Masser af begynderspørgsmål
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-03-02 12:07

Hejsa,

Håber nogen vil være behjælpelige med nogle af disse spørgsmål:

1. Jeg skal have taget kørekort til såvel bil som motorcykel, og skulle vist
kunne spare lidt teorilektioner, hvis jeg tager dem samtidigt eller lignende?

2. Er der nogen bestemte køreskoler i København/Frederiksberg der kan anbefales
eller frarådes mere end andre?

3. Jeg bliver 21 i marts måned, og vil derfor tage "stort" MC-kørekort med det
samme, da jeg har overvejet f.eks. at investere i en Honda GDR600, hvordan er
sådan en kværn til en nybegynder? (som ikke har kørt meget andet end Puch Maxi
før, men har et korpus der burde kunne tæmme Hondaen

4. Jeg er ude efter en "sportsagtig" motorcykel (ala ovennævnte), og prisen
skal nødigt over 80000 brugt og vedligeholdelse skal gerne være et minimum,
er der nogen specielle mærker/modeller der kan anbefales?

På forhånd tak,

--
Anders Vind Ebbesen
Farum Nærradio Hits: 1. Peter Belli: Ingen regning 2. Trax: Du er fuld af løgn

Fra : AW på TRX

Dato : 06-03-02 12:19

Hvad er en GDR600 ???

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 06-03-02 12:40

In article <a64u18$2kfr$1@news.cybercity.dk>,
AW på TRX claimed the following:
> Hvad er en GDR600 ???

Wups, gik lidt hurtigt i farten, CBR mener jeg

Fra : Steffler

Dato : 06-03-02 12:31

Prøver lige igen...

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> wrote in message
> Hejsa,

Selv hej...

> Håber nogen vil være behjælpelige med nogle af disse spørgsmål:

Vi kan prøve..

> 1. Jeg skal have taget kørekort til såvel bil som motorcykel, og skulle
vist
> kunne spare lidt teorilektioner, hvis jeg tager dem samtidigt eller
lignende?

Du sparer ihvertfald en teoriprøve + x antal teoritimer....

> 2. Er der nogen bestemte køreskoler i København/Frederiksberg der kan
anbefales
> eller frarådes mere end andre?

Nope..

> [...]
Maxi
> før, men har et korpus der burde kunne tæmme Hondaen

Jeg startede selv på en Skruzuki GSX600F, så hvis det er en CBR600 du
snakker
om, og med prisklassen du nævner, så er en F2 eller F3 absolut til at have
med at
gøre....

> [...]
minimum,
> er der nogen specielle mærker/modeller der kan anbefales?

CBR600 ?....

> På forhånd tak,

Selv tak B-)

/S

Fra : Bjarne Henriksen

Dato : 06-03-02 12:47

> vist
> lignende?
>
> Du sparer ihvertfald en teoriprøve + x antal teoritimer....

Lige for at præcisere.. Du sparer IKKE en teoriprøve, men du kan spare
nogle lektioner da teorien langt hen ad vejen er ens.

Nu skriver du, du tager bil + Mc samtidig, hvilker vel betyder du ikke
har nogen anciennitet. Så bør du nok også tage højde for forsikring,
hvilket ikke er en helt ubetydelig post, ved det fra mig selv, købte ny
GSF600S august sidste år.
Præmie: 10K og en lille sjat, var det billigste jeg kunne finde.

Mvh
Bjarne

Fra : Biker-Torben®

Dato : 06-03-02 12:54

> 2. Er der nogen bestemte køreskoler i København/Frederiksberg der kan
anbefales
> eller frarådes mere end andre?

Jeg havde gode erfaringer med TipTopTrafik på Frederiksberg (mc) og knapt så
gode erfaringer med Byens Køreskole (bil), da jeg - i 1997 - tog kørekort
til bil & mc.

Hilsen
Biker-Torben
---------------------------
www.motorcykel-rejser.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-02 13:04

Hej Anders!

> 1. Jeg skal have taget kørekort til såvel bil som motorcykel, og skulle
vist
> kunne spare lidt teorilektioner, hvis jeg tager dem samtidigt eller
lignende?

Det kan du mange steder ja - det er jo samme teoriprøve. Sådan var det
ihvertfald for i 96 og 98 hvor henholdsvis jeg og kæresten tog pappet.

> [...]
Maxi
> før, men har et korpus der burde kunne tæmme Hondaen

En CBR 600 er en rigtig fin cykel - men, synes jeg, en for stor mundfuld for
en begynder - også selv om du er 21.. Der er jo en grund til at man har
lavet den regel med max. 32 heste - til de helt små begyndere.
Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge mig om efter en Honda CB 500, Kawa ER
5, Suzu GS 500 eller måske rykke lidt op - i klassen Yamaha XJ 600 - altså
noget i en klasse mellem 40 - 90 heste...

> [...]
minimum,
> er der nogen specielle mærker/modeller der kan anbefales?

Nåå - ja nu kom jeg jo herned - og læste dine krav. Jeg vil nødig se dig som
en ud af de 20 - 25 stykker der ryger hvert år, så jeg vil fortsat anbefale
de ovenstående.. Du kan få fuldkåbe på dem alle - så ser de sportyie ud og
måske en larmepotte...

Med Venlig Hilsen
Allan Rasmussen
motorcyklist

Fra : Foobar

Dato : 06-03-02 13:24

> Det kan du mange steder ja - det er jo samme teoriprøve. Sådan var det
> ihvertfald for i 96 og 98 hvor henholdsvis jeg og kæresten tog pappet.

Reglerne blev lavet om i 2000, så den empiriske erfaring er (med al respekt
for dig og kæresten!) forældet.

> [...]
> en begynder - også selv om du er 21.. Der er jo en grund til at man har
> lavet den regel med max. 32 heste - til de helt små begyndere.

Hvis du som total-begynder (nyt kørekort både til bil og MC) vil ha' kasko
på en CBR600 (ikke-droslet) - så bliver du FLÅET! (Du skal ikke regne med at
slippe med ret meget under 25.000 om året!)

> Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge mig om efter en Honda CB 500, Kawa ER
> 5, Suzu GS 500 eller måske rykke lidt op - i klassen Yamaha XJ 600 - altså
> noget i en klasse mellem 40 - 90 heste...

Økonomisk fornuftigt tip!

/claus - også med CBR600F2 (Tilbud på kasko-forsikring hos Fair (efter 3 års
anc.) 50.000/år..!)

Fra : Ole Baun

Dato : 07-03-02 18:51

"Allan Rasmussen" <luise (a) mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge mig om efter en Honda CB 500, Kawa ER
> 5, Suzu GS 500 eller måske rykke lidt op - i klassen Yamaha XJ 600 - altså
> noget i en klasse mellem 40 - 90 heste...

Rykke lidt op ?

Da jeg i ´96 valgte en (ny) Honda CB 500, fremfor en (ny) Yamaha XJ 600
kunne jeg ikke se at Yamaha´en skulle være en bedre mc; - og det kan jeg
stadig ikke.

dataene på de to mc´er er (i følge MC Revy´en fra ´96):
CB 500 : 58 hk 185 km/t 2 cyl 170 kg pris 65.000
XJ 600: 61 hk 180 km/t 4 cyl 187 kg pris 73.000

Og så har Yamaha´en godt nok kåbe, men den fik jeg efterfølgende sat på for
7-8.000. Og den vejede ikke 17 kg

Måske er Yamaha´en bedre end Honda´en, jeg ved det ikke, men jeg tillader
mig at tvivle.

Ole Baun
CB 500, ´96, 93 kkm.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-02 21:47

> Måske er Yamaha´en bedre end Honda´en, jeg ved det ikke, men jeg tillader
> mig at tvivle.

Tjoo - Det er jo en lille religionskrig man kan starte her...
CB'ern er en lækker lille cykel, hvis man er til 2-cylindrede.
XJ'ern er en lækker lidt størrere cykel, hvis man er til 4-cylindrede.
Det er jo en smagssag... Og derfor synes jeg da også at han skulle prøve de
to cykler, umiddelbart efter hinanden. Sådan mest for at finde ud af hvad
han er til.

Rykke op fra CB500 til XJ600 - tjoo - jeg vil nu stadig kalde det rykke
op... Der er trods alt 2 cylindre mere, lidt højere pris, lige tand flere
heste... og - øhhh... - OG SÅ SYNES JEG DEN ER FEDERE!!!

(shit - nu går det galt

Mvh
Allan Rasmussen
Motorcyklist

Fra : Ole Baun

Dato : 07-03-02 22:56

> Tjoo - Det er jo en lille religionskrig man kan starte her...
> CB'ern er en lækker lille cykel, hvis man er til 2-cylindrede.
> XJ'ern er en lækker lidt størrere cykel, hvis man er til 4-cylindrede.

Tja, 2 cylindre og 17 kg større, ellers er den vel ikke større. Men hvis det
er et + at den er tungere så OK

> [...]
de
> to cykler, umiddelbart efter hinanden. Sådan mest for at finde ud af hvad

Der kan vi vist ikke blive uenige

> Rykke op fra CB500 til XJ600 - tjoo - jeg vil nu stadig kalde det rykke
> op... Der er trods alt 2 cylindre mere

Hvad skal jeg bruge dem til ?

>, lidt højere pris

Det synes jeg nu ikke er en fordel, (men de kostede vel nærmest det samme i
betragtning af at Yamaha´en var født med kåbe, og Honda´en uden).

>, lige tand flere heste...

61 mod 58. Mon ikke det er (svært for en begynder at mærke forskellen).

>og - øhhh... - OG SÅ SYNES JEG DEN ER FEDERE!!!

Det er jo et vægtigt argument

> (shit - nu går det galt

Næh, vi er bare ikke enige

> Mvh
> Allan Rasmussen
> Motorcyklist

Ole Baun
motorcyklist (og glad for min CB 500)

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-02 00:17

> Det er jo et vægtigt argument

> Næh, vi er bare ikke enige

> Ole Baun
> motorcyklist (og glad for min CB 500)'

Ja - jeg ville sgu' også være glad for min CB 500 - hvis jeg havde en...

Jeg er mægtig glad for den cykel jeg har - den er mit et og alt - og jeg
hader når folk sviner den til (hvilket jeg jo ikke gjorde med CB'ern -
vel??) - Men min bliver ofte svinet til Men jeg fortsætter med at nyde
kørslen...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-03-02 21:19

Ole Baun skrev:

> [...]
>
> Da jeg i ´96 valgte en (ny) Honda CB 500, fremfor en (ny) Yamaha XJ 600
> kunne jeg ikke se at Yamaha´en skulle være en bedre mc; - og det kan jeg

Helt enig! Driftsikkerheden på CB500'eren burde også at være bedre, da den
jo er vandkølet.

> dataene på de to mc´er er (i følge MC Revy´en fra ´96):
> CB 500 : 58 hk 185 km/t 2 cyl 170 kg pris 65.000
> XJ 600: 61 hk 180 km/t 4 cyl 187 kg pris 73.000

Ja, det er nærmere XJ'eren der sakker bagud. Den lavere vægt gør også
cb'eren betydeligt bedre egnet til begyndere, da risikoen for
parkeringsskader falder næsten proportionalt med vægten efter min mening.
Den lavere vægt gør også at man hurtigere bliver fortrolig med cyklen.
Ingen af dem er dog topmoderne, men det kan man heller ikke forvente til
prisen. Bare de godt 10 hk en SV650'er har mere end cb'eren koster hele
23.000,- ekstra! (nypris 03/2002: cb500: 69.998,- sv650s 92.995,-).

> Og så har Yamaha´en godt nok kåbe, men den fik jeg efterfølgende sat på
> for 7-8.000. Og den vejede ikke 17 kg

God pointe!

> Måske er Yamaha´en bedre end Honda´en, jeg ved det ikke, men jeg tillader
> mig at tvivle.

Me too

> Ole Baun
> CB 500, ´96, 93 kkm.

Med gode erfaringer, ikke?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-02 13:16

> 2. Er der nogen bestemte køreskoler i København/Frederiksberg
> der kan anbefales eller frarådes mere end andre?

Ålholm tafikskole og Tip top trafik plejer at få ros.

> 3. Jeg overvejer at investere i en Honda CBR600

Hej Anders

Det minder mig om udtrykket. Jeg har lige lært at flyve. Jeg vil have en
F16.

Før du kommer for godt i gang, så snak med dit forsikringsselskab. En CBR er
monster dyr i forsikring som begynder. Finten med at bruge ens forældre som
forsikring er en kortsigtet, ugennemtænkt og ulovlig løsning.

Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt man
bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en dygtig
chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig til
en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
cykel har, i stedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
koster generelt over 80.000 og er dyre i forsikring. De er ikke så
tilgivende som de begyndercykler jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god
sports cykel kan gøre næsten alt hvad du beder den om. F.eks. giver du for
meget gas trækker den bare, der er ikke så meget "elastik" i gassen (fra du
giver gas, til hastigheden opnås). Det er næsten for nemt at lave hjulspind
ved start i kryds på våde dage. Da jeg tænkte på at købe cykel ville jeg
være sikker på den havde kræfter nok og ville ikke have en GS 500 E da den
kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast med det samme 50 HK er MEGET.
Chancen for at lave en parkeringsskade eller lignende er desværre stor når
man lige har fået kortet. Hvis cyklen er uden kåbe giver det et par ridser
på styrknoppen og blinklysglasset (pris 100Kr for glas og maling). Hvis der
er kåbe på kommer der grimme ridser på kåben, og det er en helt anden
prisklasse at reparere. Til gengæld ser cyklen større ud og er mere
behagelig at køre på med hastigheder over 130 i længere tid, og hvis det
regner bliver man mindre våd. Den får også en tophastighed der er 5-10 km/t
højere. Valget er op til dig. Hvis du køber en cykel med kåbe, så kunne du
montre nogle frame sliders. De kan spare dig for et par ridser hvis du er
heldig.

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:

Kawasaki GPZ 500 S fra '94 og frem med 17" hjul for og bag. Et godt
sportsligt begynder valg
Yamaha FZR 600 US
En nyere 400cc import model. f.eks NC30, CBR 400, ZXR 400, GSXR 400

Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på. Skal du
til tyskland i sommer så kig ind forbi www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 06-03-02 14:04

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:a651b1$m6p$1@eising.k-net.dk... En helt masse meget fornuftige
ting....

Derfor vil jeg ikke skrive mit eget svar, da ovenstående passer utroligt
godt.

mvh
Henrik Steen Larsen
(der selv startede på en CBR600 fra 89 - men som også har måtte sande hvad
hele højre side af kåben + den forreste kåbedel, tanken, bremsepedalen og et
udstødningsrør koster...)

Tip: når man er i en vandpyt skal man passe fandens på hvor meget man
bremser på forhjulet

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-03-02 20:12

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
> [...]

[en masse gode begynder-råd]

> [...]
man
> bliver fortrolig med en cykel som begynder.

Præcis. Hvorfor nævner ingen SV650(S)?

Den er let; forholdsvis motorsvag (70HK), men alligevel hurtig nok til at
køre fra det meste med 4 (og 2 hjul; genial i byen og på landevejene og
fin til track days. Ok, den er lidt høj, men er alligevel let at tumle pga.
den lave vægt.

> Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
> ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
> der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den.

Og i den stand kan SV'er godt findes til ca. 80.000,-

Ulemper? Tja... kåbedelene er dyre hvis (når) man vælter :-/

--
Adam
SV650S

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-03-02 14:21

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> wrote in message

[snip]

Hej Anders,

Jeg tog mit kort hos Tip Top Trafik sidste år. Ganske udmærket køreskole -
kan kun anbefale dem. De har kurser allerede nu så det er bare at komme i
gang. Jeg betalte ca. 8k for mit kort inkl. et par ekstra kørelektioner mens
jeg gik og ventede på at komme op til køreprøve.

3-4 dage efter jeg fik kortet købte jeg en splinterny Yamaha XJ600S hos
Fisker MC på Åboulvarden. Pris - 88.600,- og derudover brugte jeg ca. 10-12
k på udstyr til mig og kæresten samt et wingrack og nogle store 45 liters
Givi tasker (god investering). Jeg er ganske tilfreds med cyklen ... Det er
efter hvad jeg har hørt en god begyndercykel - omend det ikke er en racer,
så ved jeg da at den kan gå små 200 på toppen. Efter hvad andre folk har
berettet så er det en stabil cykel der snildt kan gå 50-75k km. uden de
store problemer. S modellen er klart at foretrække fremfor N modellen som
ikke har den lille kåbe foran. Den tager MEGET af vinden. Det finder du ud
af hvis du vælger at tage kort hos Tip Top - der kører de på N modellen.

Og så til forsikring. Hos TopDanmark betaler jeg som førstegangs mc'ist 8500
det første år (jeg har ikke kørekort til bil og derfor ingen optjent
anciennitet). Det falder allerede til omkring 6k efter det første år, så med
mindre du køber en cykel der har kostet en bondegård fra ny, så skulle det
være til at betale. Der er i hvert fald langt til de 24.000 årligt som andre
har skræmmet med i nyhedsgruppen.

God fornøjelse med det (og asp-kodningen)

Mange hilsner,

Tony
tony@>FJERNDETTE<lorentzen.com

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-03-02 15:10

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> Givi tasker (god investering).

Hej Tony.

Kan du huske prisen for Wingrack + tasker ?, monterede du det selv ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-03-02 16:27

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> wrote in message

> Kan du huske prisen for Wingrack + tasker ?, monterede du det selv ?

Hej,

Jeg købte wingracket brugt af en flink gut som hjalp mig med at montere det.
Jeg gav vist nok 1200 for det - men regn med ca. 2000 fra ny. Det skulle med
lidt teknisk snilde være muligt at installere på et par timer selv.

Mvh,

Tony

Fra : Foobar

Dato : 06-03-02 15:14

> mindre du køber en cykel der har kostet en bondegård fra ny, så skulle det
> være til at betale. Der er i hvert fald langt til de 24.000 årligt som
andre
> har skræmmet med i nyhedsgruppen.

Nu startede manden jo selv med at spørge til en CBR600 og da den lige
nøjagtig koster "en bondegård" (170kkr), så er det med de høje
forsikringspræmier altså ikke "skræmmerier" men ubehagelige fakta. (Synes nu
altså det er lidt kækt at kalde det "skræmmerier", når du har ændret et af
præmisserne så voldsomt og udskiftet modellen til én med en nypris på -90kkr
istedet for 170kkr...)

/claus

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-03-02 16:28

"Foobar" <intet@navn.com> wrote in message
> [...]
> altså det er lidt kækt at kalde det "skræmmerier", når du har ændret et af
> præmisserne så voldsomt og udskiftet modellen til én med en nypris

Ok - godt ord igen. Jeg vidste ikke at en CBR600 kostede 170k. Gulp.

Tony

Fra : RacerNiels

Dato : 06-03-02 19:01

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote in message
> Ok - godt ord igen. Jeg vidste ikke at en CBR600 kostede 170k. Gulp.
>
> Tony

Den er på tilbud til 140kkr i rød/hvid/blå i den "gamle" F4-model og den nye
FS koster 180kkr

Niels
XS400 - til salg! Kig på www.surferduuude.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 06-03-02 21:24

Anders Vind Ebbesen <spam@boomer.dk> skrev i en

> [...]
"stort"
> MC-kørekort med det samme, da jeg har overvejet f.eks. at investere i

Forsikringen!
Forhør dig lige på forsikringen; men montér lige pokerfjæset først
således at du ikke falder igennem med ubehersket lattergråd når du får
beløbet

> Farum Nærradio Hits:
> 1. Peter Belli: Ingen regning
> 2. Trax: Du er fuld af løgn
> 3. Gasolin: Det bedste til mig og mine venner
> 4. Gasolin: Hvad gør vi nu?

Hvad skete der med UB40's: Red, red vine, siden den er faldet ud af
listen?

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-03-02 22:25

Armand wrote:

> Hvad skete der med UB40's: Red, red vine, siden den er faldet ud af
> listen?

Og hvad med: "Rigtige venner" ....kan ej købes for penge...

Ib Jakobsen