Maling / Rengøring af cylinderblok ?
Fra : Peter G. Kjær

Dato : 11-03-02 11:20

Hej Allesammen !

Jeg er ved at renovere min nyindkøbte '83'er GS 450 ED.

Hvordan får cylinderblokken kosmetisk flot, den er ret anløben og grim. Kan
man male hele motoren sort og kan man få en blank sort der kan holde ? En
mat sort ovnlak er ret kedelig syntes jeg.

Under renovationen revnede et af mine indsugningsgummi;
jeg har hørt at de er hundedyre. Er der nogen der kender et "billigt" sted
??

På forhånd tak !

Peter Kjær

Fra : S@nd

Dato : 12-03-02 08:22

"Peter G. Kjær" <pgk@pox.holsths.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man male hele motoren sort og kan man få en blank sort der kan holde ? En
> mat sort ovnlak er ret kedelig syntes jeg.
Jeg har selv anvendt en varmefast maling fra "Bardahl", til mit topstykke,
og den efterlader en sort, halvblank overflade.
Malingen er beegnet ti udstødningssystemer (<800C).

Jeg ved at man også kan få varmefast spraymaling i sølvgrå.

> Under renovationen revnede et af mine indsugningsgummi;
> jeg har hørt at de er hundedyre. Er der nogen der kender et "billigt" sted
> ??
Desværre tror jeg det bliver svært at finde uoriginale.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 13-03-02 18:33

Een svarer varmefast maling, en anden svarer pejsemaling.... men hovsa!? -
Er der noget som jeg har misforstået!?

Ligesom, at sorte flader let kan opvarmes af varmen, så kan sorte flader
lettere kan afkøles via. kold luft.
Jeg tror (ret mig, hvis jeg tager fejl) at topstykket er eloxeret.... altså
en kemisk reaktion, der farver metallet sort, men ikke malet!
Hvis man MALER aluminium sort, dvs. man opfører et lag ovenpå metallet, så
opnår man *ikke* den afkølende virkning.... måske endda tværtimod ... bliver
topstykket det ikke en termokande!?

Spørger af uvidenhed!

Hilsen
Lars

Fra : Buck

Dato : 12-03-02 08:39

Hej,
motoren på min gamle CB er blevet malet med almindelig autolak, og så en
gang klarlak ovenpå for at gøre den blank.
Kun selve topstykket, og cylinderen er blevet malet i varmebestandig mat
sort.
Her blev der brugt en alm. pejsemaling på spraydåse, hvilket jeg har
fortrudt, da det ikke er benzinfast...

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 13-03-02 17:10

"Peter G. Kjær" <pgk@pox.holsths.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Allesammen !

<snip>

> Under renovationen revnede et af mine indsugningsgummi;
> jeg har hørt at de er hundedyre. Er der nogen der kender et "billigt" sted
> [...]

L.C. Racing kunne levere indsugningsgummi til min model. Ca. 250,- pr styk
Om det er billigt, - ?

Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT

Fra : TA

Dato : 16-03-02 03:39

> [...]
> man male hele motoren sort og kan man få en blank sort der kan holde ? En
> mat sort ovnlak er ret kedelig syntes jeg.

Prøv evt at tage et kig på malingerne fra POR15.

POR15 fremstiller maling beregnet til høje temperaturer og til maling af
motoren. Motormalingen fåes i mange forskellige farver.

POR15 forhandles (on-line) på <http://www.por15.dk> og de forskellige typer
maling er
beskrevet på <http://www.por15.com>.

--