... og så går den i stå!?
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-02 19:53

Hej gruppe!
Siden min "spæde" start som nybegynder, der har min Yamaha SR250SE opført
sig en anelse underligt!
DA fejlen sjældent opstår, så kan sagtens leve med det, men jeg undre mig
over, hvorfor det sker!
Selv de dage, hvor motoren har været dækket af morgendagens snefygning i
februar måned, så har motoren startet ved første forsøg.
Men pludslig under stille fremadkørsel mod vejkryds eller rundkørsel etc.,
kan den finde på at stoppe! - Ikke noget med dunke- eller mislyde, men den
dør bare (ligesom når man afbryder den manuelt).... og gerne på tidspunkter,
hvor den gennemvarme motor ikke er belastet(!).
Når motoren standser, så kan jeg atter starte den, som om intet var hændt! -
Bare at snitte start-knappen!
Jeg har en teori om, at det sker, hvis jeg lynhurtigt drejer ned for gassen,
alligevel kan jeg ikke fremprovokere fejlen ude på parkeringspladsen.....
den kommer bare.... og går!

Jeg har renset karpuratoren, justeret tomgang og fyldt karpuratorsprit i
tanken, i håbet om, at der var karpuratoris og andre lækre elementer i
svømmehuset.... men fejlen opstår stadig!

Nu retter jeg mistanken til, at motoren drukner!?
Nogen der kan be- eller afkræfte det!?

Hvis ja: Har jeg et problem i karpuratoren eller skal jeg bare udskifte mit
nye NGK-tændrør med et "ikke-NGK"?
...... eller!?
Hilsen
Lars

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 18-03-02 23:12

> Nu retter jeg mistanken til, at motoren drukner!?
> Nogen der kan be- eller afkræfte det!?

nye NGK-tændrør med et "ikke-NGK"?
> ..... eller!?
Hej Lars!
Jeg er ret overbevist om at motoren ikke drukner, var den druknet ville den
ikke starte igen så nemt som du skriver. Det er nok snarere tvært imod,
altså for lidt brændstof på det pågældende tidspunkt.
Det kan være flere ting, feks. svømmerhøjde!,hvis du kører med for lav
svømmerhøjde, kan der opstå et kortvarigt bensin underskud i det øjeblik du
lukker af for gassen.En anden mulighed kunne være dårligt tilløb af bensin
til kaburatoren pga. dårlig bensinhane eller delvis stoppet bensinfremløb
(slange), eller noget så simpelt som vacum i tanken ved længere tids kørsel.
Med fare for liv og helbred vil jeg påstå at det ihvertfald intet har med
NGK tændrørene at gøre, jeg har bemærket at det er en udbredt opfattelse at
NGK rør er noget lort, men vi er dog nogle som har en anden mening, men vi
laver også kun biler og mc til dagligt.
Venlig hilsen
Carsten.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-02 23:54

On Mon, 18 Mar 2002 19:52:57 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

>Nu retter jeg mistanken til, at motoren drukner!?
>Nogen der kan be- eller afkræfte det!?

Den lugter lidt af en elektrisk fejl.
Prøv at løbe stikkene i dit elnet igennem.
Skil dem ad, rens dem og giv dem en lille smule vaseline.
Dødmandsknappen er en vemmelig sag.
Den er årsag til mange fejl.
Skil den ad og rens den.

>Hvis ja: Har jeg et problem i karpuratoren eller skal jeg bare udskifte mit
>nye NGK-tændrør med et "ikke-NGK"?
>..... eller!?

Jeg tror ikke det er et defekt tændrør selv om det er NKG.
(Undskyld Armand )
Men hvis du kører med tændhætter med indbyggede støjdæmpningsmodstande
så kast lige et øje på dem.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 18-03-02 22:58

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en

> [...]
> svømmehuset.... men fejlen opstår stadig!
> ...............eller skal jeg bare udskifte mit nye NGK-tændrør med

Det sidste først:
Dét er altid en positiv "grund-indstilling" førend at man spilder mere
tid på dybtliggende fejlsøgning!

Dernæst:
Ros for grundigt forarbejde omkring rensning af karburator, samt brug af
karburator-sprit

Endeligt:
Mit eneste bud på årsagen:
Er du sikker på at den har tilstrækkeligt med tomgangsomdrejninger på?
Det kan godt være at du synes og mener at sådan en et-cylindret skal
lyde som en BSA Goldstar; men Goldstar'en har et møllhjul af rang til at
holde motoren roterende, og det har din lille moderne japaner ikke!
Ifølge Louis.de 's "motobase" skal en SR 250 rotere med 1200 rpm i
tomgang!

--
Armand.