Kontrol af lamdasonde - hvordan?
Fra : Hans Paulin

Dato : 03-04-02 05:16

Er der nogen her, der kan besvare mit 200 kr's OT-spørgsmål?

....der sidder tre ledninger på tingesten, og jeg har fået at vide, at man
kan måle den igennem, but how?
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-04-02 13:03

Nå, nu har Ketner klaret paragrafferne
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 13:20

Hans Paulin <niluap@piscali.dk> skrev i en
> Nå, nu har Ketner klaret paragrafferne

Når nu du har ulejliget os med spørgsmålet, så ville svaret (kettners)
da være rar at blive oplyst om!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-04-02 22:42

> Når nu du har ulejliget os med spørgsmålet, så ville svaret (kettners)
> da være rar at blive oplyst om!

Jam, nu skal du høre, Armand!

Det, der blev foretaget, hedder vist at udlæse fejlkoder...

....det flinke menneske "kortsluttede" to kabelsko i et multistik ved
motoren, hvorefter alarmsignalet gav sig til at "morse": eet langt og tre
korte blink = 13...

....ind og slå op i computeren og hvad står der så: alarm 13 = defekt
lamdasonde! (bare med en mere "teknisk" betegnelse)...

....jeg var måløs...

....når man så har skiftet den defekte sonde, tar man stel - min. et minut -
hvorefter alle alarmer er slettede fra indsprøjtningssystemet...

Jam, er det ikke fantastisk?
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

....som ikke kan forstå, at man ikke kan riste brød på en elektrisk guitar...

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 03-04-02 23:23

> [...]
minut -
> hvorefter alle alarmer er slettede fra indsprøjtningssystemet...

Og til glæde for Armand kan jeg da bidrage med ,at grunden til at der er 3
ledninger, er fordi der er forvarmning indbygget i oxygenføleren som den
også kaldes, for at opretholde en korekt drifttemp(600 grader).
Lamda sonden fungerer ved at reducere en spænding som ligger på 900 mv ved
fed blanding, ned til 100 mv ved mager blanding, disse signaler sendes til
kontrolenheden (computeren) som så regulerer brændstofmængden herefter.
Carsten

Fra : BLACK MAGIC Top Fuel~

Dato : 04-04-02 09:19

"Carsten H Steffensen" <kejser@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontrolenheden (computeren) som så regulerer brændstofmængden herefter.

Og til "glæde" for andre.....som sparer lidt på pengene...
En Lambda sonde som ikke virker kan i de fleste tilfælde bero på den er
"sodet til"
Det løses ved at gløde den op med en gasbrænder..... Så virker den igen
Jon.

Fra : Armand

Dato : 04-04-02 11:13

BLACK MAGIC Top Fuel Racing - Jon Iversen <Jon@NOSPAMblackmagic.dk>
skrev i en news:3cac0bfb$0$11935$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Og til "glæde" for andre.....som sparer lidt på pengene...
> En Lambda sonde som ikke virker kan i de fleste tilfælde bero på den
> er "sodet til"

Hvorledes kan en Lambda-sonde sode til, når dens funktion netop er at
den gør blandingen så mager som muligt?
Olieforbrug??

> Det løses ved at gløde den op med en gasbrænder..... Så virker den
> igen

Kunne det så ikke tænkes at man kan køre den ren igennem en længere
motorvejstur i næsthøjeste gear?
Og hvis ikke (p.g.a. olieforbrug): Kan det så svare at rengøre den,
endsige skifte den, eftersom at den givetvis vil sode til igen snarligt
:-/

--
Armand.

Fra : S@nd

Dato : 04-04-02 11:53

> Hvorledes kan en Lambda-sonde sode til, når dens funktion netop er at
> den gør blandingen så mager som muligt?
> Olieforbrug??
Meget bykørsel med "tomgang" og mange starter er skidt for lambda-sonderne,
da den har svært ved at regulere blandingen ordentligt under disse forhold.

Men en god motorvejstur i "næsthøjste" gear er tit et mirakelmiddel mod
lambdasondefejl.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : BLACK MAGIC Top Fuel~

Dato : 04-04-02 11:55

> [...]
> Og hvis ikke (p.g.a. olieforbrug): Kan det så svare at rengøre den,
> endsige skifte den, eftersom at den givetvis vil sode til igen snarligt

Armand... dette er ment i den bedste mening!! *SS* Hvorfor havde jeg på
fornemmelsen at du
ville springe ind med flere spørgsmål?.. du er sgu ligesom mig selv..*LOL*

Der dannes ALTID en belægning,- ligegyldigt hvor rent en forbrænding er...
Denne belægning kan få en sonde/føler til at give forkerte målinger..
For at få denne belægning væk, er det nødvendigt at nærmest udgløde sonden,-
så er der en
mulighed for at belægningen "springer" af.
( Det er ikke nok at vride øret på cyklen,- den skal udglødes )
Det er selvfølgelig ikke altid det lykkes,- den kan jo være defekt. Men det
er da altid et forsøg værd,
inden man går ud og bruger penge til noget der måske ikke er nødvendigt...
no more.
-
Jon.

Fra : Armand

Dato : 04-04-02 13:51

BLACK MAGIC Top Fuel Racing - Jon Iversen <Jon@NOSPAMblackmagic.dk>
skrev i en news:3cac309d$0$11953$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Armand... Hvorfor havde jeg på fornemmelsen at du ville springe ind
> med flere spørgsmål?.. du er sgu ligesom mig selv..*LOL*

Hæ!
Man lærer sågu' da aldrig noget ved blot at sige: "Nå" - Man bliver nødt
til at vende mulighederne et par gange i hjenekassen :-|
(Der er folk herinde der ved lejlighed har spurgt om hvor jeg har min
viden fra - Dette er jo for såvidt et godt eksempel på hvorfra!!!)

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-04-02 12:01

Armand wrote:

> [...]
> skrev i en news:3cac0bfb$0$11935$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvorledes kan en Lambda-sonde sode til, når dens funktion netop er at

Og endda forvarmet. Men de fåes også uden forvarmning. Der er faktisk fire
typer. Med 1,2,3 og 4 ledninger.

> Olieforbrug??

Også en mulighed. Eller defekt forvarmning?.

Ib Jakobsen