Ny dæmper-uld - virkningsgrad ?
Fra : Carsten

Dato : 11-03-02 12:58

Min Laser larmer efterhånden en del nu (ingen sjove bemærkninger tak , og
jeg overvejer derfor den hårde opgave at fylde noget nyt dæmper-uld i den.
Men men men... kan jeg regne med at det er det som er løsningen, eller kan
jeg risikere at potten simpelthen blot er "færdig" ? Den har (formentlig)
gået omkring 30tkm. uden vedligehold. Jeg har i hvert fald selv kørt de
20tkm. med den uden at gøre noget ved den.

Any kommentarer omkring øvelsen "skift dæmper-uld i en nittet potte" i
øvrigt (jeg har bladret lidt på groups.google.com) ?

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-03-02 16:25

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Any kommentarer omkring øvelsen "skift dæmper-uld i en nittet potte" i
> øvrigt (jeg har bladret lidt på groups.google.com) ?

Det er højst sandsynligt bare fordi der ikke er ret meget uld tilbage i den.
Du skal iøvrigt ikke vente for længe med at pakke den om, er der noget der
slider på en racerpotte, så er det når der ikke længere er uld til at dæmpe
vibrationerne!

Jeg skrev et indlæg herinde i løbet af vinteren (med billeder) som beskrev
processen, måske kan nogen grave det frem? Eller fortælle mig hvordan man
søger den slags frem, for jeg gider ikke skrive det igen?

Rittig

Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-03-02 19:22

> [...]

> processen, måske kan nogen grave det frem? Eller fortælle mig hvordan man
> søger den slags frem, for jeg gider ikke skrive det igen?

ctrl + skift + F

Og sæt din setting til før det tidspunkt hvor du mener du har posted den.
Jeg har prøvet at finde den, men uden held. Men med lidt tålmodighed skal
det nok lykkedes.

Mvh Thomas

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 11-03-02 19:21

> Jeg skrev et indlæg herinde i løbet af vinteren (med billeder) som beskrev
> processen, måske kan nogen grave det frem? Eller fortælle mig hvordan man
> søger den slags frem, for jeg gider ikke skrive det igen?

Hvis du bruger OE trykker du Shift+Ctrl+F
og søger enten efter afsender, modtager (?), emne eller dele af meddelsen..
Har selv fundet flere interresante motortosse historier om folk der styrter
med høje hastigheder

Jeg har fundet dit emne og cut'n'pastet:

Hejsa.

Jeg er lige kommet ind fra værkstedet, der var ro og fred, for Ann er ude
at
fulde sig med veninderne.

Tjek billederne i dk.binaer.motor.

Der er to postings under dette emne, den ene er for dem som kunne tænke sig
at se en racerpotte adskilt.
Denne er en "tun" lyddæmper til en 2-takter (motocross), men princip og
opbygning på racerpotter til 2-takt og 4-takt er det samme, der er bare
forskel i design og dimensionering.
På billede 1 kan man se potten adskilt. Fra venstre mod højre ser man:
1. Min røde T-nøgle (som bruges til at skille potten ad).
2. De 4 bolte den er samlet med. På racerpotter til gadecykler er potten
ofte nittet sammen, så man er nødt til at bore nitterne ud for at adskille
den. Hvorfor, ved jeg ikke, det virker tåbeligt, for den skal jo jævnligt
pakkes om, så jeg synes ikke det er en ret smart løsning.
3. Ende-stykket, med det perforerede rør. Se godt efter, perforeringerne er
en milliard små huller, så der er lige så meget hul som der er rør.
4. For-stykket af potten med mellem-røret der går ned til for-røret.
5. selve "hylsteret" til potten. Dette rør kan være ovalt som her, eller
rundt, det er et designspørgsmål uden praktisk betydning, men dette
"hylster" indeholder dæmper-ulden, så det skal bare være så let som muligt.
Dette er af Alu, men Carbon er populært på gadecykler for tiden.
6. En pose flot ny dæmperuld, lige til at rulle stramt rundt om det
perforerede rør, og stikke ind i hylsteret. Den dæmperuld jeg tog ud har
kørt 2 sæsoner - der var kun ca. 60% tilbage, og det der ikke var brunt,
var
sort, men cyklen larmede altså også lidt rigeligt i slutningen af sidste
sæson.

På billede 2 er dæmperulden rullet om inder-røret og jeg er ved at skubbe
det op i hylsteret (yder-røret), og mellem-rør/forende ligger klar til at
blive skubbet ind i den anden ende og spændt fast.

I den anden posting er også to billeder. KX250-1 viser mit fine nylakerede
stel i fredags, hvor jeg lige havde monteret den nyrenoverede forgaffel med
nye kronrørslejer og motor med nyt stempel og nye krumtaplejer. Eeeeeer den
ikke flot?
KX250-2 viser det færdige resultat fra for 20 minutter siden, og man kan se
den monterede racer-potte. Bemærk også mit flotte nye kædesæt med
alu-bagkædehjul og min flotte nye bagbremseskive der har kostet knap 500
kr.

Nu er raceren køreklar, og jeg vil snarligt kunne iagttages på en lokal
motocross bane (sikkert Lunderbjerg) i færd med at pruste og stønne mig vej
rundt i den dejlige danske natur.

Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.

Således.. så skulle det være lige til at skifte!
nogen der har erfaringer med glasuld/rockwool??
har lige pakket min knallert med rockwool, så jeg er spændt på hvor længe
det holder... ellers kan det sq skiftes igen, skal ha' noget og lave om
søndagen =)

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-03-02 21:58

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet dit emne og cut'n'pastet:

Imponerende, tak!
Men det dur vist kun til at søge i de indlæg der ligger på serveren? (For
jeg kan ikke finde indlægget)
Hvad gør man hvis man gerne vil søge i indlæg der er fx et år gamle?

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 11-03-02 22:22

> Hvad gør man hvis man gerne vil søge i indlæg der er fx et år gamle?

lettest at huske (for mig) www.deja.com

S.

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 18:05

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> lettest at huske (for mig) www.deja.com

Det lykkedes, jeg har fundet hvad jeg søgte. Tak for hjælpen, allesammen!

Rittig

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 11-03-02 22:43

> [...]
>
> Imponerende, tak!
> Men det dur vist kun til at søge i de indlæg der ligger på serveren? (For

Hehe.. nå ja, det dur kun med de meddelser du har liggende på din maskine!

> Hvad gør man hvis man gerne vil søge i indlæg der er fx et år gamle?

Hmm, har hørt om Deja.com og google.com skulle vist kunne gøre det, men jeg
har ikke selv nogen erfaringer med det :-/

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 12-03-02 00:07

On Mon, 11 Mar 2002 22:42:30 +0100, "Michael Frederiksen"
<chipmasterNOSPAM@get2net.dk> wrote:

>Hmm, har hørt om Deja.com og google.com skulle vist kunne gøre det, men jeg
>har ikke selv nogen erfaringer med det :-/

Jeg kan levere et dump af samtlige (cirka) indlæg siden 19/12 1997 :)
Det er gjort før og jeg bliver altid skide upopulær i
<news:dk.binaer>, når jeg gør det - det fylder ret mange MB :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Jens U

Dato : 12-03-02 05:22

Uffe R. B. Andersen skrev ...
>Jeg kan levere et dump af samtlige (cirka) indlæg siden 19/12 1997 :)
>Det er gjort før og jeg bliver altid skide upopulær i
><news:dk.binaer>, når jeg gør det - det fylder ret mange MB :)

Du skal bare lære at poste i tråd

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 12-03-02 17:48

On Tue, 12 Mar 2002 05:22:20 +0100, "Jens U" <reveredk@studmc.dkX>
wrote:

>Uffe R. B. Andersen skrev ...
>>
>Du skal bare lære at poste i tråd

OK, jeg måtte lige se hvormeget det fylder pr. dags dato. 224.490 KB -
det er vist ikke kun et spørgsmål om at poste i tråd :) Af en eller
anden grund, er der nogen der ikke synes det er skægt, når man poster
en hel gruppe i en anden :)

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-03-02 18:29

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> det er vist ikke kun et spørgsmål om at poste i tråd :) Af en eller
> anden grund, er der nogen der ikke synes det er skægt, når man poster
> en hel gruppe i en anden :)

GRILL Nej, tænk også hvad det kunne ende med?? Hvis nogen nu (fejl)postede
binaer.motor her i dfm??

S.

Fra : Jens U

Dato : 14-03-02 00:33

Søren Lindholt skrev ...

>GRILL Nej, tænk også hvad det kunne ende med?? Hvis nogen nu (fejl)postede
>binaer.motor her i dfm??

Så opsiger jeg min dial up modem forbindelse og får mig en 2 Mbit i steddet.

Fra : iMok

Dato : 12-03-02 03:15

d. 11-3-2002 21:58 skrev Rittig om gamle indlæg:

> Hvad gør man hvis man gerne vil søge i indlæg der er fx et år gamle?

det her virker for mig :)

http://groups.google.com/groups?hl=en&q=skiftdetteherud++group%3Adk.fritid.m
otorcykel&btnG=Google+Search

-det svarer til at suse ud til google, vælge groups, og lave en advanced
search på "skiftdetteherud" i d.f.m.

hilsen, imko

Fra : Thomas Makro

Dato : 11-03-02 18:17

On Mon, 11 Mar 2002 12:58:23 +0100, "Carsten" <carjak@wanadoo.dk>
wrote:

> [...]
>Men men men... kan jeg regne med at det er det som er løsningen, eller kan

Det er ikke løsningen. Jeg fik min potte ompakket sidste år, da
uld-standen var sunket en del. Jeg kunne ikke høre nævneværdig forskel
bagefter. Det kunne jeg til gengæld da jeg satte en DB-dæmber i
udstødningen (en slags metal-si), men den tog en del hypper, så den
ligger nu i kælderen.

En larmepotte er en larmepotte, sådan er det. Den kan kun dæmpes
ganske lidt med indstatsenheder og den slags.

Som du kan udlede, er jeg træt af min egen laser-potte, og overvejer
kraftigt at skifte den ud med en anden uoriginal, som dog skal larme
noget mindre, jeg overvejer derfor en lovlig en. Nogen der kender en
lovlig potte der ikke kun udsender diskant, men også lidt bas?

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-03-02 19:26

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget mindre, jeg overvejer derfor en lovlig en. Nogen der kender en
> lovlig potte der ikke kun udsender diskant, men også lidt bas?

Interessant spørgsmål. Jeg har selv forsøgt at skøjte lidt rundt på nettet
efter samme oplysninger, men uden held. De forskellige potte-fabrikanter
skriver aldrig dB specifikationer på deres hjemmesider. Og det er pisse
træls.
Nogen der kender en forhandler/værksted der ligger inde med en dB måler?

Mvh Thomas

Fra : Jonas Holt

Dato : 12-03-02 18:36

> [...]
> træls.
> Nogen der kender en forhandler/værksted der ligger inde med en dB måler?

Hold øje med en der er ude med en Bryel & Kjær-kuffert som er ude og måle støj i Nørresundby. Jeg så
ham for et par uger siden i kvarteret nede omkring Bjerggade

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 11-03-02 21:54

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in message
> On Mon, 11 Mar 2002 12:58:23 +0100, "Carsten" <carjak@wanadoo.dk>
> wrote:
-snip-
> [...]
> noget mindre, jeg overvejer derfor en lovlig en. Nogen der kender en
> lovlig potte der ikke kun udsender diskant, men også lidt bas?

En af mine kammerater har en potte der hedder noget med Vampire... den har
en noget dybere lyd end min Laser.

Casper