Vand på batteri?
Fra : Lonnie Petersen

Dato : 15-03-02 22:40

Hejsa længe siden, men så er min Honda klar igen sådan næsten.

Dog har jeg problemer hver gang det er koldt med at starte den. Kan det være
fordi der er for lidt vand på batteriet.

Og må man godt bruge alm. vand på det, eller i så fald, kan man selv lave
destilleret vand til det.

Nogen der kan give et råd så jeg ikke skal hele vejen ned på tanken *G*.

Trille

Honda VTZ250.

Fra : Glavind

Dato : 15-03-02 22:57

Hej Trille.
Du må ikke bruge alm. vand. Destileret vand skal påfyldes til max mærket,
som er på batteriet. Vent til det blive varm i vejret, så kan du køre ned på
tanken
Du kan få chekket batteriet med en syremåler. Det er evt. faldet i sammen i
cellerne og nyt vand vil ikke hjælpe. Her hjælper kun et nyt batteri.
Hilsen Glavind
BSA Lightning

Fra : Jon Larsen

Dato : 15-03-02 23:55

> Og må man godt bruge alm. vand på det, eller i så fald, kan man selv lave
> destilleret vand til det.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

man må ALDRIG bruge alm. vand på et batteri. det er farligt... både for dig
selv og batteriet....

Om man kan destillere det selv ved jeg ikke... har ikke en
destillationskolonne stående, og til de par kr. det koster nede på tanken
gider jeg ikke gøre det selv ....

MVH.
Jon Larsen
Gixxer 250 ( nu med Laser lyd OG M-Max-boks )
Odense

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-03-02 23:41

> Om man kan destillere det selv ved jeg ikke...

Jeg mener, man skal bruge demineraliseret vand - fås hos Matas - koster ikke
meget...
Hans

Fra : Armand

Dato : 16-03-02 10:37

Hans Paulin <niluap@piscali.dk> skrev i en

> Jeg mener, man skal bruge demineraliseret vand - fås hos Matas

- - - - Endsige i snart ethvert supermarked !!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-02 20:33

> - - - - Endsige i snart ethvert supermarked !!

Ok...jeg har fået det på mit arbejde de sidste godt 20 år, så jeg er ikke
helt up to date

Hans

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 11:21

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Ok...jeg har fået det på mit arbejde de sidste godt 20 år, så jeg er
ikke
> helt up to date

Nåh ja, dampstrygejernene og lign husgeråd der kræver dest. vand, er jo
opfundet i mellemtiden

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-02 17:26

> Nåh ja, dampstrygejernene og lign husgeråd der kræver dest. vand, er jo
> opfundet i mellemtiden
>
> Armand, u got a point there...

Hans
....gammel ungkarl...

Fra : Jens U

Dato : 16-03-02 00:09

Jon Larsen skrev ...

> [...]
>
>Om man kan destillere det selv ved jeg ikke... har ikke en
>destillationskolonne stående, og til de par kr. det koster nede på tanken

Jon, definere lige det farlig ved Ho2(vand)

Alm. vand indholder affaldsstoffer som skader batteriet evne til at holde på strømmen.

Selvfølgelige kan man selv lave det

Destilleret er vand som man koger og derefter kondensere dampene til vand igen i en anden beholder, derved forbliver
affaldsstofferne i kogningen.
Kan godt laves i køkkenet, men om det er besværet værd.

Demineraliseret er vand som er kemisk renset med en ion bytter eller omvendt osmose anlæg.
Den er nu svær at lave hjemme på køkken bordet, da det kræver et udstyr.

Hvis det skal udspecificeres mere http://www.silhorko.dk/dk/produkter/produkter.htm

Det er kun røveri at Borum kemi sælger ½ liter for 6 kr,
for det kan jeg lave 50 m3 på vores anlæg, som normalt producere 800 m3 i døgnet.

Fordelen er at det giver ikke kalkpletter på mc'en efter vask.
--
Hilsen Jens, HONDA Revere - med vedligeholdelse fri batteri
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Jon Larsen

Dato : 16-03-02 09:47

> Jon, definere lige det farlig ved Ho2(vand)
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Øhhhm.. hvis man drikker for meget tisser man alle de vigtige mineraler ud
af kroppen !!
Hvis man kommer alm. vand på batteriet ( ALDRIG VAND I SYRE, DET ER UHYRE )
kan man risikere at batterisyren "koger" helt vildt og "eksplodere" op i
ansigtet på en selv, og der igennem er H2O farligt.
Den anden huskeregle er : SYRE I VAND, KAN GÅ AN
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
igen i en anden beholder, derved forbliver
> affaldsstofferne i kogningen.
> Kan godt laves i køkkenet, men om det er besværet værd.
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nu skrev jeg destilleret, det kan man jo godt lave selv, men jeg mente
Demineraliseret.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> Demineraliseret er vand som er kemisk renset med en ion bytter eller
omvendt osmose anlæg.
> Den er nu svær at lave hjemme på køkken bordet, da det kræver et udstyr.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Evt kunne man skille sin opvaskemaskine ad.. der sidder da en ion-bytter i
og af samme årsag skal man bruge Opvaskemaskinesalt da det "genoplader"
nemlig ion-bytteren i opvaskemaskinen

Har i øvrigt lige lært om omvendt osmose ( dvs. hørt overfaldisk om hvordan
processen foregår)
Egentlig burde jeg vide alt det.... har sq da haft kemi for 4 måneder siden,
og vi bruger i hvert fald vores andel af demineraliseret vand. bl.a. til
mikrobiologi.

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Armand

Dato : 16-03-02 10:39

Jon Larsen <jon.soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> Øhhhm.. hvis man drikker for meget tisser man alle de vigtige
> mineraler ud af kroppen !!

Faktisk ikke helt løgn, når man snakker om de-ioniseret vand

> ALDRIG VAND I SYRE, DET ER UHYRE -
> SYRE I VAND, KAN GÅ > AN

Rigtigt!
Meeen - Er det ikke lidt svært at overholde når det drejer sig om en
akkumulator :-/

> Nu skrev jeg destilleret, det kan man jo godt lave selv, men jeg mente
> Demineraliseret.

I bilshoppen kan mankøbe en flaske med noget "grus" i, som evner at
deminiralisere postevand til brug i akku'er!

> Har i øvrigt lige lært om omvendt osmose ( dvs. hørt overfaldisk om
> hvordan processen foregår)

Er det ikke blot at destillere ved at bringe vædsken under vacuum, hvor
den vil koge ved langt lavere temperatur?

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 17-03-02 11:23

> Er det ikke blot at destillere ved at bringe vædsken under vacuum, hvor
> den vil koge ved langt lavere temperatur?

> [...]
Njaahhh... Det er faktisk en opkoncentrering, eller i dette tilfælde bruger
man jo så det rene "frafiltrerede" vand, ved at presse eller suge det
igennem en semiperiabel membran, hvor KUN vandmolekyler kan trænge igennem,
og derved har man siet alle mineraler og skidt ud af vandet...det er omvendt
osmose.

Normalt vil det være sådan at hvis du har en bakteriecelle, og du smider den
ned i vand med en højere eller lavere konc. , så vil der enten , hvis
indholdet er salt er højt i cellen, trænge vand ind i cellen så den svulmer
op og dør, fordi vandet vil forsøge at fortynde konc så meget som muligt.
Omvendt vil det trække vandet ud af cellen, hvilket osse medføre døden.

Håber det kan bruges

--
Jon Larsen
Goxxer 250

Fra : Armand

Dato : 16-03-02 10:38

Jens U <reveredk@studmc.dkX> skrev i en

> [...]
m3 i
> døgnet.
> Fordelen er at det giver ikke kalkpletter på mc'en efter vask.

Jeg har fået De-ioniseret vand forklaret som det rene syre overfor
mineral-forekomster, så måske det derved ligefrem er den ultimative
skidtløsner, samt saltspuler :-/
Andre mineralforekomster, der skulle tage skade af deionaten skulle der
jo ikke være på en metallisk produkt á en motorcykel :-/ Aluminium? -
Tjaeh, er bladene på lavtryksenden af en dampturbine ikke stærkt
påvirket af kondenserende (deioniseret) kedelvand uden at tage skade ??

--
Armand.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 16-03-02 13:55

Så hudt jeg visker fra maskinlæretimerne er dampen stadig tør mættet ved
afgang fra LT turbinen.
Det vand der anvendes/anvendtes i skibsturbiner er destilleret vand,
frembragt ved kogning af søvand under vacuum.
Men hvorom alting er, så er essensen vel at akkumulatoren skal der ikke
postevand på
/Henning.

Fra : Jens U

Dato : 16-03-02 17:35

>"Armand" skrev ...

Henning Sørensen skrev ...
> [...]
>frembragt ved kogning af søvand under vacuum.
>Men hvorom alting er, så er essensen vel at akkumulatoren skal der ikke

You got the point!

Trille er vel helt lige glad med alt vores OT snak

--
Hilsen Jens, HONDA Revere

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 11:25

> You got the point!
> Trille er vel helt lige glad med alt vores OT snak

Måske nok!
men det er jeg ikke - Jeg fik bl.a. lige tildraget mig at der er en
bakteriel brug af "omvendt osmose" (skulle da også være i dén vinkel at
slagtersvenden Jon har tildraget sig emnet (under sin videreuddannelse á
levnedsmiddeltekniker(?)!)

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 17-03-02 17:36

> [...]
> bakteriel brug af "omvendt osmose" (skulle da også være i dén vinkel at
> slagtersvenden Jon har tildraget sig emnet (under sin videreuddannelse á

Procesteknolog Levnedsmiddelteknikerudd. findes ikke mere..
Og ja.. man kan godt sige at man bruger osmose ( ikke den omvendte ) til
mikrobakterielt brug, for hvis man skal dyrke eller rendyrke
..- -kulture er man nødt til at lave en opløsning de kan tåle.. Det
kaldes en fysiologisk saltvandsopløsning eller Ringers væske.

Nok om det

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Richard

Dato : 16-03-02 00:09

Lonnie Petersen wrote:

> Dog har jeg problemer hver gang det er koldt med at starte den. Kan det være
> fordi der er for lidt vand på batteriet.

Væskestanden stiger, når batteriet bliver ladet op - ændrer væskestanden sig
ikke under opladningen, er batteriet efter al sandsynlighed kaput.

Så hvis batteriet er fladt, skal du højst fylde vand på til minimumsmærket,
inden du lader batteriet op. Når batteriet er ladet helt op, fylder du det op
til max-mærket med demineraliseret vand, eller destilleret hvis du har adgang
til det.

> Honda VTZ250.

Pudsigt, her i eftermiddag så jeg lige sådan en VTZ250'er - aldrig set dem før,
sød cykel. Hvornår er sådan en fra?
Vidste du, at den laves i dag i en anden version med gitterrørstel a la Ducati
Monster og sælges i Asien som Honda VTR.

MVFh
Richard

'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-02 01:03

> Hejsa længe siden, men så er min Honda klar igen sådan næsten.

Dejligt ik? Det er sgu' godt nok rart sådan at kunne trille igen!

> Dog har jeg problemer hver gang det er koldt med at starte den. Kan det
være
> fordi der er for lidt vand på batteriet.

Det kan det sagtens. Det er meget alm. at jeg skal løbe maskinen igang når
den er ved at være død på batteriet (80.000 km på samme cykel og det er sket
2 gange)

> Og må man godt bruge alm. vand på det,

Nej da. Det må man ikke!

>eller i så fald, kan man selv lave destilleret vand til det.

Det kan man godt. Hvis du kigger på undersiden af et låg - på en gryde - med
kogende vand - så er der masser af destilleret vand der... Laver man en
tragt ovenpå sådan en gryde med en slange der leder over i en anden gryde -
så får du destilleret vand... Deminiraliseret vand får man kemisk - ved at
fjerne alle kemikalier. Det smager bedre end demi.vand

> Nogen der kan give et råd så jeg ikke skal hele vejen ned på tanken *G*.

Det er oven på.

> Honda VTZ250.

Hmn? Underlig cykel har du et link til et billede på nettet?

Mvh
Allan Rasmussen
motorcyklist

Fra : Hans Palbøl

Dato : 16-03-02 09:35

"Allan Rasmussen" <luise (a) mail.tele.dk> wrote in message

> Hmn? Underlig cykel har du et link til et billede på nettet?

Fandt dette: http://gaijinmoving.hypermart.net/VTZ250.htm

Tror ikke jeg har set sådan en før.

Mvh
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-02 00:16

> Fandt dette: http://gaijinmoving.hypermart.net/VTZ250.htm
>
> Tror ikke jeg har set sådan en før.

WOW!!! Slap af den er fed? Har den en storbror? Som er blevet/bliver
importeret

Mvh
Allan Rasmussen
motorcyklist

Fra : Jens Jessen

Dato : 16-03-02 09:29

Der skal ganske rigtigt vand på det, men også lidt vedligeholdelse.
Her er lidt om almindeligt batterivedligehold. Håber det rækker.

Med venlig hilsen
Jens Jessen
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Batterierne ødelægges nu.

Vinteren er højsæson for ødelagte batterier, men der kan gøres noget for at
holde liv i batteriet vinteren over. Der skal ikke meget til at undgå en
varig vinterskade, læs her, hvordan du kan redde dit batteri fra en langsom
og sikker død.

Umiddelbart skulle man tro, at et batteri tog mest skade af at blive
brugt, ladet op og afladet hele tiden. Men sådan hænger det ikke sammen.
Stilstandsperioden er langt den værste. Det er nu under pauseperioden,
batteriet er mest udsat for at blive ødelagt. Når batteriet ikke bruges,
udsættes det for en sulfatering, der er en belægning på batteriets
indvendige plader, som, når den har foregået længe nok, ødelægger batteriet
helt. I praksis sker der det, at batteriet nægter at modtage ny energi fra
laderen. Men der skal ikke meget til at holde det på toppen og undgå, at det
tager skade nu.

Der er ingen forskel på 6 og 12 volts batterier, altså bortset fra
størrelsen. Hver for sig består de af et antal plus- og minusplader. Den
kemiske masse som "fremstiller" spændingen, sidder fast på blygitre, som er
adskilt ved hjælp af separatorer. Et 6 volts batteri består af 3 rum, hvor
der hvert sted er et sæt plus- og minusplader, og 12 volts batteriet har 6
rum, også kaldet celler. Pladesættene er sådan arrangeret, at der altid er
to negative plader uden om en positiv, og derfor vil det negative pladesæt
altid have én plade mere end det positive. Separatorerne sørger for, at de
negative og positive plader ikke rører hinanden og skaber en kortslutning.
De består af et elektrisk isolerende materiale, der samtidigt er porøst og
tillader de kemiske processer at foregå uhindret igennem dem. Det er de
positive pladers blyilte, og de negative pladers blysvamp, der henholdsvis
kan afgive og modtage spænding. For at pladerne kan generere en spænding, er
de nedsænket i en 38% svovlsyre opløsning, men både plader og separatorer
ses tydeligt, når batteriet efterses for korrekt væskestand. De tre eller
seks pladesæt er forbundet parallelt med en såkaldt polbro, der sidder
udvendigt, hvis der er tale om et "veteran" batteri. På moderne batterier er
polbroerne skjult under låget. Pladerne står ikke direkte på batteriets
bund, men hviler på nogle ophøjede kanter, rummet under pladerne kaldes
slamrummet. Hvis ikke der havde været et slamrum under pladerne til at
opfange det, der naturligt frigøres i årenes løb, kunne der let opstå en
indvendig kortslutning. Hvis det sker, er cellen totalt uvirksom, og i
daglig tale siger man, at cellen er faldet sammen.

Vinterbeskyttelse i praksis.

Det er let at forebygge ødelagte batterier: Lad på det én gang om måneden.
Og sørger man samtidig for at aflade det godt og grundigt, inden man igen
lader det helt op, vil man sikre batteriet et langt liv, inden den naturlige
ælde sætter ind. Afladningen kan eksempelvis ske ved, at parkeringslyset
forbliver tændt i nogle timer inden laderen sættes til. Det værste er at
lade en bil eller en motorcykels batteri stå uvirksomt vinteren over.
Indvendigt foregår sulfateringen, og er det en lang vinter, kan batteriets
kapacitet blive permanent nedsat. Men inden man kan fælde nogen som helst
dom over batteriet, skal der lades på det. Men her er det vigtigt at undgå
lynladeren. Lades med lynlader, vil temperaturen stige betydeligt i syren,
og i et vintertræt sulfateret batteri kan temperaturen stige så meget, at
der er fare for, at den aktive masse på pladerne løsner sig, og så har man
ikke bidraget positivt til genoplivningen af batteriet. Lynladeren lader
omkring 10 gange så kraftigt som en hjemmelader, og det vil et ældre batteri
ikke kunne klare.

Derimod er en hjemmelader langt bedre egnet, og er der tale om et ældre
forsømt batteri, som har stået lang tid, kan man lade på det flere gange for
at undgå, at syretemperaturen bliver for høj. Syretemperaturen må under
ingen omstændigheder komme over 45 grader, og bruger man en hjemmelader er
faren for en for høj syretemperatur lille. Det er specielt når batteriets
plader er blevet lettere sulfateret, at faren for overophedning sker.
Sulfatbelægningen hindrer batteriet i at modtage strømmen, når der lades på
det, og lader med en lynlader, vil batteriets modstand mod at acceptere
strømmen, udmønte sig i en alt for stor varmeudvikling i syren, som igen
virker ødelæggende, med nedfald fra pladerne.

Har man glemt at lade på batteriet i lang tid, og det ikke rigtigt vil
modtage strømmen, når der lades med en hjemmelader, kan man lade flere gange
på det i korte tidsrum. På den måde kan man i heldigste fald vække batteriet
til live igen, og er man heldig, kommer batteriet op i nærheden af fortidens
spænding igen.

Undgå lav syrestand.

Det er yderst vigtigt at sørge for at efterfylde batteriet med destilleret
vand, hvis væskestanden ikke er ca. 10 mm over pladerne. Anvend kun
destilleret vand - almindeligt postevand indeholder både salte og mineraler,
og de aflejres på pladerne og nedsætter batteriets evne til at modtage
strøm. Pladerne skal til enhver tid være dækket, er de ikke det, vil både
separatorer og plader tørre ind og ødelægges. Desuden bliver
syrekoncentrationen for stor, i den resterende væske, og derved korroderes
pladerne uforholdsmæssigt meget. Yderligere nedsættes kapaciteten, idet kun
den del af pladerne, der befinder sig i væsken, kan være aktiv. På den anden
side, kan for megen væske være skadelig, fordi ved ladning udvider væsken
sig, og er batteriet overfyldt, vil syren forårsage tæringer på de udvendige
poltappe og batterikassen.

Tit er batterikassen og de omkringliggende dele stærkt tæret, netop af den
grund. Batterier sidder ofte sådan placeret, at de modtager en vis portion
olie, der igen er grobund for vejsnavs. Den kombination kan skabe
krybestrøm, dvs. en utilsigtet langsom afladning, uden nogen strømforbrugere
er tilsluttet. Spændingen forlader ganske enkelt batteriet via det skidt,
der sidder udvendigt på batteriet, og står køretøjet et fugtigt sted, vil
afladningen kun blive større. Kuren er ganske enkel: Tag batteriet ud, tør
det af med en benzinklud, så alt fedtstoffet er væk, og vask det i sæbevand.
Rens samtidigt batterikassen for eventuelle syrerester. Sæbe har en basisk
egenskab, som betyder at den neutraliserer syren fuldstændigt. Er man så
uheldig at få syre på hænderne, vil en hurtig vask med sæbe neutralisere
syren, men under alle omstændigheder skal man som bekendt være forsigtig med
syre.

Ladning og syrevægtfylde.

Efter at væskestanden er kontrolleret, kan laderen tilsluttes. Den røde
ledning på ladeensretteren er altid plus, minus kan godt have flere farver,
både sort og blå forekommer. Batteriets propper eller påfyldningslåg, skal
altid være afmonteret, ellers kan luftarterne ikke undslippe. De fleste
hjemmeladere måler selv forskellen mellem laderens spænding og den spænding,
der er på batteriet, således at ladestrømmen formindskes i takt med
opladningen. Et batteri vil normalt være opladet efter ca. 8 - 12 timer med
hjemmeladeren, alt efter batteriets størrelse. Lynladeren er dog ikke helt
at foragte, når der er tale om et sundt batteri. Dens store fordel er
hurtigheden, hvormed et batteri kan oplades, bare en time tager det for at
oplade et stort bilbatteri. Er man i tvivl om, batteriet kan tåle en
lynladning, kan man lade på det i 5 minutter, stoppe ladningen og se efter
om væsken er grumset og brunlig. Er den det, kan den ikke tåle en
lynladning, og man må regne med en snarlig udskiftning af batteriet. Den
brune farve skyldes, at de positive plader er ved at gå i opløsning.

Ingen gnister!

Når der lades på et batteri afgiver væsken brint, ofte kaldet knaldgas,
som er yderst brændbar. Vær særlig forsigtig med cigaretter eller gnister
lige efter ladning, hvor der forekommer megen gas. Resultatet kan nemt
blive, at brinten eksploderer og løfter låget af batteriet, og ikke så få
gange er det sket, at en hjemmemekaniker har fået batterisyre overalt i
ansigtet, og en alvorlig ringen for ørene af braget. Forsigtighed skal også
udvises, når batteriet monteres: Sæt altid det stelforbundne kabel på først,
og ved afmontering skal det stelforbundne kabel tages af først. Kun derved
undgår man gnister, der kan antænde brinten.

Batteriets ladestand kan måles direkte med en vægtfyldemåler, de kan købes
billigt i biludstyrsforretningerne. For at kunne lave en korrekt måling,
skal der suges så meget væske op i måleren, at flydevægten flyder frit, og
målingens resultat aflæses i niveau med væskens stand på flydevægten. Et
fuldt opladet batteri har en vægtfylde på 1,28 gram pr. kubikcentimeter
batterisyre, i daglig tale blot 1,28. Målingen bør foretages ved 20 grader,
er væsken varmere eller koldere end 20 grader, vil målingen være misvisende,
for ved hver 14 graders temperaturstigning eller fald vil vægtfylden ændres
0,01. Hver eneste celle måles omhyggeligt, og man bør tømme måleren ned i
samme celle, som målingen er foretaget i. Skriv resultaterne ned, så en
samlet vurdering bagefter kan foretages.

Vejledende vægtfylde 1,27-1,29 = Fuldt opladet celle

1,23-1,27 = 3/4 opladet celle

1,19-1,23 = 1/2 opladet celle

Under 1,14 = helt afladet celle

Kan vægtfylden ikke komme op på 1,28 efter en grundig ladning, eller der
er mere end 0,03 forskel på cellerne, er batteriets dage ved at være talte.
Dog kan man prøve at give det en såkaldt udligningsladning, som i enkelhed
er en ekstra ladning, som foretages, efter at batteriet er blevet koldt. Er
der ingen ændring i syrevægtfylden, bør man indstille sig på at købe et nyt
batteri i den nærmeste fremtid.

Batteritips.

Slå et kryds i kalenderen på en dato, der er nem at huske, og giv
batteriet den månedlige afladning og efterfølgende opladning. Batterier har
en naturlig afladning på 1% pr. døgn, og i løbet af en måned, er det nede på
kun 60% af sin maksimale kapacitet. Er man omhyggelig med sit veteran
batteri, kan det holdes i live længere. Får man ikke ladet på det, er
syrevægtfylden så lav, skal der kun få graders frost til at få væsken til at
fryse. Et helt afladet batteri fryser allerede ved - 6 grader, men er det
derimod fuldt opladet vil væsken først fryse ved - 68 grader!

Køber man et nyt batteri, er det ofte tøropladet, og det kan i princippet
stå i masser af år, inden det tages i brug, uden at tage skade, blot det
står tørt. Men når den fortyndede svovlsyre er hældt på, begynder
nedtællingen til enden uvægerligt, og det eneste, der kan sikre det en
længere levetid, er lidt vedligeholdelse. Ved påfyldning af batterisyre skal
man hælde så meget på, at væskestanden er godt 10 mm over cellerne, når det
har stået lidt, er noget af væsken trukket ind i pladerne, og en
efterfyldning er nødvendig. Batteriet kan nu bruges uden forudgående
ladning, men når der er tale om et ældre køretøj, bør man lade på det for at
få vægtfylden helt i top. Om sommeren er det heller ingen skade at give det
en udligningsladning af og til. Falder man over et tøropladet batteri til en
fornuftig pris på et stumpemarked, bør man ikke være bange for at købe det,
netop fordi det uden syre er langtidsholdbart og det kan sagtens kan holde
sig, indtil det gamle definitivt opgiver ævred. God fornøjelse.

Fra : Poul Dam

Dato : 16-03-02 10:20

> [...]
> og ved afmontering skal det stelforbundne kabel tages af først. Kun derved
> undgår man gnister, der kan antænde brinten.

Stelkabel af først og på til sidst. På grund af fare for det værktøj man
bruger til at spænde polerene skal rører ved stel.
Der må ikke værer noget der bruger strøm når batteriet mont. da der kan
opstå gnistdannelse på både minus og plus.
Ellers en rigtig god forklaring på batteries virkemåde og vedligelsehold.
PD CBR1100 autoeletrikker

Fra : Armand

Dato : 16-03-02 14:19

Poul Dam <pouldam@adslhome.dk> skrev i en

> [...]

kan
> opstå gnistdannelse på både minus og plus.

- - - - Hvorfor at afmontering af stel-forbindelsen fjernest fra
batteriet er optimalt!

--
Armand.

Fra : b.jeppesen

Dato : 16-03-02 11:23

"Lonnie Petersen" skrev d. 15-03-02 22:40 dette indlæg :
> [...]
lave
> destilleret vand til det.
>
> Nogen der kan give et råd så jeg ikke skal hele vejen ned på tanken

Hvis du har en tørretumbler, hvor vandet bliver samlet i en bakke, så
har du rigeligt med destilleret vand, og en god anledning til at vaske

Bjørn

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter J

Dato : 16-03-02 17:43

> [...]
> destilleret vand til det.
>
> Nogen der kan give et råd så jeg ikke skal hele vejen ned på tanken *G*.

Med al den syreregn vi får, skulle regnvand fint kunne bruges !

Peter

2 x CBR 1000 F