MC Ulykker mm
Fra : ole nielsen

Dato : 31-03-02 10:19

HEJ NG

Efter at have læst om de ulykker der bliver omtalt her i NG har jeg et
spørgsmål er der nogen der i de statestikker der bruges til at fortælle
ofenligheden om ulykker på 2 hjul har gjort op hvormange gange det er
modparten der er skyld i uheldet
Hvorstor del af uheldene der procent vis er i forhold til antalet af mc

M.V.H.
Ole B
GSF1200 S

Fra : Michael K. S.

Dato : 31-03-02 11:22

On Sun, 31 Mar 2002 11:18:50 +0200, "ole nielsen"
<obnil@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>modparten der er skyld i uheldet
>Hvorstor del af uheldene der procent vis er i forhold til antalet af mc

Der er en del statistik på området ja...Med hensyn til
skyldsspørgsmålet i MC-uheld,så har jeg desværre ikke noget helt
præsent,men frit efter hukommelsen er ca. 35-40 % eneulykker uden
andre implicerede...og 60-65 % ulykker der implicerede flere køretøjer
(typisk en bil) - i ca. 70-75 % af disse,kunne (hoved)årsagen
umiddelbart identificeres som værende en vigepligts eller anden
forseelse fra føreren af det andet køretøj.

Der dræbes årligt ca. 20-25 motorcyklister herhjemme og der er ca. 350
uheld totalt set årligt,det har været konstant faldende de sidste 5
år således 441 i år 1996 og 347 i år 2000.

Der var i 2001 78.651 motorcykler i DK

Danske Motorcyklisters Råd,den politiske MC-organisation i DK udgiver
hvert år "Fakta om motorcykler og registreringspligtige knallerter"
som sædvanligvis udgives i november/december måned. Hæftet kan vistnok
købes ved henvendelse til Danske Motorcyklisters Råd

http://www.dmc-org.dk/

-M

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-03-02 11:20

On Sun, 31 Mar 2002 11:18:50 +0200, "ole nielsen"
<obnil@post1.tele.dk> wrote:

Hej Ole.

Go' Påske.

>Hvorstor del af uheldene der procent vis er i forhold til antalet af mc

Jeg tror ikke der findes nogen reelle opgørelser.
De er alle lavet så de er "politiske korrekte".
Jeg sad for nogle dage siden og "philosopherede" over samme emne.
Det var i forbindelse med medicinpåvirkede trafikanter og den andel af
hændelserne de har på samvittigheden.

Hvis vi nu tager den og lægger sammen med spritbilisterne, som vi så
igen lægger til groft uforsvarlig kørsel, er der ikke ret meget
tilbage til resten.
Hvis man pillede lidt i de tal tror jeg to argumenter ville falde til
jorden som et Hornung & Møller fra 4. sal:

1) Ved at sænke hastigheden kan vi spares for x antal uheld !
(det skulle da lige være hvis det var til nul, men folk går jo også på
fortovet og falder over deres egne ben).

2) Motorcyklisterne er farlige i trafikken !
(Det skulle da lige være for sig selv, idet madkasserne jagter dem
hele året - fjern bilerne så skal i bare se en flot statistik )

Det vidunderlige ved ststistik er, at det er op til enhver at bøje den
så den passer til den aktuelle argumentation.

Der er tre grader af løwn:
Hvid løgn.
Sort løgn.
Statistik.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jonas Holt

Dato : 31-03-02 11:58

> Det vidunderlige ved ststistik er, at det er op til enhver at bøje den
> så den passer til den aktuelle argumentation.

> [...]

42,892 % af al statistik er løwn!

En gallupundersøgelse har netop vist, at 100,000000% af danskerne har
telefon og at der _ingen_ døve er i Danmark.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-03-02 14:27

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev:
> En gallupundersøgelse har netop vist, at 100,000000% af danskerne har
> telefon og at der _ingen_ døve er i Danmark.

*GRILL*

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 31-03-02 18:54

Tjaeh :-/
Der var jo også et kvindfolk i forrige folketing, der konkluderede: At
når statistikken siger at 15% mænd og 15% kvinder - Altså 30% af
befolkningen......." =

--
Armand.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 31-03-02 23:14

"Armand" <armand@mcSTREGchauff?erne.dk> wrote in message news:<a87idm$51a$2@news.cybercity.dk>...

> Tjaeh :-/
> Der var jo også et kvindfolk i forrige folketing, der konkluderede: At
> når statistikken siger at 15% mænd og 15% kvinder - Altså 30% af
> befolkningen......." =

*GRIL*
Ja, så vidt jeg husker, var det en _revisor_, som var MF for DF......
De er ikke rigtig kloge
--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-04-02 21:25

Claus Rolsted skrev:

> *GRIL*
> Ja, så vidt jeg husker, var det en _revisor_, som var MF for DF......
> De er ikke rigtig kloge

Enig!

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 31-03-02 12:18

> Der er tre grader af løwn:
> Hvid løgn.
> Sort løgn.
> Statistik.

Og der findes kun 3 løgne her i verden.

1: Penge er ikke alt.
2: Jeg stikker den kun ½ ind.
3: Det er fedt at være neger.

MVH Anders

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 01-04-02 16:28

"Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og der findes kun 3 løgne her i verden.
>
> 1: Penge er ikke alt.
> 2: Jeg stikker den kun ½ ind.
> 3: Det er fedt at være neger.

GRILL
Så politisk ukorrekt som det kan blive

--
Jacob

Fra : Kurt Melkesjasker

Dato : 31-03-02 16:43

Prøv at kigge på www.dtf.dk der findes en artikel der dækker ret godt
--

Med 2-hjulet hilsen
melkesjasker@ishoejby.dk

Fra : Claus Rolsted

Dato : 31-03-02 23:31

> [...]

> modparten der er skyld i uheldet
> Hvorstor del af uheldene der procent vis er i forhold til antalet af mc

Hej Ole,
En del af de svar du søger, kan findes i Vejdirektoratets rapport om
45-knallertkørsel, som også medtager statistik for mc-kørsel som et
sammenligningsgrundlag. Rapporten er tidligere omtalt såvel her i gruppen
som i news:dk.fritid.knallert , men den fik en del kritik med på vejen. Det
står dig frit for, at mene hvad du vil om rapportens konklusioner og
statistiske baggrund, men du kan under alle omstændigheder finde den på
http://www.dtf.dk/upload/documents/rap0102.pdf .

Rapporten opstiller f.eks. i tabel 16 på s. 30 (i rapporten, ikke i
pdf-dokumentet) statistik for de forskellige typer uheld. Den konkluderer
dog ikke om det er motorcyklisten eller den anden trafikant, som har
skylden. Hvis du kombinerer tabellen med tegningerne/uheldsskitserne bagerst
i rapporten (s. 56-57) skulle du kunne få et meget godt billede af hvor
mange af uheldene, der er eneuheld og hvor mange, som skyldes andre
trafikanter.
I rapporten kan du også se statistik over ulykkernes fordeling på de
forskellige vejtyper, i hht. vej-føre, lysforhold, sigtbarhed, hvornår der
er spiritus involveret, hvornår ulykkerne tidsmæssigt sker og hvor på mc'ens
krop den bliver ramt ved ulykken.