Suzuki GSX 1100 tændings problem
Fra : Henrik

Dato : 20-04-02 16:41

Hej NG...

Jeg har en GSX 1100 som kun "tænder" på cyl. 3 og 4 når den er kold.
Mener at have hørt at dette er et generalt problem.
Men hvad er der egenligt galt ?

Når jeg har kørt 500 meter, tænder den på alle cyl. uanset hvor længe den
har stået i tomgang.

Mvh
Henrik

Fra : Armand

Dato : 20-04-02 17:45

Henrik <autophone@c.dk> skrev i en
> Hej NG...
>
> Jeg har en GSX 1100 som kun "tænder" på cyl. 3 og 4 når den er kold.
> Mener at have hørt at dette er et generalt problem.
> Men hvad er der egenligt galt ?

Betyder "kold" efter en nat, eller opleves problemet kun efter et par
dages (uges?) tid?
Bensinen i svømmerhuset har en kedelig tendens til at blive gammel og
miste boostet, og hvis det kun er efter flere dages pause at problemet
forekommer tyder det på at det er dér at problemet ligger :-/
Fjern tanken og se efter om de to karburatorers udluftning (klare
slanger der går fra toppen af svømmerhuset og op under sædet :-/ )
skulle hænde at være faldet af så bensinen lettere "dunster af" på dem
!?

# 3 & 4 er de to højre; og det kan jeg ikke få til at hænge sammen med
øvrige årsager til dine problemer :-/
For mig lyder det mere som at det er de to venstre hvori kondensvand fra
tanken ofte kan ende p.g.a. at bensinslangen går til og grener ud
imellem dé to :-/
Anyhow: Prøv under alle omstændigheder at give tanken en spritkur næste
gang den får behov for brændsel - Hvis du kombinerer med en tømning af
svømmerhusene (for at fjerne forekommende vand derfra uden at skulle
"slide" på spritten) skulle du have sikret dig imod denne årsag!!

Brug af sidestøttebenet kan også foranledige problemer med de venstre
hhv. de højre cylindre - Og selvom det oftest er samme (vand)problem der
er årsag dertil, skulle du prøve at parkere 1100'eren på centralbenet om
aftenen for at se om det hjælper på de to cylindres startvillighed om
morgenen!

Kom igen!

--
Armand.

Fra : Henrik

Dato : 21-04-02 19:57

Hej Armand...

Tak for dit svar.

Jeg undersøgte udluftningsslangerne, og den slange der sidder på karburator
1 - 2
sad i klemme, så der ikke var gennemgang. NU TÆNDER ALLE 4 CYLINDRE

Hvad sker der når slangen er blokkeret ?

Mvh
Henrik

Fra : Armand

Dato : 21-04-02 22:26

> [...]
> Jeg undersøgte udluftningsslangerne, og den slange der sidder på
> karburator 1 - 2 sad i klemme, så der ikke var gennemgang. NU

Hurra!
Også selv om jeg kun ½-ramte

> Hvad sker der når slangen er blokkeret ?

Svømmerhuset er slet og ret en dåse der sidder som reservoir lige under
karburatoren!
Hvis man tager en (lukket)dåse og monterer en slange øverst på den for
at fylde den, komme man hurtigt i problemer: Luftmængden i dåsen skal jo
ud i samme takt som der ifyldes vædske - Og denne udluftningsslange
indebærer denne funktion!

Tidligere var svømmerhuse ikke så hermetisk tætte - Der sad ligefrem en
"tipper" øverst hvormed man kune tvangsåbne svømmerventilen (dykke
svømmeren) så systemet oversvømmedes med bensin i sådan grad at bensinen
kom ud ved "tipperen" => også luftpassage dér!
På tidlige japanske modeller forefindes udluftningsfunktionen som et
ganske lille hul øverst i svømmerhuset; men sådant er for følsomt
overfor vand (á på-spulet vaskevand!?), hvorfor de nu er ført op i
tørvejr under sædet!

--
Armand.

Fra : Henrik