Træning i det franske (lang)
Fra : Peder Eskildsen

Dato : 07-04-02 15:39

Så er jeg vel hjemme efter en forårstræning i det franske.
Jeg fik taget en bunke billeder, som jeg lægger op på min hjemmeside,
når jeg er klar. (adresse følger til den tid)
Så har jeg skrevet lidt dagbog, der også ryger derud på det store net,
men her er da en smugkigger:

29. marts
Efter mange lange forberedelser, der bl.a. betød at min gode ven Jan
fik ombygget hans ellers udmærkede trailer til en udmærket mc-trailer,
er jeg endelig klar til at tage til Frankrig og afprøve min nyindkøbte
Suzuki GSX-R 750. Det er en '97 model med en '99 indsprøjtnings-motor,
der på de småture jeg har været på, fungerede helt fint.
Nu skal den stå sin prøve i det franske.
Med på turen derned skal jeg have Jacob Hornemanns buldermis og senere
Jørunds nye 1k gixxer.
Transporten foregår i Sharan med trailer. Gode 1.600 km ligger foran.
Undervejs stopper jeg på Nürburgring, hvor jeg mødes med Jörund der er
ved at køre sin cykel til. Jeg regner egentlig også med at drysse lidt
rund med nogle af de relativt hurtige biler, der er at finde der.
Jacob har taget den nemme løsning med et fly. Ikke at jeg er spor
misundelig….
Jeg kørte hjemmefra ved 8:30 tiden - kørte direkte om bord på færgen
godt en time senere, og var så I Nürburg kl. ca 17:30. Her kender
Jørund Brendan, der sammen med hans kone har et hus, som på et
tidspunkt (forhåbentlig til sommer) bliver til et Bed & Breakfast
sted. Rart nok, for så er der masser af plads til at vi kan overnatte
der. Vældig flink fyr med masser af garageplads at rode på og umådelig
velvilje overfor uddeling af øl.

30. marts
I dag havde jeg egentlig planlagt at fistre med rundt sjove biler, men
der var ikke mange, vi kendte, så i stedet gik jeg og savlede lidt og
fik taget nogle billeder. Og så fik jeg mine nye dæk på. Nu vil jeg
gerne snart ud at køre…
Igen til aften var Brendan forsyningsvillig udi øl. Ikke ringe…

31. marts
En relativ problemfri tur. Sommertid kom bag på os, så vi fik en times
ekstra søvn. Vi havde fundet byen Valdivienne på kortet (ikke noget
med at medbringe rutebeskrivelsen "sånt er for killar, som likar
killar" som de siger hernede). Vi kom da også til den lille by, blot
for at konstatere at ingen i byen talte engelsk, eller vidste hvor
banen var. Efter at have fundet andre mc'ister blev vi ledt på rette
vej. Vi fandt også ud af at der var 40 km, og ikke 14 som det lød som…
Nå. Vel fremme (efter 120 km/t ad små tusmørkeveje) konstaterede vi,
at boksene endnu ikke var ledige, og nok først blev det i morgen. Så
galt gik det dog ikke - allerede kl. 23 havde vi vores boks. I
mellemtiden fik vi klargjorte vore cykler, så de kunne gå igennem
teknisk kontrol. Dette indbefattede bl.a. at jeg fik møvet tankskum i
tanken. Mere om det senere…
Nu skulle vi så finde huset som Jørund og de andre gutter (ikke jeg)
skulle bo i. Det var heller ikke helt let, men efter adskillige
genveje - nogle med jord på - fandt vi frem og fik en velfortjent øl.
Jeg tullede så "hjem" til pitboksen, hvor jeg i løbet af natten fandt
ud af, at min luftmadras var mere utæt end lovet. Så den stod på
passagersæde resten af den kolde nat. Øv.

1. april
I dag skal vi bare køre…
Højt solskin og 20+ grader i skyggen.
Well. Første pas gik fint. Andet pas gik næsten ok. Så begyndte Suzi
at hakke i det. Rasende bekendt var følelsen. Et stoppet benzinfilter
formentlig. Og ganske rigtigt - skummet i tanken var ikke helt rent,
så jeg måtte pille filteret ud og rense. Tager ikke meget tid, så jeg
missede kun et pas. Næste pas gik også ok, men næste ville den ikke
starte. Så ud til at være druknet. 2 nye tændrør og 2 let brugte (tak
Stefan) efter, ville den stadig ikke starte. Knurre. Det viste sig at
være en slange mellem filteret og pumpen, der var røget af. Samle
samle. Afsted igen og det virkede. Allerførste pas' bedste omgangstid
var omkring 2:45, mens dagens sidste var på ca. 2:32. Ikke
imponerende, men jeg havde jo lovet mig selv at køre stille første dag
- og i modsætning til mange andre var min cykel hel om aftenen. De
hurtige i gruppen lå på omkring 2:10 i dag.
Aftensmaden var pizza i selskab med Mureren og en kammerat, hvis
selskab jeg møvede mig ind i. Til min skuffelse kunne jeg få at vide,
at de kørte en del hurtigere end mig. Jeg kommer vel efter det...

2. april
Igen godt vejr og afsted fra morgenstunden (kl. 9).
I dag kører vi 30 minutters pas. Lidt bedre da mine Pilot Race kræver
to omgange for at blive varme (men så er de som lim). Første pas'
bedste tid var på 2:22. Noget bedre end i går, men min forgaffel
humpede lidt, når jeg bremsede hårdt. I pitten kunne jeg så konstatere
at den ene gaffel lækkede olie. Argh. Nå heldigvis havde jeg en ekstra
pakdåse. Adskille adskille. Heldigvis er folk meget hjælpsomme
hernede. Det gik dog hverken værre eller bedre end at jeg for en
sikkerheds skyld skiftede begge (sandheden er, at jeg pludselig blev i
tvivl om, hvilket bens pakdåse, der var defekt). Det tog godt nok lang
tid - især fordi jeg ved monteringen fik byttet om på gaffelbenene…
En krig senere kom jeg ud på banen igen. Hurra - det holdt tæt og
cyklen kørte som en drøm. Jeg nåede dog at misse to pas (af 4). I
morgen bliver det bedre..
Sidste pas bød på 2:18 i omgangstid. Jamen jamen, måske kan jeg komme
ned på 2:10. Nu er Stefan under 2:00 og Claus er nede på stabile 2:02.
Ottesen kørte 1:56 på en SV650 og Kim Phillip 1:49 på hans GSX-R 1000.
Om aftenen fandt jeg ud i en lille by i nærheden (Lussac), hvor jeg
landede i en slags truckercafe med rare mennesker, der til dels talte
engelsk og bød på billig mad. for kun € 10,25 fik jeg tre retter mad
og vin. Det var så godt nok lidt på delebasis (ostetallerkenen gik fra
bord til bord, og vinen var vi flere om), men stadig hyggeligt. Og så
fik jeg set ½-delen af en fransksynkroniseret version af Eddie Murphy
som fed professor.

3. april
Dunkelt vejr. 1. pas var tørt, men så sluttede det også (2:22). Regn
resten af dagen. Istedet for at ræse, tog vi til storbyen Poitiers for
at købe lidt grej til gutterne og lidt mad til mig. Det tog en krig at
finde udstyr, da butikkernes udvalg var ret begrænset. Det så ellers
fint ud med flot udstilling og alt.
Til mit held fandt vi efterfølgende et Bilka-lignende sted, hvor jeg
kunne købe mad, læbepomade (den er god nok) og masser af belgisk øl.
Hurra. Så var aftenen da reddet.
Hen på aftenen fik jeg talt med nogle gale færinge og en ligeså gal
århusianer, der alle kørte 125'ere til blods. Jeg blev mobbet lidt, da
jeg stadig var noget langsommere end dem på trods af masser af heste i
overskud.

4. april
Starter ikke så fantastisk, da regnvejret fortsætter. Jeg har
simpelthen ikke sten til at fare ud på mine Pilot Race dæk, når jeg
ikke kan få dem varme. Lige før frokost kom jeg ud at køre (et
koblingskabel have drillet og holdt mig tilbage et pas) og satte ny
personlig rekord med 2:11. Jubi. Næste pas var jeg nede på 2:07!!
(Næsthurtigeste omgang var dog 2:13, så jeg er ikke helt stabil
endnu). Ellers ikke meget forbedring i løbet af dagen, men det var
vældigt festligt - især når jeg kun behøvede at skrue på affjedring.
Dagens sidste tid var omkring 2:12, men mere stabil. Vi blev så snydt
for et pas, da nogle i den hurtige gruppe var stået af, og det tog for
evigt at rydde op. Senere fik vi at vide, at vi ville få et ekstra pas
fredag som kompensation (kanon). Så var der lige en teoriprøve til
licens, som alle bestod (man må gerne overhale for hvidt flag Stefan)
og vanlig aftenhygge med naboen. En af naboerne var dog på vej hjem,
da han havde smidt sin ellers flotte 996 SPS'er - øv!

5. april
Det ser ud til at vi kan køre hele dagen, selvom det ikke ligefrem er
varmt. Jeg lægger hårdt ud med 2:10.000 og plads til forbedring. Målet
er stadig 2:05 eller i hvert fald 2:07 stabilt. Vi må se. Mange står
af på kolde dæk ved opvarmning - især i mellemste gruppe. Jeg bruger
stadig små to omgange (ca. 7 km.) til at varme op, men så er jeg også
sikker. Dækkene slides iøvrigt fint og ser ud til at holde hele ugen.
Senere…
Jeg har haft en tur med Ivan (masterkører) og efter den kom jeg ned på
2:05. Hurra. Endnu et mål er nået og uden at komme i fare. Resten af
dagen gik dog med 2:07 og 2:09 men jeg er glad og tilfreds. Sidste pas
blev kørt af Jacob kl. 17:40 til 18:00 og han var endelig tilfreds, da
det så ud til at han var nede på 2:07 (hans laptimer duede ikke).
Jørund og Claus sluttede omkring 1:58 (!!!) og Stefan på 1:56 (!!!!)
1 time til at pakke bilen og så afsted igen.
Efter kun små 11 timers kørsel (inkl. pauser og middag) var vi tilbage
hos Brendan kl. 5:45, hvoraf jeg havde måtte køre alt undtagen 1½
time, hvor jeg fik lidt søvn)

6. april
Efter god søvn og et varmt bad hos Brendan og Suze ser alting bedre
ud. Jørund får pillet sine dimsedutter af sin cykel, som opmagasineres
dér. Så farer vi ellers afsted igen.
Den del af turen bød ikke på det store. Ud over naturligvis at vi blev
vinket ind af nogle rare uniformerede tyskere i en Omega. Det viste
sig at vi havde overhalet, hvor vi ikke måtte, med 120 kmt. (det er 80
i Tyskland gutter - uanset om der er bremser på traileren eller ej -
kun Tüv godkendte bil/trailer kombinationer må køre 100). Heldigvis er
bøderne i Tysland lempelige, så vi skulle kun betale ca. 800,-
Hjemme var jeg kl. 0:10 efter at have læsset de andres cykler og grej
af hos dem. Pyha - træt.

Konklusion på turen:
Absolut noget der godt kunne gentages. Jeg havde lovet mig selv at
køre langsomt de første to dage - og det holdt jeg. Næste gang lægger
jeg dog ikke bil til, med mindre jeg er alene. Alt for meget renden
frem og tilbage. Næh - løsningen på de lange ture er at putte cyklen i
en kasse og afsted med fragtbil og så en flyver eller et tog.
Banen var festligt snoet og med masser af udfordringer for mig.Værdien
af at have haft et ben i jorden (så man ved hvor langt der er) lærte
jeg også - og så at jeg ikke behøver at være så bange for curben.
M.h.t. cyklen er der et par småjusteringer, jeg skal have set på. Jeg
blev aldrig helt tilfreds med affjedringen,men det er muligvis noget
jeg kan justere mig ud af. Og så trænger indsprøjtningen til lidt
justering i mellemområdet, hvor den godt kan drukne lidt, hvis jeg ved
"lave" omdrejninger lægger fuld gas på.
Næste tur er formentlig træning i dk eller Sverige. Så er der ikke så
langt, og jeg behøver vist ikke at tage til Frankrig for at finde
udfordring...

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : SLP/JM

Dato : 07-04-02 16:01

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk>

Adskille adskille. Heldigvis er folk meget hjælpsomme
> hernede.

Ja, det må man sige, at de var. Selv de store professionelle teams lånte
værktøj ud til os amatører, lige som det var fedt, når man endelig selv
kunne hjælpe andre.

Klog af erfaring havde Jesper fx. fået lavet flere ekstra stænger til
gearskiftet, og da en bekendt med en RGV på et tidspunkt stod og
manglede sådan en, kunne han bare vælge og vrage, hvilken han ville
låne.

> [...]
> århusianer, der alle kørte 125'ere til blods. Jeg blev mobbet lidt, da
> jeg stadig var noget langsommere end dem på trods af masser af heste i

Vi havde pit lige ved siden af dem. De var vanvittigt hurtige, men sagde
også, at banen var perfekt til 125'ere.

Så du Jens, da han kørte RS 250 i regnvejr? Jeg husker ikke hans tid,
men da han kom ind igen, var det med et kæmpe smil og en bemærkning om,
at den her var gratis - han havde åbenbart været tæt på at smide
250'eren. En af de andre fortalte os, at da de havde kørt løb i Rødby i
regnvejr, havde Jens overhalet alle incl. danmarks-mesteren med 1½
omgang.

> M.h.t. cyklen er der et par småjusteringer, jeg skal have set på. Jeg
> blev aldrig helt tilfreds med affjedringen,men det er muligvis noget
> jeg kan justere mig ud af.

Ellers er Jesper's CBR 600 med Ôhlin over det hele stadig til salg

--
Mvh Susanne
RGV 250

Fra : Peder

Dato : 08-04-02 09:42

On Sun, 7 Apr 2002 17:01:04 +0200, "SLP/JM" <MADCAT@c.dk> wrote:

> [...]
>250'eren. En af de andre fortalte os, at da de havde kørt løb i Rødby i
>regnvejr, havde Jens overhalet alle incl. danmarks-mesteren med 1½

Det er det jeg siger: De var bindegale. Især med den lille hund
bagpå..
Min hjemmeside er stadig lidt intermistisk, men der er billeder at
finde på http://users.cybercity.dk/~dsl45139
Galleriet spiller ikke helt, men der er billeder bag alle thumbnails
(også de døde).

Ja ja,

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-04-02 16:40

On Sun, 07 Apr 2002 16:39:23 +0200, Peder Eskildsen
<eskildsen@email.dk> wrote:

> [...]
>århusianer, der alle kørte 125'ere til blods. Jeg blev mobbet lidt, da
>jeg stadig var noget langsommere end dem på trods af masser af heste i

Men du _ville_ jo ha' heste ...Anyway - Fin beretning,lyder til at
ha' været ræddi sjovt og lærerigt.

-M

Fra : Poul Dam

Dato : 07-04-02 22:23

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 07 Apr 2002 16:39:23 +0200, Peder Eskildsen
> <eskildsen@email.dk> wrote:

Det var synd vi ikke mødes Peder, jeg boede hos Kim Phillip så det har været
tæt på dig. Jeg kan også sige at det var nogle praktfulde dage dernede, jeg
startede med ca.2.20 og sluttede med ca.2.02 og havde generatordæksel og
gearpedal + knæbeskytter i asfalten for første gang i mit 45 årige liv.
Poul Dam CBR1100

Fra : origo@earthling.net

Dato : 07-04-02 22:26

"Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> startede med ca.2.20 og sluttede med ca.2.02 og havde generatordæksel og
> gearpedal + knæbeskytter i asfalten for første gang i mit 45 årige liv.

Det var godt du stoppet der (på de 2.02 mener jeg). Ellers var det blitt
pinlig for oss andre )

JS

Fra : Poul Dam

Dato : 08-04-02 05:32

> Det var godt du stoppet der (på de 2.02 mener jeg). Ellers var det blitt
> pinlig for oss andre )
>
> JS
Det ved jeg ikke du kører 1.58 på en cykel der ikke kørte som den skulle,
min kørte perfekt.
Hygge Poul Dam CBR1100
ps Mads Lund hvor var du?

Fra : Morten Dahl

Dato : 08-04-02 07:14

"Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke du kører 1.58 på en cykel der ikke kørte som den skulle,
> min kørte perfekt.
> Hygge Poul Dam CBR1100
> ps Mads Lund hvor var du?

formodentlig hjemme og passe hans (nye) knæskade.. nogen mennesker lærer det
aldrig

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 08-04-02 10:07

> ps Mads Lund hvor var du?

Jeg sidder og snøfter herhjemme.

Vi var ellers klar, men div problematikker, herunder en knæ operation gjorde
at Mikkel og jeg måtte melde pas. Istedet sendte vi PE (CBR600 og Henrik
RS125) afsted på vores biletter.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Peder

Dato : 08-04-02 09:40

On Sun, 7 Apr 2002 23:22:59 +0200, "Poul Dam" <pouldam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>startede med ca.2.20 og sluttede med ca.2.02 og havde generatordæksel og
>gearpedal + knæbeskytter i asfalten for første gang i mit 45 årige liv.

Hæh. Jeg mødte dig, men du ved det ikke...
Jeg var der også da du stolt fortalte om din tid og knæet.
Imidlertid stod jeg ovre i hjørnet og gemte mig, da jeg ikke engang
kom i nærheden af din tid
Godt gået på sådan en "pram" synes jeg, men jeg kunne jo heller ikke
engang følge med 125'erne...

Fra : Morten Dahl

Dato : 08-04-02 07:16

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg er klar. (adresse følger til den tid)
> Så har jeg skrevet lidt dagbog, der også ryger derud på det store net,

Kanon beretning Peder.. og velkommen hjem igen.. betyder det min kåbe er hel
endnu? havde faktisk ikke troet det (og havde ikke regnet med det da jeg
lånte dig den)

Var der en der tabte tankskummet på jorden før han møvede det i tanken??

Med Venlig Hilsen

Morten Dahl
- slet ikke misundelig

Fra : Peder

Dato : 08-04-02 09:44

On Mon, 8 Apr 2002 08:16:25 +0200, "Morten Dahl" <news@mekasign.dk>
wrote:

>Kanon beretning Peder.. og velkommen hjem igen.. betyder det min kåbe er hel
>endnu? havde faktisk ikke troet det (og havde ikke regnet med det da jeg
>lånte dig den)
Heller ikke jeg

>Var der en der tabte tankskummet på jorden før han møvede det i tanken??

Nøh. Så noget er bare noget beskidt l*rt. Spørg hvem som helst...
Et par af mekkerne fortalte hvordan de puttede en i a.h.t. teknisk
kontrol og så hev den ud igen. "TK betaler jo ikke for en ødelagt
benzinpumpe..."

>Morten Dahl
>- slet ikke misundelig
yeah right

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-04-02 07:40

Peder Eskildsen <eskildsen@email.dk> wrote in article
<idm0busd26oodnuhagh1ack0ue10c68r7l@4ax.com>...
> Så er jeg vel hjemme efter en forårstræning i det franske.
<snip>

Fin historie

Jeg har valgt at ignorere at jeg måtte melde afbud. Solen skinner trods
alt i dag...

--
Mikkel

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 08-04-02 13:33

Jeg vil da også lige tilslutte mig skaren af de glade amatører, som var
med i Frankrig - og sige at det var en rigtig god oplevelse, både af
banen og folkene bag arrangementet.
Envidere var det utrolig positivt at opleve den hjælp, gode råd og
support man som "glad-grøn-gadekører" mødte fra både de store og små
teams, masterkørerne og andre deltagere!...tak for det!

-Charlotte
(-som ikke helt kan koncentrere sig om arbejdet i dag!)

Ps: gode fotos du der har Peder! snupper lige nogen af dem!*S*

Fra : Peder

Dato : 08-04-02 14:40

On Mon, 08 Apr 2002 13:33:20 +0100, Charlotte Grosen
<charlotte.grosen@femina.dk> wrote:

>-Charlotte
>(-som ikke helt kan koncentrere sig om arbejdet i dag!)
Sådan har jeg det også...
Jeg kan stadig se s-et for enden af langsiden og fornemme mit bsvær
med at ramme rigtigt og hurtigt.

>Ps: gode fotos du der har Peder! snupper lige nogen af dem!*S*

Det gør du bare. Hvis du vil have bedre kvalitet (3,2 MB pr. stk.), så
skriv til mig.