Tæt på fartbøde idag
Fra : Thomas Makro

Dato : 03-04-02 17:41

Her er hvad jeg oplevede tidligere i dag.

Kørte på motorvejen. Under en bro holdt en MC. Min første tanke var at
stoppe, og spørge om han havde problemer man evt. kunne hjælpe med. Så
jeg slap gassen, og da jeg kom nærmere kunne jeg se at det var en sort
BMW med sidetasker. Føreren sad på den, hvilket jo ikke signalerede at
han var gået i stå, tværtimod. Efter som at det var en BMW, blev jeg
enig med mig selv at det nok var en "under-cover æggeskal", og at jeg
derfor blot ville få en bøde for at stoppe på motorvejen - selv med de
bedste intentioner. Derfor besluttede jeg at køre videre, uden at
stoppe.
Nu vil de af jer der kører BMW nok brokke jer over min
forskelsbehandling, for tænk nu hvis det var en af jer der var gået i
stå. Og det kan jeg skam godt forstå, men hellere svigte de få af jer
der kører BMW, end risikere en bøde for at hjælpe. Beklager, men det
er en af ulemperne ved at køre på samme mærke som dem der uddeler
bøder...
Jeg stopper i øvrigt heller ikke for Harley'er, så ville jeg jo ikke
kunne lave andet.

Nå, men jeg satte farten op igen, og han fulgte ikke efter. Flere km
senere, efter en motorvejs-forgrening, var trafikken ret tynd, så jeg
overhalede en stribe biler med 160 km/... øh med 110 km/t
Jeg kiggede i spejlet, og hvem mon der var lige bagved? - den sorte
BMW fra før!
Hver gang jeg kører friskt, og en bil eller MC følger efter tæt på,
trækker jeg straks ind til højre og sætter farten ned, så vedkommende
kan overhale. På den måde spoleres evt. igangværende fartmålinger
også. Så det gjorde jeg også i dag: Ned i fart, og ind i inderbanen.
Den sorte BMW forblev lige bag mig. Da jeg lidt efter tog en afkørsel
var det i pensionist-tempo, således at BMWen var tvunget til at
overhale. Og ganske rigtigt, der var en spiral-ledning mellem hjelm og
MC.

Lad dette være et godt råd fra mig til jer: Hold øje med spejlene. Evt
bagvedkørende trafikanter der kører lige så aggresivt som en selv skal
have lov at passere. Mens trafikanten overhaler, kan man kigge på
vedkommende: er det en bødeuddeler (overskæg, solarie-type osv) eller
en civil. Hvis det er sidstnævnte type, kan man give pruh-hestene
noget havre, og evt. overhale vedkommende. Hvis det derimod er en
bøde-uddeler kan man glæde sig over de penge han/hun ikke nåede at
kassere.

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-02 18:26

> Jeg stopper i øvrigt heller ikke for Harley'er, så ville jeg jo ikke
> kunne lave andet.

> Mens trafikanten overhaler, kan man kigge på
> vedkommende: er det en bødeuddeler (overskæg, solarie-type osv)

ROTFL !! Hvor for du det fra ?

Allan

Fra : Kenneth T

Dato : 03-04-02 21:44

> ROTFL !! Hvor for du det fra ?

...også kaldet "hat & blå briller"

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-04-02 19:25

Thomas Makro wrote:

> [...]
> der kører BMW, end risikere en bøde for at hjælpe. Beklager, men det
> er en af ulemperne ved at køre på samme mærke som dem der uddeler

Det skal du ikke tænke på.Risikoen for en bmw der er går i stå, er mindre
end chancen for at få en bøde.

Ib Jakobsen
Der selv kører sort BMW med tasker. Og overvejer hvid hjelm. Så viger de
andre banen.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-04-02 20:43

> Ib Jakobsen
> Der selv kører sort BMW med tasker. Og overvejer hvid hjelm. Så viger de
> andre banen.

Sgu ikek nødvendigt !
Min bror kører en mørkegrøn XJ600 div uden tasker.
Men da han hentede holdt folk sog stadig bag ham
Godt nok er han strisser, men han havde bare sit private mørkeblø tøj, med
en refleksstrike over ryggen, på og en hvid hjelm

Folk kørte SÅÅÅÅ pænt i 10-15 min sagde han

Indtil de fandt ud af han ikke var MC betjent, så røg de udenom og så surt
på ham.
Men ok, det var også madkasser og ikke mcér

En mcér ville nok se hvilken cykel det var, og ræse derudaf ))
Thomas
XJ600s div ´96
"(De fleste) Motorcyklister er lidt klogere "

Fra : james

Dato : 04-04-02 10:08

Det med hvid hjelm er én af de største sikkerheds foranstaltninger man kan
tage i brug!

-james

Fra : Youcom.dk

Dato : 03-04-02 19:34

Overvejer at købe den nye yamaha 1300 og male den hvid + eftermontere nogle
sorte sidetasker... Bagefter vil jeg køre som en hooligan på baghjul og
sidelæns ned af motorvejssløjfer... folk skal nok holde til side...især hvis
der er små blå reflekser monteret......

/Youcom.dk / kører kun Supermotard da min R1 er stjålet fra min svenske
garage

Fra : Claus Skovbo

Dato : 03-04-02 21:12

Ang. BMW og Politi, så er politiet faktisk på vej ud på tynd is, da de
forsøger at bruge andre mærker, bl.a. Yamaha. Men de vender sikkert tilbage
til kvalitet.

BMWenlig hilsen

Claus Skovbo
BMW R 90 S

> [...]
> overhalede en stribe biler med 160 km/... øh med 110 km/t
> Jeg kiggede i spejlet, og hvem mon der var lige bagved? - den sorte

Hvem ellers ?

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 03-04-02 21:45

"Claus Skovbo" <clausskovbo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ang. BMW og Politi, så er politiet faktisk på vej ud på tynd is, da de
> forsøger at bruge andre mærker, bl.a. Yamaha. Men de vender sikkert
tilbage
> til kvalitet.

Det er da nogle år siden de gik fra Yamahaen, den havde de ikke i mere end
et ½ år før de fandt ud af at den ikke duede.

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-04-02 22:14

Jacob Stegelmann skrev:

> tilbage
>
> Det er da nogle år siden de gik fra Yamahaen, den havde de ikke i mere end
> et ½ år før de fandt ud af at den ikke duede.

De har da vist ellers anskaffet sig nogle FJR1300'ere...
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 04-04-02 03:21

Jacob Stegelmann <stegelmann@privat.dk> skrev i en

> "Claus Skovbo" <clausskovbo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da nogle år siden de gik fra Yamahaen, den havde de ikke i mere
> end et ½ år før de fandt ud af at den ikke duede.

Øh?

Der er altså andre motorcykelbetjente end lige din nærmeste sheriff's,
og der ér stadig et væld af Yamaha'er derude.
FJ'eren er elsket af nogle p.g.a. lav sædehøjde og en accelerationsevne
næsten uden sammenligning, imens andre "lader sig nøjes" med XJ
900'erens firecylindrede komfort, og hvis kardan er populært iblandt
vedligeholdelses-sektionen.
Derudover deles sherifferne i trekant-området eksempelvis om en gaaammel
XJ600 á "under cover style".

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 04-04-02 08:50

> [...]
> vedligeholdelses-sektionen.
> Derudover deles sherifferne i trekant-området eksempelvis om en gaaammel

Armands betragtninger omkring FJ'erens popularitet blandt politiet kan jeg
også underbygge. Jeg har selv haft en FJ1200 engang, og adspurgte derfor på
daværende tidspunkt op til flere MC-betjente, som kørte på samme MC, om
deres erfaringer omkring denne. De var alle ovenud tilfredse med
accelerationevne og handling, BMW'erne måtte de dog indrømme havde generelt
flere km mellem eftersyn/reparation.

/kenneth (..som var vældig glad for sin FJ'er, omend den var lidt tung)

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-04-02 22:39

On Wed, 3 Apr 2002 22:11:47 +0200, "Claus Skovbo"
<clausskovbo@get2net.dk> wrote:

Hæ hæ.

>Ang. BMW og Politi, så er politiet faktisk på vej ud på tynd is, da de
>forsøger at bruge andre mærker, bl.a. Yamaha. Men de vender sikkert tilbage
>til kvalitet.

Hvis vi nu kunne blive enige om at holde os fra BMW således at
Snupper-Jensen fik dem for sig selv, var det lettere at kende forskel
på røvere og soldater
Oh, hvilken verden)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jens U

Dato : 04-04-02 21:03

Steen Gruby skrev ...
> [...]
>>
>Hvis vi nu kunne blive enige om at holde os fra BMW således at
>Snupper-Jensen fik dem for sig selv, var det lettere at kende forskel

Hvis vi havde været i middelalderen, var du nok blevet stenet for at sige dette. )
Jeg syntes at politiet i sted skulle pålægges at være mindst to sammen,
så vil de nok vælge de 4-hjulet i stedet.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-02 07:59

> [...]
> Ang. BMW og Politi, så er politiet faktisk på vej ud på tynd is, da de
> forsøger at bruge andre mærker, bl.a. Yamaha. Men de vender sikkert

MP'erne i oksbøl har også fået nyt legetøj. Jeg nåede ikke helt at se hvad
det var udover at det var en stor fuldkåbe touring maskine malet i hvid rød
og med det "sædvanlige" blå blink på en stav bagpå ... Jeg havde travlt med
at spise is, og så den først da den var forbi

/A

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 03-04-02 21:49

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> På den måde spoleres evt. igangværende fartmålinger
> også. Så det gjorde jeg også i dag: Ned i fart, og ind i inderbanen.

Det er nu ikke nødvendigvis rigtigt. med laser tager det ikke engang en
brøkdel (?!) af et sekund at aflæse din hastighed. hvis du tænker på de
videoer de i deres biler måler de også løbende, og det tager den mange
sekunder (hvsi ikke nærmere brøkdele) at måle din hastighed.

--
Jacob

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-04-02 14:09

On Wed, 3 Apr 2002 22:48:36 +0200, "Jacob Stegelmann"
<stegelmann@privat.dk> wrote:

> [...]
>videoer de i deres biler måler de også løbende, og det tager den mange
>sekunder (hvsi ikke nærmere brøkdele) at måle din hastighed.

Deres køretøjer måler da ikke med laser, de bruger police pilot, som
iflg. tidligere indlæg her på DFM er en kombineret afstandsmåler og
stopur, og dermed hastighedsmåler. Jeg har aldrig hørt om at der
bruges laser fra et kørende køretøj.

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-02 22:34

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg stopper i øvrigt heller ikke for Harley'er, så ville jeg jo ikke
> kunne lave andet.

Aha. Javel, ja.
Hvordan ser din mc ud? (Så jeg kan undlade at stoppe hvis jeg ser dig)

Rittig

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-04-02 12:08

> "Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Aha. Javel, ja.
> Hvordan ser din mc ud? (Så jeg kan undlade at stoppe hvis jeg ser dig)
>
> Rittig

Hvorfor ta'r du det altid så personligt når der er en der skriver noget
"ikke - godt" om en Harley?

Mvh
Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-02 12:29

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ta'r du det altid så personligt når der er en der skriver noget
> "ikke - godt" om en Harley?

Jeg tager det skam ikke personligt, men hvis han ikke vil hilse på mig, så
vil jeg da sådan set heller ikke hilse på ham, det er vel meget fair, ikke?
OK, jeg har ikke Harley for tiden, men det får jeg igen.

Måske er det noget med at jeg ikke bryder mig om små mennesker med store
fordomme. Jeg ved det ikke. Jeg har kørt MZ i et års tid, og oplevet at den
samme motorcyklist ikke hilste igen om mandagen (hvor jeg kørte MZ) men
gerne ville hilse om tirsdagen (hvor jeg kørte Honda).

Hvorfor hilser motorcyklister ikke bare på motorcyklister og så er den
historie ikke længere?

Rittig

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 04-04-02 16:57

> [...]
> samme motorcyklist ikke hilste igen om mandagen (hvor jeg kørte MZ) men
> gerne ville hilse om tirsdagen (hvor jeg kørte Honda).
Du skulle tilfældigvis ikke bo i Århus? Hvis ja så må du meget
undskylde, den smutter engang imellem...

>Hvorfor hilser motorcyklister ikke bare på motorcyklister og så er
den
>historie ikke længere?
Det er nemlig rigtigt rittig ;0)

> Rittig
Vh. Rasmus Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-02 23:17

"Rasmus Sørensen" <kxaser@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle tilfældigvis ikke bo i Århus? Hvis ja så må du meget
> undskylde, den smutter engang imellem...

Næh, det må være en anden, jeg bor (udenfor) Aalborg.

Rittig

Fra : bwl

Dato : 05-04-02 06:37

Claus Rittig wrote:
> [...]
> Honda).
>
> Hvorfor hilser motorcyklister ikke bare på motorcyklister og så er den

Jebs .

BrianW.

" som nogengange oxo kommer til at hilse på de der knallerter i sin iver
)"

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-04-02 14:22

On Thu, 4 Apr 2002 13:29:19 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
Rød Viffer RC24 med DFM-nr.plade.
Så er det afklaret.

>Jeg tager det skam ikke personligt, men hvis han ikke vil hilse på mig, så
>vil jeg da sådan set heller ikke hilse på ham, det er vel meget fair, ikke?
Forståeligt.
Når det drejer sig om at hilse, så hilser jeg på alle. Også Harleyer,
50% af dem hilser igen. De eneste jeg konsekvent ikke hilser på er
æggeskaller, da de næsten aldrig hilser igen. Og lad os nu ikke igen
starte diskussionen for/imod hilsning på æggeskaller. Nogle af os
hilser ikke, nogle gør. Slut.

Mht. at stoppe for en nødstedt motorcyklist, så stopper jeg som nævnt
for alle, undtagen Harleyer. I løbet af hver eneste sommer jeg har
haft MC, har jeg set den ene Harley efter den anden der var gået i
stå. På et eller andet tidspunkt siger man "åh nej, ikke igen, det er
de sgu selv ude om". Det punkt nåede jeg sidste eller forrige år.
Endvidere vil jeg vove den frække påstand, at har man råd til en
Harley, har man også råd til en mobiltelefon og et abonnement på dansk
autohjælp. Vælger man at køre afsted på sin Harley uden mobillos, ja
undskyld, men så er man selv ude om det. Men skulle det ske, at en
nødstedt Harley-ejer står og vinker mig ind til siden, så stopper jeg
da, og hjælper ham. Men at stoppe på eget initativ gør jeg som nævnt
ikke ved Harleyer. De har jo mobillos med

>Hvorfor hilser motorcyklister ikke bare på motorcyklister og så er den
>historie ikke længere?
God pointe. Man føler sig bare så naiv, når man gang på gang
konstaterer at bestemte MCere ikke hilser igen.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-04-02 19:53

> [...]
> autohjælp. Vælger man at køre afsted på sin Harley uden mobillos, ja
> undskyld, men så er man selv ude om det.

Den holder da ikke? Jeg vil æde min gamle fald-af-hat på at 9 ud af 10
motorcyklister på ikke-Harley'er også har råd til en mobiltelefon, og dem
ville du stoppe og hjælpe? Hvorfor så ikke mig? Jeg har også som regel
telefonen med, men man prøver da lige om man kan finde fejlen og køre
videre, ikke?

Fordomme er fordomme, og dem skal man ikke lade sig styre af, det er livet
for mangfoldigt til.

Rittig

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-04-02 07:45

On Fri, 5 Apr 2002 20:52:30 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

>motorcyklister på ikke-Harley'er også har råd til en mobiltelefon, og dem
>ville du stoppe og hjælpe? Hvorfor så ikke mig?
Det der afgør om jeg stopper, er ikke bestemt af hvorvidt vedkommende
har en mobiltelefon med eller ej. Kører vedkommende derimod på et
mærke man hyppigt ser holde i vejsiden, gået i stå, tror jeg at de
fleste af os, før eller siden, giver disse førere stemplet "hans egen
skyld, og derfor hans eget problem".

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod at stoppe for Harleyer, men
efter at have oplevet den ene Harley efter den anden der er gået i
stå, forsvinder hjælpe-lysten. Så begynder jeg at overveje, om man nu
også gidder stoppe hver gang. Og du kender min konklusion
"Dags-rekorden" var en sommerdag, sidste eller forrige år, hvor jeg
kørte MC fra morgen til aften. Den dag oplevede jeg 4 Harleyer der var
gået i stå.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor du farer sådan op over mit
Harley-forbehold. En af kollegerne, Bjarne, kører Harley - et par
måneder om året. Han er helt afklaret med Harleyens egenskaber. Jeg
har såleledes hørt ham råde andre både for og imod Harley. Som han
siger:
Vil man have en MC der starter hver gang, skal man ikke have en
Harley. En japaner starter hver gang, men er kedelig at køre på.
Han har da også prøvet at gå i stå et par gange, men det tager han
meget afslappet, da det ikke kommer bag på ham. Det skal lige tilføjes
at han er mekaniker, og jeg mistænker ham for at betragte et driftstop
som en udfordring.

>Fordomme er fordomme, og dem skal man ikke lade sig styre af, det er livet
>for mangfoldigt til.
Helt enig.
Jeg vil nu alligevel være så besværlig og hævde, at når man har
oplevet tilstrækkeligt mange Harleyer der er gået i stå, er det ikke
længere en fordom, men er erfaring.

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-04-02 09:03

> Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor du farer sådan op over mit
> Harley-forbehold.

Hvorfor er det du mener jeg "farer op"? Må jeg ikke kommentere dine indlæg?
Kan du ikke tåle lidt modspil?

> Vil man have en MC der starter hver gang, skal man ikke have en
> Harley. En japaner starter hver gang, men er kedelig at køre på.

Jeg tror han kører på en ældre Harley? Nyere HD (<10 år) er da meget
driftssikre, ikke meget anderledes end japanere eller europæere. Jeg kender
et par stykker med 20 år gamle japanere, og de kan ikke påstås at "starte
hver gang". Men jeg standser nu gerne og hjælper dem alligevel.

Rittig

Fra : Thomas Makro

Dato : 09-04-02 20:47

On Mon, 8 Apr 2002 10:03:20 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Hvorfor er det du mener jeg "farer op"? Må jeg ikke kommentere dine indlæg?
Når jeg skriver at du farer op, er det pga den måde jeg læser dine
indlæg - men det er muligt at jeg overkonkluderer (i så fald kan jeg
alligevel huske noget af dansk-undervisningern i gymnasiet
Jeg syntes bare du reagerede lige lovlig skarpt. Hvis jeg har
overkonkluderet dine ord, beklager jeg. Det var ikke min hensigt at
"stemple" dig.

>Jeg tror han kører på en ældre Harley?
Øhm det er muligt, det tør jeg ikke sige. Det er ikke ret tit jeg
render ind i ham (og det har ikke noget med hans MC-mærke at gøre - vi
er gode venner).

Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-04-02 23:22

> [...]
> derfor blot ville få en bøde for at stoppe på motorvejen - selv med de
> bedste intentioner. Derfor besluttede jeg at køre videre, uden at

Mon det nu også kan passe ?
Hvis du slår blinkeren til, slukker motoren og triller ind i nødsporet og
parkere kunne du jo evt. gå over og spørge manden om han var i nød ... hvis
han så ikke var det... og han var betjent kunne du jo sige at din motor fik
en udsætter eller noget i den stil .... ?
dessuden tvilver jeg på at nogen (også en betjent) kunne være så "a-social"
at give dig en bøde for at hjælpe .... dessuden findes der en lov som siger
at man har pligt til at hjælpe andre i nød ... hvem kunne vide hvad han
eller hans mc fejlede ... han holder jo trodsalt i _nød_ sporet

Kan jeg have måske en lille smule ret i det jeg siger ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-04-02 14:27

On Thu, 4 Apr 2002 00:21:30 +0200, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

>dessuden tvilver jeg på at nogen (også en betjent) kunne være så "a-social"
>at give dig en bøde for at hjælpe ....
Det kan jeg kun håbe du har ret i, men _jeg_ har ikke lyst til at tage
chancen. Så for at få det afklaret, foreslår jeg, at du resten af året
stopper ved samtlige BMWere i motorvejs-nødspor, og spørger om de har
brug for hjælp
Og hvis en af dem så vil skrive dig, kan du jo komme med den om at din
MC fik udsætter, så får vi også afprøvet den

>dessuden findes der en lov som siger
>at man har pligt til at hjælpe andre i nød ... hvem kunne vide hvad han
>eller hans mc fejlede ... han holder jo trodsalt i _nød_ sporet
Mon den holder i byretten?

>Kan jeg have måske en lille smule ret i det jeg siger ?
Måske, men du har jo ingen erfaringer at basere det på, det er kun
spekulationer...