GS500 olie
Fra : Daniel M. Kristensen

Dato : 05-04-02 12:48

Hej NG

Jeg har opdaget at min GS'er sveder lidt olie ud ved en af de øverste skruer
ved oliefiltret. Det er mest efter den har fået lidt tæv på vejen. Nogle
gange er der bare lidt fugtigt og nogle gange har den dryppet lidt. Jeg
holder jævnligt øje med oliestanden og det ser ikke ud til at der sker det
store tab. Er der nogle der kender det / ved hvad det skyldes?....eller er
det simpelthen bare et spørgsmål om at give skruerne et ektra nøk med
topnøglen?

V.H.

Daniel M. Kristensen

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-04-02 13:18

Jeg ville nok starte med at give den et -lille- nøk... MEN KUN ET LILLE! der
skulle meget gerne sidde en pakning og tætne. Ellers er der næsten ikke
meget andet at gøre end at tappe olie af og se efter om pakningen sidder
korrekt eller er beskadiget..
Vh. Rasmus Sørensen som der også kører på en dejlig sort GS'er

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 02:22

Rasmus Sørensen <(nospam)min@direkte.dk> skrev i en

> ...Ellers er der næsten ikke meget andet at gøre end at tappe olie
> af og se efter om pakningen sidder korrekt eller er beskadiget..

Det er unødvendigt at tappe olien af for at fjerne oliefilteret!

--
Armand.

Fra : Daniel M. Kristensen

Dato : 06-04-02 09:26

> Det er unødvendigt at tappe olien af for at fjerne oliefilteret!
>
> --
> Armand.

Er det kun den olie der ligger i filteret der løber ud hvis man fjerner det?
Og så kan man nøjes med at fylde det på der mangler efter man har sat det på
igen?

V.H.
Daniel Kristensen

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 14:53

> [...]
> fjerner det?
> Og så kan man nøjes med at fylde det på der mangler efter man har sat

Jup!
Efter at man har sat DET NYE på! :-|

Man har ingen kontrol over om partiker fra filterets inderside forurener
ydersiden ved adskillese, hvorfor det er omsonst at genbruge et (åbent -
i modsætning til de lukkede "blikdåser") oliefilter!

- -
Armand.

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 06-04-02 15:02

"Armand" <armand@mcSTREGchauff?erne.dk> wrote in message news:<a8lk4j$7ff$9@news.cybercity.dk>...
> Rasmus Sørensen <(nospam)min@direkte.dk> skrev i en

> Det er unødvendigt at tappe olien af for at fjerne oliefilteret!

Unødvendigt at tappe olien af? Så skal du da rejse forhjulet mod
himmelen.. Hvis du fjerner oliefilteret vil det meste af din olie
rende ud...
Vh. Rasmus Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 15:46

Rasmus Sørensen <kxaser@jubiipost.dk> skrev i en
> [...]
> Unødvendigt at tappe olien af? Så skal du da rejse forhjulet mod
> himmelen.. Hvis du fjerner oliefilteret vil det meste af din olie

Nope!

Hvorledes kommer olien frem til oliefilteret?
Tror du at den blot flyder til fra bundkarret af??

Oliefilteret sidder monteret tidligt på olie-hovedledningen på tryksiden
af pumpen, og det er pumpen der trykker olie igennem filteret, hvorfra
det videre bevæger sig ad oliesystemet ud i diverse smøre- rør og
boringer!
Hvis der var den mindste forbindelse til sumpen/bundkarret blot ét sted
undervejs (hovedledning før filter, filterhuset eller smøreledningerne
efter filteret, ville det tryksatte olie fise direkte ud i bundkarret
uden af ende ude ved smørestederne

Jeg er godt klar over at filteret indeholder en del olie, ligesom at det
på nogle motorer sidder decideret under op i blokken, hvorved man kan
forledes til at tro at det er hele sumpen der vælter ud når man løsner
filteret - men sådan er det altså ikke!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 02:49

> [...]
> skruer ved oliefiltret............
> .......er det simpelthen bare et spørgsmål om at give skruerne et

Måske :-/
Men for at være på den sikre side, og ikke overspænde gevindet (et
allerede overspændt gevind, kan faktisk være årsagen til at den sveder
nu!), bør du bruge en momentnøgle til at beherske din iver!

En frisk gummiring under dækslet ved næste oliefilterskifte, er nok
snarere løsningen :-/

--
Armand.

Fra : Daniel M. Kristensen

Dato : 06-04-02 09:30

> En frisk gummiring under dækslet ved næste oliefilterskifte, er nok
> snarere løsningen :-/

Tjaa....den ser ikke ud til at tabe noget voldsomt ved det, så måske er det
bedste bare at holde øje med olien og fylde på hvis det er nødvendigt. Der
er 1800 km til næste skift.

Daniel M. Kristensen

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 14:54

> Tjaa....den ser ikke ud til at tabe noget voldsomt ved det, så måske
> er det bedste bare at holde øje med olien og fylde på hvis det er
> nødvendigt. Der er 1800 km til næste skift.

Jup!!
Eftersom at lækagen kun er af kosmetisk karakter, er det logisk at vente
til næste olieskifte, hvorved at dér ikke bliver en mer-udgift!

--
Armand.