Ned bremsning fra >200km/t?.....
Fra : Gundersen

Dato : 27-04-02 13:26

Hejsa

Der er nok nogle der ikke synes om dette indlæg, men det er deres
problem.....

Hvis man ligger med en +200km/t eller der omkring....
Hvordan bremser man best ned? Både hård opbremsning, og blød bremsning...
Skal man bare slippe gassen, og bremse blødt?

Hvad med hårde opbremsninger?.....
Skal man bruge gear'ne, så man motor bremser samtidigt?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-02 13:33

Hvor tit er det lige at en bandit 400 ligger med +200

mvh Albert

Fra : John Kramme

Dato : 27-04-02 23:29

"Albert" wrote in message

Hvor tit er det lige at en bandit 400 ligger med +200

> mvh Albert

Hvem har sagt at det er Bandit'en som skal bremses ned fra 200 km/t ?
....ingen !
Emil stiller faktisk et rigtigt godt spørgsmål .....jeg kan faktisk ikke
engang svare på det, fordi jeg har aldrig prøvet at køre over 200 på MC
.....kun i bil

V.H John

Fra : Gundersen

Dato : 27-04-02 23:43

Hejsa

> Hvor tit er det lige at en bandit 400 ligger med +200

Tja... Jeg har haft den ope på ca. 205km/t.... Men det er jo efter speedometeret......

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kenneth S

Dato : 27-04-02 13:41

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Skal man bare slippe gassen, og bremse blødt?
>
> Hvad med hårde opbremsninger?.....
> Skal man bruge gear'ne, så man motor bremser samtidigt?

Der gælder de samme regler som hvis du kørte 100 km/t.

Brems hårdt hvis du har brug for det, brug forbremsen som primær, bagbremse
så meget du kan, motorbrems hvis du har tid til det, og ret dig op mens du
bremser (husk at holde fast i styret . Hvis du går ned i gearene er det
primært blot for at være i det rigtige gear når du skal accelerere igen.

Luftmodstanden alene hjælper dig iøvrigt en del med at bremse ved 250+ km/t.

Kenneth
R1

Fra : Michael Kristensen

Dato : 27-04-02 16:39

> Brems hårdt hvis du har brug for det, brug forbremsen som primær,
bagbremse
> så meget du kan, motorbrems hvis du har tid til det,

Hvorfor overhovedet motorbremse? Bagbremsen er da kraftig nok til at gøre
arbejdet alene.

-Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-04-02 18:32

> Hvorfor overhovedet motorbremse? Bagbremsen er da kraftig nok til at gøre
> arbejdet alene.
>
> -Michael Kristensen (sv650s)

Jae, det har du sådan set ret i, men motorbremser du ned igennem gearene har
du en fornemmelse for hvor i gearet du befinder dig, og har så lettere ved
at hurtigt at accelere ud igen. Det er bare mine personlige præferencer,
iøvrigt bruger jeg næsten aldrig bagbremsen.

Bagbremsen er blevet brugt éen på min R1'er, og det var bare for at checke
om den virkede

/Kenneth

Fra : John Kramme

Dato : 27-04-02 23:36

>"Michael Kristensen" wrote in message

> Hvorfor overhovedet motorbremse? Bagbremsen er da kraftig nok til at gøre
> arbejdet alene.

Brug aldrig bagbremsen alene .....det er direkte livsfarligt, med mindre det
er ved MEGET ...LAV hastighed, bagbremsen skal kun bruges til at suplere
forbremsen og doseringsforholdet skal altid være mest på forbremsen !

V.H John

Fra : bwl

Dato : 28-04-02 08:22

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ved MEGET ...LAV hastighed, bagbremsen skal kun bruges til at suplere
> forbremsen og doseringsforholdet skal altid være mest på forbremsen !

Sikke noget pjat!!! Self kan man da bruge sin bagbremse... Når jeg køre
motorcykel bruger jeg lige så hyppigt min bagerste som de forreste..... Skub
røvenbagud når du bruger bagbremsen, og lær at dosere rigtigt.....Det er
ganske rigtigt at der er større chnce for udskridning, ved bagbremse, men
kender man sin mc ved man vel oxo at den sagtens kan bremse bagpå...
Jeg kan bremse lige så godt med den bagerste, som den forreste når jeg har
en bagpå, idet vægtfordelingen er helt anderledes..og det er uanset
hastighed....

Brian W.

" DMC BronzeKursus " Brems - Undvige - Brems

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 28-04-02 08:36

- snip -

> [...]
> hastighed....
>
> Brian W.
>
> " DMC BronzeKursus " Brems - Undvige - Brems

Æh, undskyld Brian, men det lyder sgu mærkeligt. Medmindre du kører på en
chopper med en 2m lang forgaffel, vil du ALTID kunne bremse mere med din
forbremse, selv med passager. Vægten forskydes frem på cyklen når du
bremser, har du aldrig oplevet din passager nærmest kravlende oven på din
nakke, hvis du har katastrofebremset med passager?, han/hun sidder sq ikke
på sædet.

Sorry mate, I dont buy it

/Kenneth (..som altid har godt med gods på bagbremseklodserne, da de bliver
brugt temmelig spartansk

Fra : bwl

Dato : 29-04-02 05:30

> [...]
>

> Sorry mate, I dont buy it
>
> /Kenneth (..som altid har godt med gods på bagbremseklodserne, da de

EEEhhhmmmm , okay jeg lod mig da vidst lige rive lidt med i et flygtigt
øjeblik. Det er jo rigtigt nok at fforbremsen er bedst, men at bagbremsen
direkte skulle være livsfarlig, kan jeg nu ikke stå inde for. Var det
tilfældet ville den aldrig ha været placeret på en motorcykel....

Brian W.

" som var tæt på at få en masse historier af Per Pedersen, om den gang han
havde Mc Chaufførerne på Kursus "

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-04-02 17:15

bwl wrote:

> [...]
> direkte skulle være livsfarlig, kan jeg nu ikke stå inde for. Var det
> tilfældet ville den aldrig ha været placeret på en motorcykel....

Nåda, nu er vi jo enige
Selv bruger jeg da også næsten altid begge bremser og derudover er det også
altid godt at lægge en fod på bagbremsen, når man gearer ned. Især når man
kører Yamaha Pudsigt nok får det gearskiftet til at glide væsentlig
bedre...
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:06

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> .....derudover er det også altid godt at lægge en fod på bagbremsen,
> når man gearer ned. Pudsigt nok får det gearskiftet til at glide
> væsentlig bedre...

Jes, din fingerspitsengefühlende mc-kræser!!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-05-02 11:36

Armand wrote:

> Jes, din fingerspitsengefühlende mc-kræser!!!

æhh, tak

Fra : Kenneth S

Dato : 29-04-02 17:23

-- snip --

> [...]
> direkte skulle være livsfarlig, kan jeg nu ikke stå inde for. Var det
> tilfældet ville den aldrig ha været placeret på en motorcykel....

helt enig

Kenneth.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-04-02 09:23

"bwl" <dustyman41@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg kan bremse lige så godt med den bagerste, som den forreste når jeg har
> en bagpå, idet vægtfordelingen er helt anderledes..og det er uanset

* ROTFL *

JS

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 28-04-02 10:07

<origo@earthling.net> wrote in message news:aagbgo$88q$1@sunsite.dk...
> "bwl" <dustyman41@hotmail.com> wrote in message
> Skub
> >

> * ROTFL *
>
> JS

enig, JS..

Fra : Pein

Dato : 28-04-02 18:50

"John Kramme" wrote ...

>Brug aldrig bagbremsen alene .....det er direkte livsfarligt, med mindre
>det er ved MEGET ...LAV hastighed,

Der er sjældent nogen grund til at bruge bagbremsen alene, men derfra og så
til at kalde det livsfarligt, er der vist temmelig langt.
Ved enhver kørsel på glat eller løst underlag (vinter, offroad,
olie-/dieselfedtede vognbaner) har man en del mere at bruge bagbremsen til,
end ved normal eller hurtig asfalt kørsel.

Men skal man bremse hurtigst muligt ned fra 200 på rimeligt tør asfalt, er
der vist ingen egentlig bremseeffekt bag, men måske noget stabiliserende.

/Pein

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-04-02 13:49

Hej Emil,

> Hvis man ligger med en +200km/t eller der omkring....
> Hvordan bremser man best ned? Både hård opbremsning, og blød bremsning...
> Skal man bare slippe gassen, og bremse blødt?

Min erfaring siger mig at hvis man kommer "trillende" med 200, så vil bare
det
at slippe gassen, samt at rette sig op gøre at hastigheden bliver
betragteligt
nedsat uden at røre bremserne overhovedet.

> Hvad med hårde opbremsninger?.....

Igen: Ret dig op - Det hjælper med nedbremsningen.

Lad være med at "hugge" bremserne i, men brems blødt til at starte med
hvorefter du kan
øge trykket gradvist.

> Skal man bruge gear'ne, så man motor bremser samtidigt?

Fra 200 vil jeg nok ikke geare ned før hastigheden er betydeligt nedsat.
Risikoen for en
baghjulsblokade er for stor.

Mvh Steen
"Storebror" GSF 1200 Bandit.

Fra : Jes Seeberg

Dato : 28-04-02 01:57

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbersxNoSpamx.dk> wrote in message
> [...]
> at slippe gassen, samt at rette sig op gøre at hastigheden bliver
> betragteligt
> nedsat uden at røre bremserne overhovedet.

Nu ved jeg ikke så meget om det, men er det helt forkert at hvis man
slipper
gassen helt på nogle motorcykler (med over 200), så kan begynde de
begynde
at woble?

Mvh/ Jesper
zzr 600

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 28-04-02 08:26

> [...]
> slipper
> gassen helt på nogle motorcykler (med over 200), så kan begynde de

Joe, det er faktisk ikke helt forkert, nu hvor jeg tænker over det. Jeg tror
dog det mest er ved cykler som ikke er bygget til høje hastigheder, og meget
ofte hvis dæktrykket er forkert (..det lyder mærkeligt, men det er min
erfaring).

Det skete for mig engang med en CB750, ved omkring 215 (på klokken), men med
de andre cykler jeg har haft, har jeg ingen problemer haft, selvom det har
været fra 260-280 stykker (..og ja, også i Danmark, jeg burde skamme mig).

/Kenneth

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 28-04-02 09:36

"Jes Seeberg" <jseeberg@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> slipper
> gassen helt på nogle motorcykler (med over 200), så kan begynde de

Skal jeg ikke kunne sige - Det er aldrig sket for mig.

Mvh Steen, GSF1200N

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 18:47

Jes Seeberg <jseeberg@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> Nu ved jeg ikke så meget om det, men er det helt forkert at hvis man
> slipper gassen helt på nogle motorcykler (med over 200), så kan

Burde ikke være problemet for en moderne motorcykel :-|

At skulle leve med frygten for ikke at kunne bremse p.g.a. wobbling,
svarer næsten til at køre uden bremser og frygte at skulle stoppe et
sted. Derfor: Hvis man har en model hvor det alligevel skulle være
tilfældet, vil det være decideret dumt at køre så hurtigt

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 01-05-02 16:17

> [...]
> sted. Derfor: Hvis man har en model hvor det alligevel skulle være
> tilfældet, vil det være decideret dumt at køre så hurtigt

Hvilket bringer mig tilbage på overvejelserne omkring sidevogns speedway,
180 kmt på noget der mest minder om en radiator med raket fremdrift 300 kg
og ingen bremser.

Hold kæft hvor må det være sjovt.

Mads Lund
Ninja9R, turbo, intercooler, injection

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 19:39

Steen Garbers Enevoldsen <steen@garbersxNoSpamx.dk> skrev i en

> [...]
bliver
> betragteligt nedsat uden at røre bremserne overhovedet.

Sikkert sådan opfattet under/efter en højfartsduel; men du ville
forhåbentligt ikke nøjes med en sådan opbremsning hvis trafikken stod
stille 500 meter foran dig??
Tænk dig lige om: Tror du ikke at dækkenes greb i underlaget kan
udnyttes til mere end som sådan ved at bruge bremserne også?

> Lad være med at "hugge" bremserne i, men brems blødt til at starte med
> hvorefter du kan øge trykket gradvist.

Tag på et kørekursus og lær hvad dine bremser kan!!!!!!!!!!!! :-|

> Fra 200 vil jeg nok ikke geare ned før hastigheden er betydeligt
> nedsat.- Risikoen for en baghjulsblokade er for stor.

Man kan ikke blokere et baghjul igennem en nedgearing - Hjulet vil altid
dreje rundt og derfor stadig have en retningsstabliliserende virkning

Hvis man skulle komme til at overbremse med bagbremsen, vil motoren
modsat forsøge at trække igennem og derved virke som en art ABS
At geare ned samt bruge begge bremser ER den ultimative handling i
omtalte situation!!

--
Armand.

Fra : Skyrider #1

Dato : 28-04-02 20:35

On Sun, 28 Apr 2002 20:38:44 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

cut..
>Man kan ikke blokere et baghjul igennem en nedgearing - Hjulet vil altid
>dreje rundt og derfor stadig have en retningsstabliliserende virkning

Nu har jeg altid læst dine og andre's indlæg med stor respekt! (og gør
det forstat)
Men lige her må jeg sige det ikke helt rigtig da jeg har lavet flere
nedgearinger med baghjuls blokade tilfølge så det kan da lad sig gører
vil jeg bare sige
> [...]
>modsat forsøge at trække igennem og derved virke som en art ABS
>At geare ned samt bruge begge bremser ER den ultimative handling i
Det tilværdtifeld også det jeg bruger det til !
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' Puha Håber ski det bliver imorgen der kommer nye dele

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-04-02 21:21

> Men lige her må jeg sige det ikke helt rigtig da jeg har lavet flere
> nedgearinger med baghjuls blokade tilfølge så det kan da lad sig gører
> vil jeg bare sige

Nix! Baghjulet drejer rundt, ellers ville motoren være gået i stå. Hjulet
drejer kun langsomt rundt (langsommere end resten af MC'ens fart i forhold
til underlaget), men får derved en stabiliserende effekt.

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-04-02 22:55

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> drejer kun langsomt rundt (langsommere end resten af MC'ens fart i forhold
> til underlaget), men får derved en stabiliserende effekt.

Jeps, hvis man leger lidt med det kan man sagtens mærke en ret stor forskel
i bagendens stabilitet ved hhv. hjulslip og blokade!

Fra : Armand

Dato : 29-04-02 15:48

Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> Men lige her må jeg sige det ikke helt rigtig da jeg har lavet flere
> nedgearinger med baghjuls blokade tilfølge så det kan da lad sig gører

Jeg har også præsteret nedgearinger så baghjulet hylede - Specielt min
gamle Benelli Sei var, med kold motor, mester i denne diciplin!

Det er på en måde ren flueknepperi fra min side:
Hvis hjulet er blokeret, så står det stille - Hvorledes kan et baghjul
stå stille alt imens den indkoblede motor stadig roterer??
Og helt flueknepperi er det alligevel ikke: For roterer baghjulet blot
lidt kan det godt nok føles fedtet; men vil stadig indeholde en mængde
retnings-stabilitet

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 16:58

> Og helt flueknepperi er det alligevel ikke: For roterer baghjulet blot
> lidt kan det godt nok føles fedtet; men vil stadig indeholde en mængde
> retnings-stabilitet
Med mindre det da "hopper", som tilfellet er på f.eks. Gixxer 1000 ved harde
nedbremsinger. Kan love, at det overhodet ikke er retnings stabiliserende,
selv om det dreier rundt.

JS

Fra : Jonas Holt

Dato : 29-04-02 17:27

> Med mindre det da "hopper", som tilfellet er på f.eks. Gixxer 1000 ved
harde
> nedbremsinger. Kan love, at det overhodet ikke er retnings stabiliserende,
> selv om det dreier rundt.

Hopper? Er det det samme som steppen?
Min steppede ved hårde opbremsninger da jeg købte den. Det forsvandt da jeg
løsnede fjederen på bagdæmperen.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 17:37

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
> Hopper? Er det det samme som steppen?
Ja, det er det nok

> Min steppede ved hårde opbremsninger da jeg købte den. Det forsvandt da
jeg
> løsnede fjederen på bagdæmperen.
På Gixxeren hjelper det lite med justering av avfjedringen. Man kan justere
så meget man lyster, men problemet er der stadigvekk. Det er faktisk
utviklet en slurekobling til 1000'eren for å løse problemet. Dessverre
koster den 1500 Euro, så det blir ikke aktuelt for meg ihvertfall.

JS

Fra : Tomas Linnet

Dato : 29-04-02 19:30

<origo@earthling.net> skrev i en news:aajsql$o7g$1@sunsite.dk...

> [...]
> utviklet en slurekobling til 1000'eren for å løse problemet. Dessverre
> koster den 1500 Euro, så det blir ikke aktuelt for meg ihvertfall.

Spørg Kim Phillips, han må vide hvad der skal til

-Tomas

Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 19:58

"Tomas Linnet" <tomasane@orangenet.dk> wrote in message
> Spørg Kim Phillips, han må vide hvad der skal til

Jeg har snakket med en rekke racere i utlandet om det allerede Løsningen er
denne her:
http://video.motorcycle-dk.com/Jos.pdf
Men alt for dyr for mitt budget.

Skader selvsagt ikke å spørre førere her, men noen av de løsningsforslag jeg
snappet opp på Val de Vienne vedr. forskjellige problemer med Gixxeren,
viste seg ikke å være korrekt.

JS

Fra : Tomas Linnet

Dato : 29-04-02 20:07

<origo@earthling.net> skrev i en news:aak53m$rt8$1@sunsite.dk...

> [...]
jeg
> snappet opp på Val de Vienne vedr. forskjellige problemer med Gixxeren,

Så vidt jeg ved har Skjern MC bygget en kobling til Rulffs GSXR750. Det er
en blanding af en TL1000 og en GSXR kobling.

Måske det var en løsning,
Ellers er det et spørgsmål om at træne noget finføling op i venstre hånd

-Tomas

Fra : origo@earthling.net

Dato : 29-04-02 20:12

> Måske det var en løsning,
Verdt å spørre selvsagt. Men spørsmålet er om det blir så meget billigere
enn den ferdige løsning.

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 01:08

<origo@earthling.net> skrev i en news:aajqi7$g3o$1@sunsite.dk...

> [...]
> harde nedbremsinger. Kan love, at det overhodet ikke er retnings
> stabiliserende, selv om det dreier rundt.

Huh! =

Men det er jo snarere et dæmper-problem, hvis ikke at det er grundet for
stort slask i transmissionen (=> bagkæden) :-/

Lagde forøvrigt mærke til at Bayliss havde en sådan "stemplende" slide
på vej ud af opløbskurven i et af forrige superbike-løb - Han reddede
den ganske køligt ved lige at lette røven et par mm fra sædet (=> brugte
knæene som supplements-dæmper!)

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-04-02 21:31

> Hvis hjulet er blokeret, så står det stille - Hvorledes kan et baghjul
> stå stille alt imens den indkoblede motor stadig roterer??

Det kommer vel an på det initialsystem man ser hjulet fra?

Hvis man siger dette altid er vejen, så står hjulet vel kun stille hvis
cyklen står stille, og det roterer ikke hvis der er tale om dynamisk
friktion imellem hjul og asfalt.

Er initialsystemet cyklen, så står hjulet altid stille, men roterer hvis der
er statisk friktion imellem hul og asfalt.

Man skal se det fra cyklens side, hvis hjulet skal have en stabiliserende
effekt - herfra kan dækket sagtens pive, men stadig stabilisere.

Mvh
Steen

Fra : Jens Arnfast

Dato : 28-04-02 22:16

Pas dog på, denne metode kan medføre at forhjulet blokerer (eller du
forover cyklen) når din hastigheden falder, og bremsetrykket derved er
for stort. < indsæt smarte forklaringer om friktion og andre
naturkrafter >

>Tag på et kørekursus og lær hvad dine bremser kan!!!!!!!!!!!! :-|

Jep, go' ide, så lærer man at benytte BÅDE for og bagbremse (og
man får den manglende forklaring om friktion og andre naturkrafter
).

Moralen: bagbremsen er til for at blive brugt, for selvom størstedelen
af vægten forskydes til forhjulet under opbremsning vil man få
yderlige bremseeffekt ved at benytte bagbremsen samtidigt.

--
-jens

"Me no internet, only janitor, me just wax floors."

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-04-02 22:31

> Tag på et kørekursus og lær hvad dine bremser kan!!!!!!!!!!!! :-|

Præcis

mvh
Henrik - der skal til kørekursus d. 18. maj efter _kun_ ca. 33k km

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 28-04-02 23:03

> [...]
> Tænk dig lige om: Tror du ikke at dækkenes greb i underlaget kan
> udnyttes til mere end som sådan ved at bruge bremserne også?

Joda!

Men nu gik spørgsmålet, som jeg opfattede det, på såvel en "almindelig"
nedbremsning
som en "katastrofe" opbremsning. Og det er nu engang min erfaring at hvis
jeg kører
med en så høj hastighed og f.eks. ser at trafikken længere fremme gør at
hastigheden bør nedbringes (Altså ikke en katastrofe situation), så virker
det fint for mig at slippe gassen + rette mig op ... Og vupti så er
hastigheden
nede på de 110. Hvis det ikke går stærkt nok kan det selvfølgelig suppleres
med en passende mængde bremse

> Tag på et kørekursus og lær hvad dine bremser kan!!!!!!!!!!!! :-|

Her henviser jeg så til "katastrofe" opbremsningen. Du har helt ret i at
MC'ens bremser kan meget mere end jeg tror. Men jeg må dog
sige at min foretrukne metode alligevel er at "begynde blidt" hvorefter
bremsetrykket øges (kan sagtens foregå på særdeles kort tid) fremfor
at "klappe bremserne i" til forhjulet blokerer - og så slække på trykket

> [...]

> modsat forsøge at trække igennem og derved virke som en art ABS
> At geare ned samt bruge begge bremser ER den ultimative handling i

Joe - Men alligevel?!?

Jeg vil mene at dine bremser må så rigeligt kunne levere den fornødne
bremsekraft,
hvorfor motorbremsen i en katastrofesituation er "overflødig".

Du har nok ret i at en eventuel "blokade" ikke er så problematisk ved en
"lige ud af motorvej"s bremsning, som den ville være i et sving, men som
sagt kan jeg ikke se nytten?

Mvh Steen, GSF1200N

Fra : Armand

Dato : 29-04-02 15:53

> [...]
> Jeg vil mene at dine bremser må så rigeligt kunne levere den fornødne
> bremsekraft, hvorfor motorbremsen i en katastrofesituation er

Nix!
Netop "ABS"-virkningen er da god at have med, ikke mindst derved at man
ikke behøver at ofre bagbremsen så meget koncentration, og derfor kan
lægge stort set hele opmærksomheden på doseringen af forbremsen!

--
Armand.

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 02-05-02 00:56

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbersxNoSpamx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bremsetrykket øges (kan sagtens foregå på særdeles kort tid) fremfor
> at "klappe bremserne i" til forhjulet blokerer - og så slække på trykket

Hvis man skal bremse kraftigt, skal forbremsen hugges i, lige efter du har
fælt bagbremsen bide.
Ved de høje hastigeheder, skal du være heldig for at få den til at blokere.

Jesper Hvalsøe
GS 750
GSX 1100

Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-05-02 02:01

> Hvis man skal bremse kraftigt, skal forbremsen hugges i, lige efter du har
> fælt bagbremsen bide.
> Ved de høje hastigeheder, skal du være heldig for at få den til at
blokere.

Forhjulet er skam meget let at blokere - også ved 200 km/t. Det der skal ske
inden man lægger maks kraft i forbremsen, er at forgaflen skal komprimere
lidt, for at der kommer ordentlig vægt på forhjulet. Dette sker forholdsvis
hurtigt, men ikke momentant!

Mvh
Steen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-05-02 07:54

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> inden man lægger maks kraft i forbremsen, er at forgaflen skal komprimere
> lidt, for at der kommer ordentlig vægt på forhjulet. Dette sker

Præcis!

Der er sådan set dén effekt jeg regner med at få ved at begynde med at
bremse "blidt",
hvorefter trykket så kan øges.

Om det bedre kan gøres vha. bagbremsen er muligt, men personligt føler jeg
mig mest
tryg ved min metode.

Mvh Steen,
GSF1200N

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-05-02 07:47

"Jesper Hvalsøe" <jhva@int.tele.dk> wrote in message
[...]
> Hvis man skal bremse kraftigt, skal forbremsen hugges i, lige efter du har
> fælt bagbremsen bide.
> Ved de høje hastigeheder, skal du være heldig for at få den til at
blokere.

Heldig...?!?

Mvh Steen
GSF1200N

Fra : Mads Lund

Dato : 01-05-02 16:28

> Man kan ikke blokere et baghjul igennem en nedgearing - Hjulet vil altid
> dreje rundt og derfor stadig have en retningsstabliliserende virkning

Jeg vil også godt advare mod det modsatte fenomen. nemlig at bagbremse med
motoren koblet ind. F.eks hvis man kører på en is/sne dækket grusvej, og
lige vil bremse lidt for en familie på jule gåtur. Et lille dap på
bagbremsen og klonk, så står motoren stille, så slippen man bagbremsen igen
men uden effekt, da den nu stillestående motor stadig blokerer hjulet. Den
klonk agtige lyd bliver hurtigt efterfulgt af en KLASK agtige lyd det giver
når motorcyklen og chaufføren mister den smule retningsstabilitet der var
til stede (lidt som Bambi på glatis). Og stor er forundringen fra den nu
lettere opskræmte jule familie, som dog bliver stående for at se om bambi
kommer op igen.

Og nej, man føler ikke lyst til at holde og spørge om ikke de vil se at man
kan køre på baghjul

Mads Lund
ex. KTM300 bambi