Re Kviksølv og væsker
Fra : Jesper Ankersen

Dato : 18-02-02 18:39

Det er rigtigt at kviksølv er metal, men det er da i væske form ved vores
normale temperature, så det er da ikke ukorrekt at kalde det en væske.

Ellers kender jeg ikke definitionen på væsker ?

--
Jesper Ankersen
Dynomet Sales A/S

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 18-02-02 19:19

> Det er rigtigt at kviksølv er metal, men det er da i væske form ved vores
> normale temperature, så det er da ikke ukorrekt at kalde det en væske.
>
> Ellers kender jeg ikke definitionen på væsker ?

Kviksølv er et metal.
Det er flydende ved stuetemp.

Hvis du varmer det tilstrækkeligt op så er kviksølv en gasart, køler du
tilstrækkeligt er det et fast stof.....

Stål er jo heller ikke en vædske, selv om det kan blive flydende, ja enda gå
på gasform.....
Man _kan_ måske kalde flydende stål for en vædske......

Fast form,vædske og gas er en tilstand du kan have et givet stof i.

Henrik

Fra : Armand

Dato : 18-02-02 23:22

Jesper Ankersen <ja@dynomet.dk> skrev i en

> [...]
> normale temperature, så det er da ikke ukorrekt at kalde det en væske.
> Ellers kender jeg ikke definitionen på væsker ?

Tjaeh :-/

Jeg kender til gengæld definitionen på metaller:
Kviksølv er et metal iflg. den periodiske tabel - Det hører til gruppen:
"Tredie sæt overgangsmetaller" (guld, sølv, kobber, zink, cadmium og
kviksølv), og har grundstof# 80!
I den periodiske tabel findes der yderligere et antal gasser, halogener
og faste stoffer; men ingen vædsker!

Vædskerne opstår først efter kemiske sammensætninger (hvoraf H2O skulle
være den nærmest foreliggende)!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-02 00:05

Armand wrote:

> [...]
> og faste stoffer; men ingen vædsker!
>
> Vædskerne opstår først efter kemiske sammensætninger (hvoraf H2O skulle

Jeg måtte også lige have en kemibog ned af hylden tidligere på aftenen.
Grundstoffer kan være i tre(fire) tilstandsformer. Fast, flydende, gas, og
plasma. Det er nok bare en fejl at man tænker flydende=væske. Mon ikke der
er en kemiker tilstede herinde?.

Ib Jakobsen

Fra : uffe.j

Dato : 19-02-02 00:15

Er det ikke noget sludder?
Hvis et stof findes på flydene form inden for et temperaturinterval er det
en vædske inden for dette interval, et fast stof ved lavere temperaturer og
en luftart ved højere. Altså handler det bare om hvilken temperatur man har
som udgangspunkt når man iatager stoffet.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-02-02 08:16

> Det er rigtigt at kviksølv er metal, men det er da i væske form ved vores
> normale temperature, så det er da ikke ukorrekt at kalde det en væske.

En mængde grundstoffer eller et sæt molekyler kan være i de fire former der
tales om her: fast form, vædskeform, gasform og plasma (disse kaldes også
faser). Det enkelte molekyle og grundstof i blandingen ændrer ikke struktur,
kun energiniveau. I plasmaform er elektronerne frie, og stoffets
elektromagnetiske og kemiske egenskaber ændres kraftigt. Under alle faser er
stoffets mekaniske egenskaber forskellige.

Hvis noget er i vædskeform, er det en vædske. Det kaldes også flydende.
Kviksølv er et metal, men også en vædske, hvis det er i flydende form (som
det typisk er ved stuetemperatur).

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 19-02-02 17:38

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en

> [...]
flydende.
> Kviksølv er et metal, men også en vædske, hvis det er i flydende form

Og hvad er så definitionen på "stuetemperatur"? Normal forekomst?

Skulle videnskabsmændene på sydpolen derved bruge udtrykket "is" om H2O,
blot fordi at det er den oftest sete forekomst dér?? - Mnjaarh :-/

Kviksølv ér et metal, og det kan til nød betegnes som flydende; men en
vædske det er det ligeså lidt som flydende loddetin er det :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-02 18:36

Armand wrote:

> Kviksølv ér et metal, og det kan til nød betegnes som flydende; men en
> vædske det er det ligeså lidt som flydende loddetin er det :-|

Prøv lige at gribe et leksikon. Der står: Væske er den tilstandsform et stof
antager når det er flydende.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 19-02-02 23:36

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Prøv lige at gribe et leksikon. Der står: Væske er den tilstandsform
> et stof antager når det er flydende.

OK!

--
Armand.
(der i morgen vil huske at han arbejder med vådt svejsemateriale)

Fra : Jens U

Dato : 20-02-02 22:09

Armand skrev ...

> [...]
>
>--
>Armand.
>(der i morgen vil huske at han arbejder med vådt svejsemateriale)

Nej, flydende svejsemateriale, bare ved en meget højere temperatur

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 23:52

Jens U <reveredk@studmc.dkX> skrev i en
> Armand skrev ...

> Nej, flydende svejsemateriale, bare ved en meget højere temperatur

Jup!
Det er rigtigtnok: Det flyder (selvom min værkfører påstår at man ikke
kan se det på resultatet)!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-02-02 18:37

> Og hvad er så definitionen på "stuetemperatur"? Normal forekomst?

"Stuetemperatur" bruger jeg kemisk og fysisk som betegnelse for
normaltilstand - dette er 1 atmosfæres tryk og 20 grader celsius. Ved
mængderegnng er mængden yderligere et mol. Enkelte bruger 25 grader celsius
i stedet, og derfor skal måleomstændigheder selvfølgelig altid fremgå i en
rapport - "stuetemperatur" er ikke definitivt.

> Skulle videnskabsmændene på sydpolen derved bruge udtrykket "is" om H2O,
> blot fordi at det er den oftest sete forekomst dér?? - Mnjaarh :-/

Nej, de bruger "H2O". Fasen specificeres hvis det har betydning, men kan
selvfølgelig udledes fra yderligere data i sammenhængen.

> Kviksølv ér et metal, og det kan til nød betegnes som flydende; men en
> vædske det er det ligeså lidt som flydende loddetin er det :-|

Kviksølv er en vædske ved 20 grader celsius, og 1 atmosfæres tryk.
Definitionen af en vædske fra en af mine kemibøger:

"The formal definition of a fluid: A state of matter between a solid and a
gas, in which the shape of a given mass depends on the containing vessel,
the volume being independent. A liquid is practically incompressible." The
Usborne book of An Introduction to Chemistry by Jane Chisholm and Mary
Johnson (pg 8 in case you have a copy) looks at liquids, solids and gases -
and the phase changes between the three. Basically any substance can change
from one state to another depending on its temperature and pressure. The
differences between each is determined by how much the particles in the
substance are moving around and how tightly packed together they are. Atoms
in solids are tightly packed together in an organised pattern and can really
only vibrate gently. This is why you can't put your finger through a solid -
I always say it would be like trying to walk through a tennis court with
100,000 tennis balls stuffed in it - you couldn't. When particles are close
together, they attract one another. This is like magnets that only really
attract when they are close enough to be affected by one another. This means
a lot of energy is needed to pull them apart. Heat is a form of energy so
when you heat something up you give it energy. This makes the atoms vibrate
more and they gradually move away from each other. This makes the solid melt
to form a liquid. The particles in liquids are further apart than the ones
in a solid, but they are still close enough to attract one another. So
although they aren't arranged in a regular pattern, there is still a
semblance of structure to them. If you give a liquid more energy you
eventually give it enough that the atoms can leave the surface of the
liquid - ie evaporate - to form a gas."

Der bliver ikke nævnt noget om om stoffet er et metal, en stump papir eller
H2O. Jeg har nogle steder set flydende metaller nævnt som "metal fluids",
men det er vist også det tætteste du kommer på den adskillelse imellem
flydende metaller og andre vædsker, der ikke findes.

Lad os lege en situation: En retsmediciner finder en vædske i mundhulen på
en død person. "Hvilken vædske er der tale om"? spørger en kriminalbetjent.
"Det er en blanding af 78 vol% kviksølvchlorid og 22 vol%
kviksølvsulfat...". Altså Hg2Cl2 & HgS (calomel & vermillion). En homogen
blanding indeholdende metaller, men dog stadig absolut en vædske.

Kemi er også en af de ting jeg ved lidt om

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 19-02-02 23:37

> Kviksølv er en vædske ved 20 grader celsius, og 1 atmosfæres tryk.
> Definitionen af en vædske fra en af mine kemibøger:
> "The formal definition of a fluid: A state of matter between a ......

Som også Ib fremlagde - Dog på den lokale EU-dialekt !

> [...]
> en kriminalbetjent.
> "Det er en blanding af 78 vol% kviksølvchlorid og 22vol%.......

Hæ!
Og så kunne Quincy (eller var det Michael Falch i "rejseholdet"?) lige
blive brugt på ublodigste vis

> Kemi er også en af de ting jeg ved lidt om

I rest my case!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-02-02 01:09

> Hæ!
> Og så kunne Quincy (eller var det Michael Falch i "rejseholdet"?) lige
> blive brugt på ublodigste vis

LOL - ja, jeg synes også eksemplet smagte lidt grimt af dansk serie-TV...

Mvh
Steen

Fra : Jonas Bøje

Dato : 21-02-02 14:21

"Jesper Ankersen" <ja@dynomet.dk> wrote in message

> Det er rigtigt at kviksølv er metal, men det er da i væske form ved vores
> normale temperature, så det er da ikke ukorrekt at kalde det en væske.
>
> Ellers kender jeg ikke definitionen på væsker ?

Hej Jesper!
Definition:

en vædske er et stof der kan deformeres uendeligt meget i uendelige
mange retninger. (ned til atomarplan naturligvis)
Hilsen Jonas Bøje

Fra : Jonas Bøje

Dato : 22-02-02 00:16

"Jonas Bøje" <jbo@lgk.dk> wrote in message

> [...]
>
> en vædske er et stof der kan deformeres uendeligt meget i uendelige
> mange retninger. (ned til atomarplan naturligvis)

Ups, det er noget vrøvl. Jeg prøver igen.
Def. på en vædske:
En vædske er den tilstand et stof er i, når det kan deformeres
uendeligt, i uendelig mange retninger.

Jonas Bøje

Fra : Steen Schmidt

Dato : 22-02-02 00:20

> Ups, det er noget vrøvl. Jeg prøver igen.
> Def. på en vædske:
> En vædske er den tilstand et stof er i, når det kan deformeres
> uendeligt, i uendelig mange retninger.

Altså, gasform, eller hvad? Plasma, måske? Det lyder ikke som en "officiel"
definition.

Mvh
Steen