/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tuning af Kawa ZX9R
Fra : Peter Sejer Dypevåg


Dato : 19-02-02 15:29

Jeg påtænker at gå igang med at lave min ZX9R (1995) lidt sjovere
og elsker selv at rode med motorer. Det er dog første gang jeg gør det på en MC, hvorfor jeg har en god bekendt med på hjælp.

Mit spørgsmål er nu - hvor finder jeg stumperne henne til en seriøs tuning (ej blot udstødning og filter....). Stempler, plejlstænger, knaster, ventiler, fjedre, styr osv.
Og er der nogen der har erfaring med at tune sådan en motor - anbefalinger ???

MVH Peter


 
 
Morten Dahl (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 19-02-02 15:47


"Peter Sejer Dypevåg" <peter@dajli.dk> skrev i en meddelelse
news:3c726149$0$17236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg påtænker at gå igang med at lave min ZX9R (1995) lidt sjovere
> og elsker selv at rode med motorer. Det er dog første gang jeg gør det på
en MC, hvorfor jeg har en god bekendt med på hjælp.
>

Hvis du ved hvad du gåt ind til kan det også give en masse fornøjlige timer
(læs: skruen istedetfor køren når lortet laver knuder)

> Mit spørgsmål er nu - hvor finder jeg stumperne henne til en seriøs tuning
(ej blot udstødning og filter....). Stempler, plejlstænger, knaster,
ventiler, fjedre, styr osv.
> Og er der nogen der har erfaring med at tune sådan en motor - anbefalinger
???

Må jeg gætte på du er ny i gruppen ?? du har aldrig hørt om Mads Lund ? Du
har aldrig set/hørt om en ZX9B der laver 200+ på baghjulet? Løsningen hedder
Xtremebikes.dk og indehaveren huserer herinde også.

Prøv groups.google.com og søg på ZX9RT eller mads lund

-
Morten Dahl
der også gdt gad ha en ZX9, men forsikringen og konen siger bestemt NEJ




Steen Schmidt (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 19-02-02 15:53

> Må jeg gætte på du er ny i gruppen ?? du har aldrig hørt om Mads Lund ? Du
> har aldrig set/hørt om en ZX9B der laver 200+ på baghjulet?

Det er vist på en god dag, et til to millisekunder inden første stempel
smelter

160 på baghjulet siger han, hvilket nok er 175-180 på krumtappen?

Mvh
Steen


Morten Dahl (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 19-02-02 16:03


"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:VEtc8.93$PE.6063@news000.worldonline.dk...
> > Må jeg gætte på du er ny i gruppen ?? du har aldrig hørt om Mads Lund ?
Du
> > har aldrig set/hørt om en ZX9B der laver 200+ på baghjulet?
>
> Det er vist på en god dag, et til to millisekunder inden første stempel
> smelter
>
> 160 på baghjulet siger han, hvilket nok er 175-180 på krumtappen?

ja de 160 var hjemme i ´00 til powermeet med hvad 0,6-0,8bar tryk, men efter
mads en aften ikke lige kunne finde vakumslangen til wastegaten fik den lov
at puste hvad den nu puste kunne (0ver 1bar) så mon ikke de 200 er hjemme ?

Desuden ved jeg at han har været ude at investere i indsprøjtning fra gunnar
åskov i egtved, han er manden der programmerer Peugeot´s MAXI ræsere. og det
alene (altså korrekt timing og mængde) kan give 10-20% mer-effekt uden at
hæve ladetryk. Så jeg tror på at mads´ mål med 200+ er hjemme i ´02. Damn
jeg glæder mig til at få røv i mellemacc....

-
Morten Dahl
til dem der ikke ved det, en turbocykkel lyder MEGET specielt når den bliver
trykke af!!



Jakob Barfod (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Barfod


Dato : 19-02-02 16:15

"Peter Sejer Dypevåg" <peter@dajli.dk> skrev i en meddelelse
news:3c726149$0$17236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og er der nogen der har erfaring med at tune sådan en motor - anbefalinger
???

Hej Peter.

Det må bestemt være dagens spørgsmål!!! Hvis du er heldig, falder den
garvede dk.fritid.motorcykel-rotte Mads Lund over dit indlæg, og så skal du
bare se løjer. Han har nemlig en motorcykel, der har visse ligheder med din
(der er dog føjet et "T" til modelbetegnelsen), og han har flere gange
demonstreret væsentlig viden på området.

Du kan også tage et kig forbi www.xtremebikes.dk. Der kan du (hvis du er
heldig) finde en side om cyklen. Du kan også snyde og kigge direkte på
http://www.xtremebikes.dk/ZX9RT.htm.

--
Jakob



Mads Lund (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 20-02-02 08:05

> Du kan også tage et kig forbi www.xtremebikes.dk. Der kan du (hvis du er
> heldig) finde en side om cyklen. Du kan også snyde og kigge direkte på
> http://www.xtremebikes.dk/ZX9RT.htm.

Ja ja, svin bare mine evner som web designer til

Mads Lund
Ninja9RT



Jakob Barfod (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Barfod


Dato : 20-02-02 10:20

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
news:SSHc8.4$if3.500@news.get2net.dk...
> > Du kan også tage et kig forbi www.xtremebikes.dk. Der kan du (hvis du er
> > heldig) finde en side om cyklen. Du kan også snyde og kigge direkte på
> > http://www.xtremebikes.dk/ZX9RT.htm.
>
> Ja ja, svin bare mine evner som web designer til

Godtordigen Det var bare, fordi jeg selv var sådan lidt fatsløv.
Designet er da pænt nok, men det tog et stykke tid, før jeg fangede, at jeg
skulle finde den berømte cykel under "Project bikes".

--
Jakob



Armand (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-02-02 16:25


Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en
news:a4vpmc$kti$1@sunsite.dk...
> "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> news:SSHc8.4$if3.500@news.get2net.dk...
> > >
> > Ja ja, svin bare mine evner som web designer til
> Designet er da pænt nok, men det tog et stykke tid, før jeg fangede,
> at jeg skulle finde den berømte cykel under "Project bikes".

Jamen:
Er det da ikke dér at alle Mads' modeller ender?

--
Armand.






Jakob Barfod (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Barfod


Dato : 20-02-02 17:02

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a50fg1$2pij$7@news.cybercity.dk...
> Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en
> news:a4vpmc$kti$1@sunsite.dk...
> > "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> > news:SSHc8.4$if3.500@news.get2net.dk...
> > > >
> > > Ja ja, svin bare mine evner som web designer til
> > Designet er da pænt nok, men det tog et stykke tid, før jeg fangede,
> > at jeg skulle finde den berømte cykel under "Project bikes".
> Jamen:
> Er det da ikke dér at alle Mads' modeller ender?

Jojo, jeg skulle bare lige have gang i fantasien.

--
Jakob



bwl (20-02-2002)
Kommentar
Fra : bwl


Dato : 20-02-02 06:12

JEg mener at www.rydbergsmc.dk har lavet noget en gang, eller er i gang med
noget... ;mon ikke de kan fremskaffe det du skal bruge...Så er det jo bare
om de ikke er for dyre... Nogen der har erfaringer med dem???

Brian W.




"Peter Sejer Dypevåg" <peter@dajli.dk> skrev i en meddelelse
news:3c726149$0$17236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg påtænker at gå igang med at lave min ZX9R (1995) lidt sjovere
> og elsker selv at rode med motorer. Det er dog første gang jeg gør det på
en MC, hvorfor jeg har en god bekendt med på hjælp.
>
> Mit spørgsmål er nu - hvor finder jeg stumperne henne til en seriøs tuning
(ej blot udstødning og filter....). Stempler, plejlstænger, knaster,
ventiler, fjedre, styr osv.
> Og er der nogen der har erfaring med at tune sådan en motor - anbefalinger
???
>
> MVH Peter
>



Mads Lund (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 20-02-02 09:01

> Jeg påtænker at gå igang med at lave min ZX9R (1995) lidt sjovere

Det kan vi sagtens klare. Herom senere.

> og elsker selv at rode med motorer. Det er dog første gang jeg gør det på
en MC, hvorfor jeg har en god bekendt med på hjælp.

Hmm, ok det går nok enda, men hus på at mc motorer sammenlignet med bil
motorer er ca 20 år foran med ydelsen, så det er ikke lige så let at trylle
noget mere power udaf en mc motor.

> Mit spørgsmål er nu - hvor finder jeg stumperne henne til en seriøs tuning
(ej blot udstødning og filter....). Stempler, plejlstænger, knaster,
ventiler, fjedre, styr osv.

Tjo det tager vi lige når vi har fundet udaf hvordan knallerten skal tunes
(men jeg har masser af links).

> Og er der nogen der har erfaring med at tune sådan en motor - anbefalinger
???

Jepper jag har tunet min til den eksploderede (det var dog et uheld som
er rettet).

Men til sagen. En std. 9'er har 125 hk, med en god udstødning (Akrapovic
anbefales) har den 130 hk. Derefter bliver det vanskeligere og dyrere.
Boringen i motoren kan kun hæves med 1,5mm hvilket giver mulighed for at gå
op i 950 ccm, hvilket hæver ydelsen med 4-5hk. Problemet er bare at sådan en
boring + stempler koster 5-6k og det er temmelig lidt man får for de penge +
at holdbarheden på motoren forringes, da der er risiko for at de nu meget
tynde foringer begynder at flekse.
Næste trin er portning af toppen, her er MJP manden som kan trylle. Pris ca
4K. Resultatet er primært et bedre mellemområde og 1-2 hk på toppen.
Plejlstængerne skal du ikke gøre noget ved, før du runder 300hk, eller vil
op og køre 15.000 omdr. Eller med mindre du har 4k du ikke ved hvad skal
bruges til.
Knasterne kan give noget topeffekt, men det bliver på bekostning af
bundområdet, og prisen er ret voldsom (2,5k) ifht til resultatet.
Ventilerne kan du også godt skifte, men der er ikek plads til større
ventiler, og erfaringerne med at fræse sæderne op, har ikke været gode. Og
det er også rigtigt dyrt at lave sådan en omgang. Jeg har puttet Manley
ventiler i en ZZR1100 og det var lige 8x300 kr + 5 timers arbejde bare for
indsugningsventilerne.

Så alt i alt kan du hurtigt spendere 30k for at ende med en effekt på
140-145 hk. Det vildeste jeg har hørt en 9B tunet til er 153 hk men den
kørte også med 13500 omdr, med deraf reduceret levetid på stemplerne.

Men der er nogle alternativer jeg vil anbefale dig.

alt 1. En god udstødning + 39mm FCR karburatorer og enten skal du gemme
resten af pengene ellers så brug dem på en god bagdæmper og nogle lettere
hjul, denne kombi får en 9'er til at køre ganske fremragende, og FCR
karburatorerne giver følelsen af man har fået 10 hk mere og cyklen altid vil
køre på baghjul. Hvis motoren skal åbnes, er det også anbefalelsesværdigt at
lette krumptappen. Prisen svinger lidt, men jeg vil gøre det for ca 2K, incl
ny afbalancering.

alt2. Samme som 1 men + Nos. Hvis kraver er noget hurtigt power, med
mellemrum så kan et Nos anlæg være løsningen. Det tærer noget på
holdbarheden, men er til gængæld så billigt, at man nog lever med at skifte
motoren efter et par år.

alt 3. Turbo det vil tage mig timer at forklare, og det gør jeg gerne
hvis du disker op med et par kolde.

Mads Lund
Ninja9RT



Michael Frederiksen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 20-02-02 18:44


"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
news:GHIc8.11$if3.864@news.get2net.dk...

[Snip] masse om tuning af voksne børns knallerter![/sni9]

>
> alt 3. Turbo det vil tage mig timer at forklare, og det gør jeg gerne
> hvis du disker op med et par kolde.

Hvis du kigger forbi Kalundborg en dag vil jeg da gerne bytte forklaringen
med en ramme sne ;-P

>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P


Mads Lund (21-02-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 21-02-02 08:22

> Hvis du kigger forbi Kalundborg en dag vil jeg da gerne bytte forklaringen
> med en ramme sne ;-P

Det kunne jo passende være til P-dagen.

Så vidt det for nuværrende er planlagt kommer der vist ca 4 motortosser
derned. Så det skal nok blive hyl.

Mads Lund
Husk at besøge Motortosserne på (s)Tumpemarkedet, Fart, øl og sleske
salgstricks.



Peter Sejer Dypevåg (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Sejer Dypevåg


Dato : 20-02-02 11:44

Jeg takker for de fine indlæg. Som en nævnte er jeg forholdsvis ny i denne gruppe - og nej jeg havde ikke hørt om Mads Lund. Jeg har nu set hans ekstremt fede 9T (på hjemmesiden) og det er sgu temmelig seriøst. Jeg er dog ikke lige manden der knalder en føntørrer på en MC, men dyb repekt for projektet har jeg (har selv rodet en del mod dobbelte møller på biler sammen med noget programmerbert sprøjt). Jeg tror resultatet bliver udstødning, karburatorer, lette krumptappen og måske noget ventil-og toparbejde. Tak for alle de gode svar...

Peter


Mads Lund (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 20-02-02 16:51


> Jeg takker for de fine indlæg. Som en nævnte er jeg forholdsvis ny i denne
gruppe - og nej jeg havde ikke hørt om Mads Lund. Jeg har nu set hans
ekstremt fede 9T (på hjemmesiden) og det er sgu temmelig seriøst. Jeg er dog
ikke lige manden der knalder en føntørrer på en MC, men dyb repekt for
projektet har jeg (har selv rodet en del mod dobbelte møller på biler sammen
med noget programmerbert sprøjt). Jeg tror resultatet bliver udstødning,
karburatorer, lette krumptappen og måske noget ventil-og toparbejde. Tak for
alle de gode svar...

Fint valg.

Skal vi så i detail mode, så vil jeg anbefale:

Akrapovic udstødning.
Keihin 39mm FCR
Krumptappen er let at gå til, så en stabil drejebænk, så kan man gøre det
selv + afbalancering hos Westspeed i Kvong
Ventilerne skal du holde dig fra, men toppen skal en tur til MJP på
sjælland.

+ en god støddæmper (fra 3500 til 5700 for en öhlins)
+ stålarmerede bremseslanger og sintermetal klodser så er den kørende.

Mads Lund
Ninja9RT



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177525
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408687
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste