GPS på MC ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 11-04-02 21:59

Hejsa

Engang imellem sætter jeg min Emap på mc'en når jeg skal på tur.
Det virker i og for sig fint nok. Men jeg savner en autorute funktion.
Det har jeg så fundet ud af at Garmin GPS V har.
Men her kommer så mit lille problem.

Displayet på V'eren er lidt mindre en Emap'en, og det er ikke så smart, får
jeg brugere hellere mit syn til at glo fremefter end at kigge på en lille
skærm med et kort på.
Meen, V'eren har så den smarte funktion at den kan zoome ind på kommende
kryds, så når man er xx antal m fra et vejkryds, så zoomer den ind, så man
kan se hvad vej man skal. DET syntes jeg lyder smart. Og det gør så også at
man ikke behøver bruge meget tid på "oversigtskortet".
Men..

Hvad siger sårn en GPS mon til kulden ?
Hvis jeg kører i 0graders varme, så fryser sårn en skærm vel, og så er den
nok noget længere tid om at opdatere diverse skærmbilleder, og det ville jo
kunne give problemer, hvis den skal zoome ind på vejkryds.

Så mit spørgsmål er. Er der nogen her i gruppen som har praktiske erfaringer
med ovenstående ?

Mvh

Tim - Måske snart med Emap til salg

Fra : Foo Bar

Dato : 12-04-02 09:47

> Så mit spørgsmål er. Er der nogen her i gruppen som har praktiske
erfaringer
> med ovenstående ?

Ser jo ikke ud som om der er mange svar på dine spørgsmål om V'eren - men
jeg ved da med sikkerhed at der er indtil flere andre MC-ister der bruger
den. Du kunne jo stikke forbi hhv. news://alt.satellite.gps og
news://sci.geo.satellite-nav og kigge. (Er iøvrigt *næsten* enig med dig i
din 'anmeldelse' af EMap'en - men synes stadig at dens 'lomme-egnethed' gør
den til det rigtige valg for mig.)

/claus

Fra : Mich@el

Dato : 12-04-02 10:58

Hejsa.

Foo Bar wrote:

> [...]
> din 'anmeldelse' af EMap'en - men synes stadig at dens 'lomme-egnethed' gør

Enig, jeg er også meget tilfreds med min Emap. Hvor en tur på MC til København
med besøg hos 5 - 6 forretninger før betød en heldagstur da jeg ikke er kendt i
Kbh, så tar det nu kun 1/2 dag med Emappen til at vise vej, og så er der jo
pludselig tid til lidt sightsieng.

Og jeg har til min store glæde konstateret at min Emap til 2.200 kr. er enddog
meget mere præcis, end VDO`s GPS anlæg til 18.000 kr. som Bla. bliver brugt i
Taxa`er som jeg af og til er chauffør på. ) Skod VDO`en kan ikke finde
husnumre, det kan Emappen ) Jeg har naturligvis hånet min vognmand, og
også vundet et væddemål på ovenstående..

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

"Nemo me impune lacessit"
Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Virago MC Club Danmark # 1101

"Loud pipes saves lives"

Der tages forbehol for tasdefegl
Al makt tel di orblinne

Fra : Niels S.

Dato : 12-04-02 10:20

Tim Hoffmann skrev

> [...]
> kunne give problemer, hvis den skal zoome ind på vejkryds.
>
> Så mit spørgsmål er. Er der nogen her i gruppen som har praktiske

Nu har jeg ikke V'eren men den ny StreetPilot III, og den har ingen
problemer med kulde. Den har været med ude og køre i -1°C og der fungerede
den upåklageligt. Personligt synes jeg V'erens skærm er for lille til
MC-kørsel, SP III'erens større skærm og farve, gør at det er meget hurtigt
at aflæse den så øjnene hurtigere kommer tilbage på vejen/trafikken. Ulempen
er at den fylder mere i "cockpittet".

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 12-04-02 15:08

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> wrote in message
> Tim Hoffmann skrev
> Nu har jeg ikke V'eren men den ny StreetPilot III, og den har ingen

Hej Niels..

Hvor meget har du givet for SP III, og hvor har du købt den henne ??

Har nemlig kigget lidt på den og synes den er FED..

--
MVH Kenneth Egholm
Yamaha FZS 600 fazer

www.RaptorMC.dk

Fra : Niels S.

Dato : 12-04-02 16:58

Kenneth Egholm skrev

> Hvor meget har du givet for SP III, og hvor har du købt den henne ??

Jeg købte den hos Navtech (www.navtech.dk) på messen i Øksnehallen til 12½k.
Jeg ledte efter billigere udenlandske steder på nettet, men fandt ingen der
var mere end ca 2.000,- billigere. Ulempen var så at garantien ikke dækkede
hos Garmin.dk og ej heller fastpris aftalen på reparation. Derfor besluttede
jeg at handle i DK.

Efterfølgende har jeg købt kabler til montering på mc og taske (500,-), samt
monteringsbeslag (ca 1.000,-) fra RAM
(http://www.cycoactive.com/gps/gps_mounts_ram.html). Du kan se her
http://www.cycoactive.com/gps/gallery/sport_gpsmount.html hvordan det kan
gøres. Jeg har så vendt det mod tanken i stedet for, så jeg kan se
speedometeret og lamperne.

> Har nemlig kigget lidt på den og synes den er FED..

Det er den også. Kan klart anbefales.

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 13-04-02 13:39

> Displayet på V'eren er lidt mindre en Emap'en, og det er ikke så smart...
Intet problem p.g.a. zoom-funktionen.

> [...]
at
> man ikke behøver bruge meget tid på "oversigtskortet".

Det ER smart. Jeg købte en for 8 dage siden og den fungerer rigtigt godt.
Autoroute - eller turn-by-turn ( som de kalder det)navigationen er god - men
den kan god blive lidt forvirret hvis du afviger fra den udstukne rute i tæt
bebyggelse. Den bruger så 20-30 sekunder på at beregne en ny rute.

Det med autozoom fungerer rigtigt godt!! Den siger til (og zoomer ind) et
par hundrede meter før man skal navigere og så fastholder den dette
'detailbillede' indtil man har svinget/navigeret. Det viser en stor pil f.x.
knækket til højre og så en nedtælling af meter til man skal dreje.

Den har lidt svagheder i vejoplysninger, da den ikke helt er klar over hvor
der er gennemkørsel forbudt/cykelbomme og den slag små detailler, men i
praksis betyder det ikke noget (andet end et lille tidsspild) idet du bare
vender om og så genberegner den ruten til din destintion.

> Hvad siger sårn en GPS mon til kulden ?

Iflg manualen skulle den fungere fra -15 til +70 gr C. Men det er rigtigt at
et hvilket som helst LCD vil blive mere trægt i opdateringen ved lave temps.

> Så mit spørgsmål er. Er der nogen her i gruppen som har praktiske
erfaringer
> med ovenstående ?

Tjaaa - jeg har mest prøvet den i madkassen, og den er *overbevisende*.
Jeg skal lige have kløerne i et monteringsbeslag, som dæmper vibrationerne -
f.eks. Touratech. Prøvede den dog - liggende i kortlommen på en tanktaske,
hvor antenne ikke kunne pege opad; det gik OK, men den mistede GPS-signalet
nogle gange. Fangede det dog igen og fortsatte i bedste stil derefter.

Den (GPS V) kommer med CD/kort, 12-ledning, datakabel og et beslag til
montering i bil (som godt kan bruges på mc - men det beskytter ikke mod
vibrationer, som er elektronikkens fjende)

Man får en region med i prisen (f.eks. skandinavien), og kan så få åbnet de
øvrige 5 europa-regioner for ca 1500,- (Der er ingen vej udenom at betale
for det: Den kender GPS'ens ID-nr og der kan kun uploades til den ene GPS!
Smart men selvfølgelig irriterende

Kort sagt det er et komplet sæt - lige til at gå til. Prisen er 6995,- hos
www.navtech.dk - vejl udsalg er 7295,-
Der kan ikke købes datakasetter/memory idet den har ca 19 MB indbygget og
det er nok til hele sjælland, fyn og en del jylland. Det tager dog over en
time at uploade det fra PC til GPS V !!!

Den kan købes billigere hos www.gpsw.co.uk men jeg afstod, da de oplyste at
der kun er 12 mdrs reklamationsret/garanti, mod 24 mdr i DK. Jeg vurderede
at de sparede ca 1300 kr kunne været dyrt sparede penge, hvis den går i
stykker efter 12 mdr.... Det er dog en individuel vurdering.

Jeg forventer at beskrive den meget mere på min hjemmeside (montering,
praktiske råd/erfaringer på mc) om 14 dages tid når jeg har haft tid til at
prøve den mere af.

Indtil videre er det kun Thumbs-up - ingen negative ting -
endnu.......bortset fra uploadtiden for kort og data, men det er principielt
kun 1 gang det tager så lang tid.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Jakob Barfod

Dato : 15-04-02 18:33

"Peter H Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> wrote in message
> Intet problem p.g.a. zoom-funktionen.

> at
>
> Det ER smart. Jeg købte en for 8 dage siden og den fungerer rigtigt godt.

Og jeg er helt enig med Peter. Jeg har nu haft en GPS V siden lige før jul
og har gjort mig mine erfaringer.

Fordele:
- Den er nøjagtig.
- Det er en fornøjelse at fare vild! (endnu mere end det var før)
- Den kender så godt som alle adresser i Danmark
- Man får en ret god estimeret ankomsttid!
- Den kan finde den nærmeste McD!
- Den kan finde den nærmeste tankstation!
- Den er ret nem at finde ud af.
- Den fylder ikke meget.
- Den kan nemt flyttes fra bil til mc... - og tilbage.
- Man kan vælge mellem korteste, hurtigste rute og direkte kompaskurs mod
målet.
- Det er den billigste GPS med turn-by-turn-navigering.
- Meget mere.

Ulemper:
- Dårligt intastningsinterface. Det tager lang tid at indtaste et vejnavn.
- Det er ikke dokumenteret, hvordan man søger på vejnavn. (Der er en "bug",
der gør, at man kun skal taste første del af et sammensat vejnavn og så selv
scrolle til det rigtige navn)
- Der er trods alt et par vejnavne, ensrettede gader, vesntresving forbudt
og den slags, som ikke er med i kortet.
- Man kan kun bruges Garmins eget kortformat. Og selvom man kan finde
distribuerede kopier, er de udgaver, der har "turn-by-turn"-navigering ikke
til at kopiere.
- Man kan komme ud for, at der er dårlig dækning. Og så er man _rigtig_
meget på den, hvis man ikke har sit reserve-kort med.
- Knapperne kan være liiiige små nok, når man har sine fede mc-handsker på.

Montering på mc:
Efter at have kigget lidt rundt omkring, besluttede jeg at holde mig til
Garmins egen fastgørelsesmetode, nemlig en ekstra "fod", som selve enheden
sidder fast på. De tredieparts-beslag, man kan få fat i (fx fra Touratech),
ser ganske vist rigtig gode ud, men de fleste af dem kræver et stykke bart
styr for at kunne monteres. Og det er der ikke på en GSX7½F fra 1991. Derfor
fremstillede jeg selv på mest amatøragtige vis et beslag, som blev fæstnet
godt og grundigt med et par bolte til det "stativ", som urene sidder fast
på. Beslaget går op mellem instrumentbord og kåbeglas, og jeg har bøjet det,
så foden kan sidde der. På beslaget har jeg også sat 12V-ledningen fast (som
via et relæ er sat til tændingen), så batterierne ikke bliver brugt, når man
bruger den. Det virker - og det virker godt! Især på mc er det jo noget bøvl
at kigge på kort, så der kommer den virkelig til sin ret.

--
Jakob
GSX750F & GPS V

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-04-02 06:59

> Ulemper

Man skal huske at have den med sig så snart man vender ryggen til mc'en.

/A

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 15-04-02 22:02

"Peter H Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en meddelelse

> Indtil videre er det kun Thumbs-up - ingen negative ting -
> endnu.......bortset fra uploadtiden for kort og data, men det er
principielt
> kun 1 gang det tager så lang tid.

Du har fået mig overbevist. Jeg skal lige have solgt min Emap, så tror jeg
søreme jeg henter sårn en V'er.

Tak for den fine beskrivelse. Jeg venter spændt på din hjemmeside

Mvh

Tim Hoffmann

Fra : Prost

Dato : 13-04-02 13:52

Hejsa.

Jeg har et tillægs spørgsmål i forbindelse med GPS på en MC.

Mit arbejde består nogle gange udkørsel til NESA's transformere rundt
omkring i vores forsynings område, og har spekuleret på hvor meget tid jeg
egentlig kunne spare ved at kigge Krak kort mens jeg kører. Og da jeg regner
med at få bragt og leveret min Yamaha TDM her i næste uge, og har et større
udkørings arbejde i nærmeste fremtid, så kunne jeg passede bruge min
arbejdstid og få lidt km penge samtidig med jeg sad på ryggen af TDM'em
))

Jeg har GPS punkter af hvor vores transformere ligger i landskabet, kan man
taste det ind i det software der bliver leveret med et bærbart GPS anlæg ?
Så kunne jeg passende få min chef til at sponsore sådan et anlæg,
selvfølgelig kun til tjenstelig kørsel Kan det lade sig gøre at køre
vores 6000 transformere's GPS punkter ind ? Og hvad anlæg er anbefales
værdig til dette projekt ?

MVH Rune