/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Der må være en totakts specialist her, ikk~
Fra : Henning Lund


Dato : 23-03-02 23:57

Totaktere har tiltider den ide at sætte stemplet kan jeg huske fra
mine knallertdage, Yamaha 4 gear var ligefrem specialist i det når den
var lidt tunet, jeg har selv prøvet det på min osepind af en ETZ 251ér
med ca. 110 km/t i et sving, det giver sq sved på panden, stemplet
satte sig pga olieslangen var kommet i klemme mellem olietank og stel,
så det kostede en udboring og et par nye underbukser.
Men nu til spørgsmålet, min søn har en af disse moderne
scooterlignende raketter som hyler afsted med en rasende masse
omdrejninger i forhold til farten, den har sat sig en 5-7 gange på
trods af vi bruger en fuldsyntetisk totaktsolie, den skal bruge 1 ltr
ved ca 1000 km, og det gør den, tændingen kan jeg ikke forestille mig
volde problemer, da den ikke kan justeres, blæsekølingen fungerer
optimalt, jeg har spekuleret på om den sidste redning vil være at
sætte en betydelig større dyse i karburatoren, jeg har revet den gamle
dyse op så den får mere til føden nu da der lige er kommet nyt stempel
i og cylinderen er boret op.
Hvad pokker kan jeg ellers gøre, der må være en årsag til problemet?

(Jeg ved godt dette ikke er en knallertgruppe, men jeg vil ikke bruge
min tid i knallertgruppen for bare at få useriøse svar i hovedet af en
15 årig hvalp)

 
 
Bendt Grunge (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Bendt Grunge


Dato : 24-03-02 02:03


"Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote in message

> scooterlignende raketter som hyler afsted med en rasende masse
> omdrejninger i forhold til farten, den har sat sig en 5-7 gange på
> trods af vi bruger en fuldsyntetisk totaktsolie, den skal bruge 1 ltr
> ved ca 1000 km,

> Hvad pokker kan jeg ellers gøre, der må være en årsag til problemet?


Det kan vel ikke bunde i en utilstrækkelig tilkøring af cyl. for når
oliemængde og køling er tilstæde i korekte mængder, skulle eneste fejl være
tilkøring med for hård hånd og for lidt inden den får hele hanen.

ellers har jeg ikke nogen godt svar, jeg har aldrig haft en to takter som
har sat sig eller revet et stempel men nok fordi jeg lige har brugt den tid
det tager at køre den til.

Bendt G



Henning Lund (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 24-03-02 10:35

Bendt Grungeskrev:

>Det kan vel ikke bunde i en utilstrækkelig tilkøring af cyl. for når
>oliemængde og køling er tilstæde i korekte mængder, skulle eneste fejl være
>tilkøring med for hård hånd og for lidt inden den får hele hanen.

Tak for svaret, da han fik uhyret for et års tid siden, kørte han med
variabel hastighed de første ca 1000 km, den fik ikke lov til at løbe
op i omdr. ned ad bakke, heller ikke bundgas på lige landevej.
Hvad vil du/i anbefale af km antal inden den må køre med fuld gas over
længere strækninger?



Bendt Grunge (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Bendt Grunge


Dato : 24-03-02 13:16

> variabel hastighed de første ca 1000 km, den fik ikke lov til at løbe
> op i omdr. ned ad bakke, heller ikke bundgas på lige landevej.
> Hvad vil du/i anbefale af km antal inden den må køre med fuld gas over
> længere strækninger?
>

1000 skulle være mere en rigeligt, 300 for et Alu. Kit og 500Km for et
Støbejern er hvad fabrikanterne forskriver, jeg har ikke kørt mere, og det
har været tilstrækkeligt, så er det olie kvali. eller for snæver pasning i
Cyl. eller noget så simpelt som for magert blandingsforhold så den har været
for varm i sidste ende og stemplet har udviddelt sig mere end det har kunne
tåle.

Det er set før at olieblanderen har givet for lidt olie under fuldgas, jeg
køre altid med ½ til 1% forblandet, også pga. den ikke er helt standart.



Henning Lund (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 24-03-02 15:06

Bendt Grungeskrev:

500Km for et
>Støbejern er hvad fabrikanterne forskriver, jeg har ikke kørt mere, og det
>har været tilstrækkeligt,

Ja så er 1000 km rigeligt.

så er det olie kvali.

Olien der benyttes er en fuldsyntetisk Agip olie med følg. spec.
API TC

eller for snæver pasning i
>Cyl

Jeg håber sq TMP på Mors ved hvad han har med at gøre, det er ham der
borer for os.
Det irreterende er bare at den også satte sig inden den blev boret.

eller noget så simpelt som for magert blandingsforhold

Jeg har revet dysen op fra 63 til ca 80 nu efter den er blevet boret,
den går over i firtakt ved fuld gas på støttefoden, så det skulle være
ok


>Det er set før at olieblanderen har givet for lidt olie under fuldgas, jeg
>køre altid med ½ til 1% forblandet, også pga. den ikke er helt standart.
>
Jeg har også hældt en slant olie i benzinen her det første stykke tid,
jeg får sq dårlige nerver af at den sætter sig

Steen Schmidt (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 24-03-02 04:25

> Totaktere har tiltider den ide at sætte stemplet kan jeg huske fra
> mine knallertdage, Yamaha 4 gear var ligefrem specialist i det når den
> var lidt tunet

Næh, ikke hvis de er kørt ordentligt til!

Mvh
Steen


Brian Sørensen (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Sørensen


Dato : 24-03-02 12:43

....... er den tunet???

Det kan være et for varmt tændrør, for snævre tollerancer, eller en dårlig
(uoriginal) udstødning???
Tændingen kan 'stå' forkert, hvis der er f.eks. rust på svinghjulet. Så
giver det signal til pick-up'en og så tænder den på et forkert tidspunkt.

...... bare sådan et par hurtige forslag.

/Brian

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
news:lGbn8.138$_T4.21024@news010.worldonline.dk...
> > Totaktere har tiltider den ide at sætte stemplet kan jeg huske fra
> > mine knallertdage, Yamaha 4 gear var ligefrem specialist i det når den
> > var lidt tunet
>
> Næh, ikke hvis de er kørt ordentligt til!
>
> Mvh
> Steen
>



Henning Lund (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 24-03-02 14:55

Brian Sørensenskrev:

Og jeg takker for svaret.

>...... er den tunet???

nix, skiven i udstødningen som er sat i pga den danske lovgivning er
fjernet.
>
>Det kan være et for varmt tændrør,

Tændrøret er det der anbefales fra fabrikken, men vi kunne evt prøve
et mindre varmt rør.

for snævre tollerancer,

Original cylinder fra fabrikken, og nu opboret cylinder med nyt
stempel.

eller en dårlig
>(uoriginal) udstødning???

Original.

>Tændingen kan 'stå' forkert, hvis der er f.eks. rust på svinghjulet. Så
>giver det signal til pick-up'en og så tænder den på et forkert tidspunkt.

Ja det ved jeg godt nok ikke om der er, men det kan jeg tjekke.


Poul B-H (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 24-03-02 18:58


"Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote in message
news:oemr9u4fraopbgh2ttgla0m84t5b20oe0u@4ax.com...
> Brian Sørensenskrev:
>
> Og jeg takker for svaret.
>
> >...... er den tunet???
>
> nix, skiven i udstødningen som er sat i pga den danske lovgivning er
> fjernet.

Ja mon ikke det svarer til tuning, den kører vel hurtigere nu ?
Sandsynligvis skal den dyses om, nu hvor der er mere "gennemtræk" i motoren.

Poul B-H



Henning Lund (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 24-03-02 20:28

Poul B-Hskrev:


>> nix, skiven i udstødningen som er sat i pga den danske lovgivning er
>> fjernet.
>
>Ja mon ikke det svarer til tuning, den kører vel hurtigere nu ?
>Sandsynligvis skal den dyses om, nu hvor der er mere "gennemtræk" i motoren.

Tuning og tuning, jae joe det kan man vel kalde det, den er født uden
skiven i udstødningen, men er plomberet i DK, forhandleren siger bare
at der ikke er sat mindre dyse i efter plomberingen, jeg kender også
ca 15 andre der har samme mærke, men de sætter ikke stemplet, så det
er sq irreterende.


Michael Frederiksen (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 24-03-02 20:43


"Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:31as9u4dcjkfbjk4s3kht9t0nie5dpsnn9@4ax.com...
> Poul B-Hskrev:

> ca 15 andre der har samme mærke, men de sætter ikke stemplet, så det
> er sq irreterende.

Må man tillade sig at spørge hvad det er for et mærke og model?


--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P


Henning Lund (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 24-03-02 21:20

Michael Frederiksenskrev:
er sq irreterende.
>
>Må man tillade sig at spørge hvad det er for et mærke og model?

Ja da Suzuki Street Matic 50CC

Rune Larsen (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 24-03-02 23:45

Henning Lund wrote:

>>...... er den tunet???
>
> nix, skiven i udstødningen som er sat i pga den danske lovgivning er
> fjernet.

Det kan sagtens være problemet! Når denne skive er ude tager motoren
væsentligt flere omdrejninger. Alle den slag ændringer bør følges op af en
ny inddysning af motoren.

> Original cylinder fra fabrikken, og nu opboret cylinder med nyt
> stempel.

Boret? Er det alu eller støbejernscylinder?

/Rune

Bendt Grunge (24-03-2002)
Kommentar
Fra : Bendt Grunge


Dato : 24-03-02 23:48

>
> Boret? Er det alu eller støbejernscylinder?
>

Ja man må sørme da håbe det er en støbejern, men dem der har boret ved vel
hvad de laver, eller ?



Henning Lund (25-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 25-03-02 00:15

Bendt Grungeskrev:

>>
>> Boret? Er det alu eller støbejernscylinder?
>>
>
>Ja man må sørme da håbe det er en støbejern, men dem der har boret ved vel
>hvad de laver, eller ?
>
http://www.aprilia.dk/Default.htm er manden der borer for os så jeg
vil formode han ved hvad han har med at gøre
Det er selvfølgelig støbejern.

Henning Lund (25-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 25-03-02 00:13

Rune Larsenskrev:

>Henning Lund wrote:
>
>>>...... er den tunet???
>>
>> nix, skiven i udstødningen som er sat i pga den danske lovgivning er
>> fjernet.
>
>Det kan sagtens være problemet! Når denne skive er ude tager motoren
>væsentligt flere omdrejninger. Alle den slag ændringer bør følges op af en
>ny inddysning af motoren.

De 10-15 andre jeg kender har ikke omdyset, men jeg har revet den op
fra 62 til ca 80 nu
>
>> Original cylinder fra fabrikken, og nu opboret cylinder med nyt
>> stempel.
>
>Boret? Er det alu eller støbejernscylinder?

Støbejern


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste