køre DK rundt, spørgsmålet er
om man må overnatte på stranden? Hvis ikke, må man jo finde en af de
utallige camping-pladser som findes inde i landet.

MVH Søren
Honda TransAlp '89
- Keep ya rear wheel spinning, mate!

Fra : Jørgen Winther

Dato : 28-04-02 13:29

"Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> wrote in message
> [...]
> spørger nogen, tja - så får jeg heller ikke et nej. Er der nogen her i
> NG som ved om det er lovligt eller ikke. Bare så jeg ved det, når jeg

Det lyder da faktisk som en sjov idé! Desværre tror jeg ikke, at man
generelt må køre på strandende, men jeg er ikke ekspert.

> Det vil naturligvis tage nogle dage at køre DK rundt, spørgsmålet er
> om man må overnatte på stranden?

Dét må man i hvert fald ikke - eller dvs., man må ikke campere! Hvis du bare
sover på stranden, er det vist ikke forbudt...

--
Jørgen
CB 750 F (der næppe egner sig til strandkørsel :-\)

Fra : Jonas Holt

Dato : 28-04-02 15:35

> Det lyder da faktisk som en sjov idé! Desværre tror jeg ikke, at man
> generelt må køre på strandende, men jeg er ikke ekspert.

Det er da tilladt på den vendsysselske vestkyst. Der er dog nogle enkelte
undtagelser. Jeg mener der er et stykke ved Rødhus (militær) og ved Løkken
(turister) hvor det ikke er tilladt.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-04-02 20:25

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da tilladt på den vendsysselske vestkyst. Der er dog nogle enkelte
> undtagelser. Jeg mener der er et stykke ved Rødhus (militær) og ved Løkken
> (turister) hvor det ikke er tilladt.

Åhja, tjek lige om den der orange ballon er oppe ved Rødhus! De skyder med
skarpt.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-04-02 20:26

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da tilladt på den vendsysselske vestkyst. Der er dog nogle enkelte
> undtagelser.

Der er nogle teltpladser på Margurit-ruten (cykelrute) som er meget
velegnede, og de er ofte tæt på stranden.

Rittig
(Som har camperet på toppen af Bulbjerg Klit nogle gange)

Fra : Kenneth T

Dato : 28-04-02 15:13

> [...]
> spørger nogen, tja - så får jeg heller ikke et nej. Er der nogen her i
> NG som ved om det er lovligt eller ikke. Bare så jeg ved det, når jeg

Det er meget forskelligt hvem der ejer stranden rundt i DK, Ved Fjellerup er
det de private grundejere som har husene, typisk på den anden side af
kystvejen, der ejer den.
Dvs. at du teoretisk skal spørge om du må køre på deres grund, ligesåvel som
hvis du kørte på deres græsplæne.
Det gælder dog kun til 1meter fra vandkanten, derfra og ud i vandet er den
offentlig.

> Det skal dog siges at jeg kører efter nogle personlig uskrevne love.
> Aldrig genere nogle - altid sætte farten helt ned når man passere
> nogen på stranden!

Så er der nok ikke mange der gider brokke sig.

> Det vil naturligvis tage nogle dage at køre DK rundt, spørgsmålet er
> om man må overnatte på stranden?

Samme som ovenfor, hvis det er en privat grundejer som ejer stranden bør du
spørge først, du kunne vel hellerikke finde på at køre ind i et
parcelhuskvarter for at campere i en tilfældig mands forhave?

Men igen, der findes sikkert utallige steder hvor stranden er offentlig.

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Michael & Berit

Dato : 28-04-02 17:37

Fedt projekt! Bare kør på, vi hører gerne om turen senere!

Er det ikke længere ind på land end 1 meter der er offentligt??? Jeg mener
det er omkring 50-100 meter fra strandkanten der normalt regnes for
offentligt areal. Problemet for turisterne er dog tit at kunne komme ned til
stranden, fordi det jo kræver en sti eller tilladelse til at komme derned
via privat grund/vej.

Der var jo en masse skriverier engang en journalist fra EkstraBladet ville
gå sjælland rundt. Han havde problemer ved de store villaer nord for
København, for de havde barikaderet sig med betonmure/stensætninger m.v. for
at holde folk ude fra "deres" strand. Det var imidliertid ulovligt for
grundejerne, og der blev skrevet en grænse fra vandkanten(jeg mener det var
50 - 100 meter) der altid er offentlig, og som sådan skal holdes farbar uden
at man bebygger/smider sten m.v.

Hilsen Michael(på en "kedelig" XJ600).

Kenneth T <ken_t@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aah01i$phl$1@news.cybercity.dk...

Fra : Kenneth T

Dato : 28-04-02 17:55

> Fedt projekt! Bare kør på, vi hører gerne om turen senere!

Også min mening, jeg ville ikke være lyseslukker.

> Er det ikke længere ind på land end 1 meter der er offentligt??? Jeg mener
> det er omkring 50-100 meter fra strandkanten der normalt regnes for
> offentligt areal.

Jeg kender nogle der bor ned til strand og huset ligger ikke 50m fra vandet,
så det håber jeg da ikke:)
Spøg tilside, de skal jo betale ejendomsskat af det totale areal ned til 1m
fra den gennemsnitlige vandstand, så arealet må jo være deres.
De går dog ikke og jager turister væk, kun dem der parkere tåbeligt.

> Problemet for turisterne er dog tit at kunne komme ned til
> stranden, fordi det jo kræver en sti eller tilladelse til at komme derned
> via privat grund/vej.

Det er ofte også et problem at turisterne parkere både i indkørsel og at
muligt, så man ikke kan komme ud eller ind med sin bil..

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-04-02 20:28

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Tjek lige din opsætning "en-eller-anden". Din news-klient skriver Sv:
istedet for Re: og så er vi nogle som ikke kan læse dine indlæg!
(Det er derfor jeg svarer på Kenneth's indlæg, da jeg ikke kan se dit)

Rittig

Fra : Michael & Berit

Dato : 28-04-02 21:54

RE / SV???

SV, betyder vist nok SVar(Dansk) RE betyder vist nok ??? (Engelsk?). Hvis
jeg vælger engelsk som standardsprog, kan I så læse det??? Jeg kan ikke
finde ud af hvor jeg indstiller mellem SV og RE.

Hilsen Michael

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccc5273$0$97318$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-04-02 22:31

Michael & Berit wrote:

> [...]
> jeg vælger engelsk som standardsprog, kan I så læse det??? Jeg kan ikke
> finde ud af hvor jeg indstiller mellem SV og RE.

Det kan du nemlig ikke i din version. MS elsker at at påtvinge folk at
deres egne standarder :-/
Istedet kan du hente en patch på <http://the.subnet.dk/oefix.exe> som
klarer ærterne
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Søren Dahl

Dato : 28-04-02 17:59

On Sun, 28 Apr 2002 18:36:50 +0200, "Michael & Berit" <mlt@wanadoo.dk>
wrote:

>Fedt projekt! Bare kør på, vi hører gerne om turen senere!

I skal nok høre fra mig, når jeg når i "mål".

Jeg ved endnu ikke hvor jeg vil starte, måske vil jeg blot prøve en
"lille" general prøve, ved at køre fra Fjellerup til Skagen, men så
kan jeg vel lige så godt fortsætte ned af vestkysten *gg*

MVH Søren

Fra : Kenneth T

Dato : 28-04-02 18:49

> I skal nok høre fra mig, når jeg når i "mål".

Det ser vi frem til

> Jeg ved endnu ikke hvor jeg vil starte, måske vil jeg blot prøve en
> "lille" general prøve, ved at køre fra Fjellerup til Skagen, men så
> kan jeg vel lige så godt fortsætte ned af vestkysten *gg*

Der er sgu aligevel halvlangt langs vandet :)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Kenneth S

Dato : 02-05-02 16:30

> Der er sgu aligevel halvlangt langs vandet :)
>

> --
> Venligst
> Kenneth T
> ZX9R

Danmarks kystsstrækning er vist over 7000 km, så hvis jylland bare er en
fjerdedel...1750km...i sand...goddamn..

/kenned (..på en R1'er som nok ikke ville klare sig sååå godt igen på en
sandstrand

Fra : Kenneth T

Dato : 02-05-02 16:56

> [...]
> fjerdedel...1750km...i sand...goddamn..
>
> /kenned (..på en R1'er som nok ikke ville klare sig sååå godt igen på en

Hehe.

Det tætteste jeg kommer på, er nok når jeg kommer gennem et sving og opdager
at bondemand Hansen har lagt 2cm jord på kørebanen.... og det er rigeligt
efter min smag :)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 20:14

Søren Dahl <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en

> [...]
> "lille" general prøve, ved at køre fra Fjellerup til Skagen, men så
> kan jeg vel lige så godt fortsætte ned af vestkysten *gg*

Hva så mæ' at gøre 'Vendsyssel rundt' til generalprøve?
Jeg tror ikke at du når dét på en weekend!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 19:28

> [...]
ligesåvel
> som hvis du kørte på deres græsplæne.
> Det gælder dog kun til 1meter fra vandkanten, derfra og ud i vandet er

Det sidste først:
Jeg mener at målet nærmere er 10 meter :-/
Og det ér under alle omstændigheder offentligt så langt som at man ikke
må tage ophold dér!

> Men igen, der findes sikkert utallige steder hvor stranden er
offentlig.

Residerende omkring Fjellerup, vil man have et ganske bestemt billede af
begrebet "strand" for sit øje. Men der findes utallige steder langs
kysten, hvor stranden er såvel ufarbar som utilgængelig!
For lige at hænge mig i mit lokalkendskab:
- Oliehavnen på odden, som Fredericia ligger på!
- Kystlinien imellem Trelde næs (= syd-"hjørnet" af Vejle Fjord) og
Fredericia, er præget af lerklinter helt ud til vandlinien (á: umuligt
blot at gå langs kysten )!
- Strækningen syd for Fredericia havn og til Lyngs Odde (= Pynten under
Den Nye Lillebæltsbro!) er præget af omtalte private grunde kombineret
med høfter der er svært passable i umiddelbar nærhed af vandlinien!

--
Armand.

Fra : Skyrider #1

Dato : 28-04-02 20:40

On Sun, 28 Apr 2002 20:28:18 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

cut lige det hele da det ikke er et svar på indlæg !!
Undskyld mig men vis jeg husker rigtig er så ikke ALT strand offenligt
?!?!
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' dyt dyt vil også på gaden )

Fra : Morten C.

Dato : 28-04-02 21:11

> ....stranden er såvel ufarbar som utilgængelig!

Nåja, man kører væl mudderfræser for ingenting? :c))

> For lige at hænge mig i mit lokalkendskab:
Nej, det ville da være synd og skam at hænge dig for det :c))

> - Oliehavnen på odden, som Fredericia ligger på!
Wouw, er Oliehavnen større end Fredericia og drmed også Odden? :c)))

> - Kystlinien imellem Trelde næs (= syd-"hjørnet" af Vejle Fjord) og
> Fredericia, er præget af lerklinter helt ud til vandlinien (á: umuligt
> blot at gå langs kysten )!
Igen: Mudderfræser kan vel håndteres? :c)

> - Strækningen syd for Fredericia havn og til Lyngs Odde (= Pynten under
> Den Nye Lillebæltsbro!) er præget af omtalte private grunde kombineret
> med høfter der er svært passable i umiddelbar nærhed af vandlinien!

Så tager vi sq urtehaven og svømmepølen i stedet *G*

*drille*
Den besked blev da vist typet ind lidt hurtig, hva' Armand :c)

--
/Morten C.
Turku, Finland

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-04-02 16:12

"Morten C." <mickey@SPAMmy4ever.dk> skrev i en meddelelse

> Nåja, man kører væl mudderfræser for ingenting? :c))

Næh, Armand har fat i noget her!
Mit svar (se anden tråd) skrev jeg med vestkysten i tankerne, den er god at
køre. Østkysten er svær meget af vejen, faktisk først fra Ålbæk og nordpå er
den nem. Mange steder skal jeg kæmpe en del med min Honda XR 600, så jeg vil
gerne se dig klare det samme på en Transalp! Jeg husker specielt et stykke
på 100m der tog os en lille time at køre... Jeg har iøvrigt nogle billeder
fra det stykke, som jeg burde have scannet til dk.binaer.motor, men jeg er
for doven til at tilslutte min scanner... Suk...

Ikke alt kan køres på en off-roader.

Rittig

Fra : Jonas Holt

Dato : 29-04-02 17:30

> Ikke alt kan køres på en off-roader.

Du har måske prøvet med Fjorden rundt engang? ;c)

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-04-02 18:29

> Du har måske prøvet med Fjorden rundt engang? ;c)

Nej, det er for langt, men rundt i kanten af Ringkøbing Fjord, Nibe Bredning
(hvor der er et ret lumsk og ildelugtende kloakudløb undervejs), og så
selvfølgelig diverse bugter når der har været is på - fx. Nørresunby-Egholm
over isen. Vi lavede en bane ude på fjorden og kørte nogle heat. Vi har ofte
diskuteret om det kunne lade sig gøre at køre til Egholm uden is, for ifølge
sø-kortene kan man finde en rute hvor der ikke er over 90cm dybt. Vi er bare
lidt usikre på hvor fast bunden er, så det er ikke rigtig blevet til noget.

Rittig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 29-04-02 21:33

> [...]
bare
> lidt usikre på hvor fast bunden er, så det er ikke rigtig blevet til

ROFL

sig lige til hvis det bliver til noget, for så tropper jeg op med et kamera

--
Jacob

Fra : Ole Baun

Dato : 29-04-02 23:22

"Claus Rittig" skrev i en meddelelse
> [...]

- snip -
> [...]
bare
> lidt usikre på hvor fast bunden er, så det er ikke rigtig blevet til

Det er der da råd for. Frem med badebukserne

Ole Baun

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:10

> [...]
> sø-kortene kan man finde en rute hvor der ikke er over 90cm dybt.
> Vi er bare lidt usikre på hvor fast bunden er, så det er ikke rigtig

Begrundet forsigtighed!

Jeg kan faktisk godt forestille mig vagthavende ved Falck tænke: "Åh
nej, ikke HAM igen = "

--
Armand.
(uagtet at det ikke var Aalborg-kantens Falck du tidligere havde gang i)

Fra : Mads Lund

Dato : 01-05-02 16:11

Vi har ofte
> [...]
bare
> lidt usikre på hvor fast bunden er, så det er ikke rigtig blevet til

Det kan det sagtens. Og med passende lokal indsigt skulle det være en smal
sag. Men man skal op i nærheden af tagholmene, hvor vandet er 30-50 cm dybt.
(Hvilket overrasker en del lystsejlere

Når vi holder træf til sommer skal vi bl.a. ud og lege med vindsurfere, og
mudderknallerter. Det kunen jo være et oplagt tidspunkt at gøre forsøget på
(så kan man jo lige surfe ruten først)

Og det bliver lige til motortosse siden, for der er ca 500m meter's
havkørsel før man er på gøl.

Mads Lund
WR200 (som er for pæn til at skulle druknes i saltvand)

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-02 20:45

"Mads Lund" <Mads@xtremebikes.dk> skrev i en meddelelse

> Mads Lund
> WR200 (som er for pæn til at skulle druknes i saltvand)

Pæn?!? Den er direkte bøsset, er den! Jeg har brugt det meste af aftenen på
at trække folie på den, for at den skulle komme til at skinne i den rigtige
farve. Og når man så tænker på hvordan den vil blive behandlet fra 5 min.
efter du har overtaget den, så føles udtrykket "at kaste perler for svin"
som en eviggyldig sandhed.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 01-05-02 22:33

> Pæn?!? Den er direkte bøsset, er den! Jeg har brugt det meste af aftenen

> at trække folie på den, for at den skulle komme til at skinne i den
rigtige
> farve

CARBON!!!! Den matcher Kawasaki 9eren gør den ja den gør...

fnise...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-05-02 11:31

Claus Rittig wrote:

.....>
> [...]
> er over 90cm dybt. Vi er bare lidt usikre på hvor fast bunden er, så det

Hvis du er i tvivl om, om det kan lade sig gøre, så kan du vel bare spænde
en robåd efter mc'en. Så kan du, hvis det bliver for pløret, bare kravle op
i båden og hejse mc'en op derfra og så sejle ind til land
Dét skal nok vække opsigt!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - næppe egnet til sumpture

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:10

Morten C. <mickey@SPAMmy4ever.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Wouw, er Oliehavnen større end Fredericia og drmed også Odden? :c)))

Mnjaeh .-/
Når man VIL misforstå KAN man misforstå
Havde jeg skrevet: "Skanseodde", havde du sikkert været helt lost(?), så
derfor hellere skære ud i pap.

Til de der vil plædere at de godt vidste hvor Skanseodde ligger, vil jeg
lige stille et tillægsspørgsmål omkring landskabsnavne der bliver
opslugt af byer:
Hvad hedder farvandet imellem Sjælland og Amager?
(Det hed ihvertfald ikke "Københavns Havn" på Absalon's tid!!)

> Igen: Mudderfræser kan vel håndteres? :c)

Ha! Du skulle vide hvorledes det er!! --
Armand.
(der som spejderknægt hár siddet fanget til skridtet i valke-leret
)

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-04-02 20:24

"Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG - og især off road interesserede!

Ups...
Se mit svar i en anden tråd.

Rittig

Fra : Ole Baun

Dato : 04-05-02 19:48

"Søren Dahl" skrev i en meddelelse news:3ccbe301.249805@news.net4you.dk...
> Hej NG - og især off road interesserede!

- snip -

> Jeg har fået den van(d)vittige ide at køre hele Jylland rund på
> motorcykel.

- snip -

> Er der andre
> her i NG som har kørt rundt på Jyllands strande?? Eller generelt
> strandene i DK?

Søren Dahl
Da jeg læste dit indlæg, (d. 28/4), prøvede jeg lige på dk.fritid.rejse at
skrive det herunder

> For et års tid eller to siden, var der en dansker der gik Danmark rundt
> langs kysten. Jeg læste / hørte om projektet et eller andet sted.
>
> Har han skrevet om det ?
> Hvad hedder han ?
>
> Ole Baun

I dag fik jeg en privat mail, (som jeg har censureret her), men videresendt
(ucensureret) til dig.
Jeg ved ikke hvordan han har det med mc kørsel på stranden
Der stod:

"Han arbejder på XXXXXXXXX.
Prøv at ringe XXXXXXXX."

Ole Baun