/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suzuki gs 450 e 1983 - forgaffel-hjælp
Fra : Peter G. Kjær


Dato : 09-04-02 11:37

Hej Allesammen !

Jeg er den lykkelige ejer af ovennævnte model. MC'en er lige nu under total
renovation med god hjælp af Haynes.

Problemet er at mine dæmper ben ikke er af samme slags som i manualen; der
er i toppe af min en ventil magen til den der sidder i dækkene. Da jeg
trykkede på keglen "fes" der ganske lidt luft ud. Skal jeg pumpe nyt i, hvor
meget og er det godt eller skidt med sådanne ventiler ?

Håber en eller anden kan hjælpe mig.

På forhånd tak,

Peter



 
 
S@nd (09-04-2002)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 09-04-02 12:53

"Peter G. Kjær" <pgk@pox.holsths.dk> skrev i en meddelelse
news:_uzs8.60$cr3.7523@news.get2net.dk...
> Hej Allesammen !
....
> Problemet er at mine dæmper ben ikke er af samme slags som i manualen; der
> er i toppe af min en ventil magen til den der sidder i dækkene. Da jeg
> trykkede på keglen "fes" der ganske lidt luft ud. Skal jeg pumpe nyt i,
hvor
> meget og er det godt eller skidt med sådanne ventiler ?
....
Der skal være luft i, for at opnå en ordentlig dæmpning, men det skal gøres
varsomt (Læs: Ikke med 8 bars kompressor), for ikke at skade/skyde
pakdåserne. Så jeg ville nok vente til jeg var sikker på jeg havde de
rigtige data.

I mit eget tilfælde anbefaler Honda <1bar, mens Haynes anbefaler, at man
ikke går højere end 0,8bar.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or || - " Med nyoprettet gaffelben og nyt olie og luft "



Peter G. Kjær (09-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter G. Kjær


Dato : 09-04-02 13:00

Takker, men Haynes omtaler slet ikke en forgaffel med lufttryk, såee.....

Hilsen,

Peter



Claus Rittig (09-04-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-04-02 16:34

"Peter G. Kjær" <pgk@pox.holsths.dk> skrev i en meddelelse
news:QIAs8.67$cr3.7686@news.get2net.dk...
> Takker, men Haynes omtaler slet ikke en forgaffel med lufttryk, såee.....

Det er nok fordi der slet ikke skal være tryk i.
Jeg har samme system på min Honda, og der _kan_ man sætte tryk på - op til
nogle få psi, men det er noget man bør undgå, for trykket vil automatisk
bygges op i gaflen under brug, så det skal justeres jævnligt. Ventilerne er
primært til at fjerne overtryk med, men det skal gøres med forhjulet løftet
fra jorden! Så klods cyklen op og tryk på ventilerne igen, så er den hjemme.
På mine nyere cykler er ventilerne erstattet af skruer med en O-ring, det er
lidt mere besværligt, men så undgår man da "misforståelsen" med om der skal
pumpes luft i.

Rittig



Michael K. S. (09-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 09-04-02 13:20

On Tue, 9 Apr 2002 12:36:42 +0200, "Peter G. Kjær"
<pgk@pox.holsths.dk> wrote:


>Problemet er at mine dæmper ben ikke er af samme slags som i manualen; der
>er i toppe af min en ventil magen til den der sidder i dækkene. Da jeg
>trykkede på keglen "fes" der ganske lidt luft ud. Skal jeg pumpe nyt i, hvor
>meget og er det godt eller skidt med sådanne ventiler ?

Det er vist ikke originalt på en GS450,jeg låner en i øjeblikket
(sikke noget skrammel ) ) og den har det altså ikke.Hvis
gaffelbenene iøvrigt er originale og kun toppen er udskiftet (isat en
ventil) så glem alt om det.
Luft i forgaflen er i forvejen noget skidt som man brugte en gang i
80'erne men relativt hurtigt gik bort fra,da det ganske enkelt ikke
virker særlig godt,nogle har ventil isat for at kunne trykudligne og
på andre cykler bliver det decideret brugt som hjælpefjeder.Som sagt
hvis gaflen ellers ivørigt er original så trykudlign til 1 atm (pift)
og glem alt om det (pump ikke luft i).Er den uoriginal så kan du
tryksætte gaflen,men en langt bedre måde at regulere på er f.eks at
øge mængden af gaffelolie en smule.....

-M

Jes Vestervang (09-04-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 09-04-02 19:22

Michael K. S. skrev:

....
> så trykudlign til 1 atm (pift)

....med forhjulet fri af jorden, da der jo ellers kommer vakuum derinde
istedet.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste