DT125R - Ny cylinder.
Fra : Henning

Dato : 25-02-02 22:03

Er der nogen, der ved hvor man kan få en ny uorg cylinder til en DT125R? Jeg er har en stærk mistanke om, at jeg får brug for en ny
cylinder (jeg har ikke åbnet endnu), og spurgte forsigtigt den lokale pusher, hvad prisen er på en org... 4kkr+ (!). Første tanke er
selvfølgelig en ny foring, men det ser ud til, at 'blokken' er støbt fast i foringen. Hvis der er nogen, der kan afkræfte det, er
jeg klart også interesseret den løsning.

(Jeg vil gerne tilbage til org stempel, men de fåes kun TOM 2. overstørelse, og der er desuden ikke meget foring tilbage, hvis jeg
ikke kan nøjes med en honing.)

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Søren Lindholt

Dato : 25-02-02 22:52

Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der ved hvor man kan få en ny uorg cylinder til en DT125R?
Jeg er har en stærk mistanke om, at jeg får brug for en ny
> cylinder (jeg har ikke åbnet endnu), og spurgte forsigtigt den jo nu skal
du se:
http://www.goetz-motorsport.de har en , nr, 266999, og også en på 170 cc,
jeg kan dog ikke finde et stempel til den, men det må jo findes.

Ellers skal jeg se i min rodekasse, jeg har en cylle, men jeg ved ikke om
den dur. Den skal i hvert fald bores. Hæng på....

S.

Fra : Hans

Dato : 25-02-02 23:26

> Den skal i hvert fald bores. Hæng på....

Skal du have boret eller honet en cylinder så prøv at ringe til Jakob Jakobsen ved Fåborg på tlf. 62681058.
Jeg har et par gange fået boret cylinder og lavet andre ting man normalt sender cylinderservice. Hver gang til en yderst fornuftig pris.

Hans

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-02-02 00:48

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

> (Jeg vil gerne tilbage til org stempel, men de fåes kun TOM 2.
overstørelse, og der er desuden ikke meget foring tilbage, hvis jeg
> ikke kan nøjes med en honing.)

Hmm, har lige smidt et stempel størrelse 57.25 hvis jeg ikke tager fejl, i
en TDR125 (samme motor med elstart...)

De findes større end TOM 2. den har været boret 3 gange den cykel mens jeg
har kendt til den...

Hvis du bor på Sjælland... så kan Aagesen i Hvidovre skaffe stemplerne...
Producenten er Wiseco

mvh Tommy Fer

Fra : Henning

Dato : 26-02-02 22:23

> Hmm, har lige smidt et stempel størrelse 57.25 hvis jeg ikke tager fejl, i en TDR125 (samme motor med elstart...)
> De findes større end TOM 2. den har været boret 3 gange den cykel mens jeg har kendt til den...
Joda :) Jeg er på fjerde af seks overstørrelser fra ProX...

> Hvis du bor på Sjælland... så kan Aagesen i Hvidovre skaffe stemplerne... Producenten er Wiseco
Se det er også inde i overvejelserne. Ok, lidt historie:

Org stempel holdt ca 16Mm. Ingen fejl ellers blev fundet, slaglængde på oliepumpe blev checket og fundet iorden. Skade i cylinder
gjorde anden overstørrelse nødvendig, som Yamaha ikke kunne levere (Rigtigt nummer og mærkning på stempel, men 1mm for stort...),
derfor blev ProX valgt.

Andet stempel holdt 3(?)Mm. Opdagede at oliepumpen var defekt. Den blev skiftet, og siden er /fødemængden/ checket religiøst.

Tredie stempel holdt vel 5Mm (har ikke lige loggen her). De rester, der var tilbage kunne ikke tæves ind i cylinderen, og 'lille
enden' på plejlstangen havde det heller ikke godt. Så den blev også skiftet med _alle_ lejer i motoren. (Og 6305 lejer er ikke altid
samme størrelse, men den historie kan jeg ikke fortælle uden at bruge grimme ord om ingeniører og yamaha.dk's reservedelsafdeling).

Jeg er på fjerde (incl det org) stempel 4Mm. Og det har nu forstærket udviklet den grimme klapre lyd, som alle ProX har haft lidt
af. Om det skyldes, at stemplerne er for koniske, eller stempelpindsoffsettet er forkert, aner jeg ikke, men motoren skal ikke køre
længere før delene er inspiceret. Det er så derfor jeg vil have org stempel (som kun fåes til anden størrelse) eller evt uorg fra en
anden producent. Jeg håber så at have fanget skaderne i opløbet denne gang, så jeg kan nøjes med at skifte stempel.

Henning, som havde håbet Suzuki havde fundet et parti billige dr350, da den blev afløst.

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-02-02 00:41

Fra : Per

Dato : 27-02-02 16:25

Hvorfor holder stemplerne dog ikke længere for jer?. Jeg har haft 2
Dt´ere.Den ene kørte 25000 km den anden (DT-R) 16000 km inden de blev
solgt.

Ingen af dem fejlede noget og der var ingen mislyde ej heller noget galt med
trækkraften.

Der er blevet kørt lange ture og masser af motorvejs km.

Altid har jeg brugt fuldsyntetisk blandingolie og ikke fyret den af før den
var varm. Og tro mig de har fået tæsk!

Så det kan da sagtens lade sig gøre at køre langt på en lille 2-takter uden
at lave noget ved den.

Det er hysteri at skifte stempler så ofte! medmindre I selvfølgelig
voldkører den totalt.

Mvh Per.

Fra : Henning

Dato : 27-02-02 16:58

> Hvorfor holder stemplerne dog ikke længere for jer?.
Tjaeh, det org stod kun af pga af en defekt olie pumpe ved ca 16Mm. Hvilket skulle være ligeså sjældent som at vinde lotto eller sådan noget. Det stempel fik kun Shells delsyntetiske og en 50/50 blanding af kørsel i tærrenet og lange stræk på landevej/motorvej. Hvorfor ProX ikke vil holde er stadig ubesvaret.

Jeg skriver i øjeblikket med en Yamaha forhandler i Flensburg, og han vil 'kun' have 313 Euro for en org cylinder til min model. Det er et par tusind under dk prisen. Jeg skriver til yamaha.dk for at høre deres kommentar. Jeg synes eller generelt priserne her og der er de samme på nær en lille difference, der kan forklares med momssatserne.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 27-02-02 19:44

"Henning" <henning@see.sig> wrote in message
> Hvorfor holder stemplerne dog ikke længere for jer?.
Tjaeh, det org stod kun af pga af en defekt olie pumpe ved ca 16Mm. Hvilket
skulle være ligeså sjældent

Sorry men nu har jeg regnet længe på det og jeg fatter det bare ikke!!!!

16Mm ?????

er det 16 milimeter men skrevet forkert?
16 sømil?
16 millioner meter? Med en forkortelse der ikke findes?
eller er det bare fordi din højre pegefinger smutter når du skal ramme Km?

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Jonas Holt

Dato : 27-02-02 20:22

> [...]
>
> er det 16 milimeter men skrevet forkert?
> 16 sømil?
> 16 millioner meter? Med en forkortelse der ikke findes?

Jeg læser det som 16 Mm = 16.000 km = 16.000.000 m = 16.000.000.000 mm = 16.000.000.000.000 µm =
16.000.000.000.000.000 nm = 0,016 Gm
jeg ved ikke hvad det er i lysår

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi (men vist ikke ret lang tid mere :)

Fra : Armand

Dato : 28-02-02 00:47

Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
> Jeg læser det som 16 Mm

Mega-meter!?

Til tråden:
Er der ikke også et Polini-alternativ, ligesom til RS125 (nævnt
fornyligt derom!), og hvorfra kommer disse Polini-stumper (ang. en
applikationsliste!)?

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 28-02-02 16:39

> Mega-meter!?

Exactly!

Der går 1 million meter på en mega-meter. 16 af dem: 16.000.000. Der går 1000 meter på en kilometer,
og fjernes de sidste tre nuller giver det: 16.000 km. Giver det ikke god mening?

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Henning

Dato : 28-02-02 17:08

> Mega-meter!?
Mm har da været en meget udbredt forkortelse i dfm?

> Til tråden:
> Er der ikke også et Polini-alternativ, ligesom til RS125 (nævnt
> fornyligt derom!), og hvorfra kommer disse Polini-stumper (ang. en
> applikationsliste!)?
Har kigget på polini.xx, de har ikke noget til min. Og med den tyske pris på en org, vil jeg heller ikke have uorg. Götz er forrresten heller ikke nedt tilbage på min forespørgsel.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Jakob Barfod

Dato : 28-02-02 09:45

"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 16 millioner meter? Med en forkortelse der ikke findes?
> eller er det bare fordi din højre pegefinger smutter når du skal ramme Km?

Hæ. Husk, at d.f.m. er periodisk nørdeland befolket af bl.a. teknikere,
maskiningeniører, elektromekanikere, dataloger og andre ualmindelige
mannesker.

Flere af dem er opflasket med SI-enheder (se
http://physics.nist.gov/cuu/Units/units.html og
http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html), og det betyder, at de kan
spare op til flere tastetryk ved at skrive

16 Mm, hvilket betyder nøjagtig det samme (og er lige så korrekt som) 16.000
km.

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 27-02-02 23:37

> [...]
lille
> difference, der kan forklares med momssatserne.

La' vær!

Yamaha DK har monopol på at sælge de af Yamaha-europe lagerførte
produkter, og den benytter de helt legalt til at sætte sit eget
prisleje.

Hvis du nu mudrer op i vandene fordi du (endelig? - Andre har kendt
samme trick i årevis!) har fået øje på firskellen hen over grænsen, kan
det ende med at Yamaha-DK pudser Yamaha-EU på Yamaha-D, for at de skal
rette deres forhandlere ind til højre (læs: ikke sælge over grænsen!) -
Og så er den mulighed lukket FOR ALLE! :-|

Jeg har selv oplevet sagen lidt omkring Honda:
Jeg forespurgte Honda-D om hvorledes de lokale tyske droslinger var
udført på CB 4½, og i første omgang svarede de høfligt; men desværre
også ufuldstændigt - Og ved 2. henvendelse gik det op for dem at jeg
havde en dansk mailadresse, hvorfor de studst henviste til Honda-DK,
trods det at dé ikke aner en skid om tyske droslinger

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 28-02-02 17:00

> La' vær!
For sent, jeg har også modtaget flg:

"Tak for Deres mail.
Vi er naturligvis altid meget omhyggelige med vore kalkulationer, men der
kan selvfølgelig ske fejl. Vi er nu i gang med at undersøge denne sag og vil
vende tilbage til Dem når et resultat foreligger."

Til jeg hører hører, at de fastholder den høje pris vil jeg lade tvivlen komme dem til gode.

> Yamaha DK har monopol på at sælge de af Yamaha-europe lagerførte produkter, og den benytter de helt legalt til at sætte sit eget prisleje. ...
De har ikke monopol. De har sikkert eneret på import og SALG af yamaha ting. Jeg må gerne importere til eget brug.

> Hvis du nu mudrer op i vandene fordi du (endelig? - Andre har kendt samme trick i årevis!) har fået øje på firskellen hen over grænsen, ...
Jeg er vestjyde og har selv haft alt vedligehold og reps på min suzuki siden '89, så ideen med at hente reservedele sydpå er ikke ny... ;)
Men jeg er også af den overbevisning, det normalt ikke kan betale sig, demonstreret ved flg lille historie:

Jeg havde haft lejer til denne yamaha i restordre meget lang tid, og havde i mellemtiden fundet ud af, at tre af dem er helt specielle yamaha størrelser. Jeg forhørte mig så i Tyskland, og blev informeret om, at de da sagtens kunne skaffes. Iøvrigt til en pris, der var hele 10% lavere(!). Dette forklarede jeg så den lokale pusher, og efter et par dage havde jeg mine stumper. Det viste sig, at den 'pris oversættelsesliste' yamaha.dk udarbejder (og svjv integrerer i deres PC reservedelskatalog) havde et par tastefejl, så bestillinger på bla mine lejer endte i et sort hul.

> kan det ende med at Yamaha-DK pudser Yamaha-EU på Yamaha-D, for at de skal rette deres forhandlere ind til højre (læs: ikke sælge over grænsen!) -
Hvordan er det nu lige med varenes frie bevægelighed over grænserne? I praksis tror jeg ikke engang yamaha.eu gider at gøre noget, for det bliver meget svært for dem at se, om en del ryger over disken, eller på posthuset.

> Og så er den mulighed lukket FOR ALLE! :-|
Hæ, jeg tror de danske importører ER klar over hvad, der foregår.

> Jeg har selv oplevet sagen lidt omkring Honda:
> Jeg forespurgte Honda-D ...
Klart, de tjener da heller ikke noget på din forespørgsel. Eller fra en anden vinkel: Min erfaring med kommunikation med store organisationer er, at graden af høflighed varier fra medarbejder til medarbejder og dag til dag.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 28-02-02 18:54

> De har ikke monopol. De har sikkert eneret på import og SALG af yamaha
> ting.

Ifølge min fremmedordbog er monopol også eneret!

> Jeg må gerne importere til eget brug.

Jup!
Du(!) må. Men der er også en "eksportør" inde i billedet, og det er dér
at skoen risikerer at klemme!!

> Hvordan er det nu lige med varenes frie bevægelighed over grænserne?

Tjaeh:-/
Hvordan er det nu lige med din gejst til at bringe en sådan sag for
EU-domstolen ??

> I praksis tror jeg ikke engang yamaha.eu gider at gøre noget, for det
bliver > meget svært for dem at se, om en del ryger over disken, eller
på posthuset.

Jvf. mine erfaringer med Honda-D; tror jeg at de enkelte landes
importører er rædselslagne over det principielt grænseløse Europa - Hvad
nu hvis Yamaha-EU dropper det eksisterende system og overgår til at alle
berettigede forhandlere i hele EU kan fax'e ordrer direkte til dem
(nationale (Yamaha!) importører har i forvejen ikke længere eget
reservedelslager, og især forhandlerne i Sønderjylland får jævnligt
leveret bestilte reservedele direkte fra Holland (= Yam-EU!), hvorfor de
beskytter det med næb og klør- også igennem solidaritet med nabolandets
kollega :-/

/
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-02-02 20:22

> Tjaeh:-/
> Hvordan er det nu lige med din gejst til at bringe en sådan sag for
> EU-domstolen ??

Nu kender jeg Henning nok til at han nok kunne finde på det ... Han har
ihvertfald spilt en del offenlige kroner på et trafikstyret trafiklys i
Esbjerg der ikke vil skifte bare fordi en DT'er passerer følerne. Så vidt
jeg husker tog det godt og vel et års tid inklusiv retsmøde og at få
kommunes teknikere ud og kigge på krydset. Enden blev vist at han blev dømt
for at køre over for rødt men slap for bøde/straf pga. bevisets stilling ...

Men mht til Aprilia dele (og uoriginale stumper dertil der også importeres
af TMP )kan jeg konstatere at priserne begynder at nærme sig hinanden... Bla
en udstødning der faldt 500kr i pris ugen efter jeg troppede op hos en
aprilia forhandler (samtidig med at de havde en TMP sælger på besøg) for at
få lade dem montere min egen importerede udstødning. Så var prisforskellen
mellem dk og d kun 500kr (når man medtog porto) men jeg sparede da de 1000kr
og fik den leveret hurtigere end mit gennemsnit på stumper ... Pt har jeg
ventet 14 dage på nogle stavbolte og det var også tiden det sidst tog at
skaffe et blinklys. Jeg er måske for godt vandt fra bilverdenen hvor
reservedele kan skaffes fra dag til dag. Jeg køber helst stumper fra min
lokale forhandler som jeg også lader om ting som at skifte lejer, dæk og
stille ventiler. Men før større udskrivninger undersøger jeg da markedet -
Og det er ikke begrænset til DK da det oftere er hurtigere at få noget sendt
fra en butik der har det på lager end at vente på at TMP får det hjem.

> [...]
> nu hvis Yamaha-EU dropper det eksisterende system og overgår til at alle
> berettigede forhandlere i hele EU kan fax'e ordrer direkte til dem

Ja så bliver de nødt til at køre med samme priser (justeret for forskellige
momssatser) ... Hvis alle forhandlere kan få delene lige hurtigt og til
samme pris vil kundene vel handle hos den nærmeste (der giver en god
service) - Det er der vel ikke noget at være bange for ? Der skal mere end
momsforskellen mellem danmark og tyskland på 10 procentpoint til drive folk
til at købe stumper i udlandet... Men man hører jo typisk om besparelser
over 40% ....

Post DK er også en træls medspiller. Det ofte billigere at få sendt en pakke
fra sydtyskland end gra Nykøbing Mors (Eller et andet sted indenands) Og
portoen fra importøt til forhandler kan jo kun betales af kunden ...

Mvh
Anders Majland - Der har været groundet siden 10/2 men alligevel har
apstinenser efter at komme ud og køre på knallerten...

Fra : Søren Lindholt

Dato : 01-03-02 11:44

> [...]
> skaffe et blinklys. Jeg er måske for godt vandt fra bilverdenen hvor
> reservedele kan skaffes fra dag til dag.

Yamahas europalager ligger vist i Holland, men ting kan skaffes fra dag til
dag alligvel. Der kan dog også være lange ventetider ind imellem...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Per M P

Dato : 27-02-02 19:06

> [...]
>
> (Jeg vil gerne tilbage til org stempel, men de fåes kun TOM 2.
overstørelse, og der er desuden ikke meget foring tilbage, hvis jeg

Jeg har en nyboret cylinder og garanteret også et stempel til en sådan gris.

Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen...som nærmede sig et indlæg til
dk.marked.privat.motorcykel.........