Vil ikke startet med El-Start mere ...?
Fra : Skyrider #1

Dato : 02-04-02 11:45

Hej NG
Vil høre om der nogen der kan give bud på problemet.køre en tur og alt
køre som det skal lige til jeg kommer ud fra kiosken og vil startet
igen ingen liv i dyret mere hmmmmm Jaaaaaaaamen den startet da hjemme
fra unden problemos ...?
1.der kommet nyt batteri på No go !
2.checket start-knap er OK
3.skal vist til det med ledings nettet nu ....hmmmmm Hjæææææælp
4.kan skubes igang unden problemos men jeg ved at ha for store Ben
225KG vær gang nej vel puuuahahh )
Mvh.
Poul-M Olsen
Ps. På forhånd tak for svare der måttet komme
Pss.det en Honda CBX750F 88'

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-04-02 12:26

Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> wrote in article
<2u2jau8gqpu09acsm40668v88qt18mqdiv@4ax.com>...
> [...]
> 3.skal vist til det med ledings nettet nu ....hmmmmm Hjæææææælp
> 4.kan skubes igang unden problemos men jeg ved at ha for store Ben

Heh... lyder som nøjagtig samme problem som på min priller. El starten
holdt også bare op med at virke.

Når man trykkede på knappen klikkede relæet godtnok, men der skete ellers
ikke mere. Det viste sig at være selve relæet der mildest talt var
rustet/irret
Jeg har netop købt et nyt til den nette sum af 149,- så nu skulle den
gerne spille igen.

Så frit fra hukommelsen følger fejlretningsproceduren:

Kontroller at alle kabler sidder korrekt og er OK

Pil starteren af og kontroller at den roterer frit.
Prøv evt. at sætte strøm til starteren inden den monteres igen, for nu at
være *helt* sikker på den virker
Monter starter igen
Sæt strøm direkte til starteren udenom relæet.

Hvis den stadig starter, så kontroller relæet. Hvis det ser fint ud må det
være et ledningsproblem.

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 02-04-02 16:47

Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> køre som det skal lige til jeg kommer ud fra kiosken og vil startet
> igen ingen liv i dyret mere hmmmmm Jaaaaaaaamen den startet da hjemme

Jeg forstår ikke på beskrivelsen om starteren er død, eller om motoren
ikke vil gå i gang v.h.a. selvstarteren!?

Forudsat at starteren er helt død, kan man forsøge at kortslutte
startrelæet (følg den fede +ledning fra batteriet) med et stykke metal
(værktøj?); men vær beredt på at det trækker gnister. Hvis
startermotoren roterer ved den behandling ligger fejlen givetvis i
startrelæet!
Lån evt. en kammerats startrelæ til at bygge løst på din for
dobbeltcheck inden køb af reservedel*

* David Silver Spares har den slags sager til ublu(?) billige priser!

--
Armand

Fra : Skyrider #1

Dato : 02-04-02 20:46

On Tue, 2 Apr 2002 17:47:17 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>dobbeltcheck inden køb af reservedel*
>
>* David Silver Spares har den slags sager til ublu(?) billige priser!
Tusind Tak til jer begge 2
Og Øv til mig Selv gik ned efter Mikkel skrev
og gik i gang med søge vidre og fandt så ud af når jeg kortslutter
relæ så der gang i den gik så leding efter og kunne ikke måle noget
galt...så ringet jeg rundt 1K for et nyt org. Puha puha vidre
MC-turing Jo du prøv lige om 15min Bingo 500Kr Øøøø var det ik brugt
LOL, skifte relæ trykke på start No GO Nå men stadig død.!!
Hvad gør i kloge nu ?? jeg vil enlig prøve at måle på det relæ men
ikke sikker på om man kan måle om det dur ??
og så jeg vist løbet tør for flere ide'er ?
Mvh.
Poul-M Olsen
Ps.igen tak for svar der måtte komme

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-04-02 21:05

Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> wrote in article
<aj2kaukvbpng2ga3aoa0rjf9slkh1a73ou@4ax.com>...

> [...]
> MC-turing Jo du prøv lige om 15min Bingo 500Kr Øøøø var det ik brugt
> LOL, skifte relæ trykke på start No GO Nå men stadig død.!!

500 kroner for et relæ...? Det må jeg nok sige...

Kan du høre relæet klikke når du trykker på starteren? Hvis det klikker,
men ikke trækker startmotoren med rundt kan det være dit batteri der
mangler lidt punch. I denne forbindelse vil jeg da lige skynde mig at
anbefale Danbrit batterier - mit ("vedligeholdelsesfrie") batteri har
stået hele vinteren og startede cyklen i første forsøg. Excellent stuff

Ellers er jeg rendt tør for forslag - auto/MC elektrik er sort magi for
mig...

--
Mikkel

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-04-02 17:21

> Hvad gør i kloge nu ?? jeg vil enlig prøve at måle på det relæ men
> ikke sikker på om man kan måle om det dur ??
> og så jeg vist løbet tør for flere ide'er ?
Kan du måle et spændingsfald over ledningerne til relæspolen, når du aktiver
start-knappen?

[1] Hvis du kan, er relæet sandsynligvis defekt.

[2] Hvis du *ikke* kan måle nogen spænding, så skal fejlen nok findes
længere tilbage i systemet.
Check *alle* forbindelserne: Fra relæets trækspole, gennem kontakter og
tilbage til batteriet og tilbage til spolen... Benyt et ohmmeter: Mål først
for ledningsbrud, derefter for om alle kontakter i strømvejen virker som de
skal.

Personlig hælder jeg til, at du ikke får nogen strøm til dit relæ!
Relæer dør ikke bare.... jo kontakterne gør, men selve spolen og ankeret
siger ofte stadig et svagt "klik" når de vækkes.

Alternativt kan du teste om relæet virker, ved at frakoble ledningerne til
relæspolen og *SELV* trigge relæet med en spænding udefra.

Hilsen
Lars

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 02-04-02 20:41

> [...]
> 3.skal vist til det med ledings nettet nu ....hmmmmm Hjæææææælp

> Poul-M Olsen
> Ps. På forhånd tak for svare der måttet komme

Nu er det vel ikke bare en af sikkerhedskontakterne ( koblingskontakt /
frigearskontakt / støttebenskontakt ) der er død eller ledningen faldet af.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : Michael & Berit

Dato : 02-04-02 21:56

Min 1.tanke var som Arne skriver, støttebenskontakten... Har selv dårlige
erfaringer med fætteren

MLT

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 00:10

Arne Rohr Pedersen <a-rohr@mail.tele.dk> skrev i en

> Nu er det vel ikke bare en af sikkerhedskontakterne ( koblingskontakt
/
> frigearskontakt / støttebenskontakt ) der er død eller ledningen
faldet af.

Vise ord!

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 02-04-02 21:31

"Skyrider #1" <skyrider19@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Mvh.
> Poul-M Olsen
> Ps. På forhånd tak for svare der måttet komme

Ok, det her lyder lidt Georg G. men det har virket før.

Nogengange sidder et a kullene blot fast, de bliver jo slidt, og skal derfor
kontinuerligt automatisk glide ind, så de rører kommutatoren (..hedder den
vist).

såe.. GIV DIN STARTER ET WACK MED EN HAMMER!! he he

...men slap af, slå stille og roligt 5-10 gange uden at lave mærker. Hvis
ikke din starter virker umidddelbart efter dette, jah, så er der nogat andet
galt (logisk nok).

En gratis operation, man altid lige kan prøve, før man åbner pengepungen.

/Kenneth

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 00:23

Kenneth Sørensen <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> skrev i en

> [...]
den
> vist).
> såe.. GIV DIN STARTER ET WACK MED EN HAMMER!! he he

Jup!
Det lyder dog ikke til at det er dét der er galt (da starteren kunne
kortsluttes over startrelæet) :-/

På motorcykler med en friløbs-mekanisme til startermotoren (i modsætning
til bilers "fortandings-indtræk"), kan man også sætte i gear og hugge et
par gange baglæns!
Ved den baglæns bevægelse bringes friløbet i "omvendt" indgreb og
roteres derved baglæns ved huggene. Og dette kan vrikke slidte kul på
plads!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-04-02 22:18

On Tue, 02 Apr 2002 12:45:24 +0200, Skyrider #1
<skyrider19@hotmail.com> wrote:

Hej Poul.

> [...]
>køre som det skal lige til jeg kommer ud fra kiosken og vil startet
>igen ingen liv i dyret mere hmmmmm Jaaaaaaaamen den startet da hjemme

Jeg våger forsøget

>1.der kommet nyt batteri på No go !

Prøv at sætte et startbatteri parallelt og se hvad den så vil.
Et nyt batteri kan godt være halvgående.
Men indrømmet - jeg vil søge andre steder først.

>2.checket start-knap er OK

)))

>3.skal vist til det med ledings nettet nu ....hmmmmm Hjæææææælp

Ja, det er nok løsningen.
Problemet er sikkert at der ikke er strøm nok til tændingen når
startmotoren forlanger føde..
Så prøv at måle spændingen på tændspolerne når starteren kører.
Hvis den synker væsentligt under den belastede batterispænding har du
en for stor modstand i ledningsnettet, som kan hidhøre fra irrede
stik.
Skil alle stikkene ad, rens kontakterne med en lille kobber "stål"
børste, smør stikkene ind i et tyndt lag vaseline og de vil være ok
mange år fremover.

>4.kan skubes igang unden problemos men jeg ved at ha for store Ben
>225KG vær gang nej vel puuuahahh )

Du har sikkert, lige som alle vi andre, ingen skade af lidt motion, så
løb du bare lidt endnu
Men noget andet er, at en varm motor har højere kompression end en
kold ditto, og dermed kan en sløv starter i forbindelse med dårlige
forbindelser være årsagen.
Starteren kan være sløv pga. nedslidte kul, for lavt fjedertryk på
kullene, oval kommutator der kaster kullene bort (dårlig kontakt)
eller en slidt kommutator hvor kullene "rider" på isolationsstykkerne
mellem kobber lamellerne..
Hvor mange år har den stakkels starter ikke måttet slæbe sin byrde
uden at den er blevet nusset ?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500