Godkendte lygter!!
Fra : S@nd

Dato : 03-04-02 14:36

Hej

Jeg har kig på nogle nye lygter til cyklen.
De er fra firmaet "Glow Special" ( http://www.glow-special.de ) og hedder "
Naked Light"

Lygterne er "E-geprühft" og kan fås med enten hvide eller blå linser.
Er det lovligt at køre med blå linser i DK, selv om de godt nok er
E-mærkede???

Mvh. S@nd

Fra : Anders Winther

Dato : 03-04-02 15:57

> Lygterne er "E-geprühft" og kan fås med enten hvide eller blå linser.
> Er det lovligt at køre med blå linser i DK, selv om de godt nok er
> E-mærkede???
Min kørelærer fortalte mig at der ikke er noget der hedder blåt lys.. Det er
hvidt lys.. Og det er lovligt..
Sagt på en anden måde: "Man må godt have blåt lys på"..
Men igen.. Det var hvad min kørelærer fortalte mig..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-04-02 18:34

"S@nd" <andpe_96@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på nogle nye lygter til cyklen.
> De er fra firmaet "Glow Special" ( http://www.glow-special.de ) og hedder
"
> Naked Light"

Hvad gør du lige med positionslyset, hvis du konverterer til ovennævnte
lygter?
Og er der ikke noget med at positionslyset SKAL have samme farve som
hovedlyset?

Allan Bojesen

Fra : S@nd

Dato : 04-04-02 08:25

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør du lige med positionslyset, hvis du konverterer til ovennævnte
> lygter?
Jeg har tænkt på at indbygge/montere en sokkel til en mindre glødepære til
positionslyset i den ene af lygterne, hvorved jeg også kan opnå samme farve
som hovedlyset. - Mon ikke det vil virke??

S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-04-02 21:21

> [...]
farve
> som hovedlyset. - Mon ikke det vil virke??

Jooh principielt, men kommer du ikke nemt til at ødelægge lysstrålerne i en
så kompakt lygte. Jeg tænker på om pos.pæren vil skygge meget for strålerne
fra hovedpæren? Den behøver måske ikke at stikke ret langt ind i huset?

Allan Bojesen

Fra : S@nd

Dato : 05-04-02 06:45

> [...]
strålerne
> fra hovedpæren? Den behøver måske ikke at stikke ret langt ind i huset?
Det er rigtigt, at der er en mulighed for at positionspæren vil skygge, men
som du selv skriver, behøver den ikke ret langt ind i huset, for at kunne
sende den "smule" lys ind i parabolen, som skal til for at lave
"parkeringslys", som vil være den enese funktion den pære vil have på min
cykel.

Men jeg skal da også indrømme, at jeg er lidt ked af, at skulle gøre indgreb
i de nye lygter, så jeg er åben for andre mligheder

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-04-02 21:39

> Men jeg skal da også indrømme, at jeg er lidt ked af, at skulle gøre
indgreb
> i de nye lygter, så jeg er åben for andre mligheder

Der kan fås en masse gejl/lir til biler, og mener at have set nogle meget
små runde markeringslygter med blåt lys. Det var måske en mulighed at
montere en sådan under lygtehuset????

Allan Bojesen (der lige prøver at finde disse lygter)

Fra : S@nd

Dato : 06-04-02 08:06

> Der kan fås en masse gejl/lir til biler, og mener at have set nogle meget
> små runde markeringslygter med blåt lys. Det var måske en mulighed at
> montere en sådan under lygtehuset????
Jeg tror godt jeg kender dem, og det var da en mulighed, men jeg ville helst
undgå at have en flerfarvet jultræskæde hængende nede foran - Hvis du
forstår!

I mellemtiden er jeg begyndt at undersøge muligheden for at lave en
strømforsyning, som kan bruges på hovedlyset, og som giver den nødvendige
effekt til positionslyset. Jeg skal bar elige have fundet ud af, hvordan
H3-pærer opfører sige under disse omstændigheder (strømtræk,levetid,ændring
i lysstyrke). MEn jeg vender tilbage når jeg er kommet nærmere!!

Mvh. S@nd
|| Bol d' Or ||

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 04-04-02 23:45

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message

> Hvad gør du lige med positionslyset, hvis du konverterer til ovennævnte
> lygter?

Med fare for at lyde lidt dum. Hvad skal positionslys egentlig bruges til?
Nærlyset er vel positionslys nok eller hvad?

Jens

Fra : S@nd

Dato : 05-04-02 06:48

"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse
> Med fare for at lyde lidt dum. Hvad skal positionslys egentlig bruges til?
> Nærlyset er vel positionslys nok eller hvad?

Nemlig! - På Bol d'Oren vil positionslyset kun skulle anvendes i forbindelse
med parkering, da det ellers altid er nærlys eller fjernlys der er tændt.
Men principielt skal der være en pære til positionlys, hvor kravet er, at
man skal kunne se den 300m væk og den skal have samme farve som
vedlyset. - Mener jeg!!

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||