HJÆÆÆLP!!! Min MC har været til service.. ~
Fra : PeterW

Dato : 08-04-02 17:06

Hejsa,

Jeg er en LYKKELIG ejer af en XJ600s!!
Så jeg sendte den til en omgang forårs klargøring (ja jeg kunne først få tid
nu)
Nyt fordæk, Kæde, Olie m.m. (nogle tusinde senere....)
Men det var godt nok.. ud over chokket med prisen!

MEN! min kobling virkede lidt træg og det sidste 2 cm af koblingshåndtaget
var helt slap. Jeg kunne se at den var "justeret" helt ind på justeringen
ved håndtaget.
Jeg trillede afsted, og tænkte at den bare skulle justeres "tilbage".
Men så gav jeg den lidt gas og vupti tog den en hel del omdrejninger... UDEN
at accelerere! Så giv mig venligst et "godt" svar.. bare ikke sig at jeg
skal skifte kobling også...! Jeg læste engang noget med olietype og træg
kobling!

MEN HJÆÆÆÆLP!

Mvh
Peter
/ på en XJ600 der "fedter" rundt

Fra : Kenneth S

Dato : 08-04-02 17:59

> [...]
> at accelerere! Så giv mig venligst et "godt" svar.. bare ikke sig at jeg
> skal skifte kobling også...! Jeg læste engang noget med olietype og træg

Har den også fået skiftet kobling?

Hvad siger 'klargøringsstedet' til dit problem?

/kenneth

Fra : PeterW

Dato : 08-04-02 21:28

> Har den også fået skiftet kobling?
Nope
> Hvad siger 'klargøringsstedet' til dit problem?
Tjah.. det ser jeg på i morgen når de åbner igen! (De lukkede i samme
øjeblik som jeg trillede afsted)

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-04-02 18:21

"PeterW" <pwc@it.dk> skrev i en meddelelse

> MEN! min kobling virkede lidt træg og det sidste 2 cm af koblingshåndtaget
> var helt slap. Jeg kunne se at den var "justeret" helt ind på justeringen
> ved håndtaget.

Det lyder umiddelbart som om dit koblingskabel har haft det lidt dårligt med
vinterpausen - tjek koblingsarmen nede på motorblokken, når du slipper
koblingsgrebet, glider armen så helt tilbage? Eller kan du trykke den
tilbage med fingrene? Hvis kablet "holder grebet let trykket" så vil
koblingen kunne glide, og det kurrerer du ved at montere et ny kabel. Hvis
du ikke kurrerer det, vil du slide din kobling meget, og så skal du på et
tidspunkt have ny kobling. Nogle gange kan kablet bringes til at virke igen
ved at købe en kabelsmører og så smøre og massere kablet, men jeg har ofte
oplevet Yamaha'er med dette problem, og det er som regel kun en stakket
frist at smøre et kabel der er smårustent indvendig - problemet kommer
hurtigt igen.
Yamaha (eller hvem der nu laver kablerne på de cykler) er ikke ret gode til
at lave lige den lille detalje, hydraulisk kobling rules!

Rittig

Fra : PeterW

Dato : 08-04-02 21:34

> [...]
til
> at lave lige den lille detalje, hydraulisk kobling rules!

Det mest funky ved situationen er at den anden dag da jeg støvede cyklen
frem fra vinter-gemmerne var at mig en min kammerat lige skulle trille en
lille tur først.. (her virkede den perfekto) og da jeg trillede den ud til
værkstedet (af den lidt store omvej.. for at nyde livet lidt) der var den
også fin....

Den går bare meget træg.. og den sidste cm den bevæger sig (ud over de 2 cm
den ikke bevæger sig) går meget langsom.

Jamen kan du ikke lige fikse en hydraulisk kobling til den nu når du er så
godt i gang :))

Mvh
Peter

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-02 17:03

> [...]
> værkstedet (af den lidt store omvej.. for at nyde livet lidt) der var den

Ja, det kan jeg ikke lige forklare...

> Den går bare meget træg.. og den sidste cm den bevæger sig (ud over de 2
cm
> den ikke bevæger sig) går meget langsom.

Det lyder som et usmurt kabel med godt med skidt i!
Kan du trykke koblingsarmen længere tilbage med fingrene? For så er
problemet løst ved at skifte kabel (og smøre det grundigt først, så det
holder længere end det gamle).

> Jamen kan du ikke lige fikse en hydraulisk kobling til den nu når du er så
> godt i gang :))

En Magura koster ca. 1500,- og fås i de fleste tyske mc kæder, Polo, Louis,
HG, Götz.... Den er universel og kan monteres på næsten alle motorcykler.

Rittig

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 10-04-02 14:59

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>skifte kabel (og smøre det grundigt først, så det
>holder længere end det gamle)
Der er dog nogen kabler, som er foret med nylon eller teflon inden i,
og som ikke skal smøres.
De virker fint uden olie - som jo også har den bivirkning, at det
binder støv og snavs, og trækker det med ind i kablet.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-04-02 16:42

"Kåre Nejmann" <post@kanFJERN_DETTE.dk> skrev i en meddelelse

> Der er dog nogen kabler, som er foret med nylon eller teflon inden i,
> og som ikke skal smøres.

Teflon må man ikke smøre, men jeg har aldrig set et kabel med teflon - hvad
findes de på?
De fleste japaner-kabler er foret med nylon så vidt jeg ved, og de _skal_
ikke smøres, men det er en god ide at gøre det, for så holder de længere og
glider lettere. Nylon tager absolut ikke skade af olie.
Et af problemerne med usmurte kabler, er at mens snavs kun med stort besvær
finder vej ind i et kabel, så opstår der lynhurtigt fugt. Fugt på en usmurt
stål-wire har den kedelige effekt at der opstår rust, og så er det at kablet
begynder at glide trægt, for til sidst at kunne sætte sig fast som det
sikkert er tilfældet med XJ600'en i denne tråd.

> De virker fint uden olie - som jo også har den bivirkning, at det
> binder støv og snavs, og trækker det med ind i kablet.

Olie kan binde støv og snavs, ja, men det trækker ikke snavs med ind i
kablet i et omfang der har andet end stærkt teoretisk betydning. Tro mig,
jeg griser jævnligt mine kabler mere til end du griser dine, så jeg har en
del erfaring at trække på!
Er du i tvivl, så kig her:
http://www.enduro.dk/13_photos/Panser2002/Claus_rittig_01.jpg
Det er mig på den bageste cykel som pga. defekte hovedlejer brænder gearolie
af og derfor lægger røgslør ud.

Rittig

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 12-04-02 09:07

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Teflon må man ikke smøre, men jeg har aldrig set et kabel med teflon - hvad
>findes de på?
Min dårlige hukommelse Jeg kunne bare huske, at det enten var
teflon eller nylon...

>Et af problemerne med usmurte kabler, er at mens snavs kun med stort besvær
>finder vej ind i et kabel, så opstår der lynhurtigt fugt. Fugt på en usmurt
>stål-wire har den kedelige effekt at der opstår rust
Jeg kan godt forestille mig situationen, men jeg har dog ikke oplevet
den selv - heller ikke på min gamle Suzuki med tilsyneladende usmurte
kabler.

>jeg griser jævnligt mine kabler mere til end du griser dine
Det tror jeg på!

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Armand

Dato : 08-04-02 22:24

PeterW <pwc@it.dk> skrev i en news:a8sf5l$ffk$1@news.cybercity.dk...

> MEN! min kobling virkede lidt træg og det sidste 2 cm af
> koblingshåndtaget var helt slap. Jeg kunne se at den var "justeret"
helt ind
> på justeringen ved håndtaget.

Justeringen ved håndtaget, er kun til for at kunne justere kablet
således
at det lige akkurat er løst når kablet er strammest qua drejning til den
ene eller anden side!!
Hvis grebet/kablet er meget løst, burde koblingen med sikkerhed være
ubelastet!!

> [...]
> svar.. bare ikke sig at jeg skal skifte kobling også...!
> Jeg læste engang noget med olietype og træg kobling!

For meget olie i motoren????

Eller har du ellers fiflet (og forskruet) med det dæksel hvorpå
koblingsarmen sidder, i løbet af vinteren??

--
Armand.

Fra : PeterW

Dato : 08-04-02 22:31

> [...]
> ene eller anden side!!
> Hvis grebet/kablet er meget løst, burde koblingen med sikkerhed være
Det er ligesom om der er "for meget" kabel.. men nede ved armen på motoren
er kablet ikke løst!

> For meget olie i motoren????
Hmm 3 liter har de skrevet på de har hældt på den!

> Eller har du ellers fiflet (og forskruet) med det dæksel hvorpå
> koblingsarmen sidder, i løbet af vinteren??
Narj.. den har bare stået og hygget sig.. men den var "fin" før end jeg
afleverede den til værkstedet! hmmm

Mvh
Peter

Fra : Armand

Dato : 08-04-02 22:49

PeterW <pwc@it.dk> skrev i en news:a8t261$1dfn$1@news.cybercity.dk...

> Hmm 3 liter har de skrevet på de har hældt på den!

Jamen: Har de også tappet det gamle af først? :-/
Check selv oliestanden!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-02 17:04

"PeterW" <pwc@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ligesom om der er "for meget" kabel.. men nede ved armen på motoren
> er kablet ikke løst!

Så ER det kablet der er problemet!

Rittig

Fra : PeterW

Dato : 10-04-02 16:21

Hejsa alle i flinke folkens!

Takker for jeres gode hjælp.. jeg var lige ude ved forhandleren.. og han
kiggede grundigt på cyklen.. og viste mig koblingskablet.. det trænger til
udskiftning.

Så nu kommer der et nyt kabel på fredag!

Juhuuuu!

Mvh
Peter