YZF 1000 R - for billig?
Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 14:48

Hej,

Som sædvanligt går jeg og spekulerer på, om ikke det var på tide at finde en
lidt mere moderne maskine end den gamle mini-Bol d'Or.

Sært nok har jeg nu også fået blik for nævnte Yamaha Thunderace, der
umiddelbart virker meget billig i forhold til specifikationerne. Jeg har
kigget lidt i tidsskrifter mm., og alle er åbenbart begejstrede - eneste
kritikpunkt, jeg har kunnet finde, er pladsforholdene for passageren. Nå ja,
og så lige, at den ikke længere er verdens hurtigste mc, men det kan vist
godt leve med.

Så, som all-round maskine, der både kan køre lange ture, hyggeture på snoede
veje, jobkørsel med og uden oppakning, lidt sportstligt i ny og nå, kan det
da være være svært at finde et bedre tilbud, eller?

Er der noget galt med den, siden den er så relativt billig? Eller er den
bare et godt tilbud?

R1 og Fireblade er givetvis bedre på det rent sportslige plan, men de er
også noget dyrere. VFR bliver rost højt for sine gode
sportstourer-egenskaber, men den er jo lidt mindre og efterhånden også ret
dyr. Ducati og BMW laver gode touring-maskiner, Aprilia følger godt med, men
alle er dyrere og med færre hestekræfter.

Er der nogen, der kan hjælpe mig til at forstå prisen på Thunderace?

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Morten Dybdal

Dato : 07-04-02 16:58

Jørgen Winther wrote:

> Er der nogen, der kan hjælpe mig til at forstå prisen på Thunderace?

Den har været på markedet siden '96, så produktionsudstyret er betalt.
Det er iøvrigt også en af mine favoritmaskiner.

--
Morten Dybdal

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-02 18:55

Jørgen Winther skrev:

> Er der nogen, der kan hjælpe mig til at forstå prisen på Thunderace?

Det eneste jeg kan huske at den har fået negativ kritik for her i ng'en, er
gearkassen der skulle være en smule klonkende, samt at nogle af dem havde
en tendens til at bruge olie, når de skulle arbejde længere tid ad gangen.
Hvad angår gearskiftene, så var det vist ikke værre end at øvelse i korrekt
skifteteknik kunne løse problemet Ellers var der vist kun pæne ord om
den
Der er sikkert nogle stykker her i ng'en, der lige kan uddybe de to punkter
lidt nærmere

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 20:14

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> Jørgen Winther skrev:
> [...] en tendens til at bruge olie, når de skulle arbejde længere tid ad
gangen.

Det med olien så jeg en anmærkning om i et svensk tidsskrift - angiveligt
skal den "blot" bores ud efter 5000 mil, dvs. 50.000 km. Det virkede ikke,
som om man på tidsskriftet betragtede dét som et stort problem.

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Bandit600

Dato : 07-04-02 19:37

Davs

Check prisen på Honda CBR 600 F årg. 2000 (140.000) den får stort set samme
anmeldelser

Venlig hilsen Rune

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 20:11

"Bandit600" <Bandit@600> wrote in message
> Davs
>
> Check prisen på Honda CBR 600 F årg. 2000 (140.000) den får stort set
samme
> anmeldelser

Ja, men får man ikke mere for pengene i Thunderace'n? Flere kubik, flere
heste, flere klonk

Men det er da rigtigt; en Yamaha er ingen Honda...

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-02 21:39

Jørgen Winther skrev:
> Men det er da rigtigt; en Yamaha er ingen Honda...

Hovhov! Er du ude på at starte en religionskrig, eller hvad?

De laver jo alle rigeligt med skidt! Klassikerne er jo noget a la:
Honda - cbr-knastkæder, goldwing ventilsæder og hovedlejer
Suzuki - ladesystemet og knastakslerne
Yamaha - traktorgearkasser og oliedruk
Kawasaki - dårlig smøring af knaster, eller hvad var det nu?
....og det var bare de store producenter!
Konklusion - Det hele er noget lort!

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 21:59

> Hovhov! Er du ude på at starte en religionskrig, eller hvad?
> [...]
> Konklusion - Det hele er noget lort!

Nej nej, men du kender da sikkert godt fornemmelsen af, at man umiddelbart
helst vil have noget nyt af samme mærke, som man har i forvejen (ellers blev
der vel heller ikke solgt så mange Opel'er...). Jeg er skam ikke ude på at
starte en krig

Faktisk synes jeg, de fleste modeller af de fleste mærker virker spændende
og på mange måder velgennemtænkte og velproducerede i forhold til tiltænkte
målgruppe og prisniveau. Blot vil jeg helst have det absolut allerbedste,
når og hvis jeg nu skal købe nyt - det er da klart?!

For nu at forvirre mærkefanatikerne endnu mere, så er jeg egentligt mest lun
på en BMW R1150 RT (politi-modellen), da den virker som den mest robuste
arbejdshest, jeg kan forestille mig. Næsten så god og perfekt til det meste,
at man ikke kan ønske sig mere. Men jeg er lidt usikker på, om jeg lige nu
har mest lyst til noget, der er "næsten perfekt" til det meste - eller om
jeg hellere vil have noget, der helt perfekt til noget - for så er der
stadig plads til at drømme videre om resten

--
Jørgen
CB 750 F (En Honda...)

Fra : Albert

Dato : 07-04-02 22:44

Robust ? Tja BMWs R-modeller lider af gearkasse + indsprøjtningsproblemer,
så de er ikke undtaget!
Snak med CVP i Horsens om hvorfor de ikke længere sælger BMW :-/

Men jo - ellers en rar maskine, og forøvrigt den eneste som jeg har prøvet,
hvor jeg rent faktisk ikke sad midt i samtlige turbulenser grundet min højde
(nåh jah, goldwing og alle dem der har sikkert samme finesser, meeeeeen det
er jo ikke motorcykler

mvh Albert

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 22:51

"Albert" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> Robust ? Tja BMWs R-modeller lider af gearkasse +
indsprøjtningsproblemer,
> så de er ikke undtaget!

Er det også et tilfældet med de nye 1150 kubik-modeller? Eller er det kun de
gamle 1100-kubikere?

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Morten Dahl

Dato : 08-04-02 07:22

"Albert" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Robust ? Tja BMWs R-modeller lider af gearkasse +
indsprøjtningsproblemer,
> så de er ikke undtaget!
> Snak med CVP i Horsens om hvorfor de ikke længere sælger BMW :-/

Ja det er historien oppe hos DEM, hvis man tager lidt sydpå til BMW
importøren er svaret "de solgte ikke nok" og kort tid efter de blev opsagt
som forhandler rejste den mekker der havde stået for BMW, og han laver
stadig bimmere bare hos en anden nu (kan ikke huske hvem)

-
Morten Dahl
- MEGET lidt tilovers for CVP

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-02 21:18

Jørgen Winther skrev:

> Nej nej, men du kender da sikkert godt fornemmelsen af, at man umiddelbart
> helst vil have noget nyt af samme mærke, som man har i forvejen

Jo, det gør jeg vel... dog ikke fra jeg selv.

>(ellers blev der vel heller ikke solgt så mange Opel'er...).

Good one!

> Jeg er skam ikke ude på at starte en krig

Right...

> Faktisk synes jeg, de fleste modeller af de fleste mærker virker spændende
> og på mange måder velgennemtænkte og velproducerede i forhold til
> tiltænkte målgruppe og prisniveau.

Ja, desværre bare ikke alle :-/ Men jo, det er nu generelt nogle gode mc'er
vi har at vælge mellem

> Blot vil jeg helst have det absolut
> allerbedste, når og hvis jeg nu skal købe nyt - det er da klart?!

Jeps, hvis pengene er der, så er det da!

> [...]
> - eller om jeg hellere vil have noget, der helt perfekt til noget - for så
> er der stadig plads til at drømme videre om resten

Godtnok er en BMW rimelig solid, men den er som andre er inde på heller
ikke _helt_ udsen skavanker, ligesom BMW'er er farligt tunge generelt set.
For mig er en høj vægt en stor fejl ved en mc, så i min verden er en BMW
bare en middelmådig touringbåd Så, nu vanker der sgu' sikkert

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-04-02 22:14

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> For mig er en høj vægt en stor fejl ved en mc, så i min verden er en BMW

Har du nogen sinde set storebæltsfærgen plane. Næ, den glider stile og roligt
hen over vandet med hele læsset, dag ud og dag ind.

> Så, nu vanker der sgu' sikkert

Jeg vil anbefale at du tager et pandebånd på. Med to spejle, så du kan holde øje
med om der skulle komme nogen bagfra. )

Og husk. Hellere komme 5 minutter for sent til træf på en BMW, end 40 år
fortidligt på en bambusraket.

Ib Jakobsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-04-02 20:11

Ib Jakobsen skrev:

> Har du nogen sinde set storebæltsfærgen plane. Næ, den glider stile og
> roligt hen over vandet med hele læsset, dag ud og dag ind.

Hmm... Hurtigfærger er bare sjovere, og de sejler da også dag ud og ind

> Jeg vil anbefale at du tager et pandebånd på. Med to spejle, så du kan
> holde øje med om der skulle komme nogen bagfra. )

*lol* - Jeg må hellere passe på

> Og husk. Hellere komme 5 minutter for sent til træf på en BMW, end 40 år
> fortidligt på en bambusraket.

Det er der skam ingen fare for, for på bambusraketter fristes man nelig ud
i en masse omveje

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - A-M-F-U-Y-...-N-...-B-motorcykel

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 22:09

> [...] Yamaha - traktorgearkasser og oliedruk

Laver Yamaha virkeligt traktor-gearkasser?

Jeg kan huske engang, hvor jeg som landbrugsmedhjælper arbejdede med en
traktor (ikke en Yamaha), hvor jeg var nødt til at standse helt op for at
skifte gear! Det vil bestemt ikke være hensigtsmæssigt på en sports-mc!

--
Jørgen
CB 750 F (med Yamaha-gearkasse?)

Fra : stange

Dato : 07-04-02 21:20

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der kan hjælpe mig til at forstå prisen på Thunderace?

Faldt lige over en test (tysk):

http://www.motothek.de/testarchiv/YamahaYZF1000R.htm

Knud

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-04-02 22:00

"stange" <knudstange@jakobsen.dk> wrote in message
> Faldt lige over en test (tysk):
>
> http://www.motothek.de/testarchiv/YamahaYZF1000R.htm

Tusind tak - den var meget nyttig!

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Armand

Dato : 07-04-02 23:46

> [...]
den
> bare et godt tilbud?
> Er der nogen, der kan hjælpe mig til at forstå prisen på Thunderace?

Det er en gammel model, der burde være afløst af R1; men p.g.a. sine
kvaliteter alligevel er blevet hængende på markedet!

Hvis du ikke har læst at dens gearkasse, som på alle Yamahas YZF'ere
(R1-ejere påstår dog påholdende at der ikke er noget galt med deres!) er
en traktor værdig, har du ikke læst tæt nok :-|

Hvad tests sjældent når at konstantere, er at der løber omend meget olie
igennem dem også (atter samme forbehold for R1! :-/ )

--
Armand.
(hvis oplevelser på bl.a. Esset, under et roadshow forrige år, var at

Fra : Jørgen Winther

Dato : 08-04-02 00:08

> Det er en gammel model, der burde være afløst af R1; men p.g.a. sine
> kvaliteter alligevel er blevet hængende på markedet!

Det lyder jo helt fint!

> Hvis du ikke har læst at dens gearkasse, som på alle Yamahas YZF'ere
> (R1-ejere påstår dog påholdende at der ikke er noget galt med deres!) er
> en traktor værdig, har du ikke læst tæt nok :-|

- men det gør dette ikke :-\
Som altid; hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det som
regel også...

> Hvad tests sjældent når at konstantere, er at der løber omend meget olie
> igennem dem også (atter samme forbehold for R1! :-/ )

Det er noget skrammel
En moderne motor bør kunne laves, så den ikke drikker umådeholdent af olien.
Det var vist dig, der engang fortalte noget om, hvorfor CB 750 m.fl. bruger
olie - noget med den lange slaglængde?

> hvis oplevelser på bl.a. Esset, under et roadshow forrige år, var at
> det var den mest sporsikre af alle prøvede

Det begynder at gå op for mig, at Thunder Ace er bedst til ræs - og som de
skrev i den tyske artikel (se andetsteds i tråden), mest for de, der ikke
har råd til en R1 (nå ja, lidt overfortolket måske).

Men hvad pokker skal man så købe?
CBR 600 F årgang 2000 er billig nu i forhold til sidste år. Det samme er R6
årgang 2001, omend ikke helt i samme skala. Måske kunne jeg købe en af dem,
og sælge den med beskedent tab, hvis jeg fandt ud af, at det ikke var det
rigtige køb? VFR ser lækker ud, og er ikke til rendyrket ræs i samme grad,
hvilket for mig er en fordel, men den er bare så dyr! Er den pengene værd?

--
Jørgen
CB 750 F (måske alligevel den bedste model på markedet? Det værste, der

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-02 21:11

Jørgen Winther skrev:
> Men hvad pokker skal man så købe?

Hvad med en Fireblade?

Fra : Jørgen Winther

Dato : 08-04-02 21:54

> Hvad med en Fireblade?

Tjah, den er jo ikke ligefrem uinteresant, men... Den vejer det samme som en
CBR 600 F, har en del flere heste, flere kubik (=bundtræk?), og den skulle
være lige så let og behagelig at håndtere. Så det er egentligt kun de 85.000
små forskelle på købsprisen, der måske alligevel sender den lidt ned ad
prioriteringslisten.

Men som nævnt andetsteds, der er jo masser af interessante modeller! Måske
skulle man bare trække lod? Vælge en tilfældig model og så bare se at blive
glad for dén?

--
Jørgen
forvirret!

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-04-02 22:00

On Mon, 8 Apr 2002 22:54:11 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

>Men som nævnt andetsteds, der er jo masser af interessante modeller! Måske
>skulle man bare trække lod? Vælge en tilfældig model og så bare se at blive
>glad for dén?

*LOL* - Det er ikke engang lyv,det er eddermame svært at vælge,men på
den anden side er der heller aldrig nogen der har lovet det skulle
være nemt.

Mit problem er dog mere,at den cykel jeg gerne vil ha' ikke er lavet
(endnu) men jeg håber stadig Honda ser lyset,jeg _ved_ de kan ).

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-02 22:08

Michael K. S. skrev:
..
> *LOL* - Det er ikke engang lyv,det er eddermame svært at vælge,men på
> den anden side er der heller aldrig nogen der har lovet det skulle
> være nemt.
Næh, hvis jeg fik en tier for hver time jeg har spekuleret mc-køb, så ville
jeg være millionær nu Arhh, så næsten da

> Mit problem er dog mere,at den cykel jeg gerne vil ha' ikke er lavet
> (endnu) men jeg håber stadig Honda ser lyset,jeg _ved_ de kan ).

Hæ! Jeg kender ikke engang mine behov, så jeg ved ikke engang hvad jeg vil
have!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - der dækker behovene rimeligt, men bør suppleres med en offroader

Fra : Morten Dahl

Dato : 09-04-02 10:10

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mit problem er dog mere,at den cykel jeg gerne vil ha' ikke er lavet
> (endnu) men jeg håber stadig Honda ser lyset,jeg _ved_ de kan ).

Jeg vil også godt skrives op til en (altså hvis det er 100 / 140 maskinen vi
snakker om). Sådan en rigtig egoistmaskine.. det kunne bare være så
sjooovt.. Så jeg fandme ligeglad hvad der står på den.. honda,kawasuki
eller ymer bare skidtet er sjovt.

-
Morten Dahl

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-04-02 10:35

On Tue, 9 Apr 2002 11:10:02 +0200, "Morten Dahl" <news@mekasign.dk>
wrote:

>Jeg vil også godt skrives op til en (altså hvis det er 100 / 140 maskinen vi
>snakker om)

Det er det

>. Sådan en rigtig egoistmaskine.. det kunne bare være så
>sjooovt.. Så jeg fandme ligeglad hvad der står på den.. honda,kawasuki
>eller ymer bare skidtet er sjovt.

Honda er mest fordi det så antagelig ville blive en V4'er og dem kan
jeg nu godt li'...Kawa og Su'suck'i er udelukket,Yamaha er et ok
alternativ

-M

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-04-02 10:56

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> Det er det

Hvad er det nu liiiige, at "100 / 140" maskinen er for en svend?

--
Jørgen
CB 750 F (en 80 / 230 maskine?)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-04-02 11:27

> Hvad er det nu liiiige, at "100 / 140" maskinen er for en svend?

100kg / 140hk?

Mvh
Steen

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-04-02 11:31

On Tue, 9 Apr 2002 12:26:40 +0200, "Steen Schmidt"
<sschmidt@nospam.dk> wrote:

>100kg / 140hk?

Njah,det er nok lige i overkanten for urealistisk ) og heller ikke
nødvendigt - men 130-140 kg og 90-110 heste i en Honda V4'er så er vi
der.

-M

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-04-02 11:51

> Njah,det er nok lige i overkanten for urealistisk ) og heller ikke
> nødvendigt - men 130-140 kg og 90-110 heste i en Honda V4'er så er vi
> der.

Hvis det ikke behøver være en V4, så kan det sagtens lade sig gøre allerede
nu. En CBR600F der er lettet for 30 kg, eller en tunet RS250'er.

Mine 100kg / 140hk kunne måske også lade sig gøre, men så skulle det være en
Fireblade i kulfiber, eller eventuelt dens motor i et RS250 stel.
Alternativet kunne jo være en NSR500V (109kg / 138hk), der allerede findes.

Mvh
Steen

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-04-02 13:07

On Tue, 9 Apr 2002 12:51:07 +0200, "Steen Schmidt"
<sschmidt@nospam.dk> wrote:

>Hvis det ikke behøver være en V4, så kan det sagtens lade sig gøre allerede
>nu. En CBR600F der er lettet for 30 kg, eller en tunet RS250'er.

Nu skulle det jo være en utunet produktionscykel ),ellers er det
da nemt nok ....RS250 kan godt tunes op til ca. 90 men så går det
voldsomt ud over holdbarheden

>Mine 100kg / 140hk kunne måske også lade sig gøre, men så skulle det være en
>Fireblade i kulfiber, eller eventuelt dens motor i et RS250 stel.

Det ville nok knibe lidt tror jeg at få den derned.....Husk på at en
VM 250 - racer der er voldtunet yder ca. 115 heste og vejer 95 kg

>Alternativet kunne jo være en NSR500V (109kg / 138hk), der allerede findes.

Ja - det er lige før den er der,i racetrim omkring de 145 heste,men
sådan noget billigt skrammel gider jeg ikke )...nej udgangspunktet
var en produktionscykel f.eks en GP-replica i ½ størrelse 4-500 ccm
den ville kunne ligge omtrent på det opgivne og sådan en har jeg stor
lyst til....når man først har prøvet de 130-140 kg så føles 180-200 kg
som en kæmpefærge

-M

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-04-02 14:18

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
> [...]
> snakker om). Sådan en rigtig egoistmaskine.. det kunne bare være så
> sjooovt.. Så jeg fandme ligeglad hvad der står på den.. honda,kawasuki

Gad vide, hvilket markedsgrundlag, der ville være for sådan en model? Hvis
nu man startede udvikling og produktion af en sådan i et nyt dansk-baseret
selskab?

Hvad skulle/måtte den koste? Hvilke krav til komponenter ville der være?

Hvor lang en udviklingstid skulle man forvente? Med hvor mange og hvor dyre
ingeniører og designere?

Og hvad skulle mærket hedde - og modellen?

--
Jørgen
CB 750 F

Fra : Armand

Dato : 08-04-02 22:18

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Som altid; hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det
som
> regel også...

Den stive gearkasse er nu mere et skønhedsproblem, Og som (var det?) Jes
skriver, så kan man ved ved brug af fornuftig gearskifte-teknik minimere
klonk-tendensen!

> Det er noget skrammel
> En moderne motor bør kunne laves, så den ikke drikker umådeholdent
> af olien.

Jup!

Min Peugeot har et rimeligt højt olieforbrug, og sammenholdt med en
tankstørrelse á 70 liter, skal der mindst ½ liter olie på ved hver
fuldtankning
Det er fandeme som at eje en totakter

> Det var vist dig, der engang fortalte noget om, hvorfor CB 750 m.fl.
> bruger olie - noget med den lange slaglængde?

Det er 900'eren der har anderledes lang slaglængde. Og ihvertfald dén
bruger også godt med olie; men jeg tror ikke at jeg har gjort mig klog
på den direkte årsag dertil.
For de luftkølede GPZ1100'ere er det derimod klart at dé er rigeligt
løst boret fra fabrikken, for at motoren ikke skal sætte sig på den
termisk hårdt belastede motor!

> Det begynder at gå op for mig, at Thunder Ace er bedst til ræs

Mnjaeh :-/
Til decideret race er den nok en kende tung!!

> [...]
> R6 årgang 2001, omend ikke helt i samme skala. Måske kunne jeg
> købe en af dem, og sælge den med beskedent tab, hvis jeg fandt ud af,

Jeg tror at man bedst begrænser tabet i tilfælde af et hurtigt gen-salg,
ved
at købe en brugt F3'er, eller måske endda en F2"½" (93'er) :-/
Som type, tror jeg ikke at 600'erne skiller sig særligt ud fra hinanden,
andet end i sportslighed. CBR'eren har altid været "middle of the road",

den vil være fin at "teste" klassen på

> VFR ser lækker ud, og er ikke til rendyrket ræs i samme grad,
> hvilket for mig er en fordel, men den er bare så dyr! Er den pengene
> værd?

Har tænkt samme tanke!
Jeg ville nok bruge pengene på en Falco istedet :-/

> CB 750 F ....Det værste, der hidtil har været galt med den, er at
> nogen huggede en tændrørshætte fra den, og dét er vel ikke et
> modelspecifikt problem?!

GRILL

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-04-02 22:19

> Den stive gearkasse er nu mere et skønhedsproblem, Og som (var det?) Jes
> skriver, så kan man ved ved brug af fornuftig gearskifte-teknik minimere
> klonk-tendensen!

Bare en tanke - hvis ejerne af disse maskiner ikke finder, at det er et
problem, og jeg så køber én - så bliver jeg jo også ejer og vil derfor ikke
finde, at det er et problem?! Jeg gætter på, at man kan vænne sig til det,
men om man så bliver glad for det....? Allerhelst skulle man jo gerne
ligefrem glædes over, hvor godt alting i den nye model fungerer

I anmeldelsen på DMCN står der noget om to deciliter mellem
serviceeftersynene - og det for en maskine, der tydeligvis bliver godt
brugt. Hvis dét er niveauet, finder jeg det nu ikke kriminelt. Kender nogen
til andre, og højere, forbrugstal?

> Min Peugeot har et rimeligt højt olieforbrug, og sammenholdt med en
> tankstørrelse á 70 liter, skal der mindst ½ liter olie på ved hver
> fuldtankning
> Det er fandeme som at eje en totakter

Det lyder da, som om du skulle overveje at få en ny motor
Jeg havde også sådan en bil tidligere - hvis jeg kørte forsigtigt til
arbejde og hjem igen (ca. 240 km), havde den brugt godt og vel en liter.
Kørte jeg lidt hårt til, var det en liter hver vej!!! Den bil er skrottet
nu... (Vink vink! Notch notch! Blink blink! Know what I mean?).

> Mnjaeh :-/
> Til decideret race er den nok en kende tung!!

Den er lettere end en Hayabusa

> [...]
> Som type, tror jeg ikke at 600'erne skiller sig særligt ud fra hinanden,
> andet end i sportslighed. CBR'eren har altid været "middle of the road",

Eller hvad med en fabriksny 2000'er til rabatprisen 140.000? Hvis den nye
årgang koster 180.000, må dét da hjælpe med til at holde brugtpriserne på
den gamle oppe?

> Har tænkt samme tanke!
> Jeg ville nok bruge pengene på en Falco istedet :-/

Jeg er snart helt ør i hovedet af at sammenligne modeller! En Falco af
gammel årgang koster præcis det samme som Thunder Ace'n. På nær den knap så
sportslige siddestilling (og de færre hestekræfter og den mindre kåbe),
hvordan skulle den så kunne være bedre? Og hvad med Honda's Firestorm, der
da unægteligt minder om Falco'en i koncept og udseende, og endda er
billigere...?

Tese:
Måske kan man ikke bare lægge tekniske specifikationer sammen, og derved
udregne prisen - måske handler det primært om at købe maskinens sjæl,
naturligvis til en pris, der afspejler den værdi, man tillægger den (hvorved
prisberegningen bliver af mere filosofisk art; som prisen på f.eks. en
sodavand, en pakke vaskepulver, et stykke tøj eller en bog)?

--
Jørgen
CB 750 F (stadigvæk...)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-04-02 23:53

> [...]

> hvordan skulle den så kunne være bedre? Og hvad med Honda's Firestorm, der
> da unægteligt minder om Falco'en i koncept og udseende, og endda er

Ok, nu må du ikke sammenligne Firestorm og Falco. Falco er lidt mere
komfortabel og meget mere hverdagsduelig. Den nye Firestorm har godtnok fået
en større tank, hvilket skulle hjælpe på aktionsradiusen (jeg har dog ikke
kørt en hel tank på en Firestorm, men ryet siger at de originale 16 liter(!)
*ikke* er nok).

I mine øjne får du langt mere for pengene i en Falco. No contest.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 10-04-02 02:31

> [...]
> brugt. Hvis dét er niveauet, finder jeg det nu ikke kriminelt. Kender
> nogen til andre, og højere, forbrugstal?

Helt op under den liter/1000km, som man ellers oftest regner for
renoveringsgrænse!

> [...]
> Jeg havde også sådan en bil tidligere - hvis jeg kørte forsigtigt til
> arbejde og hjem igen (ca. 240 km), havde den brugt godt og vel en

Tjaeh :-/
Med sømmet i bund til/fra familieferie i Italien brugte den det samme,
eller mindre
Sålænge at den ellers fine bil kan holde det under én liter/1000, så går
det nok. problemet ligger i ventistyrspakningerne, og man kan købe meget
olie for det sådan en rep. koster :-/

> Eller hvad med en fabriksny 2000'er til rabatprisen 140.000? Hvis den
> nye årgang koster 180.000, må dét da hjælpe med til at holde
> brugtpriserne på den gamle oppe?

Prisen vár jo helt deroppe sidste år, og se lige om brugtprislejet for
F4'ere fra året før er påvirket deraf :-/

> [...]
> den knap så sportslige siddestilling (og de færre hestekræfter og den
> mindre kåbe), hvordan skulle den så kunne være bedre?

Lettere, og V2-motorkarakteristikken til forskel!

> Og hvad med Honda's Firestorm, der da unægteligt minder om Falco'en i
> koncept og udseende, og endda er billigere...?

ØH?
Matcher Firestormen ikke snarere RSV 1000 Mille, hvad angår
kørestillingen :-/
Firestormen er plaget af højt bensinforbrug og en alt for lille tank

> [...]
som
> prisen på f.eks. en sodavand, en pakke vaskepulver, et stykke tøj

Oh!
Hvor filisofisk - Men absolut ikke usandt.
"mærkefanatisme" (hvad dét så er for en størrelse i den store filosofi?)
spiller også betrgteligt ind herunder!!

--
Armand.