/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2T olie - forskel i kvalitet?
Fra : Carsten


Dato : 24-02-02 00:07

2T olie til en Yamaha dt175 - lever kvaliteten op til, specifikationen
på "dunken" eller er der mærker, der er at foretrække frem for andre!
Prisforskellen er i hvertfald stor!

 
 
Claus Rittig (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 24-02-02 08:34

"Carsten" <jaicejai@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:e5f37f57.0202231507.49cad097@posting.google.com...
> 2T olie til en Yamaha dt175 - lever kvaliteten op til, specifikationen
> på "dunken" eller er der mærker, der er at foretrække frem for andre!
> Prisforskellen er i hvertfald stor!

Du kan altid stole på de specifikationer der er på dunken, de er jo normalt
lavet af et analyseinstitut og er derfor ganske pålidelige. Men der ER
stadig stor forskel på bl.a. hvor meget en olie soder, og det er vigtigt for
motorer med udstødningsventil.
Til en DT175 som ikke just er en højtydende motor, og som heller ikke har
udstødningsventil, tror jeg ikke der er nogen grund til at gå efter de
dyreste produkter.
På min '82 DT125 (også uden ventil) bruger jeg det der nu tilfældigvis er
billigst. For tiden kører jeg på Maxima's billigste, men jeg har skiftet
meget. Jeg kører ca. 6.000 km på et stempel, men jeg kører den også som om
jeg havde stjålet den.

Rittig



Jens U (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens U


Dato : 24-02-02 12:13

Claus Rittig skrev ...
>"Carsten" skrev - lever kvaliteten op til, specifikationen
>
>Du kan altid stole på de specifikationer der er på dunken, de er jo normalt
>lavet af et analyseinstitut og er derfor ganske pålidelige.

Jo og de fleste ejer de selv.

Det er myndighederne der skal kontrollere om de snyder med specifikationer
og der kan de så sende til et uvildig laboratorium som Stein for kontrol.

Jeg oplevede det med noget heavy fuel 77 som ikke opfyldte kvalitet kravene det indehold græs og træflis.
Undersøgelsen skulle foretages af deres laboratorium og der var der intet galt med olien.

Ok, det har ikke så meget med olie til mc'er at gøre, men fortæller lidt om at olieselskaberne kan gøre som de vil ind til det
bliver opdaget.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
Studmc#, DMCN#, MCTC#, ÅRL#. V2-Power.




Armand (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-02-02 12:20


Carsten <jaicejai@yahoo.dk> skrev i en
news:e5f37f57.0202231507.49cad097@posting.google.com...
> 2T olie til en Yamaha dt175 - lever kvaliteten op til, specifikationen
> på "dunken" eller er der mærker, der er at foretrække frem for andre!
> Prisforskellen er i hvertfald stor!

Meget aprospos har jeg for ganske nyligt været inde på en af de største
årsager til at totaggere tilsoder!
Læs nærmere i herunder link'ede indlæg:
news:a519k7$1f8r$3@news.cybercity.dk...

--
Armand.




Lars Henrik (25-02-2002)
Kommentar
Fra : Lars Henrik


Dato : 25-02-02 21:33

"Carsten" <jaicejai@yahoo.dk> wrote in message
news:e5f37f57.0202231507.49cad097@posting.google.com...

> 2T olie til en Yamaha dt175 - lever kvaliteten op til, specifikationen
> på "dunken" eller er der mærker, der er at foretrække frem for andre!
> Prisforskellen er i hvertfald stor!

olie er ikke bare olie, det afhænger af temperaturen i
forbrændingskammeret. Hvis olien er beregnet til en "kold" motor, har
olien en lav
forbrændingstemperatur, for eks. en bådmotor. Dvs. olien smører og
forsvinder ved en lav temperatur. Putter man den slags olie på for eks.
en crosser, el. lign.,
der har en meget højere temperatur i forb. kammeret, vil olien være
forbrændt inden den er færdig med at smøre, hvad sker der så ?
MEN, putter man så olie, beregnet til en høj temperatur,
på en bådmotor eller knallertmotor, ja så er der kun en del af olien
der forbrænder med kraftig tilsodning af motoren til følge. SÅ, derfor
vælg den rigtige olie til din motor (ikke nødvendigvis den dyreste)

hilsen Lars Henrik team-sneglefart.dk


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Rune Larsen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 27-02-02 16:23

Lars Henrik wrote:

> olie er ikke bare olie, det afhænger af temperaturen i
> forbrændingskammeret. Hvis olien er beregnet til en "kold" motor, har
> olien en lav
> forbrændingstemperatur, for eks. en bådmotor. Dvs. olien smører og
> forsvinder ved en lav temperatur. Putter man den slags olie på for eks.
> en crosser, el. lign.,
> der har en meget højere temperatur i forb. kammeret, vil olien være
> forbrændt inden den er færdig med at smøre, hvad sker der så ?

Men, er der ikke under alle omstændigheder så varmt i kammeret, at olien
når at brænde? Udstødningsgasserne der kommer ud, er da nemt over 400
grader varme, hvilket er over flammepunktet for alle de 2T olie jeg har
kunnet finde data på?

/Rune

Lars Henrik (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Lars Henrik


Dato : 28-02-02 18:20



Rune Larsen wrote:

> Lars Henrik wrote:
>
> > olie er ikke bare olie, det afhænger af temperaturen i
> > forbrændingskammeret. Hvis olien er beregnet til en "kold" motor, har
> > olien en lav
> > forbrændingstemperatur, for eks. en bådmotor. Dvs. olien smører og
> > forsvinder ved en lav temperatur. Putter man den slags olie på for eks.
> > en crosser, el. lign.,
> > der har en meget højere temperatur i forb. kammeret, vil olien være
> > forbrændt inden den er færdig med at smøre, hvad sker der så ?
>
> Men, er der ikke under alle omstændigheder så varmt i kammeret, at olien
> når at brænde? Udstødningsgasserne der kommer ud, er da nemt over 400
> grader varme, hvilket er over flammepunktet for alle de 2T olie jeg har
> kunnet finde data på?
>
> /Rune

både og....Olien er jo tilsat div. additiver som virker optimalt ved
forskellige temperaturer og derved sikrer smørring , men hvis ikke der er
tilstrækkelig varmt til den type olie man anvender, så er det ikke al olien
der når at forbrænde, inden den sætter sig indeni motoren = sod.

Lars H





Rune Larsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 28-02-02 20:13

Lars Henrik wrote:

> både og....Olien er jo tilsat div. additiver som virker optimalt ved
> forskellige temperaturer og derved sikrer smørring , men hvis ikke der er
> tilstrækkelig varmt til den type olie man anvender, så er det ikke al
> olien der når at forbrænde, inden den sætter sig indeni motoren = sod.

Den mest ekstreme olie jeg har kunnet finde flammepunkt på, har
flammepunktet ved 232 grader. Det er kun halvt så varmt som der ihvertfald
er i forbrændingskammeret.
Hvorfor brænder olien så ikke?
Hvilke additiver er der i olien? Er det i virkeligheden _dem_ der bestemmer
olien kvalitet mht. temperaturen? Hvis det er tilfældet, hvorfor så køre
med fuldsyntetisk, da det jo blot er additiverne, der udgør den store
forskel?

/Rune

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste