Erfaringer med Yamaha TDM 850
Fra : Prost

Dato : 27-03-02 17:02

Hejsa..

Nogle som har dårlige eller gode erfaringer med en Yamaha TDM 850?

http://www.mcpoolen.se/images/mc/99/yamaha/tdm850/svartbla-sida-hub.gif

/Rune

Fra : stange

Dato : 27-03-02 20:23

"Prost" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa..
>
> Nogle som har dårlige eller gode erfaringer med en Yamaha TDM 850?
>
> http://www.mcpoolen.se/images/mc/99/yamaha/tdm850/svartbla-sida-hub.gif
>
> /Rune

Hej Rune

Masser af - gode - erfaringer herfra. Jeg købte en brugt 94´er med 29.000 km
på klokken for tre år siden. Km-standen er nu 56.000, hvilket bl.a. skyldes
Luxemburg i 1999, Nordkap i 2002 og Normandiet i 2001.

TDM´en er en fremragende allrounder, der klarer den daglige kørsel på
arbejde, søndagsturene og ferierejserne lige godt. Stort set ingen chrom,
hvilket passer godt til mit temperament.

Der er godt med punch i paralleltwinen og ingen problemer med at følge/køre
fra diverse sportsmaskiner på snoede landeveje. Fremragende til bykørsel
p.g.a. overblikket og det brede styr. God passagerkomfort og træk nok til
langture med to personer + bagage.

Kåben giver god vejrbeskyttelse men desværre også en del larm/turbulens. Man
kan forsøge sig med højere kåbeglas, men jeg synes ikke, det klæ´r maskinen.

Den originale undstødningslyd er forfærdelig - jeg har set den sammenlignet
med lyden af et køleskab fra 70´erne! Selv kører jeg nu med et komplet 2 i 1
Micron-system med rustfrie forrør og ("not for road use") carbonpotte.

Gearkassen er noget skrammel. Den fungerer OK, men lydløse gearskift er
umulige at gennemføre (gælder vist flere Yamahaer med "højtliggende"
gearkasse).

Udover almindelige sliddele har jeg på tre år måttet investere i et
baghjulsleje, et laderelæ samt simmerringe og bøsninger til forgaflen (og så
var den lidt dyr i kåbedele i 2001, men det skyldes vist chaufføren).

Der løber en del benzin gennem de 2 x 3 indsugningsventiler - regn ikke med
mere end 12-13 km/l ved "frisk" kørsel.

1991-1995 hedder 3VD (360 graders krumtap)
1996-2001 hedder 4TX (270 graders krumtap)
2002.......... som bekendt TDM 900

Man ser ikke mange TDM´er på vejene i DK - det modsatte er tilfældet syd for
grænsen og helt ned til Middelhavet. Mon ikke det skyldes afgifterne?
160.000 kr for godt 80 heste (TDM 900) er meget.

Smid en mail, hvis du har konkrete spørgsmål.

Hilsen fra Knud

Fra : stange

Dato : 27-03-02 20:31

.........glemte lige et par gode links:

http://www.carpe-tdm.net/tdm/index.html

http://www.kedo.com/

Hilsen fra Knud

Fra : Allan Wisborg

Dato : 28-03-02 06:31

> Der løber en del benzin gennem de 2 x 3 indsugningsventiler - regn ikke
med
> mere end 12-13 km/l ved "frisk" kørsel.

Spøjst, min TRX som har samme motor (270 graders versionen) løber 18 - 22 km
på literen.
Men jeg kører måske heller ikke "friskt".

Har også prøvet at køre TDM og ja, det er en fin cykel og jeg er vild med
designet.
Tyske "Motorrad" har iøvrigt haft skilt motoren ad efter 50.000 km, og det
eneste der skulle gøres var at samle den igen.
Det var vist "lidt" anderledes for de Ducatier der også deltog i 50.000 km
testen

Allan
TRX 850 (mon ikke den ny 900 motor passer!!!)

Fra : stange

Dato : 27-03-02 22:59

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg kører måske heller ikke "friskt".
> Allan
> TRX 850 (mon ikke den ny 900 motor passer!!!)

Hej Allan

TDM fra 1996 (4TX) har nogenlunde den samme motor som din TRX´er og skulle
være knap så grådig. Dette p.g.a. ændret karburering med bl.a. "Throttle
Position Sensor".

Hvis du vil have flere heste, så kig f.eks. på:

http://www.carpe-tdm.net/tdm/library/doc3.asp

115 HK og 270 kmt!

Hilsen fra Knud

Fra : Allan Wisborg

Dato : 28-03-02 23:36

> Hvis du vil have flere heste, så kig f.eks. på:
>
> http://www.carpe-tdm.net/tdm/library/doc3.asp
>
> 115 HK og 270 kmt!

Tak for tippet, men hvis jeg ville have flere heste, så havde jeg ikke købt
en TRX.
Jeg kender godt højkompresionsstempler, larmepotter, flatsider karburatorer,
jetkit, manglende luftfilter, big bore osv.

Meeeeen jeg er fint tilfreds.

Allan

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 16:36

> [...]
> Jeg kender godt højkompresionsstempler, larmepotter, flatsider
> karburatorer, jetkit, manglende luftfilter, big bore osv.

Ved du også at der er et ur i din pc?

--
Armand.
(som ikke regner sig for så synsk at han kan se hvad folk agter at

Fra : Jan Jensen

Dato : 28-03-02 14:41

Hej,

jeg har en 2000´er (bygget i 99) og kan tilslutte mig Stange på godt og
ondt. Min kører vel ca. 15 km/l, det meste af min kørsel er ved 140-150 km.
på motorvej. En del af de nyere lider af en glidende kobling, til tider æder
Yamaha det, men ellers ordnes det med u-originale fjedre og plader for
2-3.000 kr. Gear-kassen´s tolerancer er i Morgan-klassen, en hare med flade
ører kan hoppe gennem tolerancerne, det er noget klonk-værk! Udstødningen
lyder af nul og en pr.., og finishen, på min, var ret dårlig. Men jeg kunne
alt ialt ikke tænke mig nogen anden cykel, og overvejer pt. at sætte penge i
en ny 900 istedet for min 2000 850´er.

Jan
TDM

Fra : Prost

Dato : 28-03-02 18:22

"Jan Jensen" <janjensen@mail.dk> wrote in message
> [...]
kunne
> alt ialt ikke tænke mig nogen anden cykel, og overvejer pt. at sætte penge

Oki lyder som en fornuftig cykel til mig, eneste minus lyder til lige at
være gear værket
Så skal jeg finde mig en og sidde på og teste om mine lange stænger kan være
der, men det håber jeg kan bedre lide TDM'en end f.eks Transalp, flottere og
flere heste til at flytte mine 201cm og 108 kg.

/Rune

Fra : Kristian Stange

Dato : 28-03-02 18:46

On 28/03/02 18:22, in article
3ca35152$0$55194$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Prost" <ruro@get3net.dk>
wrote:

> [...]
> der, men det håber jeg kan bedre lide TDM'en end f.eks Transalp, flottere og
> flere heste til at flytte mine 201cm og 108 kg.

Hej Rune.

- så skulle du måske overveje en XTZ 750 ­ Super Tenere'en. Man sidder højt
og godt, og der er kræfter nok til at følge med en TDM 850, hvis turen går
på dårlige veje i Lapland. (Erfaring haves, fulgtes med Stange...)

Alene det, at den har 7-8 l mere i tanken er en fordel, når der er langt
mellem tankstationerne.

Skjøn maskine, selvom gearkassen er den samme som i TDM'eren.

Kristian (Stange)

Fra : Prost

Dato : 28-03-02 18:53

> [...]
> og godt, og der er kræfter nok til at følge med en TDM 850, hvis turen går
> på dårlige veje i Lapland. (Erfaring haves, fulgtes med Stange...)

TDM'en er da også temlig højbenet på de billeder jeg har kigget, er Tenere
højere endnu ?
De 7-8 l i tanken der er mindre i tanken skræmmer mig ikke
Men Tenere er da helt klar også en som jeg holder øje med i de forskellige
salgs-steder

Stange, dem er der ikke så mange af, er i i familie ?

/Rune

Fra : Kristian Stange

Dato : 28-03-02 23:13

On 28/03/02 18:52, in article
3ca35869$0$55152$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Prost" <ruro@get3net.dk>
wrote:

> [...]
> salgs-steder
>
> Stange, dem er der ikke så mange af, er i i familie ?

Ja. XTZ 750 = storebror; TDM 850 = bette-bror

Stange

Fra : Jan Jensen

Dato : 29-03-02 08:10

Den er perfekt til høje personer (jeg er selv 205 cm.), men prøve-sid den, i
alt fald den nye model har en fold midt på sædet, som man enten vil synes er
perfekt eller vil synes er i vejen....

Jan
TDM