Gode råd efter styrt ... ?
Fra : Kim

Dato : 02-04-02 12:47

Hej Gruppe

Er lige startet på et kikke i denne gruppe da jeg nu har haft mit første
"alvorligere styrt" og nu sidder og sunder mig.
En billist holdt i højre side og lavede pludselig en u-vending lige ud i
hovedet på mig... umuligt for mig at undgå sammenstød. Brækket ben - større
hjerne rystelse og svenske nationalfarver over hele kroppen. MCen har også
fået en ordentlig omgang.

Nu er så mit spørgsmål: - Der er jo sikkert en del som har prøvet noget
tilsvarende, og er der noget man skal være særligt opmærksom ved udfyldelse
af papirer m.m. - Hjælm og tøj skal det med til rep. for eftersyn, ombytning
eller lign.

Så vidt jeg forstår HAR billisten erkendt skylden, men jeg vil jo gerne være
sikker på ikke at blive pulet af forsikringen...

mvh Kim

Fra : Bendt Grunge

Dato : 02-04-02 12:57

> [...]
være
> sikker på ikke at blive pulet af forsikringen...

ALT skal med, tøj, ur, ALT skal gennemgås for skader, især biken, og lad
være med at lade dig spidse af med mindre end den kan købes for i MCbutikker
hvis den bliver totalskadet, så sig helere at du vil have de finder en anden
i samme stand frem for penge, på den måde fik jeg det som den var værd og
lidt til, i Kontant afregning, og hvis den skal rettes op bliver den aldrig
som ny, = værditab ved salg tag højde for det.

god bedring Bendt G.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 02-04-02 13:09

og husk selv om bilisten står og fortæller at han tager skylden så er det
ikke før at forsikringsselskaberne har bestemt hvems skyld der er at du kan
vide dig sikker på at hans forsikring betaler gildet.....

og så er det ellers bare med at komme op på cyklen igen og få kørt
lidt...evt tage et par kurser som kan give dig selvtiliden tilbage (og troen
på mc)

Lasse

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-04-02 13:12

> Nu er så mit spørgsmål: - Der er jo sikkert en del som har prøvet noget
> tilsvarende, og er der noget man skal være særligt opmærksom ved
udfyldelse
> af papirer m.m.

Her er hvad en fra klubben skrev om emnet. Der er et par guldkorn ind i
mellem.

__________________________________
Uuuuha, ked af at høre det. Men velkommen i klubben. Been there, done
that...

Mht. at speede sagen op, så få skrevet skadesanmeldelsen hurtigst muligt og
aflever hos forhandler. Ponk dem for at få lavet en opgørelse asap, så de
kan tilkalde en Taksator. Først når de har opgjordt skaderne og takstatoren
har været på besøg, har runa skadesanmeldelsen.
Jeg går ud fra at der er lavet politirapport. Er der det, gi'r
forsikringsselskabet ikke grønt lys til at bruge penge før politirapporten
er færdig, fordi de skal være sikre på at der ikke har været noget med sprit
i årene. Vil du speede det op, så ring til forsikring og snak med dem, og
snak med politimanden der har skrevet rapport. Få dem til at kommunikere
sammen om det faktum at der ikke har været alkohol i dig, selvom
politirapporten måske langt fra er færdig.

Så kan det køre videre, og først der kan forhandler komme i gang med at
bestille dele.

Når du nu vil have andre farver på knallerten, så tænk over at det nok vil
være åbentlyst af den har været godt smadret tidligere. Vil en potentiel
køber være nervøs for om stellet er skævt, bare en lille smule? Hvis du kan
se den situation for dig, skal du måske insistere på at få stellet målt op,
og få et stykke papir i hånden hvorpå der står at den er OK.

Finansiering at farverne - Hvad med at foreslå taksatoren at han istedet for
originale kåbedele betaler for en race-kåbe, samt et paintjob. Du kan
sikkert hurtigt stille et regnestykke op der viser at det er billigere end
orig. dele, afhængig af hvor meget det drejer sig om, selvf.

På den lyse side, så bliver du bedre til at holde afstand og være opmærksom
på hvad der foregår foran, når du kommer ud og trille igen. Trust me

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jakob Danielsen

Dato : 02-04-02 13:51

"Kim" <kmf@fjeRNbartels.dk> wrote in message news:a8c5fq$bkj$1@sunsite.dk...
> [...]
> "alvorligere styrt" og nu sidder og sunder mig.
> En billist holdt i højre side og lavede pludselig en u-vending lige ud i

Fik nøjagtig samme tur i 95 ved uvending uheld og hele møllen, 3mdr med
krykker og dårlige knæ.....

Vær især opmærksom på at forsikringen ikke vil skynde på at lukke sagen
efter alle de matrielle opgørelser er betalt. I mit tilfælde kunne lægerne
ikke umiddelbart sige noget om langtids-skaderne på mit ene knæ, men
forsikringen var meget ivrig efter at lukke sagen.

Jakob

Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-04-02 13:58

> [...]
udfyldelse
> af papirer m.m. - Hjælm og tøj skal det med til rep. for eftersyn,

Alt det der normalt dækkes af indboforsikringen (tøj, ur, hjelm, handsker,
støvler, ekstraudstyr på MC'en osv.) skal du sende over til dit
forsikringsselskab til bedømmelse (snak lige med dem per telefon først). Er
der skader får du sandsynligvis x% af nyprisen (og får lov at beholde
tøjet), eller helt nyt hvis du vælger det. Er der bare for en to-krone
ridser på hjelmen (og/eller du ved at den har rørt jorden da du faldt af),
så skal du have en ny. Hér ville jeg ikke gå på kompromis.

Nu har du været på skadestuen, ikke? Så får du et (latterligt) beløb for
svie og smerte, men vigtigst - du har noget på papir hvis du får mén! Op til
lægen og få en lægeerklæring bagefter (hold kæft mine ben var gule og blå
længe...).

Sørg så for at få manden i retten - det sker typisk af sig selv da
vedkommende har overtrådt ubetinget vigepligt, men vær parat til at sætte
spørgsmålstegn ved sindsyge argumenter fra forsvareren, som "Jamen, 5
sekunder er da heller ikke lang tid at reagere i...". Nej da.....

Da jeg blev rykket rundt på MC af en fyr i bil der var en milliard år
gammel, fik han taget kortet i retten. Sådan var det. Det får han sikkert
aldrig taget igen (helvede fryser da til inden han består en ny køreprøve,
når han om et par år får chancen igen).

Held og lykke.

Mvh
Steen

Fra : Niels P. Jacobsen

Dato : 02-04-02 14:39

> Så vidt jeg forstår HAR billisten erkendt skylden, men jeg vil jo gerne
være
> sikker på ikke at blive pulet af forsikringen...

Hvis din mc er skadet med mere end 65% af værdien har du krav på en fuld
erstatning!

Så hvis din mc koster ca. 50.000 og der er skader for mere end 32.500 skal
de tilbyde dig de 50k i stedet. Og ALT tæller med! Hvis f.eks. en af din
pedaler bare er blevet lidt ridset har du krav på at få den udskiftet.

Og pas på med de taksatorer - de har sjældent særlig meget forstand på
mc'er, og de vil tit prøve at presse brugtprisen ned....

Mvh.

Niels - der blev ramt af en Toyota for 2 år siden....
--
- Insults are the arguments used by people who are wrong!

Fra : Esben Laursen

Dato : 02-04-02 18:37

> [...]
være
> sikker på ikke at blive pulet af forsikringen...

Nu ved jeg ikke om der var nogle vidner, hvis der var har du sikkert
allerede deres telenr gem dem... De er skide gode at ha i baghånden..
Jeg ville også gå til lægen og brokke mig over alle de steder det gør ondt,
især hvis du har meget ondt i knæ og ryk ville jeg få skrevet det i
lægejonalen, hvis du senere skulle få problemer...

Da jeg sidste år blev kørt ned (manden overtrådte en ubetinget vigepligt)
jeg ville jo være flink for manden sprang ud helt rystet og blev ved med at
sige det var hans skyld, så jeg tænkte ingen grund til at blande straserne
ind i det..... Man er jo Jyde =)
Det skulle jeg aldrig ha gjort jeg skulle true ham med politi anmeldelse og
div vidner før han meldte det til han forsikringsskab ( som da jeg ringede
prøvede at sælge mig en ulykkesforsikring!!!!. Der sætter jeg aldrig mine
ben.....) Det endte med at jeg fik en ok pris fra taksator, men han skulle
edermamne presses noget inden han gav sig..
Så mit råd er bare klø på, de har sku penge nok alligevel...

Hilsner

Esben
(Som fik en MEGET bedre cykel derefter, så helt skidt var det ved ikke =)

Fra : Jonas Holt

Dato : 03-04-02 11:15

Politiet blev vel indblandet med det samme? Få _alt_ skrevet i rapporten med
det samme.

> udfyldelse

Tøj og udstyr skal anmeldes til din indboforsikring. Top-sikring vil have
dit tøj og tæller 10%-point ned for hvert år dit tøj er gammelt - altså 3 år
giver nypris minus 30% til udbetaling.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Henrik

Dato : 02-04-02 20:40

Selvom bilisten har erkendt skylden, er det ikke ensbetydende med at hans
forsikringsselskab vil erkende skylden. Årsagen til dette er at vi som
menigmand, iflg. praksis, ikke har mandat/hjemmel til at vurdere om hvem der
har hvilken skyld. Dette foretages enten som et forlig mellem
forsikringsselskaberne (det typiske) eller via en retsag.

Du skal derfor være meget omhyggelig med at beskrive hændelsen korrekt.

Fra : Kim

Dato : 03-04-02 18:58

Tak for kommentarerne og de mange gode råd

Jeg vågnede først i ambulancen, så jeg er ikke helt klar over hvad som skete
umiddelbart efter ulykken, dvs. jeg har ikke adr. på vidner eller noget. Så
det bedste er vel at krydse fingre (av - det gør sgu også ondt) og "keep on
pushing" for at få sagen afsluttet.

mvh Kim