FZR600(R) og FZR600us
Fra : Kim Hansen

Dato : 13-03-02 19:49

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at høre om en FZR600US model er af samme kvalitet
som en FZR600 ?
Jeg kan godt se at US modellen har et lidt andet kåbe design og 91 HK imod
de sidste FZR600(R) årganges 100 HK, men er der andre ting man skal være
opmærksom på ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er på jagt efter en Kawa GPZ500S i
årgang '94-'95 eller nyere, men har så lagt mærke til at priserne for
Yamaha'en som US model ikke er så langt fra GPZ's og så er jeg blevet lidt
"varm" på idéen om at gi' de sidste kroner og så få en 4 cyl. cykel i stedet
for en 2 cyl. plus at jeg får 31 HK mere og et noget større moment (jeg er
en fætter på ca.115 kg) og forsikringen stiger "kun" fra 2801,- til 56xx,-

Er det helt tosset efter jeres mening eller ?

Mvh. Tossen der startede med at kigge på CB450S og som ingen ved hvor ender!
(Kim Hansen)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 13-03-02 20:08

Kim Hansen wrote:
> [...]
> de sidste FZR600(R) årganges 100 HK, men er der andre ting man skal være

US medeller er den gamle fra 90'(?) som fortsatte i produktion til US
markedet.
R modellen er en helt anden maskine som ligger meget tættere på YZF600R,
end på den gamle.

--
Morten Dybdal

Fra : Janus

Dato : 13-03-02 20:42

> Jeg kunne godt tænke mig at høre om en FZR600US model er af samme kvalitet
> som en FZR600 ?

Det er to helt forskellige cykler, som du vist også nævner på et tidspunkt.
Det er klart at en FZR R er pænere nyere og med lidt bedre køreegenskaber
end en standard US i hvert fald. Motorkonstruktionen er ens (samme skod
gearkasse), dog har de flyttet mellemområdet på R'en til topend.

Kvalitetsmæssigt er det en fremragende cykel med masser af HK til prisen.
Hurtig styring kombineret med godt stabilitet.

> Jeg kan godt se at US modellen har et lidt andet kåbe design og 91 HK imod
> de sidste FZR600(R) årganges 100 HK, men er der andre ting man skal være
> opmærksom på ?

Tja ik hvad jeg ved.... motoren rasler lidt når den er kold, så det skal du
ikke være skræmt af, og desuden har yamaha generelt problemer med laderelæet
der brænder af til tider men sådan er det bare.

> "varm" på idéen om at gi' de sidste kroner og så få en 4 cyl. cykel i
stedet
> for en 2 cyl. plus at jeg får 31 HK mere og et noget større moment (jeg er
> en fætter på ca.115 kg)

HK har du nok brug for så ; )
dog er cyklet beregnet til en laverer vægtklasse under 90kg, men pyt kender
flere der kører fzr med 100+

og forsikringen stiger "kun" fra 2801,- til 56xx,-

> Er det helt tosset efter jeres mening eller ?

Ja hvis du vil give 56XX kr så er du helt tosset pt giver jeg hos GF 2300
/år (2 års anncinitet sikkert stavet forkert) dem kan du sagtens være
medlem hos.

Ellers fed cykel hvis du er til retro, den kører meget bedre end hvad den
lader til

mvh Janus FZR 600 US 96'

Fra : Kim Hansen

Dato : 13-03-02 22:49

> Ja hvis du vil give 56XX kr så er du helt tosset pt giver jeg hos GF
2300
> /år (2 års anncinitet sikkert stavet forkert) dem kan du sagtens være
> medlem hos.
Det er mest fordi jeg ikke selv har haft MC forsikring før (har kørt på en
lånt MC de sidste 2 år men den er nu solgt), og så har vi bilforsikring med
fastpræmie for 35xx,- i det nuværende selskab, og desværre en skade indenfor
det sidste år (hurra for fast præmie) så jeg syntes en 1.års præmie på en
600ccm på 56xx,- er rimelig nok.

Kim Hansen

Fra : Janus

Dato : 13-03-02 23:36

> det sidste år (hurra for fast præmie) så jeg syntes en 1.års præmie på en
> 600ccm på 56xx,- er rimelig nok.

Stadigvæk koster det kun 38xx hos gf hvad fors. har du da?

mvh Janus

Fra : Kim Hansen

Dato : 14-03-02 00:35

> Stadigvæk koster det kun 38xx hos gf hvad fors. har du da?

Jo men for at jeg skal kunne slippe med 38xx,- hos GF så er det jo kun
ansvar i Storkøbenhavns området, eller ansvar og kasko på en motorcykel op
til max. 175 ccm med en max. værdi på 55.000,-.
For en FZR600 ta'r GF 5.546,- for en værdien op til 45.000,- og et tillæg på
1.232,- pr. 10.000,- mere cyklen skal forsikres for, så det vil blive
omkring 8010,- jeg skal gi' hos GF (jeg bor i område C som er billigst) .
De 56xx,- hos mit selvskab er ansvar og kasko.
en anden ting er at GF kun laver MC forsikring hvis man samler alle sine
forsikringer hos dem og de kan ikke tilbyde mig en bil forsikring men
fastpræmie til en pris på 35xx,- og faktisk kan jeg slet ikke få fastpræmie
hos dem fordi vi har den skade sidste efterår da de kræver at man har kørt
skadesfri mindst de sidste 8 år (præmie 3370,-).

Mvh. Kim
P.s. jeg sidder med GF's MCforsikrings folder det er derfra jeg har deres
priser.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-03-02 09:58

Husk du kan overfører din ancinitet fra bil til MC

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Armand

Dato : 14-03-02 13:50

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en

> [...]
køreegenskaber
> end en standard US i hvert fald. Motorkonstruktionen er ens

Der findes også FZR600 (den med én forlygte!)!
Den og US-modellen (den med to runde forlygter!) er ens med undtagelse
af lygte og kåbe-designet, hvorimod R-modellen (den med to rombe-formede
forlygter!) er noget oparbejdet hvad angår såvel chassis og motor!

> Kvalitetsmæssigt er det en fremragende cykel med masser af HK til
prisen.
> Hurtig styring kombineret med godt stabilitet.
[> den kører meget bedre end hvad den lader til]

Jup!
FZR600 har altid klaret sig godt i sammenligningstests derved at dens
køregenskaber trak den op hvor den p.g.a. ydelsen faldt ned!
En af hemmelighederne deri er de forholdsvis smalle og kedelige(?)
dækdimensioner, der gør kurvekørsel til en simpel sag (bredere dæk er
ren porno, som giver konstruktørerne store udfordringer i at gøre kurve
indlægning og -stabilitet til harmoniske størrelser )!
R'eren er hvad dæk angår kommet på højde med samme årgange af f.eks. CBR
600!

> (jeg er en fætter på ca.115 kg)
> HK har du nok brug for så ; )

Hæ!
Du puster til mit gamle bål:
Kun når man kommer til at skulle accelerere er det HK'erne man får brug
for, og da det i den sidste ende drejer sig om hvor mange hk pr. kg.
totalvægt pr. at man har til rådighed vil pilotens større vægt
naturligvis kræve merydelse (á HK) for at kunne udføre samme
acceleration.
Denne snak galdt jo GPZ 500 vs. FZR 600 og for 500'erens vedkommende er
jeg lige ved at tro at den har flere HK's til rådighed ved givne
hastigheder indtil et stykke over motorvejs-hastighed. Eller sagt på en
anden måde: Mellem-accelerationerne i hastigheder op til 110 er bedst
for GPZ'en (har dog ikke verificeret dette!)

Noget helt andet er at det man bruger mest under daglig kørsel er
motorens drejningsmoment (= evnen til at hold sig igang når man kommer
ud for bakker, modvind og lignende), og den tocylindrede GPZ'er burde
alene qua længere slaglængde på den tocylindrede motor, have et bedre
drejningsmoment.

På samme måde er jeg overbevist om at den højere ydende FZR600R kun er
bedre i acceleration (gennem gearene) hvor den kan udnytte de mer-HK's
som kun er at finde idet højere omdrejningsområde :-/

> og forsikringen stiger "kun" fra 2801,- til 56xx,-
> Ja hvis du vil give 56XX kr så er du helt tosset

For en newcomer synes jeg at springet á det dobbelte i forsikringspræmie
ikke er springet (fra GPZ'en, eller imellem "US" og "R"??) værd.
GPZ 500'eren har 60 HK, og styrer vildt godt, hvilket skulle række til
enhver newcomer. Samtidig har dén ikke bemærkelsesværdige
betjenings-problemer (á traktorgearkasse), og endelig er der den gamle
historie om at man roligt kan regne med at komme ud for banale kiks á
f.eks at glemme at slå sidestøtten ud ved parkering, eller overse at man
parkerer på blød asfalt- og dér er kåbe-indhyllede modeller á FZR'eren
dyre at tilte (hvilket også er det der afspejles i
forsikringspræmierne!)

--
Armand.
(oprindelig Yamaha-freak men med 110.000 km på GPZ'ens storesøster, samt

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-03-02 19:53

"Ja hvis du vil give 56XX kr så er du helt tosset"

Så er det godt du ikke er kunde hos TopDK

Min kæreste har på underlig vis fået en opkrævning på hendes ZX6R '98, på
37500,- pr år !!!!! ALARM.

Da jeg ringede og gjorde dem opmærksom på at den var forsikret i et andet
selskab, fik jeg dog ikke spurgt om det var begynder præmien, men det er vel
også irrelevant, da sådan en præmie jo slet ikke er aktuel.

--
Mvh.
Henrik (Som engang troede at TopDK var MC'isternes forsikringsselskab, men

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-03-02 01:51

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Ja hvis du vil give 56XX kr så er du helt tosset"
>
> Så er det godt du ikke er kunde hos TopDK
>
> Min kæreste har på underlig vis fået en opkrævning på hendes ZX6R '98, på
> 37500,- pr år !!!!! ALARM.
Det lyder som deres begynder-præmie for en sportsMC i 600 ccm klassen hvis
man ikke samler andre forsikringer hos dem f.eks. vil de ha' 7065,- for kun
ansvar på min Suzuki RGV250

Kim