maling
Fra : Benny Thomsen

Dato : 03-03-02 17:22

- Skulle lige reparere en lille lakskade med en spraydåse.
- Sleb først med vandslibepapir; grov, fin og meget fin inden jeg sprøjter
malingen på
og nu hvor det er tørret ligner det et rynket æble (eller noget der er
slebet med et stykke asfalt)

Malingen ER af samme type som den originale.

Hvad pokker gør jeg for at få det pænt igen uden at skulle male hele skærmen
op igen?
skulle jo gerne ud og snuse til vejret snarest muligt.

Benny

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-03-02 18:13

Hej Benny!
> og nu hvor det er tørret ligner det et rynket æble (eller noget der er
> slebet med et stykke asfalt)
Jeg ved ikke, hvordan man redder den (... andet end: slibe, slibe og male,
male igen).

Men måske kan jeg komme med nogle ideer om, hvad der gik galt:

(*) Indholder din maling en rustgrunder? - - Hvis malingen ikke indeholder
grunder, så skulle det nok først på?

(*) Hvilken temperatur har du udført maleprocessen? - Har det været for
koldt og/eller udsættes malingen for temperaturændinger under påføringen, så
kan den godt finde på at rynke.

(*) Har du affedtet inden, at malingen kom på!?

Hilsen
Lars
---- ----
Det ikke er maler, men alligevel elsker at male lidt metal engang i mellem

Fra : knud hansen

Dato : 03-03-02 19:31

er det plastik eller metal der males på ?

der er forskellige grundere til det.. og man bør altid grunde før man
maler...

-troels

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 04-03-02 15:54

Jeg oplevede det samme, da jeg skulle reparere en mindre skramme på kåben.
Min mistanke var at jeg blev for utålmodig og derfor kom for tykt et lag
maling på, hvilket formentlig har opløst lakken inde under (den originale
lak). Når det så tørrer op trækker det sig sammen og giver den beskrevne
'tørret-æble-skind-effekt'.

Jeg sleb det ned igen og malede nu i tynde-tynde lag, som alle fik lov at
tørre i 5 minutter og så et nyt lag på... Efter 6-8 lag var det flot.

Tørre-tørre og så en gang klarlak. 'Tørret-æble-skind-effekt' igen!!!
Aaaaargh

Forfra og mere tålmodighed og så var den der!

Jeg grundede ikke, da det var på kåben - men måske havde det elimineret
problemet helt.

Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk

Fra : Troels Sørensen

Dato : 04-03-02 20:09

"Peter Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> wrote in message
> Jeg grundede ikke, da det var på kåben - men måske havde det elimineret
> [...]

Der findes en speciel grunder til plastik.. vil anbefale i altid bruger en
grunder, evt en let filler bagefter... og så den farvegivende lak...

Fra : Benny Thomsen

Dato : 04-03-02 22:44

OK, jeg er altså ikke ene om problemet

I dette tilfælde er det en stålskærm (den svingbare del af bagskærmen på en
gammel Bimmer) og det er reelt kun min dovenskab der forhindrer en total
nedslibning og en ny gang lak + det faktum at det faktisk også skete sidste
år da jeg gav hele skidtet en gang klarlak efter staffering.
Efter en gang reverse tænkning kan jeg godt erindre noget om et lidt for
tykt lag, men det var for at undgå en gang "appelsinhud" - som jo nok
desværre er prisen for at dåse-male i baggangen.
Nogen der ved om man kan få "sander" på spraydåse?

Man har vel visse principper når man kører en maskine der blev lavet længe
før Momsen blev opfundet.
- her er jeg vel heller ikke alene, vel?

Benny