GS450 startproblem
Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 10-03-02 16:24

Hej gruppe,

Jeg har et problem med min gs450'er, som jeg håber I kan hjælpe med!

Maskinen vil ikke starte - når jeg trykker på start kommer der et tydeligt klik fra startrelæet, men startmotoren giver kun et lille suk, og lyder næsten ikke til at bevæge sig. Problemet opstod pludseligt sidste efterår, på min allersidste køretur i november. Da jeg skulle køre maskinen til opbevaring efter at have skiftet olien, nægtede den pludselig at starte :(

Batteriet er forholdvist nyt og fuldt opladet, så jeg formoder at problemet er startmotoren. Det sære er så, at jeg har haft startmotoren afmonteret og skilt ad, uden at kunne finde nogen fejl på den. Kullene er så godt som nye (uoriginale), der er ikke snavs eller olie i den, og da jeg forbandt den til batteriet kørte den lystigt og lød sund. Men hvorfor gør den så ikke det, når jeg sætter den tilbage i maskinen?

Hvad tror I - ligger problemet i startmotoren, eller er der andre ting jeg skal checke?

vh Mikkel

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-03-02 16:43

Har du tjekket spændingen på batt. Måske en celle eller 2 er klappet sammen.
Der skal jo ikke meget til at trække startmotoren når den er ubelastet.

Måske kan det være en dårlig stel forbindelse???

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Morten Juel

Dato : 10-03-02 17:18

> Måske kan det være en dårlig stel forbindelse???
det var også min første tanke )

Mvh
Morten

Fra : Kasper Raal

Dato : 10-03-02 20:13

Uden at havde set cyklen, vil jeg fornemme at det er batteriet som er
dødt, jeg har haft samme problem 2 gange, første batteri døde bare,
andet batteri sprang en af cellerne, begge gange kunne jeg godt køre
et par få omgenge med starteren, men ingen "tøf tøf", efter nyt
batteri sprang motoren igang.
Så kan du komme til at lade batteriet op, eller låne et
batteri..........

Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 11-03-02 00:14

In <a6fv5b$1020$1@news.cybercity.dk> "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

>Har du tjekket spændingen på batt. Måske en celle eller 2 er klappet sammen.
>Der skal jo ikke meget til at trække startmotoren når den er ubelastet.

Jeg er ret sikker paa, at det ikke er batteriet den er gal med. Jeg
har lige ladet det op, og maalt hvilespaendingen til 12.7 volt. Efter
at jeg postede mit spoergsmaal har jeg for at vaere paa den helt sikre
side forsoegt mig med startkabler forbundet til et bilbatteri,
hvilket ikke gjorde nogen forskel.

> kan det være en dårlig stel forbindelse???

Stelforbindelse... jeg formoder du forbindelsen fra batteriets
minus-pol til startmotoren, via cyklens stel... Hvordan checker jeg
forbindelsen? Stroemmen loeber jo igennem startmotorens yderside over
i stellet, formentlig via de to bolte startmotoren sidder fast i - kan
der vaere problemer med forbindelsen fra motorcyklens stel til
batteriets minus-pol?

venlig hilsen,
Mikkel

Fra : Poul Dam

Dato : 11-03-02 06:45

"Mikkel T Jensen" <mjensenXX@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Prøv med et startkabel fra starter til batteri, hvis motoren kører rundt så
chek statrelæet.
PD CBR1100

Fra : Jonas Holt

Dato : 12-03-02 18:13

> [...]
tilbage i maskinen?

> Hvad tror I - ligger problemet i startmotoren, eller er der andre ting jeg skal checke?

Når du har tjekket stelforbindelsen, kan du prøve startrelæet. Det sidder nede til venstre bag
venstre sideskjold (havde selv en GS4½'er som 1. cykel) og kortsluttes nemmest med en 17mm
ring-gaffelnøgle ved at lade den røre begge terminaler samtidig. Jeg havde selv lidt døje med
startrelæet, men kan ikke huske nærmere detaljer.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 17-03-02 01:17

> [...]
>den til batteriet kørte den lystigt og lød sund. Men hvorfor gør den så ikke det, når jeg sætter den

Tak for svarene... Jeg har faaet liv i maskinen igen. Min mekanikker
fandt ud af, at der gik overgang i ankeret i startmotoren naar den
havde koert lidt. Maatte slippe 700 for en brugt startmotor, men hvad
goer det naar foerst man er kommet ud at koere...

vh Mikkel