Helt enig - den tager ikke skade af at få pisk når den er varm. Men over
9-10 krpm er der alligevel ikke mere at hente.
M.h.t. olie, så er min erfaring at olieforbruget bliver kraftigt forøget når
den køres med mere end 140 km/t - 7000 rpm i 6. gear - i længere tid. Så
hold øje med dette.
Jeg har skrevet et par linier på
www.moenster.mobilixnet.dk, og nej siden er
ikke opdateret i dette århundrede
M.v.h. Henrik
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:a7d9di$35o$1@eising.k-net.dk...
> > Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt
over,
> > hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under
acceleration.
> > Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger
> fra
> > det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg
> har
> > læst at den først yder 45HK ved 9K.
>
> Hej Thomas
>
> Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km
>
> 1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk
og
> kæde smøring!
> 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
> udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og
halv
> gas.
> 3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
> 3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
> spinde.
> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
> kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
> (motorvej o.l.).
> 5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver
1000km.
> Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
> Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er
tør
> for olie med motorhavari til følge.
>
> Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager
den
> overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
> ud i gearene.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>