/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Oliesnak... erfaringer udbedes
Fra : Robert


Dato : 10-04-02 22:07

Ok, jeg har set det ( flere indlæg her ) - men desværre ikke nok - endnu.
Totalforvirring hersker mht. angivelse af oliespecifikationer:
På trods af talrige lærerige sider på nettet, samt "skrivelser" her på
stedet
er det stadig lidt af en gåde for mig, hvad disse angivelser helt præcist
betyder: Hvem kan forklare det på fornuftig måde?
Tag en olie: "10W-40" "W" betyder Vinter ( eller koldt ), men
hvad med resten ? ( og hvad er forresten "koldt" ? ) "vinter" i
California - eller DK ?

Det mest underlige er de krav der stilles til olien.
Hvis jeg feks. nærlæser manualen til min MC står der
følgende:

"Recommended engine oil classification:
10W-30 or 20W-40 or 10W-40
API Service SE,SF,SG og higher"

Men (!!) på siden med forklaringen til hvordan olien
skiftes står der også:

"In order to prevent clutch slippage, do not mix any
chemical additives with the oil or use oils of a
higher grade than "CD" , or use any oils labeled
"energy conserving II" "

- og "C" i API gradings betyder Compression ( diesel )
Det eneste man efterhånden kan være helt sikker på,
er i det mindste ikke at anvende olie med "anti-friktion"
eller "Energy saving additives".

Har selv hidtil brugt Shell Helix 10W-40 API "SJ" / "CE"
uden problemer. Har netop skiftet hele baduljen til
Texaco 10W-40 API "SH" / "CD" og kan indtil
videre ikke mærke den mindste forskel.
Hvad bruger du i din maskine ?

Mvh
Robert



 
 
james (11-04-2002)
Kommentar
Fra : james


Dato : 11-04-02 12:54

Hej Robert,

Vi prøver lidt igen....

: "10W-40" "W" betyder Vinter ( eller koldt ),

Oh? Hvor har du det fra? Hvad vil du så kalde en 10-40, uden W........(?)

Du skal have en W, idet det er en selvrensende olie.

>
> "Recommended engine oil classification:
> 10W-30 or 20W-40 or 10W-40
> API Service SE,SF,SG og higher"

Det er lidt underligt at det står: "or higher...." da "højere" i dette
tilfælde vil ofte bringe dig inde i anti-friktions verdenen....og så får du,
som du skriver, koblings problemer.

Du vil have det udmærket med SG, som de fleste MC olier nu er.

>
>
> "In order to prevent clutch slippage, do not mix any
> chemical additives with the oil or use oils of a
> higher grade than "CD" , or use any oils labeled
> "energy conserving II" "

Hvorfor blander de C kategorier i det i det hele taget????? Det er ikke
noget du skal interessere dig for....se efter S rating....feks SG!


>
>
> Det eneste man efterhånden kan være helt sikker på,
> er i det mindste ikke at anvende olie med "anti-friktion"
> eller "Energy saving additives".

Rigtig!

>
>
> Har selv hidtil brugt Shell Helix 10W-40 API "SJ" / "CE"
> uden problemer. Har netop skiftet hele baduljen til
> Texaco 10W-40 API "SH" / "CD" og kan indtil
> videre ikke mærke den mindste forskel.

Hvis du skal bruge Shell produkter, som jeg gør; er det Shell Advance Ultra
4 10W-40 (SG forresten) som er fuldsyntetisk, eller Advance VSX 10W-40 (også
SG), som er delsyntetisk. Denne bruger jeg, som er specielt udviklet til at
forhindre skridende kobling og/eller hængende kobling efter koldstart. Især
det sidste er forsvundet 100% siden jeg skiftede til Shell.

Helix er til biler.

Hvis du ikke har haft problemer, er du heldig...bare fortsætte...men "rasle"
lyden er nu væsentligt mindre og samtlige koblingsproblemer er nu væk. Noget
jeg levede med i uvidenhed......

-james




boe (11-04-2002)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 11-04-02 13:31

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
news:3CB57941.E5350506@post5.tele.dk...
> Denne bruger jeg, som er specielt udviklet til at
> forhindre skridende kobling og/eller hængende kobling efter koldstart.
Især
> det sidste er forsvundet 100% siden jeg skiftede til Shell.

Det kan jeg bekræfte, jeg har også skiftet til Shell, og min kobling er
holdt op med at hænge. Jeg plejede ellers slukke motoren efter opvarmning og
derefter starte igen med cyklen i gear og trukket kobling for at undgå
LYDEN!!! Brrhh, for en grim lyd

Bo, VF1000F



james (11-04-2002)
Kommentar
Fra : james


Dato : 11-04-02 14:30

> Jeg plejede ellers slukke motoren efter opvarmning og
> derefter starte igen med cyklen i gear og trukket kobling for at undgå
> LYDEN!!! Brrhh, for en grim lyd

Jo, ikke?! ...og det at starte, koble, Pang! Motoren stoppede......nå, hold den
i gear med kobling og hoppe et par cm frem indtil det slap....Alt det er nu
fortiden. På Kirsten's Honda, er skift-lyden væsentlig reduceret og på
Triumph'en er det totale lydniveau meget mindre.

På begge, er samtlige koblingsproblemer forsvundet. Jeg har stadig Duckhams på
Bonneville, idet den har adskilt gearolie....men måske prøver jeg Shell der
også næste gang.

-james


boe (11-04-2002)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 11-04-02 14:34

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
news:3CB58FEF.2E256FC@post5.tele.dk...

> På Kirsten's Honda, er skift-lyden væsentlig reduceret og på
> Triumph'en er det totale lydniveau meget mindre.

Ja, men det skyldes udelukkende den dåse bananmos, som Kirsten hældte på
motoren sidste forår mens du vendte ryggen til

Bo, VF1000F



Armand (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-02 18:03


james <airthy@post5.tele.dk> skrev i en
news:3CB58FEF.2E256FC@post5.tele.dk...
> >
> Jeg har stadig Duckhams på Bonneville, idet den har adskilt
> gearolie ....men måske prøver jeg Shell der også næste gang.

Prøv Bel Ray's gearolie ved lejlighed!
Den er behagelig tynd trods fornødne spec's!

--
Armand.






Robert (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 11-04-02 20:35

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3CB57941.E5350506@post5.tele.dk...
> Du skal have en W, idet det er en selvrensende olie.

aha !
>
> Hvorfor blander de C kategorier i det i det hele taget????? Det er ikke
> noget du skal interessere dig for....se efter S rating....feks SG!
>
ja, jeg fatter det heller ikke..

> > Har selv hidtil brugt Shell Helix 10W-40 API "SJ" / "CE"
> Helix er til biler.

njae... med risiko for sturr diskussion; hvis to olier
har exact samme specifikationer, og den ene er i en bøtte
med påskrift "MC Olie" og den anden er "Bil olie".. er
det så ikke eet fedt ?

> Hvis du ikke har haft problemer, er du heldig...bare fortsætte...men
"rasle"
> lyden er nu væsentligt mindre og samtlige koblingsproblemer er nu væk.
Noget
> jeg levede med i uvidenhed......

Du mener vel det dér velkendte "ryk" man får, når man sætter i gear efter
en koldstart ? ( og hvis man ikke holder bremsen kan man være uheldig
at rykke 1/4 meter frem ..... ) er det ikke fordi olien er kold og "tyk" ?
Måske jeg prøver den olie ved næste skift ( Advance VSX 10W-40 )

Mvh
Robert



Jes Vestervang (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-02 22:00

Robert wrote:


> Du mener vel det dér velkendte "ryk" man får, når man sætter i gear efter
> en koldstart ? ( og hvis man ikke holder bremsen kan man være uheldig
> at rykke 1/4 meter frem ..... ) er det ikke fordi olien er kold og "tyk"
> ?
>
En måde at reducere smækket på er at trække koblingen, for derefter at give
mc'en lidt gas så den _hurtigt_ kommer op på f.eks. 4000 rpm, da det får
koblingen til at slippe.
På Fazeren er det nødvendigt ved alle koldstarter, men gør til gengæld også
at den kun siger et pænt klik, istedet for et grumt klonk
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Ib Jakobsen (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-04-02 12:35

Jes Vestervang wrote:

>
> En måde at reducere smækket på er at trække koblingen, for derefter at give
> mc'en lidt gas så den _hurtigt_ kommer op på f.eks. 4000 rpm, da det får
> koblingen til at slippe.
> På Fazeren er det nødvendigt ved alle koldstarter, men gør til gengæld også
> at den kun siger et pænt klik, istedet for et grumt klonk

Og så er der dem der lige må linde lidt på koblingen for at den kan falde i
gear.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-02 23:27


Robert <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
news:a94ohg$b97$1@news.cybercity.dk...
>
> Du mener vel det dér velkendte "ryk" man får, når man sætter i gear
efter
> en koldstart ? ( og hvis man ikke holder bremsen kan man være uheldig
> at rykke 1/4 meter frem ..... ) er det ikke fordi olien er kold og
"tyk" ?

Nope!
Det er fordi at koblingspladerne i vådkoblingen (så'en en sidder der jo
ikke i bilemotorer ) nærmest er limet sammen af olien, og ikke
skilles
blot ved at koblingen trækkes (og pladerne ikke længere preses imod
hinanden); men først når et gear lægges ind og hver anden plade
pludselig skal følge sin forbundne motorpart (den stillestående
gearkasse hhv. den roterende krumtap/koblingsskål!

Jeg tror at fidusen med at starte med 1.gear inde vil kunne belaste
starterdrevet uforholdsmæssigt i længden :-/

Jes' trick, lyder ikke umuligt, derved at op-accelerationen af
koblingsskål-siden kan stikke af fra de andre plader, og derved twiste
pladerne fra hinanden og få fornyet olie imellem dem alle; Men ellers må
trick'et være at starte med at sætte i gear og med trukket kobling nykke
modellen frem til koblingen slipper og derved lader modellen skubbes
fremad!

--
Armand.






Stig Vissing (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Stig Vissing


Dato : 11-04-02 19:40

Find smøreskema
For at finde det rette smøreskema til en maskine kan du søge specifikt på
maskine eller maskinproducent.

http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc


"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a929h8$2uin$1@news.cybercity.dk...
> Ok, jeg har set det ( flere indlæg her ) - men desværre ikke nok - endnu.
> Totalforvirring hersker mht. angivelse af oliespecifikationer:
> På trods af talrige lærerige sider på nettet, samt "skrivelser" her på
> stedet
> er det stadig lidt af en gåde for mig, hvad disse angivelser helt præcist
> betyder: Hvem kan forklare det på fornuftig måde?
> Tag en olie: "10W-40" "W" betyder Vinter ( eller koldt ), men
> hvad med resten ? ( og hvad er forresten "koldt" ? ) "vinter" i
> California - eller DK ?
>
> Det mest underlige er de krav der stilles til olien.
> Hvis jeg feks. nærlæser manualen til min MC står der
> følgende:
>
> "Recommended engine oil classification:
> 10W-30 or 20W-40 or 10W-40
> API Service SE,SF,SG og higher"
>
> Men (!!) på siden med forklaringen til hvordan olien
> skiftes står der også:
>
> "In order to prevent clutch slippage, do not mix any
> chemical additives with the oil or use oils of a
> higher grade than "CD" , or use any oils labeled
> "energy conserving II" "
>
> - og "C" i API gradings betyder Compression ( diesel )
> Det eneste man efterhånden kan være helt sikker på,
> er i det mindste ikke at anvende olie med "anti-friktion"
> eller "Energy saving additives".
>
> Har selv hidtil brugt Shell Helix 10W-40 API "SJ" / "CE"
> uden problemer. Har netop skiftet hele baduljen til
> Texaco 10W-40 API "SH" / "CD" og kan indtil
> videre ikke mærke den mindste forskel.
> Hvad bruger du i din maskine ?
>
> Mvh
> Robert
>
>



Robert (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 11-04-02 20:28

"Stig Vissing" <vissing@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3cb5d84a$0$12076$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Find smøreskema
> For at finde det rette smøreskema til en maskine kan du søge specifikt på
> maskine eller maskinproducent.
>
> http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc
>

det var ligegodt som syv søren !!
min maskine er der - - der er faktisk
rigtig mange !

Robert





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste