Vedligeholdelse af Gori foldepropel
Fra : Sven Fafner

Dato : 01-02-01 22:32

Min "nye" båd har foldepropel. Sådan en har jeg ikke erfaring med, og
derfor vil jeg gerne spørge jer til råds om vedligeholdelse m.m.

Det er en Gori propel. Den er forsynet med en unbrakoskrue ca. midt på.
Denne unbrakoskrue fungerer formentlig som en lås, der holder propellen
fast på akslen. Propellens vinger drejer om to aksler der er låst med
hver sin unbrakoskrue bagtil. Der er vist ikke nogen kontramøtrik for
enden af propellerakslen, men jeg kan ikke rigtig se det for vingernes
tænder.

1. Hvordan får man propellen af (- og er der overhovedet grund til det
?) Jeg gætter på at jeg skal skrue de tre unbrakoskruer ud for at tage
vingerne af og derefter skrue propellen løs, men ..øh.. er det bare så
nemt ? Har propellerakslen for eksempel højre- eller venstregevind ?

Skal jeg sikre unbrakoskruerne med Locktite når jeg skruer dem i igen ?

2. Vingernes aksler er noget slidte, så vingerne kan rokkes. Har det
nogen betydning, og kan man gøre noget ved det ?

3. Hvordan behandler I propellen så den ikke gror til med rurer i løbet
af sommeren ? Kan man give den bundmaling ?
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : N/A

Dato : 04-02-01 17:26

Fra : Sven Fafner

Dato : 04-02-01 17:26

On Thu, 1 Feb 2001 23:13:03 +0100, Mikael Wahlgren wrote:

>Beror på vad den är gjord av.

Propellen er af bronce.

> ..Du kan hitta lite information på
>Internationals hemsida http://www.yachtpaint.com/. Själv planerar jag att
>använa VC Prop-O-Drev direkt på propellern.

Glimrende side. Jeg vælger også VC Prop-O-Drev til min propel, især
fordi den kan males direkte på metallet uden priming.

Tak for de gode råd.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner