Samsø
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-03-02 09:16

Overvejer Samsø til en uge i sommerferien. Har aldrig været på Samsø før
(hverken på den ene eller anden måde).

Hvad har I af anbefalinger ?? Hvordan er belægningen (bryder mig ikke om at
"ligge i lag"). Jeg kan se der er flere havne på Samsø. Hvilke er gode ?

Vi er 2 voksne og 3 børn (11,9 og 2) og stikker 1,55

/Bjarke

Fra : Kelvin Varst

Dato : 10-03-02 10:05

Hej

Du kan ikke tage til Samsø uden at besøge Langør! Det er en lille ekstrem
hyggelig havn, hvor der bor 14 mennesker i byen. Naturen i området er i
særklasse, og der er en rigtig god naturhavn, hvis alt er belagt. Hvis du
kommer i god tid, kan du godt få plads i havnen, hvor man ligger mellem
pæle. Du kan leje cykler (hvor kan man ikke det?), så du og din familie kan
komme lidt rundt. Vi kommer der hvert år, gerne flere gange.

Du skal også besøge Tunø, men den kan godt være hårdt belagt, så kom i god
tid. Folk ligger der typisk i flere dage.

God tur,

Kelvin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-03-02 10:14

Hvad er "god tid" ? Jeg skal jo holde mig inden for skoleferien ....

Bjarke

Fra : Tage Danielsen

Dato : 10-03-02 14:32

> Hvad er "god tid" ? Jeg skal jo holde mig inden for skoleferien ....

Han mener nok at du skal søge havnen i "god tid" inden det store rykind midt
på eftermiddagen.

Du må heller ikke sejle forbi Mårup havn på øens NV-side som er en ganske
lille og hyggelig og fredelig havn. Og så er der nogle gode bakker at gå
ture i samt en udmærket badestrand.

Ballen havn som rigtigt mange søger til vil jeg derimod ikke anbefale i
højsæsonen, her slipper du ikke for at komme til at ligge i lag. Det er ikke
ualmindeligt at der ligger 150-200 både inde hver aften. Jeg har selv flere
gange prøvet at ligge i en række med 10-12 både og under ekstreme forhold
kan man næsten gå tværs over havnebassinet, så mange både er der.

Som Kelvin forslår vil jeg også anbefale Langør, men vær forberedt på at det
er en noget forblæst havn, blandt lokale sejlere her på Århusbugten kaldes
den "Blæs-øre". Der er ikke nogen vindlæ overhovedet, derimod er der
udmærket sølæ specielt hvis du kan komme ind i selve havnebassinet fremfor
at ligge på "ydersiden". Men under rolige vindforhold er det et rigtigt
lækkert sted med masser af naturoplevelser inden for gåafstand.

Koldby Kås havn er bare en halvkedelig færgehavn, men med god plads til
lystbåde. Den kan man roligt sejle forbi - specielt hvis vinden står i NV
for så er det en meget urolig havn.

Tage Danielsen
Egå