Vrikken i styr ved 50-60kmh
Fra : Claus Ø

Dato : 09-04-02 21:39

Hej NG

Jeg har lagt mærke til at mit styr vrikker lidt fra side til side
ved 50-60kmh.

Ved højere og lavere hastighed kan jeg ikke mærke denne lidt
irriterende vrikken fra side til side.

Fordækket er sat på sidste år og derfor næsten nyt.

Det er afbalanceret. Den har stået på centerfoden hele vinteren.

Kan en ny afbalancering ændre på denne vrikken, eller er det
noget helt andet der er 'galt'?

mvh

Claus Ø
XJ750

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-04-02 22:31

"Claus Ø" <cla@scanjour.dk> wrote in message
> Jeg har lagt mærke til at mit styr vrikker lidt fra side til side
> ved 50-60kmh.
> [...] Kan en ny afbalancering ændre på denne vrikken, eller er det
> noget helt andet der er 'galt'?

Jeg oplevede også en tendens til wobling, da jeg (dvs. modellen) fik nye dæk
på sidste år - dog ved en noget højere hastighed... Ved at justere
dæktrykket på de to hjul, kunne jeg flytte punktet (hastigheden), hvor det
indtrådte. Måske du kan prøve det samme, og derved få det flyttet "hen hvor
peberet gror"?

Sjovt nok er mit problem tilsyneladende væk i år, selv om jeg ikke gjorde
yderligere...

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : RacerNiels

Dato : 09-04-02 22:53

> [...]
> ved 50-60kmh.
>
> Ved højere og lavere hastighed kan jeg ikke mærke denne lidt

Kontrollér dine lejer. Kronrøret er oplagt, men også bagsvingerens
fæstningsleje kan forsage rystelser.

Niels
XS400-SS

Fra : Bandit600

Dato : 10-04-02 16:41

Hej

Det kan være dine kronrørslejer der trænger til at blive skiftet

Venlig hilsen Rune

Fra : Ped

Dato : 10-04-02 18:58

Også jeg vil gerne pege på kronrørslejerne, og det kan være noget så
simpelt som at de blot skal tilspændes en lille smule. Min GPZ havde
præcist det samme, og jeg gav også dækkene skylden i begyndelsen. Men et
råd på en mailing liste fik mig til at prøve at tilspænde
kronrørslejerne, og der har ikke været noget wobling siden. Prøv at
tilspænde dem med et ganske lille nøk (husk at løsne de øverste clamp
bolts imens), kør en lille tur hvor du laver et par 8-taller på
villavejen, hvis den føles OK så giv dem et lille nøk til og så
fremdeles, indtil den begynder at føles mærkelig. Så gi'r du den et
lille nøk tilbage, og så skulle den være der.

Held og lykke!

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-04-02 18:58

Ped wrote:

> Også jeg vil gerne pege på kronrørslejerne

....som du kan tjekke ved at sætte cyklen op på centralfoden og placere en
person på bagsædet, for derefter at hive frem og tilbage i forhjulet. Hvis
det siger små klonk-lyde, så er der noget galt med kronrørslejerne. Når nu
du har den på centralfoden kan du også lige undersøge bagenden for slør,
men få lige bagsædepersonen lokket af først
Bagsvingerakslens bøsninger undersøges ved at hive sideværts frem og
tilbage i bagsvingeren, her skal der heller ikke være klonk-lyde.
Baghjulslejerne kan evt. også være syge, de tjekkes ved at tage et fast
greb i bagsvingeren og stramme den ud til siden, så den ikke vil kunne give
sig i tilfælde af førnævnte slør. Dernæst hiver du sideværts frem og
tilbage i bagdækket. Her er den igen gal, hvis det klonker.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Michael & Berit

Dato : 10-04-02 20:13

Min helt nye(3.000km nu) XJ600N har samme tendens med at wobble med styret,
men kun når jeg kører 50-60km/t OG SAMTIGIGT motorbremser uden at holde ved
styret... (Jeg er ikke helt normal, jeg ved det godt..).
Det er dog ikke et problem for mig, for der er ikke tendenser når man bare
har en enkelt hånd på styret.
Så kronrørslejerne, tror jeg nu ikke det er. Min teori er en lille
ubalance/ujævnhed i fordækket.
Prøv det med dæktrykket, hvis det er et stort problem for dig.

Michael L.Thomsen
XJ600N

Ped <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CB47D12.F7211FA6@tdcadsl.dk...

Fra : Claus Ø

Dato : 10-04-02 20:09

Hejsa

Nu har MC'en kun kørt 22kkm, så jeg synes nu det er lidt tidligt at
kronrørslejerne er slidt.

Selvom MC'en er fra 1983!

Eller hva?

Claus Ø

Fra : Orla Pedersen

Dato : 10-04-02 21:44

Claus Ø skrev i meddelelsen
<3cb48dba$0$11944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hejsa
>
>Nu har MC'en kun kørt 22kkm, så jeg synes nu det er lidt tidligt at
>kronrørslejerne er slidt.

Det er de heller ikke, de er rustet væk ! Hvergang cyklen er blevet vasket
med højtryksrenseren, er lejerne blevet fyldt med vand.

>Selvom MC'en er fra 1983!

Det er ikke et sekund for tidligt de bliver skiftet ! Helst til koniske
rullelejer.

mvh
Orla

Fra : Bendt Grunge

Dato : 10-04-02 22:05

> Hejsa
>
> Nu har MC'en kun kørt 22kkm, så jeg synes nu det er lidt tidligt at
> kronrørslejerne er slidt.

Det er jo ikke nødvendigvis slidt, det kan bare være justeret lidt løst så
skal der ikke meget til for det kan "vrikke".

BG.

Fra : Jonas Holt

Dato : 10-04-02 22:11

> Nu har MC'en kun kørt 22kkm, så jeg synes nu det er lidt tidligt at
> kronrørslejerne er slidt.
>
> Selvom MC'en er fra 1983!

Tjek! - og det hellere en gang for meget end en gang for lidt. Hvis de skal
skiftes - hvis de er bare lidt røde eller de er slidt skæve - kan jeg kun
anbefale at sætte koniske rullelejer i. Jeg gjorde det på min sidste år (årg
'93 og 43.000 km) og cyklen var helt forandret at køre på bagefter.

Hvis du allerede har en oppe på bagsædet og cyklen på centralbenet, så tjek
dine forhjulslejer ved samme lejlighed. Jeg var ved at montere cykelcomputer
på min i fredags da jeg pludselig opdagede at der var slup i mit det ene
forhjulsleje - og jeg havde endda kørt hurtigt torsdag aften! Jeg kørte ikke
en meter inden lejerne var skiftet.

Er der nogen her, der kender til tilfælde hvor et hjul har blokeret e.l.
pga. et defekt hjulleje?

Jonas Holt & CBR600F2