"Jesper L" <jlynge@mail.dk> wrote in message
news:3c94dada$0$92513$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er ved at overveje at købe en GSX750F årg 89, km. 48000, og ville gerne
> høre nogle kommentarer om cyklen? Jeg har hørt at der evt kan blive nogle
> problemer med knasten???
> Den står til kr. 49500.
>
>
> Jesper
>
> CB900F Bol`D´Or
Hej Jesper, der er vist efterhånden blevet stillet netop dette spørgsmål
et par gange. Her er hvad Armand har skrevet om spørgsmålet:
"Og fluks jeg springer til!
Knastfejl på de oliekølede Suzuki-motorer er ofte set - Og af mig
personligt med en rate på langt over 75%
Jeg er blevet imodsagt af flere mærkefanatiske, godtroende, eller
heldige Suzuki-ejere her i gruppen; men der dukker stadigt nye
skræk-tilfælde op - Også her i gruppen:
Check indlægget: "Suzuki GSX750F motor efterlyses" fra d. 7/6 '00, ved
hvis skribent jeg har erfaret at motoren der allerede én gang har fået
skiftet knastaksler, nu har "brændt to cylindre af (?)!
Knastproblemet drejer sig ikke om slitage som Jens Juul skriver, for
er der
et topstykke på markedet der har olie omkring knasterne, så er det så
gu' da GSXR/F'ernes; men derimod om en materialefejl der består af små
hulrum på størrelse med knappenålshoveder, og som kan ligge så tæt på
overfladen at de bryder igennem og skaber et skarpkantet krater!
Disse "pittings", som det kaldes i udlandet, vil virke som et
råkostjern på vippearmene, som derved vil få sit hårdcrom-lag
gennemslidt, hvorved vippearmene overgår til at virke som råkostjern
på knasten og vice versa!
Jeg har set fænomænet så tidligt som ved 20.000 km og på såvel GSXR
som GSXF!
Jeg har endnu aldrig set det indre af en Bandit, hvorfor jeg ikke kan
udtale mig derom. Men når fejlen har fulgt de oliekølede motorer siden
GSXR's fremkomst i starten af 80'erne uden at forsvinde ved såvel
GSXR's modelskifte, bl.a. ved ændring af vippearmene fra "Y-style" til
"I I -style", som ved droslingen til brug i GSXF, tror jeg ikke på at
det står bedre til med bandit'en, der er seneste skud på
"olie"-stammen.
Det fatale ved GSXF er at i modsætning til GSXR og Bandit, er
vippearmsakslerne spærrede for afmontering (20 cm sidelæns ud af
topstykket!) af det omsluttende stel, hvorfor udskiftning af
vippearme, hvis begivenhederne er nået dertil, kun kan ske ved at tage
motoren ud af stellet eller afmontere topstykket (=$$ ved
mekanikeren).
Ikke mindst derfor, lønner det sig at holde skarpt øje med om der
opstår små skarpkantede sorte huller på knasternes løbebane.
På nye modeller er der garanti, som betaler for en given reparation
(hvorefter man så kan gøre sig sine overvejelser om videre ejerskab!),
hvorimod det ved brugtkøb ligger noget tungere!
Ved brugtkøb hos en forhandler er det derfor lønsomt at få en særlig
garanti (100% omkostningsdækket!) for netop knastfejl og derefter
sørge for SELV at checke knasterne!
I private handler er man godtnok også dækket, derved at man kan køre
et privat søgsmål (=advokater og byretten); men i praksis bruges denne
mulighed kun yderst sjældent da der kan gå år inden afgørelse!
Prøv at checke op på prislejet for 750'er og 600'er slingshot's: De er
sgu' billige! Men jeg er bange for at prisen afspejler mange ejeres
behov/ønske for/om at slippe hurtigt af med en model, hvorpå man har
erfaret en knastskade! :-/
Hvad ville du selv gøre med din brugtkøbte 600'er der efter ½ år står
med en 5.000 kr's reparation???
Pas på!
--
Armand
<citat slut>
Jeg valgte efter dette råd at kigge mig lidt omkring og har nu fundet en
zzr 600 (93), som jeg er meget glad for og ihvertfald en stabil motor.
Lidt dyrere og efter min smag lidt federe
hilsen
Jesper
--
Posted via Mailgate.ORG Server -
http://www.Mailgate.ORG