Rygbeskytter, hvor vigtig ?
Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 04-04-02 20:28

Hej

Sidder og læser i MC Nøglen at man burde altid køre med en rygbeskytter. Jeg
har en IXS tekstil (kvalitets) jakke, der er noget ryg indlæg i, nærmest en
plade skum, men ikke særligt kraftig. Giver den den beskyttelse som en
"rigtig" rygbeskytter giver, eller er det bare noget nytteløst fyld ?

Venlig hilsen / Best regards
Johannes S. Nielsen
jn@vxd.dk (GSXR med nyt kædekit :] )

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-04-02 20:38

On Thu, 4 Apr 2002 21:28:28 +0200, "Johannes S. Nielsen"
<jazzy@mail.dk> wrote:

> [...]
>plade skum, men ikke særligt kraftig. Giver den den beskyttelse som en
>"rigtig" rygbeskytter giver, eller er det bare noget nytteløst fyld ?

Mange tror desværre at med en rygbeskytter så er den hellige grav
velforvaret - Det er den ikke,der er mange skadetyper (hyperfleksions
og rotationsskader f.eks) som den ingen beskyttelse giver imod,og
ordet rygbeskytter er til dels misvisende.

Mere korrekt vil nok være at kalde den en bløddelsbeskytter idet den
fortrinsvis fordeler et evt. slag og således beskytter bløddele
(organer m.m.),men til dels også selve rygsøjlen.De fleste af de
indlæg der findes i jakker er ærlig talt ikke meget bevendte,dels
sidder de oftest ikke rigtigt og dels er de alt for bløde.Moralen er
at en rygbeskytter _kan_ beskytte mod nogle skader,men skal det være,
skal det være en ordentlig og separat der kan spændes fast på ryggen.

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-02 22:58

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Moralen er
> at en rygbeskytter _kan_ beskytte mod nogle skader,men skal det være,
> skal det være en ordentlig og separat der kan spændes fast på ryggen.

Nemlig!
Jeg snakkede med en gut på en transalp i fredags, som havde haft sådan en
rygbeskytter på den dag han brækkede ryggen i et styrt. Rygbeskytteren
knækkede. Han punkterede også en lunge.
Jeg kører aldrig uden!

Rittig

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 04-04-02 20:34

> [...]
> plade skum, men ikke særligt kraftig. Giver den den beskyttelse som en
> "rigtig" rygbeskytter giver, eller er det bare noget nytteløst fyld ?

Er din førlighed vigtigt for dig?

Need I say more?

Køøøøb...

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-04-02 21:32

"Johannes S. Nielsen" <jazzy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plade skum, men ikke særligt kraftig. Giver den den beskyttelse som en
> "rigtig" rygbeskytter giver, eller er det bare noget nytteløst fyld ?

Jeg har en hård skal af en rygbeskytter i min Dainese jakke. Selvfølgelig er
den ikke så effektiv som en rigtig rygbeskytter. Men det er den måske
alligevel, fordi man altid har den på. Med en 'påspændings-rygbeskytter'
risikere man at man 'glemmer' at tage den på. Specielt hvis man skal ud på
en lille smut tur. Og er der nok af dem er det faktisk bedst at have den
indbygget.
Der er nok af udstyr ellers: hjelm, handsker, støvler, jakke og bukser så
jeg tror at rygbeskytteren er noget af det første man glemmer og så kommer
bukserne sikkert (altså cowboy-bukserne istedet for MC bukserne og ikke helt
uden bukser !!! (man er vel ikke helt senil endnu !:))

Men selvfølgelig. Hvis man ved med sig selv at man er typen der tager den på
HVER gang så er det klart bedst med den rigtige. Ellers er det jo klart at
man styrter når man ikke har den på....... hvornår ellers???

Mvh Thomas Hjort
SV650S

Fra : Henning

Dato : 04-04-02 23:28

> Jeg har en hård skal af en rygbeskytter i min Dainese jakke. Selvfølgelig er den ikke så effektiv som en rigtig rygbeskytter. Men det er den måske alligevel, fordi man altid har den på. Med en 'påspændings-rygbeskytter' risikere man at man 'glemmer' at tage den på.

Jep. I tillæg til den bløde beskytter indbygget i min Held jakke, har jeg en Dainese rygbeskytter/taske. Og jeg har altid papirer og telefon i den taske, så jeg glemmer den ikke :)

Og hvis min egen incident/near miss statistik kan overføres til reel risiko, er det farligere at køre en kort 10 km bytur, end 300 km motorvej. Så hvis de to minutter det tager at få alt udstyret på er for meget, tager jeg PedalCyklen istedet.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 02:40

Henning <henning@see.sig> skrev i en

> Jep. I tillæg til den bløde beskytter indbygget i min Held jakke, har
> jeg en Dainese rygbeskytter/taske. Og jeg har altid papirer og telefon
> den taske, så jeg glemmer den ikke :)

Bagage hører til på modellen, og IKKE på kroppen!!!! :-|

> Og hvis min egen incident/near miss statistik kan overføres til reel
> risiko, er det farligere at køre en kort 10 km bytur, end 300 km
> motorvej.

Størstedelen af alle ulykker sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet
eller arbejdspladsen - eller på vejen imellem disse to steder, så der er
al mulig grund til altid(!) at være bedst mulig påklædt!!!

> hvis de to minutter det tager at få alt udstyret på er for meget,
> tager jeg PedalCyklen istedet.

Hæ!
Prøv lige at finlæse statistikken for cyklen, og du vil finde behov for
at bruge hele udstyret når du er på den også

--
Armand.
(selv slagtet 1500 meter fra bopælen, for efterhånden mange år siden)

Fra : Jon Larsen

Dato : 06-04-02 15:42

">
> Bagage hører til på modellen, og IKKE på kroppen!!!! :-|

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hvilket var en stor del af grunden til "købet" ( fødselsdagsgaven) af en
tank taske....

--
MVH
Jon Larsen

Fra : RacerNiels

Dato : 22-04-02 20:11

[SNIP]
> Størstedelen af alle ulykker sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet
[SNAP]

Gør derfor som Polle's mor har gjort - flyt! Jeg har selv læst det i et brev
hvor hun ikke skrev så hurtigt da Polle ikke er så god til at læse...

PowerPolle forever!

;-b Niels
XS400-SS

Fra : Thomas Lytzen

Dato : 04-04-02 21:51

Det som sidder i jakken er som beskrevet ikke altid meget værd. Det fordeler
ikke et evt. slag og man kan ikke være sikker på, at det sidder det rigtige
sted når man først er i luften. Jeg taler dog kun af erfaring med jakker i
den billigere klasse (1500-2000).
Jeg kører med en Frank Thomas jakke (ok, ingen vittigheder om det mærke) og
en Dainese rygbeskytter. Jeg gav ca. 800 for dimsen og har ikke fortrudt
det. Den er bøjelig og følger ryggen samt er bøjelig i lænden, hvor den er
to-delt. Den sørger også for, at ryggen ikke så let kan bøjes bagover ved et
styrt. Jeg har dog taget skummet ud af jakke-ryggen for det blev for meget
med begge typer af beskyttelse.
Jeg kan kun anbefale det, og har man først kørt lidt tid med den, glemmer
man at man har den på.

- Thomas Lytzen Petersen - '98 GS500E

Fra : Steen Schmidt

Dato : 04-04-02 22:27

> [...]
rigtige
> sted når man først er i luften. Jeg taler dog kun af erfaring med jakker i

I min Dainese Techno Touring jakke (Cordura/Scoretex) er der en hård
rygbeskytter indeni. Den er leddelt og lige så hård som dem man køber for
sig selv (måske er den magen til?), og den bliver ret godt på plads - jeg
har desværre testet den.

Mvh
Steen

Fra : Morten Dybdal

Dato : 05-04-02 15:07

Steen Schmidt wrote:

> I min Dainese Techno Touring jakke (Cordura/Scoretex) er der en hård
> rygbeskytter indeni. Den er leddelt og lige så hård som dem man køber for
> sig selv (måske er den magen til?)

Det er den.

, og den bliver ret godt på plads - jeg
> har desværre testet den.

Desværre?

--
Morten Dybdal

Fra : Steen Schmidt

Dato : 05-04-02 20:20

> Desværre?

Ja, det er jo ikke sjovt at skulle afprøve en rygbeskytter IRL. Den fungerer
fint skal jeg hilse og sige.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 01:08

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en

> Ja, det er jo ikke sjovt at skulle afprøve en rygbeskytter IRL. Den
> fungerer fint skal jeg hilse og sige.

aprospos:
Hvordan ligger det med brug af den slags derovre?
Regnes man for at overkill'e, eller er der ligefrem gået mode i sagen?
--
Armand

Fra : Steen Schmidt

Dato : 06-04-02 08:15

> aprospos:
> Hvordan ligger det med brug af den slags derovre?
> Regnes man for at overkill'e, eller er der ligefrem gået mode i sagen?

Hvor ovre? I Jylland (Det er hvor jeg bor)?

Mvh
Steen

Fra : N/A

Dato : 06-04-02 16:24

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-04-02 16:24

> Jylland forkortes da med: "J" - IRL er Irland, som må siges at ligge
> "derovre"!

Her betyder IRL nok 'In Real Life'.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-04-02 16:26

On Sat, 6 Apr 2002 15:13:00 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jylland forkortes da med: "J" - IRL er Irland, som må siges at ligge
>"derovre"!

He-he forkortelser kan give anledning til mange sjove misforståelser,i
dette tilfælde betyder IRL ikke Irland,men In Real Life,altså at
rygbeskytteren er testet i en virkelig situation )

-M

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-04-02 01:42

> Jylland forkortes da med: "J" - IRL er Irland, som må siges at ligge
> "derovre"!

Ja, ok - den skulle jeg have fanget :-/

Som Michael og Martin skriver: IRL = In Real Life.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 07-04-02 23:29

> Som Michael og Martin skriver: IRL = In Real Life.

Jow!

Og jeg burde ikke have forvekslet med lande-designationen, med dig som
afsender

--
Armand.

Fra : Søren Jim

Dato : 07-04-02 01:59

> [...]
> Hvordan ligger det med brug af den slags derovre?
> Regnes man for at overkill'e, eller er der ligefrem gået mode i sagen?

Hej Mr. Armand
Jeg kan tilgengæld fortælle at rigtig mange herover bruger det fulde udstyr,
det er gudskelov, ganske få der ikke bruger the molivit....desværre er det
de unge på deres zx'er man ser der køre rund i jeans, men alle bruger da i
det mindste hjelm..:-/

Mvh Søren ((der bor i Belfast en slags Ireland for nogen), og skal til mit
første run imorgen....)
Cbr1000F

Fra : Henrik

Dato : 05-04-02 11:18

Ca. 3 uger efter jeg købte min Dainese rygbeskytter kom jeg i klammeri med
en lygtepæl...... og et hegn.... og en telefonkasse.

Jeg ramte en metalstolpe på hegnet direkte med ryggen (via en elegant
kolbøtte). Godt nok fik jeg et bøjet ribben, men hvad ville der være sket
hvis jeg kun havde haft min gamle skumgummi rygbeskytter fra jakken ?!?! Jeg
ved det ikke, men den nye rygbeskytter virkede i hvert fald for mig.

Jeg køre aldrig uden ... og det er intet problem at huske den, også til de
små turer. Er det måske svært at huske hjelmen?

Kort sagt: Køøøøøøøøøøb !

/Henrik
SV 650S "in devils red"