Kørekort til MC taget i udlandet.?
Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 08-04-02 22:23

Hejsa..

Jeg undskylder meget hvis dette har været debatteret fornyligt. Jeg har
kigget men ikke lige fundet andet end "alm." spørgsmål om kørekort i DK osv.

Mit spørgsmål gør på følgende...

Kørekort taget i udlandet, på mere eller mindre lempelige vilkår i forhold
til DK, hvordan er reglerne for overførsel af disse kort til dk...??

Jeg har forsøgt at finde svarene, men det er ikke lykkedes...

Kan I hjælpe..?

Mvh.

Kristian

Fra : [5000] Tony

Dato : 09-04-02 07:07

> Kørekort taget i udlandet, på mere eller mindre lempelige vilkår i forhold
> til DK, hvordan er reglerne for overførsel af disse kort til dk...??
>
> Jeg har forsøgt at finde svarene, men det er ikke lykkedes...

Kan desværre ikke finde en liste over de lande Danmark har indgået aftale
med ifølge 91/439/EØF, men der står lidt her
http://www.chilinet.dk/content/article.asp?articleId=2212

Nedenstående er sakset fra retsinfo.dk fra

Tony
Cirkulære om kørekort

CIR nr 14 af 22/02/2002 (Gældende)

Ombytning af kørekort

§ 65. Færøske kørekort og »EF-kørekort« ombyttes uden køreprøve til et
tilsvarende dansk kørekort, jf. dog kørekortbekendtgørelsens § 95, stk. 2.
Gyldigheden fastsættes efter reglerne i kørekortbekendtgørelsens kapitel 5,
uanset om det ombyttede kørekort har længere gyldighedstid.

Stk. 2. Ombytning af »EF-kørekort« udstedt før den 1. juli 1996
foretages i overensstemmelse med Europa-Kommissionens beslutning af 21.
marts 2000 om ækvivalens mellem visse kategorier af kørekort.

Stk. 3. Ombyttede »EF-kørekort« indsendes til rigspolitichefen, der
tilbagesender kørekortet til den udenlandske udstedelsesmyndighed.

Stk. 4. Ombyttede færøske kørekort tilbagesendes til politimesteren på
Færøerne.

§ 66. Grønlandske kørekort erhvervet den 1. januar 1995 eller derefter kan
ombyttes til et tilsvarende dansk kørekort på baggrund af en kontrollerende
køreprøve.

Stk. 2. Ombyttede grønlandske kørekort tilbagesendes til politimesteren
i Grønland.

§ 67. Andre udenlandske kørekort kan ombyttes på baggrund af en
kontrollerende køreprøve, medmindre andet følger af bestemmelser fastsat af
Justitsministeriet.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte kørekort opbevares efter ombytning af
Rigspolitichefen, indtil gyldigheden udløber, hvorefter det kan udleveres
til indehaveren.

Stk. 3. Så længe et udenlandsk kørekort efter ombytning er gyldigt, kan
det normalt kun udleveres, når den pågældende opgiver sin bopæl her i landet
og udrejser.

Stk. 4. Er en kørekortindehaver i besiddelse af gyldigt dansk kørekort,
kan et gyldigt udenlandsk kørekort kun udleveres, hvis det danske kørekort
samtidig afleveres. Udlevering bør almindeligvis kun ske, når den pågældende
skal opholde sig midlertidigt i et andet land og dokumenterer eller
sandsynliggør, at dette land ikke accepterer et dansk kørekort.