/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skift af bremseklodser på XJ600
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 02-04-02 14:43

Hej NG,

Jeg skal have skiftet klodserne foran og har derfor købt nogle nye. Men da
det er første gang jeg gør det vil jeg lige høre om der er noget jeg skal
være specielt opmærksom på? Jeg har en Haynes manual, så det er vel mere
eller mindre ligetil ... eller?

På forhånd tak.

Mvh,

Tony
XJ600S '01



 
 
Armand (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-02 18:30


Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en
news:a8cch8$13ku$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
> Jeg skal have skiftet klodserne foran og har derfor købt nogle nye.
Men da
> det er første gang jeg gør det vil jeg lige høre om der er noget jeg
skal
> være specielt opmærksom på? Jeg har en Haynes manual, så det er vel
> mere eller mindre ligetil ... eller?

Jup!

Hvis ikke at Haynes skulle nævne det, så pres stemplet/stemplerne ind
ved at tvinge noget ind imellem de gamle(!) bremseklodser!

Universaltip:
Ifald at caliberen tillige skal afmonteres for at få klodserne ud: Vær
god imod dig selv og smør gevindene med molykote ved genmontering!

--
Armand.




Michael Frederiksen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 02-04-02 18:41


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a8cpv5$1ql0$1@news.cybercity.dk...
>
> Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en
> news:a8cch8$13ku$1@news.cybercity.dk...
> > Hej NG,
> >
> > Jeg skal have skiftet klodserne foran og har derfor købt nogle nye.
> Men da
> > det er første gang jeg gør det vil jeg lige høre om der er noget jeg
> skal
> > være specielt opmærksom på? Jeg har en Haynes manual, så det er vel
> > mere eller mindre ligetil ... eller?
>
> Jup!
>
> Hvis ikke at Haynes skulle nævne det, så pres stemplet/stemplerne ind
> ved at tvinge noget ind imellem de gamle(!) bremseklodser!

Og husk at rense stemplerne med noget dertil egnet, Basta Motorrens plejer
at virke ok for..
hvis ikke du renser stemplerne risikere du at ødelægge O-ringene i
caliberen!

> Universaltip:
> Ifald at caliberen tillige skal afmonteres for at få klodserne ud: Vær
> god imod dig selv og smør gevindene med molykote ved genmontering!

Og god med maskinen
Kobberfedt kan også gøre det...?!!


--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P



Tony Lorentzen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 02-04-02 19:38

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
news:O5mq8.84$5m2.6846@news.get2net.dk...
>
> Og god med maskinen
> Kobberfedt kan også gøre det...?!!

Godt jeg også købte lidt af det

Tak for tipsene. Jeg rapporterer hvordan det gik i morgen ...

Tony



Carsten H Steffensen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Carsten H Steffensen


Dato : 02-04-02 23:36



> > news:a8cch8$13ku$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej NG,
> > >
> > > Jeg skal have skiftet klodserne foran og har derfor købt nogle nye.


> Og husk at rense stemplerne med noget dertil egnet, Basta Motorrens plejer
> at virke ok for..
> hvis ikke du renser stemplerne risikere du at ødelægge O-ringene i
> caliberen!
----------------------------------------------------------
Man renser ikke stemplerne i motorrens, så er du netop sikker på at ødelægge
gummiet i calibrene, ihvertfald hvis det er motorrens der er petroleums
baseret, og det er Basta motorrens. En ren klud, evt trykluft og lidt blå
bremsefedt(ATE bremsefedt) til at smøre stemplerne med er fint.
Carsten



Jes Vestervang (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-04-02 18:03

Carsten H Steffensen skrev:
..........
> Man renser ikke stemplerne i motorrens, så er du netop sikker på at
> ødelægge gummiet i calibrene, ihvertfald hvis det er motorrens der er
> petroleums baseret, og det er Basta motorrens.
........
Næppe, for det universelle råd omkring rensning af
o-ringskæder siger at man skal bruge lampeolie, som jo netop er lugtfrit
petroleum. Siden jeg (ud af mange andre) ikke har haft probler med o-ringe
(som jo er af gummi) og petroleum, så er jeg ret overbevist om at du tager
fejl.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - med nyrenset kæde

Carsten H Steffensen (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Carsten H Steffensen


Dato : 03-04-02 21:48


> .........
> > Man renser ikke stemplerne i motorrens, så er du netop sikker på at
> > ødelægge gummiet i calibrene, ihvertfald hvis det er motorrens der er
> > petroleums baseret, og det er Basta motorrens.
> .......
> Næppe, for det universelle råd omkring rensning af
> o-ringskæder siger at man skal bruge lampeolie, som jo netop er lugtfrit
> petroleum. Siden jeg (ud af mange andre) ikke har haft probler med o-ringe
> (som jo er af gummi) og petroleum, så er jeg ret overbevist om at du tager
> fejl.
---------------------------------------------------------
Så prøv at hælde olie eller petroleum på bremsesystemet!
Nej Jes, grunden er at der er forskel på gummi, noget er fremstillet til
at kunne tåle olie, andre er ikke, herunder det der bliver brugt til
bremserne.
Carsten



Jes Vestervang (04-04-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-04-02 21:42

Carsten H Steffensen skrev:

>
>> .........
>> > Man renser ikke stemplerne i motorrens, så er du netop sikker på at
>> > ødelægge gummiet i calibrene
>> .......
>> Næppe, for det universelle råd omkring rensning af
>> o-ringskæder siger at man skal bruge lampeolie, som jo netop er lugtfrit
>> petroleum.
..........
> Nej Jes, grunden er at der er forskel på gummi, noget er fremstillet til
> at kunne tåle olie, andre er ikke, herunder det der bliver brugt til
> bremserne.
>
Ok! Jeg vidste egentlig ikke at der var _så_ stor forskel på de forskellige
gummitypers egenskaber :-/ Well, det er altid godt at lære noget nyt
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Armand (04-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-02 03:23


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:a8fc5v$ole$1@sunsite.dk...
> Carsten H Steffensen skrev:
> .........
> > Man renser ikke stemplerne i motorrens, så er du netop sikker på at
> > ødelægge gummiet i calibrene, ihvertfald hvis det er motorrens der
> > er petroleums baseret, og det er Basta motorrens.
> Næppe, for det universelle råd omkring rensning af
> o-ringskæder siger at man skal bruge lampeolie, som jo netop er
> lugtfrit petroleum. Siden jeg (ud af mange andre) ikke har haft
probler med
> o-ringe (som jo er af gummi) og petroleum, så er jeg ret overbevist om
> at du tager fejl.

Bremse-gummi er af en anden sammensætning, for at modstå påvirkningerne
fra den krasse bremsevædske (= som bums overfor lakerede flader og
medfører overhærdning af plastdele ved kontakt!), hvorved den er
påvirkelig af andre vædsker end alm. gummi
Jeg har én gang mistet et sæt stempelpakninger ved at rense dem i et kar
med vandopløselig rensevædske (á motorrens!) på min arbejdsplads, og har
taget ved lære deraf!
Sprit er vædsken at bruge omkring bremsesystemet!!!

--
Armand.





Michael Frederiksen (04-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 04-04-02 17:49


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a8gdcd$lot$7@news.cybercity.dk...
>

> Sprit er vædsken at bruge omkring bremsesystemet!!!

Hehe.. Tænk, så lærte jeg det! godt ikk man fik en Ahaaa oplevelse ud af det
denne gang
Sprit til at rense bremser noteret bag øret!

Jeg må hellere lige ud og læse på basta dåsen...



--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P


Jes Vestervang (04-04-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-04-02 21:40

Armand skrev:
.....
> Sprit er vædsken at bruge omkring bremsesystemet!!!
.....
Ok, så fik jeg da lige det på plads!

--
mvh Jes Vestervang - der har brugt dagen på at slæbe på vandpumper og
brandslanger
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Bendt Grunge (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Bendt Grunge


Dato : 02-04-02 19:50


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:a8cpv5$1ql0$1@news.cybercity.dk...
>
> Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en
> news:a8cch8$13ku$1@news.cybercity.dk...
> > Hej NG,
> >
> > Jeg skal have skiftet klodserne foran og har derfor købt nogle nye.
> Men da
> > det er første gang jeg gør det vil jeg lige høre om der er noget jeg
> skal
> > være specielt opmærksom på? Jeg har en Haynes manual, så det er vel
> > mere eller mindre ligetil ... eller?
>
> Jup!
>
> Hvis ikke at Haynes skulle nævne det, så pres stemplet/stemplerne ind
> ved at tvinge noget ind imellem de gamle(!) bremseklodser!
>
> Universaltip:
> Ifald at caliberen tillige skal afmonteres for at få klodserne ud: Vær
> god imod dig selv og smør gevindene med molykote ved genmontering!
>
> --
> Armand.
>
>

og få lidt BREMSEPASTA, som reglen noget blåt nogt til at smøre UNDER
gummimembranen så stemplet glider let i caliperen og ikke får så meget fugt,
br. vædske er noget tørt stads som suger fugt til sig som en svamp.

BG.



Armand (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-02 23:51


Bendt Grunge <micro@sucks.cum> skrev i en
news:3ca9fd43$0$204$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> og få lidt BREMSEPASTA, som reglen noget blåt nogt til at smøre
> UNDER gummimembranen så stemplet glider let i caliperen og ikke får så
> meget fugt,
> br. vædske er noget tørt stads som suger fugt til sig som en svamp.

Jup!
Bortset fra at jeg ikke er sikker på at der er en membran/bælg omkring
stemplet på en XJ 600, hvilket også er baggrunden for Mich. F.'s råd om
at rense (det nøgne) stemplet!

--
Armand.




S@nd (02-04-2002)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 02-04-02 20:19

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
news:a8cch8$13ku$1@news.cybercity.dk...
....
> være specielt opmærksom på? Jeg har en Haynes manual, så det er vel mere
> eller mindre ligetil ... eller?
....
Med en Haynes manual i hånden er du ikke helt gal på den
Husk blot at lufte bremserne ud, når du har monteret kaliberne igen.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or || - "Med nyt bremsevæske og ingen luft i slangerne"




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste