Elektrogalvanisering på køkkenbordet
Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 02-03-02 14:24

For nogen tid siden lovede jeg at publicere resultaterne af mine førsøg på
"Gør det selv" galvanisering.
Grunden til at jeg overhovdet forsøger mig med slit er, at jeg er bange for
at sende meget små specielle dimser ud af huset. Risikoen for at nogle af
dem bliver væk anser jeg overhæmgende.

På siden http://www.finishing.com/faqs/howworks.html har jeg fundet en
simpel grundopskrift som er ugiftig.

rensebad:
30 % saltsyre

skyllebad:
rent (evt. demineraliseret) vand

Galvaniseringsbad:
1 liter (2 x ½ liter) 35% edikkesyre (matas)
100 gram perlesukker (eller alm strøsukker i mange af bedre) (brugsen)
120 gram Engelsk salt (Magnesium sulfat) (matas)

Anode: Et passende stykke afrenset Zink-tagrende eller lignende rent Zink

Placer dig udendeørs eller under en emhætte.
Hæld edikken op i en passende beholder. F.eks. et rødbedeglas. Nedsænk
Zinkanoden heri og lad den opløses i løbet at et dags tid ved
stuetemperatur. Ideelt set skulle der opløses ca. 100 gram Zink pr liter. I
praksis har jeg ikke kunnet opløse så meget.

Opløs herefter sukker og magnesium sulfat i badet.

Frengangsmåde.
===========

Klargør badene

Put evt en ny zinkandode i galvaniseringsbadet. Læg en passende jernststang
henover badet til at hænge
delene op i. Der skal bruges en strømforsyning som kan afgive 1 - 1½ volt
jævnstrøm og mindst 1 Ampere. Der trækkes ca. 5 mA pr. kvadratcentimeter
under processen så hvis dele er små kommer man langt med 1 Ampere. I mangels
af bedre burde nogle 1½ volt lommelygtebatterier koblet parallelt kunne
bruges.

Tilslut + til zinkanoden og - til ophængningstangen.

1: Afrens de smådele som skal galvanisere grundigt med roterende stålnøreste
elle lignende. Skal overfladen være blank skal underlaget også være blank og
glat, Galvaniseringen dækker ikke over ujævnheder.

2: Vask og affedt delene grundigt

3: Fastgør delen til en solid kobbertråd eller jerntråd (adventskrans) og
lav ej øje herpå så den kan hænge i.

Fra nu af må delen ikke mere røres med fingrene (pga. af fedt).

4: Dyp den i saltsyren i nogle minutter (affedter og fjerner rustrester)

5: Skyl i skylledbad

6: Hæng straks dele op i galvaniseringsbadet. Sørg for at de ikke berøre
zinkanoden.

Sørg for at bevæge (afgitere) delene jævnligt unde processen. Ellers kan
gasbobler give anledning til bare pletter og ru overflade, (det burde man
opfinde en eller anden tingest til at gøre automatisk, Vibrator ?)

En times tid i badet ser ud til at være tilstrækkeligt.

7: Tage delene op og skyl dem grundigt. De fremtræder med en mat grå
overflade. Dele som er forbehandlet til glat overflade kan poleres med
f.eks. autosol. Andre dele (f.eks skruer) kan børstes med let hånd med en
roterende blød messing/stålbørste.

Efter brug tages Zinkanoden op og skylles, Oplysningerne kan genbruges. Hæld
tibage i edikkeflaskerne OG SKRIV MED STORE BOGSTAVER HVAD DER ER I.

Det er faktisk nemmere at udføre i virkeligheden end det er at beskrive det
i dette indlæg.

Mor jer
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 02-03-02 14:41

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tibage i edikkeflaskerne OG SKRIV MED STORE BOGSTAVER HVAD DER ER I.
>
> Det er faktisk nemmere at udføre i virkeligheden end det er at beskrive

Jeg vil nok tage handsker på når der er arbejde med konc. saltsyre og
eddikesyre.
Og pas på øjnene !!
Men ellers lyder det meget sjovt :)

Det må prøves

> Mor jer
> mvh
> --

> Bent Erik Thomsen
> Nær Ålborg
> 1980 Suzuki GS850GT

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 03-03-02 14:52

Thomas Buus Andersen <t-buus@get2net.dk> skrev i en

> "Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil nok tage handsker på når der er arbejde med konc. saltsyre og
> [...]

Thomas (og indtil flere andre!?)!
Dette var et ultra godt eksempel på hvordan man IKKE citerer (også
kaldet quoter/quoting!)!
At lade ca 100 linier stå for at kommentere med egne fire linier,
medfører uoverskuelighed og spild af plads på News-serverne (det ér
begyndt at ske at udbyderne opgiver (hovedsagligt binære-) nyhedsgrupper
p.g.a. deres størrelse, og det er der ingen grund til at forcere for
denne gruppes vedkommende, vel!?)

Vær venlig at skære ind til benet når der efterlades som citat!

Modsat er der andre der i skyndingen får skåret alt(!) fra det besvarede
indlæg fra, og et sådant indlæg er måske vel beskåret pladsmæssigt;
men totalt uoverskulelig omkring debatten.

Eksempel:
"Re:Knastaksler på GSXR"

Honda Hans skrev:
"Nej, de røde ser da bedst ud!"

--
HH
----------------------------

Citér med omtanke - Please!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-02 15:18

> [...]

Hæld
> tibage i edikkeflaskerne OG SKRIV MED STORE BOGSTAVER HVAD DER ER I.

Ja, man skulle jo nødig komme til at efterfylde sine batterier med noget som
man tror er demineraliseret vand, men som senere viser sig at svie når det
kommer på fingrene, vel?

Rittig
(som kender en der for nylig var ude at investere i nye batterier)

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 03-03-02 15:07

> [...]
> kommer på fingrene, vel?
>
> Rittig
> (som kender en der for nylig var ude at investere i nye batterier)

Mumle grynt !
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-03-02 02:30

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
> For nogen tid siden lovede jeg at publicere resultaterne af mine førsøg på
> [...]

Flot, flot, flot!

Tak for indsatsen!
Hans

Fra : Morten Juel

Dato : 04-03-02 11:36

Fed beskrivelse er skraks gemt, mange tak for indsatsen

Morten
Golf II GTI
XS400Seca

**som har www+mail plads til salg, kan også bruges med eget domainenavn**

Fra : Søren Lindholt

Dato : 04-03-02 11:52

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> wrote in article
> Hæld edikken op i en passende beholder. F.eks. et rødbedeglas.

Jeg har et spørgsmål. Kan alm. plasticspande holde til at opbevare
væskerne?
Dem har jeg nemlig i et antal, så kunne man have dem stående og galvanisere
når man lige havde noget der trængte. Og det har man nogen gange når man
kører offroad...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 04-03-02 15:44

"Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://motortosse.dk
> Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 23 marts
> Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!

Det vil jeg umiddelbart tro.
Edikesyren er ikke specielt agressiv eftersom den kan indtages sammmen med
gule ærter.
Her er snapsen nok værre.

Selv om vi har lidt saltsyre i mavesækken
bør saltsyrebadet dog af sikkerhedshensyn hældes tilbage i
originalemballagen.
(Børn, hunde, Murphy og andet sort uheld

mvh
Bent Erik

Fra : Søren Lindholt

Dato : 04-03-02 19:24

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse > Det vil jeg
umiddelbart tro.
> Edikesyren er ikke specielt agressiv eftersom den kan indtages sammmen med
> gule ærter.
> Her er snapsen nok værre.

Hehehe... den var god...

S.

Fra : Jesper Ankersen

Dato : 04-03-02 12:47

> Sørg for at bevæge (afgitere) delene jævnligt unde processen. Ellers kan
> gasbobler give anledning til bare pletter og ru overflade, (det burde man
> opfinde en eller anden tingest til at gøre automatisk, Vibrator ?)

En luftpumpe med luftsten til et akvarie vil virke som omrøre.

jesper

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 04-03-02 15:45

"Jesper Ankersen" <ja@dynomet.dk> skrev i en meddelelse

> En luftpumpe med luftsten til et akvarie vil virke som omrøre.
>
> jesper

God ide.
Nu du nævner det kan jeg huske at have hørt det i forbindelse med hjemme
forchromning.
mvh
Bent Erik

Fra : Jesper Ankersen

Dato : 04-03-02 19:02

> Nu du nævner det kan jeg huske at have hørt det i forbindelse med hjemme
> forchromning.

Nu får jeg jævnligt galvaniseret, og i proff kar (300 * 50 * 150 cm) Bruger
man også luft !!... Måske ikke lige akvarie pumper......

--
Jesper Ankersen
Dynomet Sales A/S