Pudse div.
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-03-02 09:08

Hej NG,

Nu her når der er bakkeåbning må jeg jo hellere sørge for at dyret skinner
og jeg tænkte i den forbindelse på hvordan og hvorledes jeg f.eks. skal
pudse de "ædlere" dele på cyklen. F.eks. afgangsrørene (hedder de det?) fra
udstødningen samt motorblok og cylinder. Der sætter sig jo en del møg, skidt
og andet spændene rundt omkring og spørgsmålet er hvor hårdhændet man
må/skal være? Er brug af fint ståluld f.eks. for groft? Og så er det vel kun
visse steder man bruger WD40 - og ikke på steder som bliver meget varme?

Og hvad gør man hvis kæden er lidt rusten på overfladen? Jeg smører den
konstant med Motul ...

Hilsner,

Tony

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-02 16:44

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse

> Og så er det vel kun
> visse steder man bruger WD40 - og ikke på steder som bliver meget varme?

WD-40 kan bruges overalt, undtagen på bremseskiver og dæk. Jeg bruger det
ofte på udstødningsrør og cylindre, det fordamper jo af sig selv.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 13-03-02 19:19

> WD-40 kan bruges overalt, undtagen på bremseskiver og dæk. Jeg bruger det
> ofte på udstødningsrør og cylindre, det fordamper jo af sig selv.

Hvorffor ikke på bremseskiver ? Jeg smører da altid KTM'ens skiver med wd40
efter en mudret weekend. Og der skal ikke mere end et par opbremsninger til
før det er væk igen.

Men det er naturligvis FARLIGT at bruge på gadecyklen, for den bremser altså
ikke så godt de første par gange.

Nu vi snakker bremseskive har jeg lige lagt et billede af Pein's nye skive
på binaer, og denne gang skulle den passe

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-03-02 23:31

Mads Lund skrev:

> Hvorffor ikke på bremseskiver ? Jeg smører da altid KTM'ens skiver med
> wd40 efter en mudret weekend. Og der skal ikke mere end et par
> opbremsninger til før det er væk igen.

Hvad siger bremseklodserne til det? Nu ved jeg godt at de bliver skiftet så
ofte på en offroader, så det nok er ligemeget, men på en gademc kan
klodserne da næppe have godt af at blive smurt engang imellem gennem en hel
sæson... eller hvad?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 13-03-02 18:37

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote in message > pudse
> [...]
> visse steder man bruger WD40 - og ikke på steder som bliver meget varme?
>
> Og hvad gør man hvis kæden er lidt rusten på overfladen? Jeg smører den

Hvis forrørene er blanke rustfri stål anbefaler Laser at de bliver tørret af
med hvid sprit før motoren startes, da olierester og fingeraftryk ellers vil
brænde fast.
På min gamle cykel med forkromede forrør kom der også hurtigt pletter der
hvor der var oliefingre.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-03-02 18:46

> [...]
kun
> visse steder man bruger WD40 - og ikke på steder som bliver meget varme?

Til forkromede og andre blanke ting, så er Autosol formidabelt godt. Jeg
bruger det til udstødningen, og uden alt for meget gnubberi er det let at
fjerne fastbrændte insekter og andet skidt og møj fra forrørene og gøre dem
helt blanke.

> Og hvad gør man hvis kæden er lidt rusten på overfladen? Jeg smører den
> konstant med Motul ...

Jeg har lige givet min kæde en tur med petroleum og en kraftig nylonbørste.
Så fik den en god gang kædespray og nu ser den rigtigt flot ud. Helt ren og
skinnende. Når skidtet er fjernet, kan kædesprayen vel nemmere trænge ind,
hvor det skal virke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-03-02 01:29

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
og
> skinnende. Når skidtet er fjernet, kan kædesprayen vel nemmere trænge ind,

Uden at tage kæden af formoder jeg?

Mvh,

Tony

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-03-02 07:19

> Uden at tage kæden af formoder jeg?

Ja, jeg kunne godt komme til uden at tage den af. På centerfoden med cyklen
og så kunne jeg dreje hjulet rundt mens jeg rensede. Hvis man har en racer
(uden centerfod) er det selvfølgelig lidt mere besværligt, hvis man ikke har
en mc-løfter. Tandhjulet fik også en god skrubbetur og er også blevet en del
pænere.
--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 14-03-02 17:55

> [...]
> (uden centerfod) er det selvfølgelig lidt mere besværligt, hvis man ikke

Men det er nu ikke så svært igen. Jeg fyldte et alm. drikkeglas halvt op med
tændvæske og dyppede en alm. nylon opvaskebørste ned i hvor efter jeg
børstede kæden godt og grundigt. Tændvæsken blev skiftet ud et par gange
(inklusive diverse slam fra kæden).

Kæden fik lov at tørre et døgns tid hvorefter jeg sprayede den med
kædespray.

mvh
Henrik m. blank kæde istedet for sort...

Fra : Armand

Dato : 13-03-02 18:26

Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en

> Og hvad gør man hvis kæden er lidt rusten på overfladen? Jeg smører
den
> konstant med Motul ...

Skifter mærke!

Kædespray skal forøvrigt påføres efter(!) kørsel og ikke lige forinden ,
hvorved det vil slynges af inden at det ind- trænger/tørrer!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-03-02 01:27

> Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en

> den
>
> Skifter mærke!

Til hva? Fik det anbefalet hos Aagesen!?

> Kædespray skal forøvrigt påføres efter(!) kørsel og ikke lige forinden ,
> hvorved det vil slynges af inden at det ind- trænger/tørrer!

Point taken!

Hilsner,

Tony

Fra : Armand

Dato : 14-03-02 14:04

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Til hva? Fik det anbefalet hos Aagesen!?

Der har vi lige en af mine gamle mærkesager, som lige kan blive pudset
af igen!:

Find nu lige lidt fingerspitzengefühl frem, og dan jer jeres egne
meninger om dette og hint, istedet for at være en død fisk der flyder
med strømmen!
Hvis man selv kan konstantere at ens kædespray ikke virker (en af
indfedtningens funktioner ér rustbeskyttelse!!) er det da bedøvende
ligegyldigt
om så Valentino Rossi havde anbefalet den under en personlig samtale :-|

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-03-02 15:49

> Find nu lige lidt fingerspitzengefühl frem, og dan jer jeres egne
> meninger om dette og hint, istedet for at være en død fisk der flyder
> med strømmen!

Bak lige lidt tilbage og tag hensyn til at jeg stadig er nybegynder og
derfor ikke kender og har prøvet alle mærkerne. Derfor spørger jeg min
lokale pusher til råds og får så at vide at Motul er godt (det samme har
andre herinde sagt - prøv selv at kigge på groups.google.com). Desuden fik
Motul Chain Lube gode bemærkninger med på vejen i en test i Ride, så jeg
forstår ikke at du skriver at det er dårligt ... ?? Yderligere begrundelser
er meget velkomne.

> [...]
> indfedtningens funktioner ér rustbeskyttelse!!) er det da bedøvende
> ligegyldigt om så Valentino Rossi havde anbefalet den under en personlig

De er da forhåbentlig mere eksperter end jeg?

Hvis Motul nu er så dårligt, kan du så ikke komme med lidt konstruktiv
kritik og foreslå hvad jeg så skal købe istedet?

Mvh,
Tony
XJ600S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-03-02 23:28

Tony Lorentzen skrev:

> Hvis Motul nu er så dårligt, kan du så ikke komme med lidt konstruktiv
> kritik og foreslå hvad jeg så skal købe istedet?

Desværre er kædesprays jo en af de ting som er lidt svære at prøve sig frem
med, da en dåse jo, afhængig af vejret, nemt kan holde 5000 km.
Oliebranchen skulle tage ved lære af hårshampoobranchen og uddele prøver,
så det var til at finde det der duer
Tjaeh, jeg er godt tilfreds med Silkolenes kædespray. Det hænger godt fast
og kan ses mens det er der - dvs. rullerne er sorte hvis kæden har olie
nok. Når så rullerne er ved at være lidt mørkematblanke får den en ny
spraytur. Husk på at rullerne aldrig må være helt blanke, da det betyder at
der ingen olie er på dem! En lille smutter skader dog ikke mere end at
kæden og tandhjulene bliver slidt en hel del hurtigere i den tid det står
på.

Fra : Armand

Dato : 15-03-02 00:32

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Når så rullerne er ved at være lidt mørkematblanke

Mørkematblanke ???

Dén vil jeg ved lejlighed lige verificere hos fruen (malersvend der
ekspederer i en farvehandel)

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-03-02 01:16

Armand skrev:

> Mørkematblanke ???
>
> Dén vil jeg ved lejlighed lige verificere hos fruen (malersvend der
> ekspederer i en farvehandel)

Hmm, hvad tænkte jeg lige på? Matblanke.. *GRILL*
Så lad os kalde den
"0,2mm-tykt-lag-molybdænfedt-på-en-lidt-beskidt-vandhane"-farvet

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-03-02 14:09

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Mørkematblanke ???
>
> Dén vil jeg ved lejlighed lige verificere hos fruen (malersvend der
> ekspederer i en farvehandel)

Hun skal vist bare lige lede i afdelingen for ternet maling.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 15-03-02 23:28

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Hun skal vist bare lige lede i afdelingen for ternet maling.

Hæ!
De har sgu' prikket(!) maling på programmet
Den kaldes forøvrigt for "dingdong" blandt malere

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 14-03-02 23:36

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> De er da forhåbentlig mere eksperter end jeg?

Da ikke hvis du med egne øjne kan konstantere at din kæde er rusten
trods jævnlig smøring :-|
Hvis dit punkterfrie dæk en morgen er fladt, kører du så frejdigt på
arbejde på det fordi at eksperterne har sagt...............?

> Hvis Motul nu er så dårligt, kan du så ikke komme med lidt konstruktiv
> kritik og foreslå hvad jeg så skal købe istedet?

Alt andet hvormed din kæde ikke ruster, og som ikke sviner din bagfælg
til - Forsøg dig nu bare frem

--
Armand.
(der ikke råbte af dig men blot prikkede lidt til din tyrkertro, så din